سنگ گرانیت (خارا) چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد سنگ گرانیت یا خارا چیست؟
کاربرد سنگ گرانیت یا خارا چیست؟

سنگ گرانیت چه نوع سنگی است؟ | تفاوت سنگ گرانیت و ریولیت | ویژگی و رنگ ها | کاربردهای سنگ گرانیت در ساختمان و زندگی روزمره

سنگ گرانیت که به نام سنگ خارا نیز شناخته شده یکی از سخت ترین سنگ های جهان است که بشر از هزاران سال پیش آن را شناخته و به خصوص به عنوان مصالح ساختمانی از آن بهره می برده است.

سنگ گرانیت چه در محیط داخلی یا فضای خارجی ساختمان ها کاربرد دارد و امروزه از آن برای ساخت پل ها، سنگ فرش خیابان ها، بناهای تاریخی و بسیاری پروژه های داخلی و خارجی دیگر استفاده می شود.

برای آشنایی با سنگ گرانیت و کاربردهای آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین با دوام و طبیعی است که تحت گرما و فشار شدید در اعماق زمین شکل گرفته است و یکی از سخت ترین مواد جهان محسوب می شود.

بخش عمده پوسته قاره ای زمین از جنس گرانیت است و این ماده هسته قاره ها را تشکیل می دهد.

گرانیت تعاریف گوناگونی دارد، یک زمین شناس آن را جزو سنگ های آذرین دانه درشت، کوارتز و فلدسپات که به طور کامل از بلور تشکیل شده تعریف می کند در حالی که در تجارت مربوط به سنگ ها، کلمه گرانیت برای هر سنگ حاوی فلدسپات با بلورهای به هم پیچیده بزرگ که با چشم غیر مسلح نیز دیده می شوند استفاده می شود.

با این طبقه بندی سنگ هایی مثل آنورتوزیت، گنیس، گرانیت، گرانودیوریت، دیاباز، مونزونیت، سینیت، گابرو و غیره همگی با نام تجاری گرانیت به فروش می رسند.

گرانیت از نظر زمین شناسی به سنگ های با ترکیب معدنی خاص – کوارتز و فلدسپات – گفته می شود. این سنگ عمدتا از کوارتز (حداقل 20 درصد) و فلدسپات اورتوکلاز (حداقل 35 درصد) تشکیل شده است، اگر هر کدام از این معیارها برآورده نشود سنگ مورد نظر گرانیت نیست.

حداکثر 45 درصد باقی مانده می تواند مواد معدنی دیگر مانند پلاژیوکلاز فلدسپات، هرونبلند، پیروکسن، موسکوویت یا بیوتیت باشد.

نام لاتین گرانیت از کلمه granum گرفته شده که به معنای دانه است و اشاره به این دارد که مواد معدنی موجود در آن به راحتی دیده می شود.

تفاوت سنگ گرانیت و ریولیت

یکی از سوالات رایج درباره سنگ گرانیت، تفاوت آن با سنگ ریولیت می باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت ریولیت در واقع نوعی گرانیت است که بیرون از پوسته زمین ایجاد شده است و از نظر نوع مواد معدنی موجود در آن تفاوت چندانی با گرانیت ندارد.

مزایای سنگ گرانیت

سنگ گرانیت سنگی محکم و سخت، با دوام، مقاوم در برابر گرما، ضد آب با ظاهری شیک است که در رنگ های متنوع یافت می شود.

گرانیت قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و ظاهر شیک و منحصر به فرد به فضا می بخشد.

این سنگ از سنگ گرانیت مشکی گرفته تا قرمز، سبز، خاکستری و غیره در طراحی داخلی منزل به راحتی با رنگ مبلمان یا رنگ اتاق هماهنگ می شود و از آن جا که به راحتی قابل تمیز شدن است می توان از آن برای ایجاد فضایی منحصر به فرد در آشپزخانه و سایر بخش های خانه استفاده کرد.

کاربردهای سنگ گرانیت

1. بناهای تاریخی

آیا می دانید چه وجه مشترکی بین پل های رومی، اهرام و کلیساها وجود دارد؟ صد البته گرانیت!

بسیاری از بناهای تاریخی و باستانی برای ایجاد هسته قدرت در مراکز خود از گرانیت استفاده می کردند و سازه های ماندگار و مستحکم مانند معابد و سنگ قبر معمولا از گرانیت ساخته شده اند.

در زمان های قدیم که ابزارها و تجهیزات قوی حکاکی روی گرانیت وجود نداشت این کار بسیار سخت و طاقت فرسا بود، به همین دلیل معمولا در پروژه های بسیار مهم از این سنگ استفاده می شد.

امروزه با ابزارها و دستگاه های مجهز امکان استفاده از گرانیت در ساخت بناهای مستحکم بیشتر از گذشته میسر شده است.

2. طراحی داخلی و لوازم منزل

گرانیت در واقع یک سنگ لوکس و زیبا است که برای ایجاد ظراوت و کیفیت بالا در پروژه های طراحی داخلی منزل به کار می رود.

استفاده از گرانیت در آشپزخانه، قفسه ها، رومیزی و غیره با توجه به استحکام و دوام بالایی که دارد کاملا قابل توجیه است.

از گرانیت به دلیل خاصیت ضد آب بودن و نگهداری آسان در ساخت سینک ها از جمله سینک ظرف شویی و دست شویی، سینک های مدرن و سینک های پایه دار استفاده می شود.

اگر در اتاق نشیمن خود شومینه دارید می توانید آن را با سنگ گرانیت زیباتر کنید، با این کار یک شومینه معمولی را به هسته مرکزی خانه تبدیل کرده اید که اعضای خانواده و دوستان می توانند برای دور همی های صمیمانه دور آن جمع شوند.

گرانیت به دلیل ضد آب بودن، مقاوم بودن در برابر گرما و پایداری در برابر صدمات مختلف، گزینه ای محبوب برای کانترتاپ های آشپزخانه محسوب می شود.

3. کفپوش ها

استفاده از کاشی های گرانیتی به عنوان کفپوش های زیبا و براق، با توجه به تنوع رنگ و تمیز کردن راحت آن ها می تواند انتخاب خوبی باشد، این کاشی ها به دلیل مقاوم بودن در برابر باکتری به خصوص برای افرادی که مستعد حساسیت هستند مناسب هستند.

گرانیت جلا داده شده در کنار سنگ مرمر نیز در کفپوش های سنگی استفاده می شود، سنگ مرمر اغلب دارای روکش بسیار برجسته ای است در حالی که گرانیت معمولا الگوی ظریف تری دارد، به همین دلیل این دو مکمل خوبی برای هم می باشند.

4. مسیرها و پیاده روها

از گرانیت به دلیل ویژگی های سازگار آن را با محیط بیرونی از جمله استحکام بالا، ضد آب بودن و تنوع رنگ متناسب می توان به عنوان سنگ فرش خیابان ها و پیاده روها نیز استفاده کرد.

5. جواهر آلات

انواع گرانیت در اغلب موارد جزو سنگ های رایج با قیمت های تا حدودی مقرون به صرفه هستند، به همین دلیل استفاده از آن ها در مصالح ساختمانی نه تنها دور از انتظار نیست بلکه به وفور دیده می شود.

با این حال تعداد کمی از سنگ های گرانیت کمیاب، شگفت انگیز و زیبا هستند تا جایی که از آن ها به عنوان سنگ های قیمتی و زینتی استفاده می شود. یک نمونه از این سنگ های گرانیتی، سنگ آبی به نام گرانیت K2 Azurite  است که در هیمالیا یافت شده است.

منابع: studybyjus geology

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا