کاربرد اتصالات چوبی در صنایع چوب

اتصالات چوبی در صنایع چوب

در کارگاه‌های تولیدی و نجاری برای ساخت لوازم متعددی از چوب و یا ام دی اف همچون کابینت، باکس‌های ام دی اف، لوازم دکوری چوبی و… نیازمند استفاده از نوعی اتصال محکم و مقاوم می‌باشند که بتوانند اتصالی مقاوم بین صفحات چوب یا MDF ایجاد نمایند. در واقع اتصال یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه‌های چوبی و یا ام دی اف می‌باشد چرا که اگر این مرحله به درستی انجام نشود با گذر زمان سازه‌ی چوبی تولید شده دچار آسیب و گسستگی خواهد شد. به طور مثال برای ساخت میز تحریر، اگر صفحات ام دی اف به درستی به یکدیگر متصل نشوند با گذر زمان دچار گسستگی و لقی خواهند شد. همچنین برای ساخت بسیاری از لوازم دکوری چوبی یا ام دی اف و یا حتی برای ساخت کابینت، کمد، مبلمان و… از قطعات دمختلفی استفاده می‌کنند. پروفیل چوبی یکی از قطعات کاربردی برای این گونه سازه‌های چوب و ام دی اف می‌باشد که در دو مدل ساده و طرح دار و همچنین در جنس‌های مختلفی در بازار وجود دارند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع اتصالت و همچنین کاربرد پروفیل چوبی آشنا سازیم.

معرفی انواع اتصالات چوب

همان‌طور که می‌دانید قطعات مختلفی برای ایجاد اتصال بین صفحات چوب و ام دی اف وجود دارد. یکی از مقاوم‌ترین نوع اتصال در صنایع چوب، انواع پین و دوبل می‌باشد که در سایز و مدل‌های متفاوتی تولید می‌شوند. پین و دوبل از تنوع سایز و جنس برخوردار بوده که با استفاده از هر کدام از آن‌ها می‌توانید اتصالی محکم ایجاد نمایید. از انواع اتصالات چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
میخ چوبی
• میله چوبی
• دوبل شاخه ای
• بیسکویت چوبی
کاربرد میخ چوبی
میخ چوبی یک قطعه کوچک برای اتصال انواع صفحات چوب و ام دی اف می‌باشد که در دو مدل شیاردار و بدون شیار طراحی و تولید می‌شود. در برخی موارد شما می‌توانید میخ چوبی را در سایز کوچک تهیه و خریداری نمایید اما اگر میخ چوبی در سایز کوچک را پیدا نکردید، می‌توانید دوبل شاخه‌ای را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و پین یا همان میخ چوبی مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

کاربرد میله چوبی

میله چوبی نام دیگر پین یا همان میخ چوبی می‌باشد که به صورت استوانه ای در سایزهای متنوعی طراحی و تولید می‌شود. معمولا برای ساخت میله چوبی از چوب درخت راش و یا صنوبر استفاده می‌کنند. میله چوبی نیز در دو مدل شیاردار و بدون شیار وجود دارد که برای استفاده از آن باید سوراخی به اندازه‌ی قطر میله چوبی بر روی دو قطعه کار خود ایجاد نمایید.

کاربرد اتصالات چوبی

دوبل شاخه ای چیست؟

در صنعت چوب جهت تولید مبلمان، سرویس خواب، محافظ راه پله، محصولات دکوری و… از اتصالات مختلفی استفاده می‌شود. دوبل شاخه ای یک نوع اتصال مقاوم برای ساخت این گونه سازه‌های چوبی و ام دی اف می‌باشد. دوبل شاخه ای همانند پین با استفاده از چوب درخت راش و یا صنوبر به صورت استوانه ای طراحی و تولید می‌شود و در دو مدل شیاردار و بدون شیار نیز وجود دارد. برای استفاده از دوبل شاخه ای می‌توانید آن را در طول دلخواه و مورد نیاز خود برش بزنید. همچنین لازم به ذکر است که هر کدام از دوبل و یا میخ چوبی در قطرهای مختلفی تولید می‌شوند.

روش نصب و استفاده از دوبل چوبی

برای نصب و استفاده از دوبل چوبی در ابتدا باید بر روی سطح قطعات چوب یا ام دی اف خود سوراخ‌هایی متناسب با اندازه قطر دوبل در فواصل یکسان ایجاد نمایید سپس درون سوراخ ها را به چسب آغشته نموده و دوبل چوبی را درون سوراخ ها قرار داده و با چکش پلاستیکی آن را داخل سوراخ جا بزنید، سپس انتهای دوبل را به همین روش به قطعه چوبی دیگر متصل نمایید.

کاربرد بیسکویت چوبی و نحوه‌ی استفاده از آن

بیسکویت چوبی نوع دیگری از اتصال برای سازه‌های چوب و ام دی اف می‌باشد که به صورت بیضی با گوشه‌های تیز در سایزهای متفاوتی تولید می‌شود. با استفاده از بیسکویت چوبی همانند دوبل شاخه ای و پین می‌توانید اتصالی محکم و درعین حال مخفی ایجاد نمایید. برای استفاده از بیسکویت چوبی باید در ابتدا با استفاده از دستگاه بیسکویت زن بر روی دو قطعه کار خود به اندازه‌ی طول و قطر بیسکویت چوبی شیاری ایجاد نمایید و سپس بیسکویت چوبی را به چسب آغشته کرده داخل شیارها قرار دهید تا دو قطعه به یکدیگر متصل شوند.
کاربرد اتصالات چوبی

پروفیل چوبی چیست؟

پروفیل چوبی یک قطعه‌ی پر مصرف در صنایع نجاری می‌باشد که برای ساخت بسیاری از لوازم دکوری چوبی و ام دی اف، کمد، کابینت، مبلمان و… استفاده می‌شود. پروفیل چوبی نیز از جنس و سایزهای متفاوتی برخوردار است که علاوه بر کاربرد محافظتی که دارند برای زیباتر شدن سازه چوبی نیز به کار برده می‌شود. نام دیگر پروفیل چوبی زهوار می‌باشد که درواقع یک نوار چوبی ساخته شده از چوب‌های مختلفی همچون راش، صنوبر و… می‌باشد که در حاشیه‌ی سازه‌های چوبی قرار می‌گیرد.
کاربرد اتصالات چوبی

قیمت دوبل و پروفیل چوبی

انواع متنوعی از دوبل و پروفیل چوبی طراحی و تولید شده‌اند که در فروشگاه اینترنتی چوبینر موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت این نوع اتصالات می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972
Choobiner.ir

/ پایان رپورتاژ آگهی

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا