چرا و چگونه دایناسورها منقرض شدند؟

علل انقراض دایناسورها
علل انقراض دایناسورها چیست؟

زمان انقراض دایناسورها | برخورد شهاب سنگ | فوران آتشفشان ها | سرمای شدید و گرمای داغ | آیا همه دایناسورها منقرض شدند؟

حدود 180 میلیون سال پیش که خبری از انسان ها روی سیاره زمین نبود کره زمین حال و هوای بسیار متفاوتی داشته و قلمروی فرمانروایی موجودات غول پیکری به نام دایناسورها محسوب می شده است.

اما حدود 66 میلیون سال قبل به دلیل نامناسب شدن شرایط زندگی برای دایناسورها، نسل آن ها منقرض و رد پای این حیوانات شگفت انگیز از کره زمین محو شد، اما چه رخدادی توانست به حکومت دایناسورها روی زمین پایان دهد؟

در ادامه سری مطالب جذاب دانستنی ها این بار به سراغ دایناسورها رفته ایم و قصد داریم به این سوال جالب پاسخ دهیم. با کوکا همراه باشید.

داستان انقراض دایناسورها از کجا شروع شد؟

برخورد شهاب سنگ

حدود 66 میلیون سال قبل یک شهاب آسمانی به زمین برخورد و در نزدیکی جایی که امروزه به آن مکزیک می گوییم سقوط کرد.

این برخورد به قدری شدید بود که زمین را لرزاند، امواج بزرگی در دریاها ایجاد کرد و حیوانات و گیاهانی را که در این ناحیه و اطراف آن زندگی می کردند به طور کامل از بین برد.

بر اثر این برخورد گرد و غبار زیادی ایجاد شد و سنگ ها و صخره ها در آسمان به پرواز در آمدند، این گرد و غبار کل سیاره را پوشاند، آسمان را تیره و تار کرد و به دنبال آن بسیاری از جنگل ها در آتش سوختند.

فوران آتشفشان ها

مسئله دیگر فوران آتشفشان ها بوده است، تا قبل از برخورد این شهاب سنگ به زمین نیز تعداد زیادی آتشفشان در بخشی از کره زمین که امروزه آن را هند می نامیم فوران کرده و دود و خاکستر و گاز زیادی در هوا پراکنده کرده بودند و نمی توان با اطمینان گفت که آیا برخورد شهاب سنگ در افزایش تعداد فوران این آتشفشان ها تاثیر داشته است یا خیر.

سرمای شدید، گرمای داغ

بعد از برخورد شهاب سنگ آسمان به قدری غبار آلود و تاریک شد که نور خورشید به کره زمین نمی رسید و همین مسئله باعث شد هوای زمین بسیار سرد شود.

پس از مدتی که گرد و غبار از بین رفت و نور خورشید به زمین تابید این بار گرمای داغ کره زمین را در برگرفت، گرمایی که نه حیوانات خشکی، نه حیوانات دریا و نه گیاهان آن را دوست نداشتند.

گرمای سوزان باعث شد گیاهان به خوبی رشد نکنند، حیوانات گیاهخوار از بین بروند و گوشتخواران دچار کمبود منابع غذایی شوند.

همه این عوامل دست به دست هم داد تا شرایط کره زمین برای زندگی دایناسورها بسیار سخت شود، اگرچه هنوز نمی توان به طور قطع گفت دقیقا کدام عامل باعث انقراض دایناسورها شده است.

موجودات دیگری که در کنار دایناسورها منقرض شدند

علاوه بر دایناسورها موجودات دیگری نیز بودند که نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند و منقرض شدند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به پتروسورها (خزندگان پرنده)، پلسیوسورس ها (نوعی خزندگان آبزی)، آمونیت ها (نوعی جانور دریایی) و بسیاری از گیاهان و حیوانات دیگر اشاره کرد.

در مقابل بسیاری از موجودات از جمله حشرات، مارمولک ها، تمساح ها، پستانداران، پرندگان، کوسه ها، ماهی ها، خرچنگ ها، گل ها، سرخس ها و درختان توانستند جان سالم به در برده یا پس از این دوره پا به روی کره خاکی بگذارند.

هنوز علت دقیق این که برخی جانوران کوچک تر توانستند خود را با شرایط وفق دهند مشخص نیست، شاید چون به غذای کمتری نیاز داشتند یا می توانستند از باقی مانده گیاهان مرده استفاده کنند، برخی از آن ها توانایی تونل زدن زیر خاک را داشتند و بعضی نیز می توانستند با شنا در اقیانوس ها خود را به نقاط بهتر برسانند.

این حیوانات و گیاهان خانه های جدید پیدا کردند، به مرور زمان که گیاهان بزرگ تر و قوی تر شدند حیوانات نیز بزرگ تر شدند و جای دایناسورها را گرفتند.

عصر ماموت های پشمالوی بزرگ، کانگوروهای غول پیکر و نهنگ ها فرا رسیده بود اما در نهایت با خلق بشر این پستانداران بودند که حکومت بر کره زمین را از آن خود کردند.

آیا همه دایناسورها منقرض شدند؟

بسیاری از دایناسورها منقرض شدند اما نه همه آن ها!

شاید تعجب کنید اما پرندگان دایناسورهایی هستند که به حیات خود تا به امروز ادامه داده اند. پرندگان باستانی در کنار سایر دایناسورها زندگی می کردند، آن ها از شهاب سنگ و آتشفشان ها جان سالم به در بردند و در حال حاضر در کنار ما زندگی می کنند.

اگرچه دایناسورهای غول پیکر منقرض شدند اما ما می توانیم با بازدید از موزه ها و دیدن فسیل این حیوانات شگفت انگیز و مطالعه کتاب های مختلف اطلاعات جالبی درباره این موجودات به دست آوریم.

منبع: theconversation

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا