چرا سیاره زحل حلقه دارد و این حلقه ها چگونه تشکیل شده اند؟

چرا سیاره زحل حلقه دارد؟
چرا سیاره زحل حلقه دارد؟

سیاره زحل با آن حلقه های شگفت انگیزی که در اطرافش دیده می شود یکی از زیباترین سیارات منظومه شمسی است اما علت وجود حلقه در اطراف زحل چیست و چرا بقیه سیاره ها دور خودشان حلقه ندارند؟

این سوالات از اولین پرسش هایی است که ذهن کودکان کنجکاو و علاقه مند به ستاره شناسی را به خود مشغول می کند و لازم است پاسخ درستی به آن ها داده شود.

در ادامه مطلب قصد داریم به این سیاره زیبا و دوست داشتنی سفر کرده و ببینیم این حلقه های عجیب از کجا آمده اند. با کوکا همراه باشید.

چرا سیاره زحل حلقه دارد؟

دانشمندان از صدها سال در حال تحقیق روی این مسئله هستند و به این نتیجه رسیده اند که زحل از ابتدا با حلقه به دنیا نیامده است بلکه میلیون ها سال قبل سیاره زحل هم مثل بسیاری از سیاره های دیگر هیچ حلقه ای دور خودش نداشته است.

در آن زمان یک ماه بزرگ اطراف زحل حرکت می کرده است که به مرور زمان سرعت حرکت آن بیشتر و بیشتر و فاصله اش روز به روز به زحل نزدیک تر شده است و در نهایت فاصله این دو به قدری کم می شود که ماه هم زمان از دو طرف کشیده شده و منفجر می شود.

با انفجار ماه تکه های آن در اطراف زحل پخش می شوند، این تکه ها که بیشتر از یخ و صخره تشکیل شده بودند یک حلقه پیراشکی مانند دور سیاره ایجاد می کنند.

با گذشت زمان تکه ها بیشتر به هم برخورد کرده و با خرد شدن آن ها گرد و غبار و برف پودری در اطراف سیاره زحل ایجاد می شود.

بعضی از تکه ها داخل زحل سقوط می کنند و بعضی از آن ها همچنان در فضا شناور می مانند، این اتفاق هنوز هم در حال رخ دادن است اما در آینده ای دور سرانجام حلقه ها به طور کامل ناپدید خواهند شد.

جالب است بدانید نام دیگر سیاره زحل، کیوان می باشد.

حلقه های زحل چه زمانی کشف شدند؟

انسان ها قبلا نمی دانستند که اطراف زحل حلقه وجود دارد. چند صد سال پیش یک ستاره شناس به نام گالیله با اولین تلسکوپ دنیا که خودش ساخته بود به آسمان نگاه کرد و توانست سیاره زحل را ببیند.

تلسکوب او پیشرفته و دقیق نبود و او فکر کرد سیاره زحل ظاهری شبیه سر تدی خرسه با دو گوش بزرگ دارد و حدس زد که شاید این سیاره از سه سیاره درست شده باشد.

سال ها بعد که تلسکوپ های دقیق تری ساخته شدند ستاره شناسان متوجه شدند یک دیسک بزرگ و مسطح اطراف زحل را احاطه کرده است. آن ها گمان می کردند این حلقه جامد است و مثل انگشتری که با انگشت تماس دارد با سیاره زحل تماس پیدا کرده است، تا این که سرانجام یک ستاره شناس به نام جووانی دومنیکو کاسینی به شکاف هایی که داخل این حلقه ها وجود دارد پی برد.

امروزه می دانیم که این حلقه ها از گرد و غبار ناشی از انفجار ماه اطراف سیاره زحل ایجاد شده و از آن جا که فاصله این سیاره از خورشید بسیار زیاد است سطح و اطراف آن هوای سردی دارد و این حلقه ها سنگ های یخ زده یا یخ کامل می باشند.

چرا حلقه های اطراف زحل رنگ روشن دارند؟

حلقه های اطراف سیاره زحل بسیار روشن هستند چون برف و یخ به شدت نور خورشید را منعکس می کنند.

آیا سیاره زحل تنها سیاره ای است که حلقه دارد؟

خیر! وقتی دانشمندان فضایی با ارسال سفینه ها به فضا توانستند از نزدیک از سیاره های مختلف عکس بگیرند متوجه شدند سیارات مشتری، اورانوس و نپتون هم حلقه دارند اما این حلقه ها بسیار ضعیف تر از حلقه های زحل هستند، به همین دلیل به سختی از زمین دیده می شوند.

منبع: theconversation

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا