چرا رنگ خورشید زرد است؟

نور خورشید از چه رنگ هایی تشکیل شده
چرا رنگ خورشید زرد است؟

نور خورشید چه رنگیه | چرا خورشید زرد دیده می شود؟ | نور خورشید از هفت رنگ تشکیل شده است | چرا خورشید هنگام طلوع و غروب قرمز است؟ | خورشید در فضا چه رنگی است؟

آیا تا به حال از خودتان سوال کرده اید “چرا خورشید زرد است؟“، احتمالا در دوران کودکی بارها این سوال را از خود یا دیگران پرسیده اید زیرا این پرسش یکی از متداول ترین سوالاتی است که ذهن بسیاری از کودکان کنجکاو را به خود مشغول می کند.

اما آیا می دانستید این سوال در واقع جوابی ندارد، چون خورشید اصلا زرد نیست که بخواهیم دنبال چرایی زرد بودن آن باشیم. به عبارت دیگر بهتر است آن را اصلاح کرده و بگوییم:”

چرا خورشید زرد دیده می شود؟ یا آیا خورشید واقعا زرد است؟

برای پاسخ به این سوال و در ادامه سری مطالب دانستنی های کوکا قصد داریم درباره رنگ خورشید صحبت کنیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

خورشید چه رنگی است؟

حتما به یاد دارید در نقاشی های کودکی، خورشید خانم را به شکل یک صورت زرد رنگ و خوشحال می کشیدید و اگر طلوع و غروب خورشید را بیشتر دوست داشتید یک خورشید نارنجی یا قرمز گوشه صفحه نقاشی تان قرار می دادید.

خورشید در نگاه همه ما زرد رنگ است اما در حقیقت خورشید زرد، نارنجی یا قرمز نیست بلکه سفید رنگ است. شاید تعجب کنید اما فضانوردان در خارج از اتمسفر زمین با نگاه به خورشید به جای یک گوی طلایی یک گوی سفید رنگ می بینند.

علت این مسئله اتمسفر زمین است.

چرا خورشید زرد دیده می شود؟

نور خورشید ترکیبی از تمام فرکانس های نوری قابل مشاهده می باشد که در کنار هم نور سفید را تشکیل می دهند.

نور خورشید از هفت رنگ تشکیل شده است

در واقع اگر نور خورشید را از یک منشور عبور دهیم نور سفید خورشید به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش که همان رنگ های رنگین کمان است تجزیه می شود و در میان آن ها نور قرمز دارای بیشترین طول موج و نور آبی دارای کمترین طول موج می باشد.

اتمسفر زمین پس از دریافت نور خورشید، نورهای با طول موج کمتر یعنی آبی، نیلی و بنفش را به اطراف پراکنده می کند که به این پدیده پراکندگی رایلی گفته می شود در حالی که رنگ های با طول موج بالاتر مانند قرمز، نارنجی و زرد را کمتر پراکنده و بیشتر از خود عبور می دهد.

این طول موج های پراکنده نشده همان بخش هایی از نور است که به چشم ما می رسد و به همین دلیل است که طول موج قابل مشاهده یا رنگ خورشید به سمت طیف رنگ های زرد تا قرمز تغییر می کند و ما خورشید را زرد می بینیم.

پراکندگی رایلی علت آبی دیده شدن آسمان نیز می باشد که در مقاله چرا رنگ آسمان آبی است به طور مفصل درباره آن صحبت کرده ایم.

چرا خورشید هنگام طلوع و غروب قرمز است؟

در واقع زمانی که خورشید به افق زمین نزدیک تر می شود نور از لایه اتمسفر ضخیم تری عبور می کند تا به چشم ما برسد، در این حالت بیشتر نور آبی توسط مولکول های اتمسفر پراکنده شده و از هم دور می شوند.

با کمتر شدن هر چه بیشتر رنگ آبی در نور دریافتی چشمان ما، خورشید قرمز به نظر می رسد و آسمان افق نیز به دلیل پراکنده شدن بیش از حد نور آبی و حذف آن از نور خورشید به رنگ قرمز یا نارنجی دیده می شود.

در حالی که هنگام ظهر که خورشید بالای آسمان است نور خورشید از نازک ترین لایه اتمسفر به چشم ما رسیده و خورشید بیشتر از همیشه به رنگ واقعی اش یعنی سفید نزدیک است اگرچه هنوز هم به زرد متمایل می باشد.

ناگفته نماند دود و مه نیز باعث پراکندگی بیشتر نور آبی شده و خورشید بیشتر نارنجی یا قرمز دیده شود.

خورشید در فضا چه رنگی است؟

زمانی که از داخل فضا به خورشید نگاه کنیم رنگ آن کاملا سفید است زیرا نور ساطع شده از خورشید توسط اتمسفر زمین پراکنده نمی شود و نور کامل آن با همه ترکیب های رنگی اش به چشم ما می رسد.

اما چرا در عکس های فضایی ناسا نیز خورشید اغلب اوقات زرد رنگ است؟ این رنگ زرد در واقع رنگ کاذب است و به دلیل آشنا بودن چشم مردم به رنگ زرد خورشید حتی دانشمندان هم سعی می کنند در تصاویر خود خورشید زرد رنگ را به نمایش بگذارند!

منابع: scienceabcthoughtco

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا