ابرها چرا و چگونه حرکت می کنند؟

دلیل حرکت ابر چیست؟
علت حرکت ابرها چیست؟

حتما بارها برای شما پیش آمده در یک روز نسبتا ابری به آسمان بالای سرتان نگاه کرده و حرکت ابرها توجه شما را به خود جلب کرده باشد که گاهی دوان دوان و گاهی کند و آرام از این سو به آن سوی آسمان حرکت می کنند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا ابرها حرکت می کنند و چه چیزی باعث حرکت آن ها می شود؟ آیا شما نیز مانند بسیاری از مردم فکر می کنید ابرها واقعا حرکت نمی کنند و چرخش زمین عامل متحرک به نظر رسیدن آن ها می باشد؟

اگر این طور است در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید تا با علت واقعی حرکت ابرها آشنا شویم.

رابطه حرکت ابرها و چرخش زمین

ابرها حرکت می کنند اما نه به تنهایی و خود به خود!

بسیاری از مردم گمان می کنند ابرها خودشان متحرک نیستند و این زمین است که با چرخش خود باعث می شود آسمان حرکت کند و این گونه ابرها نیز متحرک به نظر برسند.

در حالی که عامل اصلی حرکت ابرها باد و هوا است که از میان ابرها یا اطراف آن ها عبور کرده و باعث می شوند ابرها متحرک به نظر برسند، جالب است بدانید اگر بادی نباشد که ابر را حرکت بدهد هوا آن قدر سرد نمی شود که بخار به قطرات آب و در نهایت ظاهر ابری شکل خود تبدیل شود.

با این حال چرخش زمین چندان بی اثر نیز نیست، اگرچه ما به دلیل نیروی جاذبه نمی توانیم سرعت 1600 کیلومتر در ساعتی چرخش زمین را متوجه شویم اما همین چرخش می تواند روی باد حتی در ارتفاعات بالاتر اثر بگذارد و بادها ابرهای پراکنده را در مسیر مشخص هدایت کنند.

اگر تیزبین باشید حتما می پرسید: “پس چرا باد اغلب به سمت شرق می وزد اما ابرها معمولا به سمت غرب حرکت می کنند؟” پاسخ این است که جهت وزش باد در ارتفاعات بالاتر با جهت آن در ارتفاعات پایین تر همیشه یکسان نیست. وزش باد تصادفی می تواند به دلایل مختلف از جمله حرکت هوا و گرمای خورشید رخ دهد.

ابر چگونه تشکیل می شود؟

به طور خلاصه وقتی خورشید زمین را گرم می کند، آب های روی زمین تبخیر می شوند و به شکل بخار بالا می روند.

هنگامی که این بخار به ارتفاعی می رسد که هوا سرد است به قطرات آب و کریستال های یخی تبدیل می شود و با کنار هم قرار گرفتن این قطرات و کریستال ها ابر به وجود می آید.

همان طور که دیده اید ابرها شکل های گوناگونی دارند. عوامل مختلفی روی شکل ابر اثر می گذارد، به عنوان مثال اگر بخار آب زیادی در هوا شناور شود قطرات آب قدیمی تر را به سمت بالاتر سوق داده و ابری که ایجاد می شود ظاهر پفی شکل به خود می گیرد.

عامل دیگر باد است که به صورت تصادفی بین ابرها حرکت کرده، گاهی یک ابر را به دو تکه ابر کوچک تر تبدیل می کند و گاهی دو ابر را به هم وصل می کند و شکل های مختلفی به وجود می آورد.

ابرها با چه سرعتی حرکت می کنند؟

از آن جا که علت اصلی حرکت ابر، باد می باشد طبیعتا ابر باید با سرعت باد حرکت کند اما حرکت همه ابرها نمی تواند با سرعت باد یکسان باشد.

مثلا اگر رطوبت، قطرات آب و کریستال های یخی زیادی در ابر وجود داشته باشد ابر حجیم به نظر رسیده و چگالی بالای آن در برابر سرعت زیاد باد مقاومت خواهد کرد در حالی که ابرهای نازک و مبهم در آسمان با وزش باد شدید به راحتی از ابرهای دیگر جدا شده و سریع حرکت می کنند.

حرکات افقی و عمودی ابرها

ابرهایی که در آسمان می بینیم اغلب به صورت افقی حرکت می کنند، به عبارت دیگر بسته به سرعت باد ممکن است در یک لحظه ابر را در سمت چپ یک کوه ببینیم و پس از مدتی سمت راست کوه باشد، علت حرکت افقی ابرها وزش باد است.

گاهی نیز ممکن است به آسمان نگاه کرده و متوجه حرکت عمودی ابرها شده باشید، به عبارت دیگر در یک لحظه ابر در فاصله نزدیک تر به سطح زمین به نظر می رسد و در لحظه بعدی کمی بالاتر رفته است. علت این مسئله هوای گرم است که باعث می شود ابرها به سمت بالا که هوا سردتر است حرکت کنند.

حرکت ابرها به طور کلی نشانه نگران کننده ای محسوب نمی شود، از سرعت ابرها می توان برای پیش بینی آب و هوای فعلی یا آینده استفاده کرد اگرچه اطلاعات دقیقی در این مورد به شما نخواهند داد.

در ادامه بخوانید : چرا ابرهای باران زا تیره هستند؟

منبع: dailysciencejournal

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا