پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای بالیوود

صنعت فیلم سازی کشور هند که به نام سینمای بالیوود در سطح جهان به شهرت رسیده یکی از بزرگ ترین مراکز تولید فیلم در دنیا می باشد.

فیلم های هندی از اوایل قرن بیستم در کشورهای مختلف دنیا به نمایش در آمده و در دهه 1940 میلادی به موفقیت های بزرگ تجاری دست پیدا کردند، به طوری که امروزه بالیوود به یکی از پر طرفدارترین صنایع فیلم سازی در سراسر دنیا تبدیل شده است.

پس از آشنایی با لیست پرفروش ترین فیلم های دنیا؛ در این مطلب کوکا قصد داریم به معرفی 10 فیلم پر فروش تاریخ سینمای هند بپردازیم. لازم به ذکر است این لیست با احتساب نرخ تورم آماده شده است.

1. مغول اعظم (Mughal-e-Azam – 1960)

فیلم مغول اعظم
فیلم مغول اعظم

فیلم مغول اعظم یک فیلم درام تاریخی، حماسی و نمادین محصول سال 1960 به کارگردانی کی آصف و تهیه کنندگی شاپورجی پالونجی است.

این فیلم در تاریخ 5 آگوست سال 1960 همزمان در 150 سینما در سراسر کشور هند اکران شد و رکورد بیشترین تعداد اکران همزمان در میان فیلم های بالیوودی را از آن خود کرد.

مغول اعظم همچنین توانست با فروشی باورنکردنی رکورد باکس آفیس فیلم های هندی را شکسته و به پر فروش ترین فیلم هندی تبدیل شود که تا 15 سال پس از آن نیز این عنوان را یدک می کشیده است.

در حال حاضر نیز با احتساب تورم و با فروش 2000 کرور (310 میلیون دلار آمریکایی) به عنوان پر فروش ترین فیلم هندی کل تاریخ سینمای هند شناخته شده است.

فیلم مغول درباره کشکمش های میان امپراتور مغول (با بازی کاپور) و پسرش سلیم (با بازی دیلیپ کومار) است، سلیم که عاشق آنارکالی (با بازی مدهوبالا) شده است با مخالفت های پدر روبرو می شود و به حمایت از عشقش با پدر مقابله می کند.

جالب است بدانید در این فیلم از فرهنگ پارسی استفاده زیادی شده که از آن جمله می توان به گرفتن فال حافظ در بخشی از فیلم اشاره کرد.

2. شعله (Sholay – 1975)

فیلم شعله
فیلم شعله

بی شک تاریخ سینمای هند بدون فیلم شعله ناقص بود و چیزی کم داشت!

شعله فیلم اکشن – ماجراجویی محصول سال 1975 به کارگردانی جی.پی سیپی است که بازیگران مشهور سینمای هند در آن به نقش آفرینی پرداخته اند.

فضای این فیلم شباهت زیادی به فیلم های وسترن دارد و شخصیت های آن از جمله جی (با بازی آمیتاب باچان)، ویرو (با بازی درمندرا)، بسنتی (با بازی هما مالینی)، تاکور (با بازی سانجیو کومار) و جبار سینگ (با بازی امجد خان) با عملکرد عالی بازیگران و داستان غنی به عنوان قهرمانان و ضد قهرمانان معروف و نمادین هند شناخته شدند که بارها از آن ها الهام گرفته شده است.

داستان فیلم درباره دو دوست است که به درخواست یک افسر سابق اداره پلیس به نام تاکور تصمیم می گیرند راهزنی به نام جبار سینگ را پیدا کرده و زنده به تاکور تحویل دهند.

به گفته بسیاری از منابع فیلم شعله با احتساب تورم و با فروش 1500 کرور (230 میلیون دلار آمریکا) یکی از پر مخاطب ترین و پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هند بوده است.

3. باهوبالی 2: فرجام (Baahubali 2: The Conclusion – 2017)

باهوبالی 2: فرجام
باهوبالی 2: فرجام

فیلم باهوبالی 2: فرجام فیلم اکشن، حماسی و تخیلی به کارگردانی اس.اس راجامولی و نویسندگی کی.وی ویجایندرا پراساد است.

این فیلم دنباله فیلم آغاز باهوبالی است و ماجرای آن به هند قرون وسطایی برمی گردد که دو برادر به نام های آمارندرا باهوبالی و بالالادوا بر سر رسیدن به قدرت با هم رقابت دارند، بالالادوا علیه باهوبالی توطئه می کند و او را به قتل می رساند. در دنباله این فیلم در حالی که سال ها از مرگ باهوبالی گذشته است پسرش برای انتقام مرگ پدر برمی خیزد.

از جمله بازیگران این فیلم می توان به پرابهاس و رانا داگوباتی اشاره کرد.

این فیلم با فروش 1417 کرور (220 میلیون دلار آمریکا) به عنوان یکی از پر فروش ترین فیلم های بالیوود شناخته شده است.

4. من برای تو چه کسی هستم؟ (Hum Aapke Hain Koun…!! – 1994)

فیلم من برای تو چه کسی هستم؟
فیلم من برای تو چه کسی هستم؟

فیلم من برای تو چه کسی هستم؟ فیلم موزیکال کمدی و عاشقانه محصول سال 1994 به کارگردانی و نویسندگی سوراج آر بارجاتیا می باشد.

در این فیلم ارزش ها، سنت ها و عاشقانه های هندی به طرزی با شکوه روی پرده سینما به تصویر کشیده شده است.

من برای تو چه کسی هستم اقتباسی از فیلم Nadiya Ke Paar می باشد و داستان پرم (با بازی سلمان خان) را روایت می کند که به همراه برادر بزرگ و عمویش زندگی می کند، برادر بزرگ پرم با دختر دوست قدیمی عمویش ازدواج می کند و پرم با خواهر همسر او به نام نیشا (با بازی مدوری دیکشیت) طی یک دعوا آشنا شده و این آشنایی سر آغاز ماجراهای زیادی می شود.

فروش این فیلم با احتساب نرخ تورم 1197 کرور (190 میلیون دلار) می باشد.

5. مادر هند (Mother India – 1957)

فیلم مادر هند
فیلم مادر هند

مادر هند فیلمی کلاسیک در ژانر درام و حماسی است که به عنوان هندی ترین فیلم تاریخ سینما شناخته شده است.

این فیلم محصول سال 1957 به کارگردانی محبوب خان است که داستان آن از دو اثر زمین خوب و مادر نوشته پرل اس باک – نویسنده آمریکایی – الهام گرفته شده است. محبوب خان سال 1940 نیز فیلمی به نام Aurat را تحت تاثیر همین موضوع ساخته است.

فیلم نامه مادر هند به گونه ای نوشته شده که باعث تقویت توانمندی زنان جامعه هندی شود و داستان یک زن روستایی فقیر به نام رادها (با بازی نرگس دات) را حکایت می کند که در غیاب همسرش برای بزرگ کردن پسرانش و مقاومت در برابر یک مرد شیاد و مشکلات زندگی اش تلاش می کند.

این فیلم توانست رکورد پر فروش ترین فیلم تا آن زمان را شکسته و با فروش 961 کرور (146 میلیون دلار با احتساب تورم) همچنان بین پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هند جایگاه خوبی داشته باشد.

6. داماد عاشق عروس را می برد (Dilwale Dulhania Le Jayenge – 1995)

داماد عاشق عروس را می برد
داماد عاشق عروس را می برد

فیلم داماد عاشق عروس را می برد یک عاشقانه هندی محصول سال 1995 به کارگردانی آدیتیا چوپرا است.

این فیلم در سال 1995 با استقبال گسترده مردم هند روبرو شد و به عنوان طولانی ترین فیلم بالیوود از نظر طول دوره اکران فیلم شناخته شده است زیرا اکران آن تا سال 2015 ادامه داشته است.

داماد عاشق عروس را می برد به دلیل ترویج ارزش های بنیان خانواده مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفته است و داستان آن درباره دو جوان هندی به نام های راج (با بازی شاهرخ خان) و سیمران (با بازی کاجول) است که در راه سفر به تعطیلات اروپایی با هم آشنا شده و عاشق می شوند در حالی که پدر سیمران قول ازدواج دخترش را به پسر دوستش داده است.

این فیلم در دوره خودش به عنوان پر فروش ترین فیلم سال معرفی شد و در حال حاضر با فروش 915 کرور (140 میلیون دلار با احتساب تورم) در لیست پر فروش ترین و موفق ترین فیلم های کل تاریخ هند قرار گرفته است.

7. گنگا و جمنا (Gunga Jumna – 1961)

فیلم گنگا و جمنا
فیلم گنگا و جمنا

فیلم درام و جنایی گنگا و جمنا محصول سال 1961 به نویسندگی و تهیه کنندگی دیلیپ کومار و کارگردانی نیتین بوز می باشد.

این فیلم از فیلم های کلاسیک با داستان قوی، بازیگری عالی و موسیقی متن فوق العاده می باشد که الهام بخش بسیاری از بازیگران و فیلم سازان بعد از خود بوده است.

فیلم گنگا و جمنا داستان دو برابر فقیر به نام های گنگا و جمنا (با بازی دیلیپ کومار و نصیر خان) را روایت می کند که در روستایی در شمال هندوستان زندگی می کنند، گنگا برای تامین مخارج تحصیل جمنا تلاش زیادی می کند اما با تهمتی که به او زده می شود راهی زندان می شود.

این فیلم به عنوان پر فروش ترین فیلم سال 1961 شناخته شد و در حال حاضر نیز با فروش 793 کرور (120 میلیون دلار با احتساب تورم) در فهرست پر فروش ترین های سینمای بالیوود قرار دارد.

8. راجا هندوستانی (Raja Hindustani – 1996)

فیلم راجا هندوستانی
فیلم راجا هندوستانی

فیلم راجا هندوستانی فیلمی درام و عاشقانه محصول سال 1996 به کارگردانی دارمش دارشان است.

این فیلم بازسازی از فیلم Jab Jab Phool Khile سال 1965 می باشد که از نظر محتوای عاشقانه و موسیقی متن در سطح خوبی قرار گرفته است.

راجا هندوستانی داستان یک راننده تاکسی به نام راجا (با بازی امیر خان) را روایت می کند که عاشق یک زن جوان ثروتمند (با بازی کاریسما کاپور) شده است.

در این فیلم دارمش به قدری تحت تاثیر مهارت های بازیگری امیر خان قرار گرفت که به او گفت: “دیلیپ کامور را در تو دیدم!”

این فیلم با فروش 691 کرور (110 میلیون دلار با احتساب تورم) یکی دیگر از پر فروش ترین فیلم های هند است.

9. عاشق من (Mere Mehboob – 1963)

فیلم عاشق من
فیلم عاشق من

فیلم عاشق من فیلم درام اجتماعی محصول سال 1963 به کارگردانی هارنام سینگ راویل است که در آن سال ها به عنوان اثری تماشایی در گیشه و پر فروش ترین فیلم سال شناخته شد.

این فیلم درباره مسلمانان لاکنو است و نمایشی از دانشگاه مسلمانان الیگار را به تصویر کشیده است.

در این فیلم می بینیم که انور حسین انور (با بازی راجندرا کومار) که در دانشگاه الیگار تحصیل می کند عاشق دختری محجبه شده است و با اتفاقاتی که در مسیر این عشق می افتد داستان فیلم شکل می گیرد.

عاشق من با فروش 655 کرور (101 میلیون دلار با احتساب تورم) توانسته عنوان نهمین فیلم پر فروش تاریخ هند را از آن خود کند.

10. عصر جدید (Naya Daur – 1957)

فیلم عصر جدید
فیلم عصر جدید

فیلم عصر جدید یک فیلم درام مسابقه ای محصول سال 1957 به کارگردانی بی.آر چوپرا است که در ابتدا به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده بود اما در سال 2007 نسخه رنگی آن آماده و دوباره اکران شد.

این فیلم کلاسیکی از افسانه “انسان در برابر ماشین” است و داستان مسابقه یک روستایی سوار بر درشکه و یک راننده اتوبوس را به تصویر می کشد.

از بازیگران عصر جدید می توان به دیلیپ کومار اشاره کرد.

این فیلم با فروش 652 کرور (100 میلیون دلار با احتساب تورم) دهمین فیلم پر فروش سینمای هند می باشد.

منابع: mediumwikipedia

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا