نحوه پرورش و نگهداری گیاه برگ انجیری یا مونسترا

عکس گیاه برگ انجیری
شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری چیست؟

گیاه برگ انجیری یا مونسترا از گیاهان همیشه سبز بالا رونده متعلق به گیاهان خانواده آروم است که به دلیل ظاهر جذاب و رشد آسان آن توسط بسیاری از طراحان داخلی برای دکوراسیون فضاهای مسکونی و تجاری استفاده می شود.

گیاه برگ انجیری به دلیل برگ های دندانه دار و سوراخ دار آن به گیاه پنیر سوئیسی نیز شهرت پیدا کرده و در صورتی که شرایط زندگی مشابه جنگل های بارانی مناطق گرمسیری برایش فراهم شود می تواند به گیاهی غول پیکر تبدیل شود اگرچه در محیط های داخل منزل نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

برای آشنایی با نحوه پرورش گیاه برگ انجیری در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

اطلاعات گیاه شناسی

نام های رایج فارسیبرگ انجیری، اژبن
نام های انگلیسیHurricane، Swiss Cheese Plant، Split-leaf philodendron، Windowleaf, Ceriman
نام علمی
Monstera deliciosa
نوع گیاهگیاهی همیشه سبز و بالا رونده
اندازه90 سانتی متر در طول (در نواحی گرمسیری طول آن به 20 متر نیز می رسد)
60 تا 90 سانتی متر در عرض
نور مورد نیازنور روشن غیر مستقیم با سایه جزئی
نوع خاکخاک گلدان سبک و پایه پیت با زه کشی خوب
PH خاکاسیدی یا خنثی
زمان گل دهیاواسط تابستان
رنگ گلکرم / برنزه
بومیآمریکای مرکزی

خصوصیات ظاهری و عمومی

گیاه برگ انجیری از نظر ظاهر بسیار شبیه گیاه فیلودندرون است و به دلیل برگ های دندانه دار آن به نام فیلودندرون برگ شکافته نیز شهرت یافته است.

این گیاه برگ های قلبی شکل براق، چرمی و سوراخ دار و همچنین ریشه های هوایی درهم دارد که از آن ها برای درست کردن طناب و سبد استفاده می شود.

ارتفاع گیاه برگ انجیری در فضاهای بسته به حدود 60 سانتی متر می رسد اما در فضاهای باز می تواند تا حد زیادی رشد کرده و ظاهر غول پیکری پیدا کند.

برگ انجیری از گیاهان گل دار است، گل های این گیاه معمولا به رنگ کرم یا برنزه ای هستند که توسط زنبورها گرده افشانی می شوند. این گیاه در فضای باز می تواند میوه های خوراکی آب دار بدهد اما میوه دهی آن در گل های آپارتمانی چندان رایج نیست.

یکی از بارزترین مشخصه های برگ انجیری برگ های سوراخ دار و دندانه ای آن است، به مرور و با افزایش سن گیاه برگ های جدید آن سوراخ دار می شوند که در واقع نوعی سازگاری طبیعی گیاه محسوب می شود. گفته شده برگ های با سوراخ های بزرگ (مانند برگ های برگ انجیری) از گیاه در برابر آسیب های ناشی از طوفان و بارندگی های شدید در جنگل های بارانی محافظت می کند.

این گیاه به دلیل شباهت زیاد با فیلودندرون گاهی به اشتباه به عنوان گیاه فیلودندرون و یا با نام فیلودندرون برگ شکافته یا فیلودندرون برگ انجیری به فروش می رسد. به خصوص زمانی که برگ انجیری سن زیادی ندارد و برگ های آن بدون سوراخ می باشند این اشتباه بیشتر رخ می دهد.

گیاهان خانواده مونسترا تنوع زیادی دارند اما همه آن ها برای نگهداری داخل آپارتمان مناسب نمی باشند.

گیاه برگ انجیری معمولی (Monstera deliciosa) رایج ترین نوع مونسترا است، یک نوع برگ انجیری به نام M. deliciosa variegata یا برگ انجیری ابلق وجود دارد که لکه های سفیدی روی برگ های سبز آن دیده می شود، نگهداری این گیاه دشوارتر بوده و رشد آن آهسته تر است. به علاوه بر خلاف گیاهان آپارتمانی دیگر، این لکه ها باعث جذابیت بیشتر نشده و در نگاه اول به نظر می رسد رنگ سفید روی آن ها پاشیده اند.

از انواع دیگر برگ انجیری می توان به برگ انجیری مینیاتوری اشاره کرد.

نحوه پرورش گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری رشد و نگهداری آسانی دارد، این گیاه به رطوبت زیاد و نور غیر مستقیم علاقه زیادی دارد اما لازم است فضای کافی برای رشد آن نیز فراهم باشد در غیر این صورت از شما خواهد رنجید.

این گیاه از آن دسته گل هایی نیست که بتوانید آن را کنار پنجره یا روی سطوح کوچک قرار دهید، همچنین از آن جا که بالا رونده است نیاز به یک چوب تکیه گاه دارید تا گیاه را به آن محکم ببندید.

اگرچه برگ انجیری به جنگل های بارانی نواحی گرمسیری تعلق دارد اما به خوبی با نواحی غیر گرمسیری و شرایط زندگی در محیط های مسکونی سازگار می شود و جلوه خوبی به فضای دلگیر و کسل کننده اتاق می بخشد.

اگر قصد دارید از این گیاه داخل منزل نگهداری کنید توصیه می شود یک گلدان عمیق با خاک زه کشی خوب انتخاب کرده، یک سوم گلدان را با خاک گلدان پر کنید و یک تکیه گاه چوبی داخل آن قرار دهید تا ساقه به آن تکیه کند. سپس ریشه ها را داخل گلدان قرار داده، اطراف ریشه را با خاک پر کنید و ساقه را با یک نخ به تکیه گاه وصل کنید.

نور مورد نیاز

این گیاه همیشه سبز نور آفتاب روشن و غیر مستقیم را دوست دارد و نور شدید به خصوص در ماه های گرم سال می تواند برگ های آن را سوزانده و زرد کند، با این حال لازم است برگ انجیری آپارتمانی را حداقل یک بار در سال مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا رشد بهتری داشته باشد.

این گیاه در فضای باز می تواند در سایه کامل عمق جنگل ها و در محیط های نیمه سایه در جنگل های کمتر متراکم رشد کند.

نگهداری در محیط تاریک نیز توصیه نمی شود و باعث می شود برگ های جدید برگ انجیری بدون دندانه بمانند و ظاهر جذاب گیاه از بین برود.

خاک مورد نیاز

هنگامی که برگ انجیری را داخل یک گلدان جدید می گذارید می توانید از خاک آماده گلدان، خاک کمپوست یا ترکیب خاک برگ و خاک باغجه برای آن استفاده کنید.

این گیاه در خاک خوب زه کشی شده و نسبتا مرطوب بیشترین رشد را خواهد داشت.

آب مورد نیاز

به طور کلی برگ انجیری به آبیاری متوسط نیاز دارد، در پاییز و زمستان آبیاری گاه به گاه کافی است اما در فصل رشد لازم است آن را به طور منظم آبیاری کنید، هنگام آبیاری مطمئن شوید که تمام کمپوست به طور یکنواخت مرطوب شود و بین دو آبیاری منتظر بمانید تا خاک آن کمی خشک شود.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز

برگ انجیری در هوای مرطوب شبیه زادگاهش بهتر رشد می کند، برای افزایش رطوبت منزل می توانید روی شاخ و برگ های گیاه آب کانی زدوده یا آب باران اسپری کنید.

این گیاه در دمای بین 10 تا 30 درجه سانتی گراد به راحتی زنده می ماند اما سعی کنید دمای آن را پیوسته روی حد میانگین حفظ کنید تا از بروز مشکلات مربوط به دما تا حد امکان پیشگیری شود، بهترین دما 18 درجه سانتی گراد و بالاتر می باشد.

کود مورد نیاز

در صورت نیاز یا تمایل می توانید در فصل رشد هر چند هفته یک بار از کود مایع متعادل برای گیاه آپارتمانی استفاده کنید، دقت داشته باشید اگر گیاه بیش از حد رشد کرده و غول پیکر شود باید مقدار و دفعات کود دهی را کاهش دهید.

زمان عوض کردن گلدان

زمانی که یک گیاه جوان برگ انجیری خریداری می کنید همان روزهای اول احتمالا نیاز به تعویض گلدان دارد.

همانند سایر گیاهان آپارتمانی از گلدانی کمی بزرگ تر از گلدان فعلی استفاده کنید و کمپوست جدید داخل آن بریزید. سپس همان گونه که در ابتدای مطلب گفتیم آن را داخل گلدان جدید انتقال دهید و به مدت سه ماه به گلدان کود ندهید.

در طول دوران نگهداری این گیاه احتمالا هر دو سال یا بیشتر نیاز است گلدان را عوض کنید اما قبل از این کار خوب فکر کنید زیرا تعویض گلدان به معنای رشد بهتر و جثه بزرگ تر آن می باشد.

قلمه زدن گیاه

به دلیل خصوصیات ظاهری این گیاه، معمولا به بیشتر از یک گیاه برگ انجیری در منزل نیاز ندارید اما ممکن است بخواهید از گیاه دیگران قلمه ای تهیه کرده و آن را به منزل خود منتقل کنید.

برای قلمه زدن می توان از ساقه گیاه استفاده کرد و آن را داخل گلدان کاشت اما پر طرفدارترین روش برای تکثیر این گیاه روش خوابانیدن هوایی است.

برای این منظور برگی را انتخاب کنید که زیر آن یک ریشه هوایی وجود دارد، یک شکاف کوچک به اندازه حدود یک سوم عرض ساقه درست زیر ریشه ایجاد کنید و محل اتصال برگ به ساقه را با یک لایه 2.5 سانتی متری از خزه بپوشانید، سپس روی خزه آب اسپری کنید تا رطوبت آن افزایش یابد و آن را با نایلون پلاستیکی بپوشانید.

برای محکم کردن گیاه تازه قلمه زده آن را به یک تکیه گاه محکم کنید و مطمئن شوید تا زمانی که ریشه ها رشد کنند خزه مرطوب بماند. در پایان انتهای ساقه را ببرید و گیاه جوان را در خاک قرار دهید.

برای تکثیر گل برگ انجیری در آب می توانید بخشی از ساقه در حال رشد را درست از زیر یک ریشه هوایی جدا کرده و آن را در آب قرار دهید تا ریشه بزند. معمولا بعد از چند هفته ریشه ها ایجاد شده و پس از حدود یک یا دو ماه به اندازه ای رشد می کنند که می توانید گیاه جدید را داخل خاک قرار دهید.

سرعت رشد گیاه

هنگامی که گیاه در حال رشد فعال است (که به دمای هوا بستگی دارد و معمولا در ماه های بهار و تابستان رخ می دهد) شاخه های جدیدی در آن ایجاد می شود، به خصوص اگر نور و آب کافی دریافت کند.

گل برگ انجیری

گیاه برگ انجیری به خانواده آروم تعلق دارد و گل های آن از نظر ظاهر بسیار شبیه گل سایر گیاهان در این گروه می باشد. گل ها به رنگ کرم و برنزه ای هستند و معمولا اواسط تابستان ظاهر می شوند.

میوه این گیاه که به ندرت در گیاهان آپارتمانی ظاهر می شود قابل خوردن است، طعم آن شبیه موز و آناناس است و ته مزه میوه های گرمسیری را می توان در آن احساس کرد. میوه را نباید قبل از بلوغ کامل مصرف کرد.

آفات و بیماری های رایج

با پاک کردن گرد و غبار و آلودگی های روی گیاه با اسفنج مرطوب یا حوله کاغذی می توانید آن را تمیز کرده و از آفت زدگی گیاه جلوگیری می کند.

آفات رایج برگ انجیری شامل شپشک، شته، ریشک بال، حشره پولک دار و کنه عنکبوتی می باشد. در صورت مشاهده آفات روی شاخ و برگ های گیاه بهتر است مستقیم روی آن ها آب بپاشید، شستن برگ ها با صابون حشره کش نیز موثر است.

هرس گیاه

اگر ریشه های هوایی این گیاه بیش از حد شلوغ و در هم به نظر برسد باید آن ها را پیرایش کنید هر چند جمع کردن آن ها داخل گلدان ترجیح داده می شود.

بر خلاف برخی گیاهان خانگی، ریشه این گیاه به سطوح آسیب نمی رساند.

آیا گیاه برگ انجیری سمی است؟

به دلیل وجود اگزالات کلسیم در شیره گیاه برگ انجیری، برگ و ریشه های آن برای انسان، گربه و سگ سمی است.

خوشبختانه این ماده باعث ناخوشایند شدن طعم گیاه شده و معمولا کسی آن را نمی بلعد، بنابراین عوارض جانبی خوردن این گیاه در بدترین حالت مربوط به دهان، لب یا زبان می باشد.

سوالات رایج

1. علت زرد شدن برگ های گیاه چیست؟

زرد شدن برگ های پایینی گیاه برگ انجیری در 80 درصد موارد به دلیل پایین بودن بیش از حد دما و یا آبیاری بیش از حد گیاه یا ترکیب هر دو عامل می باشد.

همیشه گیاه را در دمای بالاتر از دمای حداقل توصیه شده نگهداری کنید و مقدار آبیاری آن را کاهش دهید. در 20 درصد موارد نیز این مسئله تنها به دلیل ریزش طبیعی برگ های قدیمی رخ می دهد و جای نگرانی وجود ندارد.

اما اگر رنگ زرد در برگ های مختلف و به صورت رندم دیده می شود احتمالا مقصر نور شدید خورشید است. اگر رنگ زرد برگ ها با لکه های قهوه ای همراه باشد می تواند به دلیل کم آبی آن باشد.

دلیل احتمالی دیگر کمبود غذای گیاه است، استفاده از گلدان های کوچک بدون کود اگرچه رشد گیاه را کند می کنند اما در نهایت باعث رنجش آن می شوند، اگر نمی خواهید گلدان را عوض کنید توصیه می شود حداقل هر دو ماه یک بار با کمترین میزان به آن کود بدهید تا برگ هایش بهبود پیدا کند.

2. علت قهوه ای شدن لبه برگ ها چیست؟

قهوه ای شدن لبه یا نوک برگ ها می تواند نشانه آبیاری بیش از حد باشد اما اگر این طور باشد شما برگ های زرد نیز خواهید داشت. اگر این قهوه ای شدن به تنهایی باشد مطمئنا به دلیل هوای بسیار خشک است. برای جلوگیری از آسیب بیشتر توصیه می شود قسمت های قهوه ای را جدا کرده و رطوبت هوا را افزایش دهید.

2. چگونه از رشد بیش از حد گیاه جلوگیری کنم؟

هرس کردن به مرتب شدن ظاهر گیاه کمک می کند اما نمی تواند ظاهر برگ انجیری بزرگ را بهبود ببخشد، بنابراین تنها راه حل واقعی این است که سرعت رشد گیاه را با کود دهی کمتر و نگه داشتن آن در گلدان کوچک تر کاهش کنید و فضای ریشه ها را محدود نگه دارید.

3. علت دندانه دار نبودن برگ ها چیست؟

برگ های برگ انجیری کم سن یا برگ های روی ساقه های بسیار جوان معمولا دندانه ندارند یا دندانه های آن ها کمتر است و با افزایش سن دندانه ها ظاهر می شوند اما اگر برگ های گیاه بالغ شما دندانه دار نیست علت آن احتمالا کمبود نور و تغذیه است.

در برخی موارد نیز ممکن است برگ انجیری اصل نباشد و به اشتباه فیلودندرون خریده باشید.

منابع: thespruceourhouseplants

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا