نحوه نگهداری و پرورش گل آنتوریوم

شرایط نگهداری و عکس گل آنتوریوم
نحوه نگهداری و پرورش گل آنتوریوم

اطلاعات گیاه شناسی | خصوصیات ظاهری | خواص گل آنتوریوم | نحوه پرورش | نور | خاک | آب | دما و رطوبت | کود | زمان عوض کردن گلدان | قلمه زدن | سرعت رشد | گل آنتوریوم | آفات و بیماری های رایج | انواع گیاه آنتوریوم | آیا آنتوریوم سمی است؟

آنتوریوم به گروهی از گیاهان جذاب همیشه سبز گفته می شود که حدود هزار گونه مختلف از آن ها در نواحی گرمسیری رشد کرده و به مناطق آمریکای مرکزی و نواحی شمالی آمریکای جنوبی و کارائیب تعلق دارند.

در میان صدها گیاه آنتوریوم تنها چند نوع به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته شده است و از آن جا که گونه های مختلف این گیاه برای رشد بهتر به شرایط آب و هوایی خاص از جمله دمای بالا و رطوبت فراوان نیازمند هستند نگهداری از آن ها داخل منزل یا محیط کار چالش های زیادی به دنبال دارد.

برای آشنایی با نحوه پرورش و شرایط ایده آل برای رشد این گیاه خیره کننده در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

اطلاعات گیاه شناسی

نام های رایج فارسیدرفش گیاه، آنتوریوم
نام های انگلیسیanthurium, tailflower, flamingo flower, laceleaf
نام علمیAnthurnium spp
نوع گیاهتیره ای از گیاهان همیشه سبز
اندازه30 تا 46 سانتی متر ارتفاع
20 تا 30 سانتی متر پهنا
نور مورد نیازنور روشن غیر مستقیم
نوع خاکخاک گلدان درشت و مرطوب
PH خاک5.5 تا 6.5
زمان گل دهیزمان خاصی ندارد
رنگ گلاغلب قرمز، صورتی، سفید
بومیآمریکای مرکزی، شمال آمریکای جنوبی، کارائیب

خصوصیات ظاهری و عمومی

گیاه آنتوریوم در انواع مختلف گل دار و برگ دار رشد و پرورش می یابد.

انواع گل دار این گیاه دارای گل های با بافت محکم، براق، خوش رنگ و برگ های سبز تیره هستند که تضاد جالبی از نظر رنگ و تنوع به آن ها بخشیده است.

گل ها از عمر نسبتا طولانی برخوردار هستند و هر زمان از سال می توانند شکوفا شوند که یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد گیاه آنتوریوم می باشد.

گیاهان متعلق به خانواده آنتوریوم به مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی تعلق دارند و در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، به همین دلیل نگهداری از آن ها به عنوان گیاه آپارتمانی کار دشواری است و معمولا دو گونه خاص آن ها به نام های آنتوریوم آندرانوم و آنتوریوم شرزریانوم برای فضای داخلی به فروش می رسد.

این دو گیاه با وجود قیمت بالای آن ها به دلیل ظاهر جذابی که به محیط می بخشند طرفداران زیادی پیدا کرده اند و با این که پرورش آن ها در منزل مشکلات خاص خودش را دارد اما به دلیل سازگاری بیشتر آن ها با شرایط زندگی در محیط های داخلی، این کار برای افراد با تجربه و کسانی که مشتاق یادگیری هستند چندان دشوار نخواهد بود.

آنتوریوم از گیاهان هوازی است، به این معنا که می تواند به جای خاک روی گیاهان دیگر رشد کند بدون آن که به آن ها آسیب برساند.

از جمله خواص گل آنتوریوم می توان به تصفیه عالی هوا اشاره کرد، به گفته ناسا این گیاه به طور باور نکردنی در از بین بردن فرمالدئید، آمونیاک، تولوئن و زایلین موجود در هوا موثر است.

نحوه پرورش گیاه آنتوریوم

گیاه آنتوریوم در نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را دوست ندارد مگر در فصول سرد سال یا مواقعی که به خوبی با شرایط آب و هوایی جدید خود خو گرفته باشد.

این گیاه به دمای محیط بسیار حساس است و نوسانات دمایی را تحمل نمی کند. آنتوریوم های وحشی معمولا در دمای 15 درجه سانتی گراد و بالاتر از آن رشد می کنند و انواع برگ دار این گیاه دماهای بالاتر را ترجیح می دهد. کاهش دما می تواند به این گیاه صدمه بزند.

آنتوریوم از گیاهان رطوبت دوست است و در خاک گلدان غنی و خوب زه کشی شده به خوبی رشد می کند اما خاک همیشه گل آلود برای رشد آن مناسب نیست.

ناگفته نماند شرایط نگهداری گل آنتوریوم قرمز و سفید و صورتی معمولا تفاوتی با هم ندارند.

نور مورد نیاز

آنتوریوم با نور روشن و غیر مستقیم خورشید بهترین رشد خود را خواهد داشت.

علت سوختگی و قهوه ای شدن گل آنتوریوم آفتاب مستقیم می باشد که می تواند برگ ها را سوزانده و آن ها را قهوه ای و شکننده کند.

خاک مورد نیاز

آنتوریوم برای رشد خوب به خاک گلدان درشت و زه کشی شده نیاز دارد، خاک گلدان مخصوص ارکیده که با مقداری شن و ماسه و چند مشت پیت ماس (خزه زغال سنگ) ترکیب شده باشد برای این منظور ایده آل است.

آب مورد نیاز

گیاه جذاب آنتوریوم عاشق رطوبت بوده و از خشکی و بی آبی بیزار است، برای جلوگیری از خشکی گیاه می توانید گلدان آن را داخل سینی شن پر از آب قرار دهید تا علاوه بر زه کشی مناسب خاک، رطوبت آن برای همیشه حفظ شود.

قبل از هر آبیاری بهتر است منتظر بمانید سطح خاک نسبتا خشک شود و از آب ولرم برای آب دادن به گیاه استفاده کنید.

کمبود رطوبت می تواند باعث قهوه ای شدن برگ های گیاه می شود در حالی که آبیاری بیش از حد و گل آلود شدن خاک گلدان، برگ های آنتوریوم را زرد و پژمرده می کند.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز

همه گونه های آنتوریوم بومی نواحی گرمسیری هستند و تقلید از این شرایط آب و هوایی بهترین راه برای پرورش بهتر این گیاه می باشد.

این گیاه دمای بالاتر از 15 درجه سانتی گراد – بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد – را ترجیح می دهد و در دمای 4.5 درجه یا کمتر از بین می رود. توصیه می شود هرگز نگذارید دمای محیط نگهداری از این گیاه به کمتر از 15 درجه برسد.

آنتوریوم عاشق هوای مرطوب است و بهتر است در شرایط آب و هوایی خشک یا در ماه های خشک زمستانی گاهی به آن آب غبار پاشی تا رطوبت آن حفظ شود یا در صورت نیاز به طور دائمی از دستگاه مرطوب کننده هوا در این دوره بهره ببرید.

کود مورد نیاز

استفاده از کود مایع در دوره رشد آنتوریوم بی خطر بوده و حتی توصیه می شود. برای تغذیه گیاه از کود با فسفر بالا که به اندازه نصف غلظت آن رقیق شده استفاده کرده و در فصول رشد، گیاه را هر 2 هفته یک بار کود بدهید.

زمان عوض کردن گلدان 

هنگامی که ریشه های آنتوریوم گلدان را کاملا پر کند و ریشه های هوایی زیادی در آن دیده شود زمان تعویض گلدان فرا رسیده که معمولا هر 2 سال (یا بیشتر) یک بار می باشد.

هنگام تعویض گلدان، گیاه را به گلدانی که فقط کمی بزرگ تر از گلدان فعلی (کمتر از 5 سانتی متر اختلاف) است انتقال دهید. برای این منظور گلدان جدید را با حدود 1/3 خاک تازه پر کرده، گیاه را داخل آن قرار دهید و باقی مانده خاک را به اطراف گیاه اضافه کنید.

دقت کنید خاک تازه باید به اندازه خاک قبلی گیاه شما را بپوشاند. طی هفته های بعد ریشه های هوایی جدید از گیاه رشد خواهد کرد و لازم است مقداری خاک اضافی روی ریشه های در معرض دید بریزید.

قلمه زدن گیاه

یک راه ساده برای تکثیر آنتوریوم این است که ریشه های هوایی آن را که بالاتر از سطح خاک در گلدان رشد کرده اند در هورمون ریشه زایی غوطه ور کرده و سپس داخل یک گلدان جدید با خاک تازه قرار دهید. معمولا طی 4 تا 6 هفته ریشه ها ساقه و برگ می دهند.

روش دیگر قلمه زدن است، برای این منظور ساقه ای به طول حداقل 15 سانتی متر با دو یا سه مجموعه برگ انتخاب کرده و انتهای برش خورده ساقه را داخل هورمون ریشه زایی قرار دهید، سپس آن را در خاک تازه گلدان بکارید تا اولین مجموعه برگ های آن جوانه بزنند.

بعد از کاشتن قلمه و هر زمان که سطح خاک خشک می شود گیاه جوان را به خوبی آبیاری کنید و هر هفته مقداری آب به آن اسپری کنید تا رطوبت کافی دریافت کند. قلمه معمولا طی 4 تا 6 هفته ریشه داده و شاخه های جدید آن به زودی رشد می کنند.

سرعت رشد گیاه

گیاه آنتوریوم رشد سریعی ندارد اما اگر همه نیازهایش برآورده شود به حداکثر رشد خود رسیده و هر ماه یک یا دو برگ جدید تولید می کند.

گل آنتوریوم

گل های آنتوریوم ظاهر منحصر به فرد و رنگ و بوی ماندگار دارند. اگر این گیاه در دمای گرم و ثابت نگهداری شود می تواند هر زمان از سال گل بدهد در غیر این صورت بین ماه های بهمن تا شهریور می توانید انتظار رویش گل های آن را داشته باشید.

برای گل دهی آنتوریوم لزومی ندارد از تکنیک یا روش خاصی در پرورش گیاه استفاده کنید، همین که به نکات مربوط به نحوه مراقبت از آن توجه داشته باشید این گیاه گل خواهد داد.

اگر گیاه شما از نوع گل دار است اما گل نمی دهد باید به دما، خاک و مقدار نور خورشیدی که دریافت می کند دقت کنید و تغذیه آن را زیر نظر بگیرید. نوسانات دمای زیاد – مثلا روزهای بسیار گرم و شب های سرد – نیز می تواند ذوق این گیاه در گل دادن را از بین ببرد.

آفات و بیماری های رایج

گیاه آنتوریوم گاهی در معرض برخی آفاتی که اکثر گیاهان آپارتمانی را تهدید می کنند قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به شپشک آردی، کنه های عنکبوتی، مگس سفید و حشره پولک دار اشاره کرد.

برای از بین بردن این آفات می توان از روغن ها و صابون های مخصوص باغبانی استفاده کرد.

اگر شته روی گیاه مشاهده کردید می توانید با کشیدن ملایم انگشت های خود روی ساقه آن را پاک کرده یا ترکیب حاوی آب و صابون مایع (به نسبت 9 به 1) روی آن اسپری کنید.

در صورتی که گیاه آنتوریوم را در مکان خشک یا سرد نگهداری کنید ممکن است شاخ و برگ های آن دچار سوختگی شوند، در موارد نادر نیز پوسیدگی های قارچی، باد زدگی یا لکه هایی روی برگ های آن ایجاد می شود.

انواع گیاه آنتوریوم

همان طور که قبلا گفتیم دو گونه از گیاه آنتوریوم که به عنوان گیاهان آپارتمانی استفاده می شوند عبارتند از:

  • آنتوریوم آندرانوم: این گیاه برگ های قلبی شکل دارد و ظاهر براق آن باعث شده برخی آن را با گل مصنوعی اشتباه بگیرند. گل های این گیاه در رنگ های متنوع قرمز، سفید و صورتی یافت می شوند و گل آذین سنبله ای عمودی روی گل ها قرار گرفته است.
  • آنتوریوم شرزریانوم: سخاوتمندترین نوع آنتوریوم است که با برگ های پیکان شکل و گل آذین سنبله ای پیچشی شناخته می شود. اندازه این گیاه معمولا کوچک تر از آندرانوم است.

برخی گونه های آنتوریوم که کمتر مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:

  • گیاه A. crystallinum: این گیاه دارای برگ های سبز مخملی که رگه های سفید رنگ برجسته ای روی آن ها خودنمایی می کند. پهنای این برگ ها گاهی به 60 سانتی متر نیز می رسد.
  • گیاه A. faustinomirandae: گیاهی غول پیکر با برگ های محکم و مقوایی که طول آن ها به 150 سانتی متر نیز می رسد.

آیا آنتوریوم سمی است؟

گیاه آنتوریوم یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که بلورهای اگزالات کلسیم در برگ ها و ساقه هایش دیده می شود. این ماده اگرچه به ندرت کشنده است اما هنگام جویدن طعم ناخوشایندی در دهان ایجاد می کند.

اگر حیوانات خانگی گیاهخوار در خانه نگهداری می کنید لازم است به این مسئله توجه داشته باشید.

در ادامه بخوانید : نحوه نگهداری و پرورش گیاه برگ عبایی

منابع: thespruceourhouseplants

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا