پروتئین وی چیست و انواع آن

پروتئین وی
پروتئین وی

پروتئین‌ها از جمله مواد مغذی به شمار می‌روند که علاوه بر آنکه برای سلامت بدن بسیار مهم و ضروری هستند، در جهت رشد و تقویت عضلات بدن هم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

برخی از پروتئین‌ها به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند و تعداد بسیار زیادی از پروتئین‌ها را نمی‌توان به صورت طبیعی از مواد خوراکی بدست آورد، در نتیجه توسط پروتئین‌هایی که به شکل مایع، پودری و اشکال مختلف در داروخانه‌ها وجود دارند می‎‌توان تهیه و مصرف نمود. در میان انواع پروتئین‌ها، پروتئین وی یک نوع پروتئین بسیار مفید برای بدن است.

پروتئین وی چیست؟

قطعا برای شما هم پیش آمده است که درب ظرف پنیر و ماست را باز کنید و روی سطح آن آب شناوری را دیده باشید. آب موجود روی سطح پنیر، شیر و ماست درواقع همان پروتئین وی است. به علت آنکه پروتئین وی برای رشد عضلات بسیار موثر است، ورزشکاران بسیار علاقه‌مند به مصرف آن هستند اما از آنجایی که آب موجود در ماست، پنیر و شیر طعم دلپذیری ندارد، عموما به صورت پودری، شیک‌های ورزشکاری و به روش‌های دیگری این پروتئین طعم‌دار شده و در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.
اما اگر قصد خرید این پروتئین به صورت مکمل از داروخانه را ندارید، می‌توانید آب پنیر، ماست و یا شیر را با مواد خوراکی خوش طعم نظیر آجیل، میوه، بلغور، جو دو سر پرک، روغن نارگیل، کاکائو و… ترکیب کنید تا طعم خوبی را به وجود آورده و سپس میل کنید.

انواع پروتئین وی

پروتئین وی به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شود: پروتئین وی مجزا، پروتئین وی کنسانتره و پروتئین وی هیدرولیز شده

پروتئین وی مجزا

این نوع پروتئین وی متشکل از بیش از 90 درصد پروتین و همچنین مقداری لاکتوز و چربی است. این پروتئین نسبت به پروتئین وی کنسانتره دارای مواد مغذی کمتری است.

پروتئین وی کنسانتره

این نوع پروتئین دارای مقداری 70 الی 80 درصد پروتئین است همچنین دارای مقداری لاکتوز، چربی و قند شیر است. این نوع پروتئین وی نسبت به سایر انواع دارای طعم بهتری است. این نوع پروتئین، بهترین نوع پروتئین وی به شمار می‌رود.

پروتئین وی هیدرولیز شده

با مصرف این پروتئین نسبت به پروتئین نوع مجزا مقدار 28 الی 43 درصد انسولین بیشتری جذب می‌نماید و امکان این جذب به سادگی انجام پذیر است.

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی

این نوع پروتئین شامل مقدار بسیار زیادی آمینواسید می‌شود و درواقع برای ذکر بهتر محتویات پروتئین وی می‌توان گفت که در هر پیمانه از پروتئین وی که شامل 28 گرم می‌شود، سه و نیم گرم شکر، بیست گرم پروتئین، صد و چهل میلی گرم سدیم، پنج گرم کربوهیدارت، یک و نیم گرم چربی، نود و چهار میلی گرم کلسیم، یک گرم فیبر و یک و نیم گرم چربی وجود دارد.

بنابراین همان طور که ملاحضه کردید هر پیمانه از پروتئین وی شامل مواد مغذی و سالمی است که برای بدن مفید بوده و به همین علت موجب افزایش قوت و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

فواید انواع پروتئین وی

1. اولین و مهمترین فایده‌ای که پروتئین وی دارا است، امکان کاهش وزن بدون کاهش حجم عضلات است. خاصیت دیگری که این نوع پروتئین دارد، کاهش اشتها است که این امر در راستای کاهش وزن کمک بسیاری می‌نماید. بنابراین مصرف این نوع پروتئین برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود.
2. همگام با پیشرفت علم در زمینه پزشکی، نتایج مثبتی در زمینه خاصیت درمانی پروتئین وی برای بیماری سرطان بدست آمده است. همچنین در افرادی که مبتلا به بیماری ایدز هستند، روند کاهش وزن را کنترل کرده و باعث می‌شود که فرد در طی زمان وزن کمتری را از دست بدهد.
3. این نوع پروتئین تا میزان فراوانی در کاهش کلسترول خون نقش مهمی را ایفا کرده است.
4. یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف ورزشکاران از این نوع پروتئین، افزایش و رشد میزان عضلات بدن است. پروتئین وی به علت جذب سریع، افزایش ترشح هورمون‌های عضله سازی، تامین پروتئین و آمینواسیدها جهت ساخت بلوک‎‌های عضله، تولید آمینواسید لوسیون در جهت تحریک و رشد عضلات و… منجر به رشد و تقویت عضلات بدن در ورزشکاران می‌شود.
5. پروتئین وی منجر به کاهش فشار خون شده و درنتیجه احتمال بروز بیماری‌های قلبی و همچنین سکته را به حداقل می‌رساند.
6. در جهت کمک به بهبود بیماری آسم خصوصا در کودکان بسیار موثر است چراکه به طور کلی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و قدرت تنفس را افزایش می‌دهد به همین دلیل برای بیماری ‌های آسم و تنگی نفس مناسب است.

بنابراین مصرف پروتئین وی علاوه بر آنکه در کاهش وزن، افزایش حجم عضلات و تامین پروتئین‌های موجود در بدن نقش مهم دارد، در درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها هم نقش موثر و سازنده‌ای ایفا می‌کند.

پروتئین وی را چگونه باید مصرف نمود؟

پروتئین وی در سه زمان مختلف مثل پیش از ورزش، در حین ورزش و پس از ورزش قابل استفاده است اما نهایتا به مقدار 25 تا 50 گرم یک و یا دو دفعه در طول روز باید مصرف شود. البته افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، قطعا به این پروتئین هم حساسیت خواهند داشت. و همچنین توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پروتئین وی هم عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

عوارض مصرف بیش از حد پروتئین وی

مصرف بیش از حد پروتئین وی موجب نارسایی کلیه می‌شود بناراین افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند، پیش از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. به طور کلی هر شخصی اگر داروی خاصی مصرف می‌کند و یا مبتلا به بیماری خاصی است، پیش از مصرف پروتئین وی باید با پزشک خود مشورت نماید.

سایر عوارض ناشی از مصرف بیش از حد پروتئین وی شامل بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، نفخ معده، دل درد، سر درد، خستگی و بی حالی، گرفتگی عضلات شکم و… می‌باشد.

بنابراین بسیار مهم است که پروتئین وی به اندازه و به روش صحیح مصرف گردد تا نتیجه دلخواه دست یابد اما در عین حال باید توجه داشته باشید که انتظار دستیابی به نتیجه به سرعت را نداشته باشید چرا که مصرف هرنوع پروتینی تا دستیابی به نتیجه دلخواه نیازمند گذشت زمان است.

بنابراین صبور باشید و به طور منظم پروتئین خود را مصرف کنید چرا که در اثر مصرف مداوم و منظم حداقل سه ماه زمان لازم است تا نتیجه دلخواه بدست آید.

در نهایت لازم به ذکر است که مصرف پروتئین وی به تنهایی موجب دستیابی به نتایج دلخواه شما نخواهد شد بلکه بسیارر مهم است که تحت نظر پزشک از یک رژیم غذایی مناسب پیروی نموده، به طور منظم ورزش کنید و به طور کلی تلاش برای داشتن زندگی سالم را از یاد نبرید تا در کنار مصرف این دسته از پروتئین‌ها، به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

بنابراین در ابتدا هدف خود را از مصرف پروتئین وی مشخص نموده و سپس به پزشک مراجعه نمایید و او به شما خواهد گفت که کدام نوع پروتئین وی مناسب استفاده برای شما خواهد بود. بدن ترتیب می‌توانید پروتئین مور نظر خود را از دورخانه تهیه نموده و بر طبق دستورالعمل مصرف نمایید.

در کنار مصرف این پروتیئن ورزش مداوم و اگر قص افزایش حجم عضلات دارید، ورزش هر روز و حداقل یک ساعت بر طبق برنامه مشخص را رعایت کنید. حتما از یک پزشک تغذیه هم در راستای اصلاح تغذیه و مصرف تغذیه سالم مشورت نموده و تحت نظر او رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا