12 نشانه ای که پاها درباره ی وضعیت سلامتی شما آشکار می کنند 👣

شاید شما هم مثل خیلی از افراد نمی دانید که با بررسی پاها می توان به وضعیت سلامتی بدن پی برد. هر تغییری که در ظاهر پاها، انگشتان و ناخن های پا رخ می دهد، می تواند نشان دهنده ی یک اختلال و بیماری در بدن باشد.

ما در این مقاله از سایت کوکا به شما کمک می کنیم تا با بررسی دقیق وضعیت پاها به اختلالات و بیماری های بدن خود پی ببرید.

تشخیص بیماری با بررسی پاها

1. پاهای بدون مو

بیماری های پا؛ پاهای بدون مو
بیماری های پا؛ پاهای بدون مو

بیشتر مردم صرف نظر از جنسیت آن ها بر روی تعدادی از انگشتان پا مو دارند، اگر متوجه شدید که به تازگی بر روی انگشتان پا مویی نمی روید باید بدانید که این می تواند نشان دهنده ی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند آرتروایکلروزیس باشد.

این بیماری شریان ها را سخت می کند و در نتیجه پمپاژ خون توسط قلب به اندام ها به خوبی صورت نمی گیرد و در نتیجه به دلیل اختلال در گردش خون، مویی بر روی انگشتان پا نمی روید.

2. قاشقی شدن ناخن پا

بیماری های ناخن پا؛ قاشقی شدن ناخن پا
بیماری های ناخن پا؛ قاشقی شدن ناخن پا

قاشقی شدن ناخن های پا یکی از بیماری های ناخن است که در آن ناخن ها به طور غیر طبیعی نازک شده و در برخی قسمت ها دچار فرو رفتگی می شوند. یکی از مهم ترین علل قاشقی شدن ناخن پا کم خونی فقر آهن یا آنمی می باشد اما بیماری های دیگر مانند قارچ ناخن و بیماری قلبی و ریوی هم این مشکل را ایجاد می کنند.

3. زخم های دراز مدت پا

زخم پای دیابتی
زخم پای دیابتی

اگر بر روی پا یا در کف پا دچار زخمی باز و دردناک شده اید که به خوبی درمان نمی شود، این نشان دهنده ی زخم پای دیابتی می باشد. سطوح بالای قند خون در افراد مبتلا به دیابت و سطوح بالای چربی خون مانند تری گلیسیرید می توانند اعصاب پا را از بین ببرد و باعث ایجاد این نوع زخم ها شود.

بهتر است بدانید که اگر زخم پای دیابتی به موقع درمان نشود می تواند منجر به قطع پا شود. اگر دچار زخم پای دیابتی شدید مراقبت های پزشکی فوری برای درمان زخم را زیر نظر یک پزشک متخصص شروع کنید.

4. یخ کردن پا

یخ کردن پاها
یخ کردن پاها

در روز های سرد زمستان بیشتر افراد دچار یخ کردن پا می شوند اما اگر شما همیشه دچار این مشکل می شوید شاید دچار اختلال عملکرد تیروئید شده باشید. فعالیت پایین غده تیروئید می تواند باعث افزایش اسید آمینه هوموسیستئین در خون شود که آن هم منجر به بیماری قلبی و گردش خون ضعیف در بدن می شود.

5. زرد شدن ناخن پا

زرد شدن ناخن پا نشانه چیست
زرد شدن ناخن پا نشانه چیست

زرد شدن ناخن پا یکی از علائم عفونت قارچی در ناخن های پا می باشد که به دلیل عدم رعایت بهداشت و استفاده از جوراب و کفش های نامناسب ایجاد می شود.

6. کرختی و بی حسی پاها

بی حسی پاها نشانه چیست
بی حسی پاها نشانه چیست

نوروپاتی محیطی یکی از عوارض دراز مدت دیابت است؛ در واقع سطح بالای قند خون در افراد مبتلا به دیابت باعث آسیب اعصاب محیطی و در نتیجه بی حسی در اندام های مختلف از جمله پاها می شود.

اگر توانایی احساس درد در پاهای خود را از دست داده اید، نسبت به تغییرات دما واکنشی ندارید و یا در پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن دارید باید هر چه زودتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

7. درد مفاصل پا

بیماری های شایع پا؛ آرتریت روماتوئید
بیماری های شایع پا؛ آرتریت روماتوئید

درد مفاصل که به نام آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی هم شناخته می شود، وضعیتی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به غضروف ها حمله کرده و ضایعات استخوانی شکل ایجاد می کند که متورم و به شدت دردناک هستند.

فراموش نکنید که اگر روماتیسم مفصلی را به موقع درمان نکنید ممکن است به دیگر قسمت های بدن نیز آسیب برساند و باعث اختلالات فیزیکی شود.

8. پوسته پوسته شدن پاها

بیماری و قارچ پای ورزشکاران
بیماری و قارچ پای ورزشکاران

پوسته پوسته شدن و قرمز شدن روی پاها و بین انگشتان پا نشان دهنده ی ابتلا به بیماری قارچی پای ورزشکاران است که بیشتر آقایان را در سنین جوانی و میانسالی درگیر می کند.

پوشیدن طولانی مدت کفش های نامناسب و تعریق پاها، سالن های ورزشی، استخر های عمومی، سالن های مانیکور و پدیکور از علل ابتلا به این بیماری پوستی هستند.

پای ورزشکاران با استفاده از کرم و پماد ضد قارچ درمان می شود اما اگر شما به دیابت یا سرطان مبتلا هستید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

9. چماقی شدن انگشتان پا

چماقی شدن انگشتان پا
چماقی شدن انگشتان پا

چماقی شدن انگشتان پا یکی از انواع بیماری ناخن ها محسوب می شود که در آن قسمت انتهایی ناخن ها برآمده و منحنی می شود.

هنوز علات دقیق ابتلا به این بیماری مشخص نشده اما گفته می شود که بیماری هایی مانند مشکلات تنفسی و سرطان ریه، فیبروز کیستیک، فیبروز کبدی و برونشکتازی احتمال ابتلا به این بیماری را تشدید می کند.

همچنین چماقی شدن انگشتان می تواند نشانه ی ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلب، تیروئید پرکار، التهاب روده و بیماری کبدی باشد.

10. تغییر رنگ انگشتان پا

بیماری سندروم رینود
بیماری سندروم رینود

قرمز شدن انگشتان پا یکی از ویژگی های اصلی سندروم رینود است، در این بیماری به دلیل کاهش شدید خون در رگ های پا، انگشتان پا سرد، بی حس و قرمز رنگ می شوند.

هنگام بروز این بیماری مناطق آسیب دیده پوست شما به دلیل سرمای شدید سفید می شوند، اما به دلیل کاهش شدید جریان خون ممکن است به رنگ آبی هم دیده شوند. پس از اینکه بدن فرد کمی گرم شد و گردش خون بهبود پیدا کرد، قسمت های آسیب دیده متورم و قرمز می شوند.

11. قرمز شدن و درد کف پا

ترومبوز وریدی عمقی
ترومبوز وریدی عمقی

اگر متوجه شدید که کف پاهای شما قرمز و دردناک شده است، ممکن است شما دچار ترومبوز سیاهرگی شده باشید. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که یک قطعه لخته خون در سیاهرگ مسیر انتقال خون را مسدود کرده و در نتیجه دچار تورم و درد شدید در پاها می شوید.

اگر لخته خون در جریان خون حرکت کند به آن آمبولی گفته می شود که بسیار خطرناک بوده و اگر وارد ریه شود باعث مرگ می شود.

ترومبوز وریدی عمقی معمولا در افرادی با سن بالای 50 سال، افراد سیگاری، افراد چاق و کسانی که به مدت طولانی می نشینند، رخ می دهد.

علائم ترومبوز وریدی عمقی :

  • تورم در ساق و مچ پا
  • درد شدید در پاها
  • داغ شدن پوست در منطقه ی آسیب دیده
  • قرمز شدن یا آبی رنگ شدن پوست در ناحیه ی آسیب دیده

12. تغییر شکل انگشتان پا

بیماری های پا؛ نقرس
بیماری های پا؛ نقرس

اگر دچار تغییر شکل و درد های ناگهانی در انگشتان پا شده اید، این می تواند نشانه ی ابتلا به بیماری نقرس باشد. در این بیماری به دلیل مقادیر بالای اسید اوریک در خون، کریستال های اسید اوریک در اطراف مفاصل ایجاد می شود که باعث تغییر شکل و درد شدید در انگشتان پا می شود.

یکی از رایج ترین عوامل ابتلا به بیماری نقرس، کاهش آب بدنمی باشد، هنگامی که بدن کم آب می شود میزان اسید اوریک در خون افزایش می یابد.

در افراد سالم، اسید اوریک از طریق کبد، به جریان خون و سپس به ادرار دفع می شود، یا از طریق روده منتقل می شود اما در هنگام کم آبی کلیه ها به درستی عمل نمی کنند و اسید اوریک در بدن باقی مانده و در مفاصی پا رسوب می کند.

اگر بیماری نقرس به موقع درمان نشود، می تواند باعث آسیب دائمی به مفاصل شما شود.

در ادامه بخوانید : واریس پا و درمان آن

منبع : brightside

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا