6 ویژگی اصلی زنان کاریزماتیک + خصوصیات مهم

ویژگی زنان کاریزماتیک
ویژگی زنان کاریزماتیک

به نظر می رسد افراد کاریزماتیک، زندگی سحرآمیزی دارند؛ آن ها همیشه خوش شانس اند، با افراد فوق العاده احاطه شده اند، و همیشه در مرکز توجه اند.

ما در این مقاله، راز جذابیت فردی و نحوه توسعه این مهارت ارزشمند را به شما یاد خواهیم داد.

حتی اگر تعریف دقیقی از کاریزما نداشته باشیم، وقتی فرد کاریزماتیکی را می بینیم، متوجه کاریزمای او می شویم! بی معطلی می توانیم کاریزماتیک بودن یک نفر و خصوصیات شخصیتی اش را حدس بزنیم.

معمولا افرادی که جاذبه غیر قابل وصفی دارند، «کاریزماتیک» نامیده می شوند. با وجود این که برخی افراد می توانند به راحتی کاریزما را تعریف کنند، اما همه افراد نمی دانند که کاریزما دقیقا چیست!

خیلی از افراد بر این باورند که کاریزما، یک ویژگی ذاتی است که یکی دارد، و دیگری ندارد! به هر حال این یک تصور غلط است!

اولا، کاریزما یک مهارت است و می تواند ایجاد شود و توسعه یابد. ثانیا، کاریزما انواع مختلفی دارد؛ به عنوان مثال، کاریزما در بانوان کاملا متفاوت از کاریزما در آقایان است.

کمی درباره کلمه «کاریزما» بدانیم

به زبان ساده، کاریزما خصوصیتی است که یک شخص را در چشم دیگران، منحصر به فرد می سازد. ترکیب خاصی از خصوصیات ظاهری، ویژگی های شخصیتی و رفتارها، باعث می شوند یک نفر به نظر خاص و متفاوت از بقیه به نظر برسد.

چنین فردی، می تواند یک فرد خوش سخن، یک سخنران با اعتماد به نفس و خبره، و یا یک رهبر قابل توجه باشد. این ها همگی خصوصیاتی هستند که باعث جذابیت یک فرد می شوند.

اگر به تاریخ نگاهی بیاندازیم، واژه «کاریزما» ریشه یونانی دارد و به معنای «موهبتی از جانب خدا» است. در یونان باستان، از این واژه برای توصیف افرادی استفاده می شد که مغناطیس خاصی داشتند و توجه دیگران را به خود جلب می کردند.

افراد کاریزماتیک، می توانند سخنرانانی عالی، قانون گذارانی باهوش، فیلسوف هایی مشهور و افرادی باشند که در جامعه مورد احترام فراوان اند.

تعبیر امروزی از واژه کاریزما، با معنا و مفهوم باستانی آن تفاوت چندانی ندارد. همچنان یک فرد کاریزماتیک به فردی می گویند که دارای جذابیت فردی است.

طبق قاعده، بسیاری از افراد کاریزماتیک، چهره های برجسته فرهنگی و تاجران مشهور هستند. با این همه، رئیس یک شرکت، فردی نیست که صرفا می تواند بیش تر از بقیه کار انجام دهد؛ بلکه فردی است که توانایی رهبری دیگران را نیز، دارد.

و در کنار آن، افراد هم تمایل دارند از او پیروی کنند؛ زیرا مجذوب قدرت و اعتماد به نفس درونی او می شوند. افراد کاریزماتیک، توانایی این را دارند که به دیگران انگیزه و انرژی انتقال بدهند.

تاکنون، از این واژه بیش تر در مورد آقایان استفاده شده است که البته منطقی است؛ زیرا برای مدت ها، پست های رهبری و مدیریتی فقط برای آقایان بوده است.

اما دنیا در حال تغییر است و روز به روز بر تعداد رهبران زن، افزوده می شود. اما کاریزما در زنان چگونه است؟ چطور باید آن را تشخیص داد؟ چطور می توان آن را توسعه داد و چطور می توان کاریزماتیک بودن را یاد گرفت؟

کاریزما در زنان

باور غلطی که در این خصوص وجود دارد، این است که یک زن کاریزماتیک، زنی جذاب و زیبا بر روی جلد مجلات است! در حالی که یک مرد کاریزماتیک، مردی مقتدر، با اعتماد به نفس و متفکر است!

این تفکر قیاسی است؛ زیرا اگرچه کاریزما یک سری خصوصیات کلی است، اما باز هم بیش تر فردی می باشد.

بیایید به همان تصویر دختران روی جلد مجله بر گردیم؛ تابحال اتفاق نیافتاده که به خانمی برخورد کنید که اگر چه بر اساس استانداردهای زیبایی عامه پسند، زیبا نبوده اما در مرکز توجه قرار داشته باشد؟

این پدیده بسیار رایج است؛ زیرا زنی که کاریزماتیک است، برای محبوب بودن و در مرکز توجه قرار داشتن، لزوما نیازی نیست از استانداردهای زیبایی که فرد دیگری تعیین نموده، برخوردار باشد.

به نظر می رسد پس از سال ها تحقیق و پژوهش بر روی کاریزمای زنانه، سرانجام پژوهشگران توانسته اند یک زن کاریزماتیک را تعریف کنند؛ یک زن کاریزماتیک، کسی است که ویژگی ها و خصوصیات زیر را داشته باشد:

  1. اعتماد به نفس و قدرت ذهنی
  2. هوش عاطفی
  3. انرژی بالا
  4. مسئولیت پذیری
  5. تمایل به توسعه فردی
  6. تعادل میان خصوصیات مردانه و زنانه

اعتماد به نفس و قدرت ذهنی

پیش تر اشاره کردیم که افراد کاریزماتیک، شرکت ها یا دست کم تیم ها، دپارتمان ها و یا گروهی از افراد را مدیریت می کنند.

به طور کلی، آن ها در جایگاه رهبری قرار دارند. این بدین دلیل است که این افراد می دانند چطور خود را مثبت معرفی کنند، در کاری که انجام می دهند اعتماد به نفس داشته باشند، و در نتیجه، از مسئولیت پذیری نترسند و قدرت تصمیم گیری قاطعانه را داشته باشند.

جای تعجبی نیست که زنان دارای اعتماد به نفس بالا، با قدرت اراده، انسجام درونی و شخصیت خود، توجه دیگران را به سوی خود جلب می کنند.

هوش عاطفی

زنان کاریزماتیک، با دیگران همدردی می کنند و احساسات و عواطف خودشان را نیز، به خوبی می شناسند.آن ها می دانند که چطور باید احساسات دیگران را کنترل کنند، و در عین حفظ روابط خوب خود، به دنبال سازش و حل تعارضات باشند.

داشتن مهارت های ارتباطی توسعه یافته، هنگامی که از عواطف اطرافیان خود آگاه باشید، به شما کمک می کند تا به جایگاه اجتماعی خاصی دست پیدا کنید.

انرژی بالا

یک زن کاریزماتیک می داند که دقیقا چه می خواهد، و برای دستیابی به آن هر کاری انجام می دهد.

علاوه بر این، داشتن خواسته ای مشخص به همراه انگیزه و انرژی سالم و الهام بخش، اطرافیان شما را شیفته و فریفته شما می کند.

مسئولیت پذیری

به جرات می توان گفت که این ویژگی، یکی از واجبات شخصیتی زنان دارای اعتماد به نفس است که از تصمیم گیری نمی هراسند و همیشه مسئولیت پیامدهای تصمیمات خود را نیز، می پذیرند.

تمایل به توسعه فردی

حتی اگر آنقدر خوش شانس بوده باشید که ویژگی های کاریزماتیک بودن را به طور ذاتی در خود داشته باشید، باز هم توسعه این ویژگی ها بدون کار کردن بر روی خودتان و تلاش برای بهبود فردی، امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین، افراد کاریزماتیک برای این که همواره در مرکز توجه باقی بمانند، بایستی هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ هوشی، خود را توسعه بخشند.

تعادل میان صفات زنانه و مردانه

هر چقدر هم که این مورد عجیب و غریب به نظر بیاید، اما یک زن کاریزماتیک، اگر کمی احتیاط و سردی از خود نشان دهند (صفاتی که به طور سنتی مردانه تلقی می شوند)، بیش تر مورد احترام و توجه قرار می گیرند.

البته که احساسات، بخش بسیار مهم شخصیت افراد هستند، اما منطق و عقلانیت نیز، دو دوست جدایی ناپذیر کاریزما هستند!

روانشناسان بر این عقیده اند که تعادل مناسب میان انرژی زنانه و مردانه، 70 به 30 یا 60 به 40 است. یک زن کاریزماتیک، زنی است که شخصیت محکمی دارد و می داند که چطور به طور همزمان، هم مهربان و دلسوز و احساسی باشد، و هم منطقی و عاقل!

البته که این موارد، لیستی از ویژگی های تقریبی هستند که می توان از آن ها در توصیف کاریزمای زنانه استفاده کرد.

چطور به یک زن کاریزماتیک تبدیل شویم؟

زنی که به درجات شغلی بالا دست یافته، و از زندگی شخصی خود کاملا راضی و خشنود است، به احتمال زیاد یک زن کاریزماتیک است.

او تمام چیزهایی که لازمه گسترش افق فرصت ها و دستیابی به درجات بالاتر است را در خود دارد. همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، کاریزما یک موهبت خدادادی نیست.

درصد افرادی که با خصوصیات ذاتی کاریزماتیک به دنیا آمده اند، بسیار ناچیز است اما بدون استثنا، هر کسی آمادگی و استعداد این را دارد که به یک فرد کاریزماتیک تبدیل شود.

خبر خوب این که کاریزما می تواند ایجاد شود و توسعه یابد؛ در این جا به چند قانون می پردازیم که به کمک آن ها می توانید کاریزمای خود را افزایش دهید.

قانون اول: با تمرین، هوش عاطفی خود را توسعه دهید

عواطف خود را بپذیرید، به آن ها گوش دهید، اعتماد کنید و یاد بگیرید که مدیریت شان کنید. به دقت عکس العمل های خود را به چیزها و وقایعی که برایتان مطلوب یا نا مطلوب است، زیر نظر بگیرید.

هر اتفاقی که رخ می دهد، ببینید چه احساسی به آن دارید؛ آیا عصبانی می شوید؟ غافلگیر می شوید یا لذت می برید؟ نوع احساسی که تجربه می کنید، چه سودی می تواند برایتان داشته باشد؟ و چطور می توانید از آن استفاده کنید؟

هنگام برقراری ارتباط با دیگران، آن ها را زیر نظر بگیرید و خوب مشاهده کنید. شاید از این طریق بتوانید در چهره دوست یا همکارتان، در واکنش به یک سری اخبار، نشانه هایی از ناراحتی یا هیجان زدگی مشاهده کنید.

به این فکر کنید که چرا چنین اتفاقی افتاد. اگر می توانید، در احساسات آن ها کاوش کنید. به مرور زمان، وقتی شناخت کامل روی احساسات خود به دست آوردید، خواندن احساسات و عواطف دیگران نیز، برایتان آسان تر خواهد شد و قادر خواهید بود از این مهارت برای داشتن ارتباطات موفق، استفاده نمایید.

قانون دوم: سخنرانی خود را به دقت بررسی کنید

سلاست خود را به دقت بررسی کنید. اگر احساس می کنید حفظ توجه دیگران برایتان کار دشواری است، بهتر است سخنرانی و صحبت کردن را تمرین کنید.

مقالات و دوره های آموزشی فراوانی در این خصوص وجود دارد که توسط افرادی که در این زمینه تخصص دارند تهیه شده و در اختیار کسانی که قصد دارند این مهارت را بیاموزند، قرار داده شده است.

نکته: برای تمرین، یک موضوع را انتخاب کنید و در مورد آن سخنرانی کنید؛ حین سخنرانی، صدای خود را ضبط کنید و یا از خودتان فیلم بگیرید.

سپس روی آن بازنگری داشته باشید و خودتان را ارزیابی کنید؛ نقاط ضعف و اشتباهات تان را یادداشت کنید و سعی کنید روی آن موارد کار کنید.

این اشتباهات می توانند مربوط به سخنرانی شما باشند (مانند استفاده زیاد از کلمات پر کننده، یا ابهام در بیان مطلب باشند)، و یا می توانند مربوط به جزئیات سخنرانی شما باشند (مانند ظاهر، فرم ایستادن یا میزان اعتماد به نفس).

قانون سوم: روی اعتماد به نفس خود کار کنید

شاید بحث اعتماد به نفس، سخت ترین جنبه باشد؛ خصوصا اگر ضعف هایی در عزت نفس داشته باشید.

با این حال، دیگر می دانیم که یک زن کاریزماتیک، چگونه است: «او به طور مداوم بر روی توسعه فردی و رشد شخصی خود کار می کند، حتی اگر دشوار باشد.»

اگر احساس می کنید اعتماد به نفس کافی ندارید، بهتر است نگاه دقیق تری به اطراف تان بیاندازید؛ زیرا عوامل خارجی می توانند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارند.

اگر با افرادی احاطه شده اید که با جملاتی مثل «تو هرگز موفق نخواهی شد»، «تو نمی توانی این کار را انجام دهی، بگذار من انجامش دهم»، و یا با انتقادهای مخرب و بیجای خود دائما سعی دارند به «خود-احترامی» شما خدشه وارد کنند، پس وقتش رسیده که این افراد سمی را از زندگی خود حذف کنید. این افراد بیش تر به شما حسادت می کنند!

البته که اعتماد به نفس نیز، نتیجه برخی عوامل خارجی است؛ بنابراین، بر روی ژست هایتان هم کار کنید. مدت هاست از لحاظ علمی ثابت شده که ژست شما و مدل ایستادن، نشستن و راه رفتن تان، می تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد و آن را به دیگران هم انتقال دهد.

البته این کار یک شبه عملی نمی شود و این راه حل نیز، یک راه حل جامع برای همه مشکلات نیست. با این وجود، به مرور زمان با توجه دقیق به زبان بدن خود، شاهد تغییرات چشمگیری خواهید بود.

قانون چهارم: مشاهده دیگران

منظور از این مورد این نیست که کورکورانه از رفتار دیگران تقلید کنید؛ زیرا کاریزما، یک ویژگی فردی است؛ ویژگی ای که فقط منحصر به خود شماست.

اما با این حال، خوب است که رفتار، طرز صحبت و نحوه ابراز احساسات افراد کاریزماتیک مشهور را مشاهده نمایید. شاید بتوانید در رفتار یا ذهنیت آن ها، چیزی مناسب با خودتان بیابید و سعی کنید رویکرد آن ها را در زندگی خود به کار بگیرید.

اوما تورمن را در نظر بگیرید؛ او هیچ کدام از استانداردهای عمومی زیبایی را ندارد اما سالیان سال، الهه فیلم های کویینتین تارانتینو بوده است.

فکر می کنید چرا؟ یا لیدی گاگا، خواننده ای که علاوه بر صدای پر قدرتش، به عکس های عجیب و غریبش نیز، مشهور است؛ تصاویری که اتفاقا حس اعتماد به نفس بالای او را منتقل می کنند.

به طور کلی، به خودتان و عواطف تان بیش تر توجه کنید و از نمونه های زنان موفق الهام بگیرید؛ و از همه مهم تر، یادتان باشد که کاریزما، درست مثل سایر ویژگی های شخصیتی، نیازمند تلاش است و شما هم با تلاش، حتما موفق خواهید شد.

منبع : lectera.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا