6 ویتامین مفید برای برطرف کردن خشکی واژن

بهترین ویتامین ها برای خشکی واژن
بهترین ویتامین ها برای خشکی واژن

خشکی واژن از مشکلات شایع و آزار دهنده ای است که زنان در هر سنی ممکن است به آن دچار شوند اما معمولا در خانم های یائسه و به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می دهد و برخی عوامل مانند استرس، اضطراب، کاهش جریان خون و کمبود آب بدن در تشدید آن نقش دارند.

خوشبختانه مکمل های متعدد برای جلوگیری از خشکی واژن در دسترس است که با استفاده از آن ها می توان به روان شدن و رفع خشکی کمک کرد.

در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی از این ویتامین ها و مکمل ها بپردازیم، با کوکا همراه باشید.

بهترین مکمل ها برای رفع خشکی واژن

1. ویتامین E

ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند و به نظر می رسد برای روان شدن و کاهش خشکی واژن نیز مفید می باشد.

به عنوان مثال دیده شده علائم آتروفی واژن در خانم هایی که به طور منظم و به مدت 3 ماه از شیاف ویتامین E استفاده کرده اند تا حد خوبی کاهش یافته است. آتروفی واژن با مواردی همچون نازک شدن و خشکی دیواره واژن مشخص می شود.

به علاوه گفته شده شیاف حاوی ویتامین E و ترکیبات دیگر مانند اسید هیالورونیک، ویتامین A و ویتامین D می تواند علائم آتروفی واژن را در زنان تحت درمان سرطان بهبود ببخشد.

هنوز اطلاعات کافی درباره تاثیر ویتامین E خوراکی روی خشکی واژن وجود ندارد.

2. ویتامین D

ویتامین D که به نام ویتامین نور آفتاب نیز شناخته شده به دنبال قرار گرفتن در معرض نور خورشید در سلول های پوستی ایجاد می شود.

اگرچه این ویتامین بیشتر به دلیل نقشی که در سلامت استخوان ها دارد شناخته شده اما به نظر می رسد مصرف مکمل های خوراکی و شیاف آن در کاهش خشکی واژن به خصوص در زنان یائسه موثر باشد. گفته شده افزایش سطح این ویتامین در بدن به بهبود رطوبت واژن کمک می کند.

3. روغن خولان دریایی

روغن خولان دریایی یک مکمل طبیعی است که از برگ ها، دانه و میوه گیاه خولان دریایی به دست می آید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولیک است که می تواند لایه محافظ پوستی را تقویت کرده و از آن در برابر کم آبی محافظت کند.

گفته شده مصرف منظم این روغن احتمالا برای یکپارچگی بافت واژن مفید است و به حالت ارتجاعی و رطوبت واژن کمک می کند.

روغن خولان دریایی مزایای زیادی برای سلامت پوست دارد و به بهبود ترمیم زخم ها، بازسازی پوست و تولید کلاژن کمک می کند. همان طور که می دانید کلاژن نوعی پروتئین ساختاری است که به پوست قدرت و قابلیت ارتجاعی می بخشد.

4. اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک مولکولی است که توسط بدن تولید می شود و به دلیل نقشی که در سلامت پوست دارد شناخته شده است. این ماده معمولا در محصولات آرایشی استفاده می شود اما به صورت مکمل نیز در دسترس می باشد.

گفته شده مصرف نمک سدیم اسید هیالورونیک احتمالا در بهبود علائم آتروفی واژن در زنان یائسه موثر است، همچنین مکمل های حاوی اسید هیالورونیک و مواد دیگر مانند سولفات گلوکزامین، لیپوئیک اسید و ویتامین های A ، C و E باعث بهبود خشکی واژن می شوند.

ژل های موضعی و شیاف های حاوی اسید هیالورونیک، به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مانند ویتامین A و E نیز در روان شدن واژن اثر مثبت دارند اما درباره تاثیر مکمل های خوراکی حاوی اسید هیالورونیک اطلاعات چندانی در دست نیست.

5. روغن ماهی

روغن ماهی از مکمل های مفید است که معمولا برای افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 استفاده می شود، این اسیدهای چرب دوست دار قلب بوده و در ماهی های چرب یافت می شوند.

به نظر می رسد اسیدهای چرب امگا 3 تاثیر خوبی در روان شدن و رفع خشکی واژن به خصوص در یائسگی دارند و باعث افزایش سطح استروژن می شوند که به نوبه خود برای رفع خشکی واژن مفید می باشد.

ناگفته نماند اسیدهای چرب امگا 3 در افزایش هیدراتاسیون پوست و کاهش خشکی پوست نیز موثر است.

6. دی هیدرواپی آندروسترون

دی هیدرواپی آندروسترون یا DHEA نوعی هورمون استروئیدی است که در تولید استروژن نقش دارد. از آن جا که تولید این ماده در بدن با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می یابد، گاهی به عنوان مکمل برای کمک به تعادل سطح هورمون ها و کاهش علائم مرتبط به یائسگی استفاده می شود.

به نظر می رسد این ماده می تواند به روان شدن و رفع خشکی واژن کمک کرده و سطح استروژن در زنان یائسه را افزایش دهد.

اگرچه هنوز اطلاعات کافی درباره اثر بخشی مکمل های خوراکی این ماده در دست نیست اما احتمالا فرم خوراکی آن نیز اثر مثبت در افزایش سطح استروژن و عملکرد جنسی خواهد داشت.

در پایان توصیه می شود قبل از استفاده از هر گونه مکمل یا ویتامین حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا