وزن ابر چقدر است و از چه چیزی تشکیل شده؟

وزن ابر چقدر است و از چه چیزی تشکیل شده؟
وزن ابر چقدر است و از چه چیزی تشکیل شده؟

همه ما اکثر روزها، چه در روزهای خوب تابستانی یا در هوای طوفانی و رعد و برق شاهد حرکت ابرهای شناور پنبه ای، سفید یا خاکستری در آسمان هستیم که از این سو به آن سو می روند و به نظر می رسد وزن بسیار کمی دارند که می توانند در هوا معلق بمانند.

بسیاری از ما به وزن ابرها فکر نکرده ایم شاید چون مطمئن هستیم بسیار سبک هستند یا شاید گمان می کنیم وزن ابرها با محاسبات ریاضی یا روش های دیگر قابل محاسبه نیست اما این فکر اشتباه است.

اگر کنجکاو هستید درباره وزن ابرها بیشتر بدانید در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

وزن ابر چقدر است؟

مواد تشکیل دهنده ابر

برای محاسبه وزن ابر ابتدا باید بدانیم ابر از چه چیزهایی تشکیل شده است. هوا بیشترین ماده تشکیل دهنده ابر است و در کنار آن قطرات کوچک آب نیز وجود دارد که در برخی شرایط به بلورهای کوچک یخ تبدیل می شود.

بنابراین هنگام محاسبه وزن ابر باید وزن آب و هوا را اندازه گیری کنیم.

مورد بعدی که باید به آن توجه کنیم نوع ابر می باشد، سوال این است که ما قصد داریم وزن چه نوع ابری را به دست آوریم.

برای شروع سراغ ابر تابستانی کومه ای می رویم. در هر متر مکعب این ابر تقریبا یک چهارم گرم آب وجود دارد که می تواند قطره ای به اندازه یک سنگ مرمر ایجاد کند. با این حال قطرات ابر به بزرگی سنگ مرمر نیستند بلکه حدود یک میلیون قطره ریز که با چشم قابل دیدن نیستند در یک متر مکعب ابر وجود دارد.

اندازه ابر

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد اندازه ابر است. اگر در یک روز آفتابی به سایه ابر روی زمین نگاه کنید می بینید که ابر کومه ای واقعا بزرگ است.

ابرهای کومه ای اندازه های مختلفی دارند اما عرض و ارتفاع یک نمونه متوسط معمولا یک کیلومتر می باشد، بنابراین می توانیم مکعبی به ابعاد یک کیلومتر در نظر بگیریم که اندازه کلی آن 1000 * 1000 * 1000 متر مکعب و حاصل آن یک میلیارد متر مکعب می شود.

گفتیم در هر متر مکعب ابر کومه ای یک چهارم گرم آب است، به عبارت دیگر وزن آب جمع شده در کل ابر حدود 250 تن می شود. این مقدار تقریبا دو برابر وزن دو نهنگ آبی بالغ می باشد.

آب موجود در سایر ابرها

در مورد سایر ابرها نیز می توانیم چنین محاسباتی داشته باشیم. ابرهای طوفانی بزرگ تر از ابرهای کومه ای هستند و عرض و ارتفاع آن ها به حدود 10 کیلومتر می رسد. این ابرها آب بیشتری در خود جای داده اند به همین دلیل می توانند بارندگی های شدید ایجاد کنند.

در هر متر مکعب این نوع ابرها حدود 2 گرم آب وجود دارد و با یک حساب سر انگشتی می بینیم حدود 2 میلیون تن آب در خود جای داده اند.

لایه ابر خاکستری نیز مانند ابر کومه ای در هر متر مکعب یک چهارم گرم آب دارد، این ابر می تواند کل آسمان را بپوشاند و عرض آن به راحتی به 500 کیلومتر می رسد اما ضخامت کم حدود 200 متر دارد. مقدار کل آب موجود در یک نمونه از این ابر حدود 10 میلیون تن می باشد.

وزن هوای موجود در ابر

برای محاسبه وزن ابر لازم است بدانیم هوای موجود در آن چقدر است. در مورد ابر کومه ای وزن هوا حدود یک کیلوگرم در هر متر مکعب است، این مقدار 4 هزار برابر بیشتر از وزن آب می باشد.

در نمونه ابر کومه ای که قبلا مثال زدیم کل ابر حاوی یک میلیون تن هوا می باشد، این قطرات ریز آب توسط هوا نگه داشته می شوند و به همین دلیل ابر می تواند در هوا شناور بماند.

اگر همین محاسبات را برای ابر طوفانی انجام دهیم به عدد یک میلیارد تن می رسیم و در مورد ابر خاکستری این عدد حدود 50 میلیارد تن می باشد.

برای محاسبه وزن ابر لازم است وزن آب و هوا را با هم جمع کنیم، در این صورت خواهیم دید وزن ابر کومه ای حدود 1,000,250 تن است!

شاید بگویید وزن هوا نباید جزو وزن ابر به حساب بیاید چون هوا همیشه در آسمان وجود دارد. حتی اگر هوا را حذف کنیم به وضوح مشخص است ابرها بر خلاف تصور ما مانند پر سبک نیستند.

منبع: theconversation

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا