نحوه نگهداری و پرورش گیاه پول چینی

عکس گیاه پول چینی
شرایط نگهداری گیاه پول چینی چیست؟

پیله آ یکی از تیره های گیاهی است که بیش از 600 گونه گیاه گرمسیری در خود گنجانده است اما تنها چند گونه کوچک آن به عنوان گیاهان آپارتمانی به شهرت رسیده اند. یکی از این گیاهان گیاه پول چینی (Pilea peperomioides) است که ظاهر جذاب و پرورش بسیار راحتی دارد.

پول چینی یا پیله آی قاشقی از گیاهان با رشد متوسط تا سریع است که به راحتی می توان آن را در خانه پرورش داد و رشد و تکثیر آن چه برای باغبانان حرفه ای و یا افراد مبتدی ساده و لذت بخش می باشد.

برای آشنایی با نحوه پرورش و شرایط مناسب رشد گیاه پول چینی در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

اطلاعات گیاه شناسی

نام های رایج فارسیپیله آی قاشقی، آلومینیومی قاشقی، پول چینی
سکه چینی، گیاه بشقاب پرنده ای
نام های انگلیسیChinese money plant، pancake plant، UFO plant
lefse plant، missionary plant، Bender Plant
نام علمیPilea peperomioides
نوع گیاهگونه ای از گیاهان گرمسیری گل دار
نور مورد نیازنور روشن
نوع خاکخاک گلدان معمولی خوب زه کشی شده
PH خاک5 تا 6
زمان گل دهیبهار
رنگ گلسفید، صورتی
بومیچین

خصوصیات ظاهری و عمومی

گیاه پول چینی بومی کشور چین است که برگ های مسطح و صاف به شکل سکه گرد دارد و همین ویژگی ها باعث شده به نام گیاه پول چینی یا سکه چینی به شهرت برسد.

برگ های زنبق مانند این گیاه هر یک به ساقه سبز جداگانه ای وصل هستند که با هر نسیم ملایم به طور جدا از هم به حرکت در می آیند. ساقه های سبز نیز به ساقه قهوه ای اصلی گیاه متصل شده اند.

در بخش بالایی هر برگ یک نقطه سفید مایل به سبز خودنمایی می کند که در واقع محل اتصال برگ و ساقه می باشد.

جالب است بدانید این گیاه آپارتمانی تا قبل از سال 2017 چندان شناخته شده نبود اما ناگهان به خصوص در فضای مجازی به شهرت رسید و به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شد.

برخی ویژگی های گیاه پول چینی عبارتند از:

  • مراقبت از این گیاه بسیار آسان است
  • رشد سریع دارد
  • تکثیر آن ساده است و در کمترین زمان ممکن است می توان یک گیاه دیگر از آن داشت
  • ظاهر زیبا و ساده ای دارد و برای هدیه دادن به دیگران بسیار مناسب است
  • از گیاهان مقاوم در برابر شرایط ناخوشایند محیطی است

ناگفته نماند فروشندگان گل و گیاه معمولا پول چینی را در سن کم برای فروش می گذارند زیرا در این دوره بسیار جذاب تر بوده و فروش آن راحت تر است.

نحوه پرورش گیاه پول چینی

گیاه پول چینی از گیاهان سریع رشد است که به راحتی قابل پرورش است، کافیست حداقل شرایط ایده آل برای زندگی اش از جمله نور کافی را فراهم کنید تا به تنهایی یا کنار سایر گیاهان منزل تان جذابیت فوق العاده ای به فضا ببخشد و طراوت و شادابی را به محیط شما هدیه دهد.

به طور کلی می توان این گیاه را به سه شکل و ظاهر مختلف پرورش داد. قبل از انتخاب هر مدل خوب فکر کنید زیرا ظاهر این گیاه به راحتی قابل برگشت نیست، اگرچه می توانید با قلمه زدن، آن را تکثیر کرده و به طرح های دلخواه خود پرورش دهید.

1. جمع و جور، یک دست و انبوه

اگر می خواهید گیاه شما ظاهر جذابی داشته باشد و در عین حال پر و انبوه به نظر برسد بهتر است پا گیاه ها (نسخه های کوچکی از گیاه که تعدادی برگ کوچک روی ساقه چوبی آن ها رشد کرده و کنار ساقه اصلی رشد می کنند) را جدا نکنید، آن ها به آرامی رشد می کنند و به حجیم شدن گیاه کمک می کنند.

2. ظاهر کشیده و عمودی

برای بلند شدن ساقه اصلی گیاه و جلوگیری از کج شدن یا خم شدن آن باید مقدار نوری را که از سمت بالا به آن می تابد افزایش دهید. اگر این امکان وجود ندارد هر هفته گلدان را حدود یک چهارم دایره بچرخانید تا هر ماه یک بار، کل گیاه نور کافی دریافت کند.

با افزایش سن و قد گیاه به برنامه چرخش ادامه دهید اما ممکن است برای حفظ حالت عمودی ساقه به یک تکیه گاه نیز نیاز داشته باشید.

3. ظاهر یک طرفه

به حالتی گفته می شود که همه برگ های گیاه به سمت خاصی متمایل شده اند. ایجاد این حالت بسیار راحت است، تمام کاری که باید انجام دهید این است که گیاه را تکان ندهید و بگذارید همان جایی که هست بماند. در این صورت همه ساقه ها و برگ ها به سوی مقابل خود خم می شوند.

برای پرورش گیاه پول چینی به موارد زیر توجه داشته باشید:

نور مورد نیاز

نور کافی یکی از مهم ترین مواردی است که باید برای مراقبت از گیاه پول چینی در نظر گرفت. در بسیاری از منابع گفته شده این گیاه نور مستقیم خورشید را دوست ندارد اما این گفته کاملا درست نیست.

اگر از نزدیک به برگ های پول چینی نگاه کنید خواهید دید که ظاهر بسیار شادابی دارد و ویژگی های منحصر به فرد آن از جمله برگ های مومی محکم، ساقه های ضخیم و غیره همگی به نور فراوان و حتی گاهی نور مستقیم خورشید نیاز دارند تا طراوت خود را حفظ کنند.

اگر نور کافی به این گیاه نرسد برگ هایش خم شده، پیچ می خورند و شکل صاف و سکه مانند خود را از دست می دهند. نور بیش از حد نیز می تواند به مرور رنگ برگ ها را تغییر دهد.

اگر مدتی است پول چینی را در شرایط کم نور نگه داشته اید نباید به طور ناگهانی آن را به مکانی با نور مستقیم منتقل کنید زیرا برگ هایش می سوزد. حتما این کار را به تدریج و با چند ساعت در روز شروع کنید تا گیاه به شرایط جدید عادت کند.

به طور کلی نگهداری این گیاه در نواحی سایه دار منزل یا محیط کار هرگز توصیه نمی شود و لازم است از نور شدید خورشید در اواسط ظهر و اوایل بعد از ظهر نیز خودداری شود.

خاک مورد نیاز

هنگام تعویض گلدان از خاک گلدان همه منظوره استاندارد استفاده کنید و به دنبال خاکی باشید که برای گیاهان آپارتمانی یا گیاهان باغچه مناسب باشد. زه کشی خوب بسیار مفید است زیرا به هوا دهی خاک کمک کرده و به ریشه ها فضای کافی برای رشد می دهد.

بهتر است از خاک های بیش از حد متخلخل استفاده نکنید، در غیر این صورت باید هر روز گیاه را آبیاری کنید تا نیازش برطرف شود.

آب مورد نیاز

پول چینی در هر بار آبیاری باید خوب و کامل آبیاری شود و بین دو نوبت باید منتظر بمانید که سطح بیرونی خاک تقریبا خشک شود. به خاطر داشته باشید اگر نور کافی و هوای گرم برای گیاه فراهم کنید احتمالا به چند بار آبیاری در هفته نیاز خواهد داشت، البته در زمستان و آب و هوای خنک تر این تعداد کمتر می شود.

زمانی که فاصله بین دو نوبت آبیاری زیاد باشد و خاک بیش از حد خشک شود ظاهر گیاه حالت شل و افتاده پیدا کرده و ساقه ها شادابی و قدرت خود را از دست می دهند، آبیاری بیش از حد نیز می تواند به افتادگی گیاه منجر شود.

بنابراین هر گاه پول چینی به چنین وضعیتی دچار شد خاک آن را چک کنید، اگر خاک مرطوب است باید منتظر بمانید تا کاملا خشک شود و اگر خشک است وقت آن رسیده که به گیاه آب بدهید.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز

گیاه پول چینی برای رشد کردن به دمای بالاتر از 13 درجه سانتی گراد نیاز دارد و رشد خوب آن در گروی گرم بودن هوای محیط می باشد، بنابراین توصیه می شود از مکان های سرد اجتناب کرده و آن از خطر یخ زدگی دور نگه دارید.

در بیشتر خانه ها و محیط های کار رطوبت مناسب برای رشد این گیاه وجود دارد و نباید نگران این مسئله باشید، با این حال این گیاه در محیط بسیار مرطوب اذیت می شود و همراه شدن آن با نور کم و هوای خنک می تواند شرایط مناسبی برای زرد شدن برگ ها یا مشکلات مختلفی همچون کپک زدن و پوسیدگی ریشه گیاه فراهم کند.

این گیاه را داخل حمام مرطوب و سرد یا آشپزخانه قرار ندهید.

کود مورد نیاز

پول چینی رشد قابل توجهی دارد و به همین دلیل نیاز دارد گاه به گاه تغذیه شود تا حال عمومی و ظاهر شادابش را حفظ کند. توصیه می شود هر ماه یک بار از یک کود خانگی معمولی یا کود پایه کاکتوس برای این منظور استفاده کنید.

زمان عوض کردن گلدان

گیاه پول چینی به فضا نیاز دارد و زود به زود گلدانش کوچک می شود، این مسئله از رشد بیش از حد گیاه مادر یا پا گیاه های زیادی که در گلدان رشد کرده اند نشات می گیرد.

وقتی برای اولین بار پول چینی کم سنی به منزل می آورید احتمالا سال اول نیاز است دو بار گلدانش را عوض کنید، اما برای سال های بعد یک بار تعویض گلدان در سال کافی است. برای این منظور از گلدان یک یا دو سایز بزرگ تر از گلدان قبلی استفاده کنید.

تکثیر گیاه

از مهم ترین ویژگی های گیاه پول چینی سهولت تکثیر آن از طریق قلمه زدن است اگرچه می توانید از طریق بذر پول چینی جدیدی پرورش دهید اما کار دشواری است.

برای قلمه زدن ابتدا به میزان رشد گیاه توجه کنید، اگر روی سطح خاک پا گیاه هایی دیده می شوند یعنی گیاه مادر به بلوغ رسیده اما اگر هیچ پا گیاهی وجود ندارد یعنی گیاه به سن کافی برای قلمه زدن نرسیده و باید چند ماه دیگر صبر کنید.

برای جدا کردن پا گیاه می توانید آن را به همراه ریشه هایش از خاک جدا کنید اما از آن جا که این گیاه بسیار متراکم است و برگ ها و ساقه ها به هم نزدیک هستند کار سختی است، به جای آن بهتر است کمی از خاک اطراف ساقه اصلی پا گیاه را برداشته و تا حد امکان و بدون آسیب زدن به گیاه مادر نزدیک شوید، سپس با چاقوی تیز پا گیاه را از ساقه مادر جدا کنید.

این قلمه بر خلاف روش اول ریشه ندارد، باید آن را داخل ظرف آب قرار دهید به گونه ای که ساقه قهوه ای در آب غوطه ور شده و قسمت های سبز گیاه بالاتر از آب باشند. طی چند هفته ساقه چوبی ریشه می دهد، در آن زمان آن را از آب خارج کرده و در مخلوط خاک گلدان (شبیه خاک گلدان قبلی) قرار دهید.

سرعت رشد گیاه

همان طور که قبلا اشاره کردیم این گیاه طبع نسبتا قوی داشته و به سرعت رشد می کند، درباره سرعت رشد دقیق آن نمی توان چیزی گفت زیرا شرایط پرورش متفاوت است اما اندازه گیاهان بسیار کم سن معمولا در سال اول سه برابر می شود.

گل گیاه

گیاه پول چینی جذابیت خود را مدیون برگ های قاشقی شکل و زیبایش است نه گل های ریزی که گاه به گاه روی آن رشد می کنند.

بله! اگر این گیاه به خوبی رشد کند و بالغ شود شکوفه خواهد داد اما گل هایش زیبایی و عطر و بوی خاصی ندارند.

آیا پول چینی سمی است؟

این گیاه سمی نیست و نگهداری آن در دسترس کودکان، سگ ها، گربه ها و بسیاری از حیوانات خانگی دیگر خطری به دنبال ندارد اما اگر حیوان خانگی شما علاقه زیادی به برگ گل ها دارد بهتر است آن را به جای دیگری منتقل کنید تا به گل آسیب نزند.

سوالات رایج

1. علت پیچ خوردن برگ ها یا گنبدی شدن آن ها چیست؟

پیچ خوردن برگ ها مشکل حاد نیست اما جذابیت گیاه را کاهش می دهد. در این حالت برگ ها یا به سمت داخل و مرکز گیاه یا به سمت خارج پیچ می خورند که می تواند علل مختلفی داشته باشد اما معمولا علت آن مشکلات نور است.

برگ های پیچ خورده به داخل اغلب نشانه نبودن نور کافی یا آبیاری خیلی زیاد یا خیلی کم است در حالی که برگ های پیچ خورده به بیرون معمولا نشانه نور زیاد، دمای بالا یا آبیاری بیش از حد زیاد یا کم می باشد.

زمانی که مشکل برطرف شود برگ ها اغلب دوباره به حالت اول بر می گردند اما گاهی به طور دائمی پیچ خورده باقی می مانند.

2. علت زرد شدن برگ های گیاه پول چینی چیست؟

طبیعی است که برگ های قدیمی به مرور زرد شوند اما زرد شدن بسیاری از برگ ها در یک دوره زمانی کوتاه طبیعی نیست. تقریبا در همه موارد زرد شدن سریع برگ ها به دلیل آبیاری زیاد و گل آلود بودن دائمی خاک می باشد، گاهی نیز عدم کود دهی به مدت طولانی می تواند به زرد شدن برگ ها منجر شود.

3. علت ظاهر شدن لکه های قهوه ای یا سیاه روی برگ ها چیست؟

اگر بخش های کوچکی از برگ ها قهوه ای یا سیاه شده و این نواحی شکننده و ترد نیستند احتمالا علت آن یکی از موارد زیر می باشد:

  • خراشیده شدن برگ، ضربه خوردن به دیوار هنگام چرخاندن گیاه یا آسیب آن توسط حیوانات خانگی
  • آفات، اگرچه این گیاه معمولا مقاومت خوبی در برابر آفت ها دارد اما برخی آفات مانند تریپس یا شته ممکن است باعث بروز این مشکل شوند.
  • بیماری قارچی، این گیاه به ندرت در اثر بیماری های قارچی دچار این مشکل می شود، اگر این اتفاق رخ دهد و لکه ها زیاد باشند باید آن ها را از گیاه جدا کنید تا بیماری به بقیه برگ ها سرایت نکند.

4. علت قهوه ای شدن برگ پول چینی چیست؟

اگر هر از گاه بخش های وسیعی از برگ های گیاه قهوه ای و شکننده می شوند احتمالا مشکل نور وجود دارد.

به عنوان مثال اگر گیاه به مکان سایه دار عادت کرده و ناگهان کنار پنجره رو به جنوب قرار بگیرد برگ هایش سوخته و قهوه ای می شوند.

منبع: ourhouseplants

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا