نحوه نگهداری و پرورش گیاه برگ عبایی

عکس گیاه برگ عبایی
نحوه نگهداری و پرورش گیاه برگ عبایی

اطلاعات گیاه شناسی | خصوصیات ظاهری | نحوه پرورش | نور | خاک | آب | دما و رطوبت | کود | زمان عوض کردن گلدان | قلمه زدن | گل دادن برگ عبایی | آفات و بیماری ها | انواع برگ عبایی | آیا برگ عبایی سمی است؟

گیاه برگ عبایی که به دلیل طبع مقاوم خود به نام گیاه چدنی نیز به شهرت رسیده از گیاهان آپارتمانی چند ساله فوق العاده جذاب با برگ های سبز تیره و براق است که به خانواده سوسن ها تعلق داشته و جزو گیاهان ریزوم دار محسوب می شود.

این گیاه زیبا به عنوان یک گیاه خانگی با عمر طولانی شناخته شده که تقریبا در هر شرایط و محیطی – حتی موقعیت هایی که بسیاری از گیاهان به راحتی از بین می روند – می تواند زنده بماند اگرچه از نور آفتاب شدید، آبیاری بیش از حد و تعویض گلدان مکرر چندان خوشش نمی آید.

برای آشنایی با نحوه پرورش و محیط ایده آل برای رشد گیاه برگ عبایی در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

اطلاعات گیاه شناسی

نام های رایج فارسیبرگ عبایی، گیاه چدنی
نام های انگلیسیCast iron plant, bar room plant
نام علمیAspidistra elatior
نوع گیاهگیاه آپارتمانی چند ساله گل دار
اندازهحدود 60 سانتی متر (حداکثر 1 متر)
نور مورد نیازسایه کامل
نوع خاک خاک گلدان (در محیط داخلی)
ماسه ای، خاک رس (در محیط بیرونی)
PH خاک5.5 تا 6.5
زمان گل دهیاوایل تابستان
رنگ گلگل نمی دهد
بومیتایوان، جزایر ژاپن، چین

خصوصیات ظاهری و عمومی

گیاه برگ عبایی از یک ریزوم زیر زمینی رشد می کند و برگ های بزرگ پارویی شکل و عمودی دارد که در دوران بلوغ به رنگ سبز تیره می باشند و از آن جا که رشد بسیار آهسته ای دارد هر سال تنها چند برگ جدید روی آن جوانه می زند، این برگ ها ابتدا سبز روشن هستند و به مرور تیره می شوند.

در صورتی که گیاه برگ عبایی را در بیرون از منزل نگهداری کنید ممکن است شاهد گل دهی آن باشید، گل های کوچک بنفش رنگی که در سطح خاک ظاهر می شود اما در فضای داخل منزل معمول گل نمی دهد.

یکی از مهم ترین مزایای رشد آهسته گیاه برگ عبایی این است که می توان تا سالیان سال آن را در خانه نگهداری کرد بدون آن که نیاز به پیرایش چندانی داشته باشد و از آن جا که طبیعت بسیار مقاومی دارد و می تواند با شرایط نامناسب از جمله کیفیت هوای بد و دمای گرم یا سرد مقابله کند برای افراد مبتدی در باغبانی گزینه ایده آلی محسوب می شود.

گیاه برگ عبایی در دوره ای از تاریخ به خصوص عصر ویکتوریا بسیار محبوب بوده اما امروز محبوبیت آن کمتر شده و در خانه های مدرن کمتر دیده می شود.

نحوه پرورش گیاه برگ عبایی

اگر یک باغبان مبتدی هستید و سر رشته ای درباره پرورش گیاهان ندارید انتخاب عالی داشته اید زیرا برگ عبایی مقاوم و با دوام می تواند در همه موقعیت هایی که بقیه گل ها از بین می روند زنده بماند، در تابستان های بسیار گرم و خشک رشد می کند و در زمستان های سرد به سادگی آسیب نمی بیند حتی حشرات و آفات نیز معمولا با آن کاری ندارند و به ندرت دچار بیماری می شود.

این گیاه همیشه سبز به خصوص در بخش هایی از منزل که هیچ نور طبیعی دریافت نمی کند رشد بهتری دارد.

اشتباهاتی که بسیاری از افراد معمولا در مورد پرورش این گیاه مرتکب می شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • آبیاری بیش از حد و قرار دادن همزمان آن در محیط تاریک که باعث می شود تا مدت طولانی غرق در آب باشد.
  • قرار دادن گیاه در معرض تابش نور شدید و مستقیم خورشید که موجب زرد و قهوه ای شدن برگ ها و سس ریزش آن ها می شود.

نکته جالب توجه درباره این گیاه آن است که گیاهان سن و سال دار بعد از به ظاهر از بین رفتن و حتی خشک شدن در اثر کمبود آب، اغلب می توانند دوباره از ریزوم برگ عبایی سالم زیر خاک جوانه بزنند و رشد کنند.

نور مورد نیاز

گیاه برگ عبایی را از نور مستقیم خورشید که ممکن است باعث سوختگی برگ هایش شود دور نگه دارید.

اگر این گیاه را داخل آپارتمان نگهداری می کنید بهتر است آن را دور از پنجره یا نزدیک پنجره های رو به شمال قرار دهید اما در خارج از منزل، مکان سایه دار و دور از نور مستقیم خورشید مناسب تر است.

خاک مورد نیاز

اگر از گیاه چدنی به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می کنید، خاک گلدان پایه کمپوست با PH بین 5.5 تا 6.5 برای آن مناسب است، در خارج از منزل می توانید از خاک های ماسه ای یا خاک رس برای این منظور بهره ببرید.

آب مورد نیاز

گیاه چدنی نسبت به خشکی مقاوم است و آبیاری گاه به گاه کنار می آید اما مانند هر گیاه دیگر به مقداری آب برای رشد خود به خصوص در فصول رشد نیاز دارد با این حال نباید در آبیاری آن زیاده روی شود زیرا این کار می تواند باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه شود.

در هر آبیاری هرگز آن را پر از آب نکنید بلکه در حد مرطوب بودن کافی است، بین دو آبیاری نیز منتظر بمانید تا خاک گلدان تقریبا خشک شود.

اگر گیاه خود را در ناحیه تاریک یا سایه نگه می دارید آب کمتری نیاز دارد، آبیاری بیش از حد در این مواقع می تواند مرگبار باشد.

به طور کلی توصیه می شود حداکثر یک بار در هفته به گیاه برگ عبایی آب بدهید و برای نوبت بعدی صبر کنید تا خاک آن تقریبا خشک شود.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز

دمای بین 7 درجه تا 29 درجه سانتی گراد برای رشد گیاه برگ عبایی ایده آل است. در یک خانه با دمای معمولی لازم نیست نگران این مسئله باشید، در بیرون از منزل نیز می توانید تحت برخی مراقبت ها آن را در دمای 10- درجه سانتی گراد زنده نگه دارید.

با این حال توصیه می کنیم در هوای سرد ریسک نکنید و این گیاه را به داخل منزل انتقال دهید تا در هوای گرم تر به خواب زمستانی برود.

رطوبت برای این گیاه اهمیت ندارد.

کود مورد نیاز

در فصل بهار و تابستان هر 2 یا 3 ماه یک بار به گیاه برگ عبایی کود مایع و ضعیف آپارتمانی بدهید، کود دادن در فصول پاییز و زمستان ضرورتی ندارد.

برای جلوگیری از سوختن ریشه گیاه، فقط بعد از آبیاری به گیاه کود بدهید و به خاطر داشته باشید که گیاه چدنی حتی با تغذیه مناسب نیز رشد آهسته ای دارد.

زمان عوض کردن گلدان 

گیاه برگ عبایی همان طور که از نور شدید خورشید متنفر است از تعویض مکرر گلدان نیز خوشش نمی آید، این کار می تواند گیاه را از بین ببرد.

گیاهان جوان نباید بیش از 1 بار در سال و گیاهان بالغ نیز نباید هر سه یا چهار سال یک بار زودتر تعویض شوند، برای این کار باید از گلدان کمی بزرگ تر از گلدان فعلی و خاک استاندارد استفاده کنید.

بهترین زمان برای عوض کردن گلدان این گیاه فصل بهار است.

همانند سایر گیاهان ریزوم دار، گیاه چدنی نیز می تواند دیر به دیر عوض کردن گلدان را تحمل کند و اگر این کار هر 5 سال یک بار هم انجام شود گله ای نمی کند.

رشد بیش از حد گیاه به طوری که گلدان برایش کوچک به نظر برسد یا ریشه هایش به لبه های گلدان رسیده باشد نشان دهنده این است که گلدان باید عوض شود.

قلمه زدن گیاه

گیاهان برگ عبایی با تقسیم کردن قلمه زده می شود و بهترین زمان این کار هنگام تعویض گلدان می باشد.

برای ایجاد قلمه جدید ریشه های ریزوم گیاه را تقسیم کرده و ریشه هایی که شامل حداقل دو برگ هستند را در گلدان دیگری که با خاک گلدان تازه پر شده است بکارید، گیاه را گرم و مرطوب نگه دارید تا زمانی که جوانه بزند.

ریشه های سفید و رشته ای مانند برگ عبایی نیز حساس هستند و صدمه دیدن را دوست ندارند اما در مقایسه با بسیاری از گیاهان آپارتمانی محکم تر هستند، توصیه می شود برای تقسیم کردن ریشه به جای بیلچه یا چاقو از دست استفاده کنید.

سرعت رشد گیاه

برگ عبایی بدون توجه به سطح مراقبت و شرایط زندگی، همیشه رشد آهسته ای دارد.

به عنوان مثال معمولا هر بهار 3 یا 4 برگ سبز جدید در این گیاه جوانه می زند، این برگ ها ابتدا رنگ سبز ملایمی دارند و به مرور زمان که بالغ تر می شوند به سبز تیره متمایل می شوند.

بعد از بلوغ این برگ ها، تا سال بعد برگ جدیدی به آن ها اضافه نمی شود اما برگ های قدیمی تر زرد شده و می ریزند.

گل برگ عبایی

گیاه برگ عبایی از گیاهان گل دار است که به ندرت و بعد از بلوغ گل می دهد. گل های این گیاه بنفش رنگ هستند و عطری ندارند.

این گل ها از زمین بیرون می آیند و در سطح خاک قرار می گیرند زیرا گرده افشانی از طریق حلزون ها و دو جورپایان (نوعی جانوران سخت پوست) انجام می شود.

برای این گیاه طبیعی است که هر بار یک گل بدهد و هر گل برای چند هفته دوام بیاورد.

گل دادن برگ عبایی به سطح نور کاملا مناسب نیاز دارد.

آفات و بیماری های رایج

گاهی روی برگ های گیاه برگ عبایی لکه های قهوه ای یا سیاه ظاهر می شود که به مرور بزرگ تر می شوند تا زمانی که برگ از گیاه جدا شود.

در صورتی که این مسئله برای گیاه شما رخ داده لازم است برگ های آلوده جدا کرده و از ضد قارچ ؟ روی گیاه استفاده کنید.

گیاه برگ عبایی ممکن است تحت تاثیر حشرات و آفاتی همچون حشرات فلسی، ساس های آرد نما و کنه های عنکبوتی (عنکبوت قرمز) نیز قرار می گیرند.

در صورت آلوده شدن گیاه، آن را از گیاهان سالم جدا کنید. برای مقابله با ساس های آرد نما می توانید از ترکیب حاوی روغن چریش استفاده کنید در حالی که حشرات فلسی را می توان با مواد شیمیایی سیستمیک مورد حمله قرار داد. برای خلاص شدن از شر کنه های عنکبوتی نیز حشرات را با آب بشویید و در صورت لزوم از روغن چریش استفاده کنید.

انواع گل برگ عبایی

به طور کلی سه نوع گیاه برگ عبایی وجود دارد:

  • برگ عبایی Okame یا ابلق؛ این گیاه به جای برگ های سبز پر رنگ برگ های رنگی سبز و سفید دارد.
  • برگ عبایی Ashahi؛ با بزرگ شدن این گیاه سایه های سفید رنگ روی نوک برگ ها ظاهر می شود.
  • برگ عبایی Lennon’s Song؛ برگ های این گیاه دارای نوارهای عمودی زرد یا سبز روشن می باشند.

آیا برگ عبایی سمی است؟

گیاه برگ عبایی برای انسان ها، سگ و گربه ها سمی نمی باشد.

در ادامه بخوانید : نحوه نگهداری و پرورش گیاه پتوس

منابع: thespruceourhouseplants

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا