نحوه نگهداری و پرورش گیاه برگ بیدی

عکس گیاه برگ بیدی
شرایط نگهداری گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی از گیاهان آپارتمانی خوش رنگ و لعاب با ظاهری جذاب است که به دلیل رشد سریع و نگهداری آسان آن شناخته شده و جایگاه ویژه ای در میان گیاهان آپارتمانی دارد.

این گیاه انواع مختلف دارد و هم به عنوان گیاه بوته ای یا گیاه آویزی می توان از آن استفاده کرد. همچنین به دلیل تکثیر آسان به راحتی و در مدتی کوتاه می توان چند گلدان از این گل زیبا در خانه پرورش داد.

برای آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری از گیاه برگ بیدی در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

اطلاعات گیاه شناسی

نام های رایج فارسیبرگ بیدی، زبرینا
نام های انگلیسیWandering Jew plant, striped wandering Jew (T. zebrina), inch plant, flowering inch plant, wandering Willie (T. fluminensis), purple queen (T. pallida), spiderwort
نام علمیTradescantia fluminensis, T. pallida, T. zebrina
نوع گیاهگیاه علفی پایا که به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته شده است
اندازه15 تا 23 سانتی متر در طول
30 تا 60 سانتی متر در مقدار گسترش
نور مورد نیازنور روشن غیر مستقیم
نوع خاکخاک گلدان نسبتا مرطوب
PH خاکدر همه خاک ها رشد می کند
زمان گل دهیزمان خاصی ندارد
رنگ گلصورتی، سفید، بنفش مایل به قرمز
بومیمکزیک، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و کارائیب

خصوصیات ظاهری و عمومی

گیاه برگ بیدی برگ های نسبتا کوچک و نوک تیز دارد که با توجه به نوع گیاه معمولا دو رگه رنگ متفاوت روی آن ها دیده می شود. گل های این گیاه دارای سه گلبرگ سفید، صورتی یا بنفش رنگ هستند که هر زمان ممکن است شکوفا شوند.

نحوه پرورش گیاه برگ بیدی

برگ بیدی از گیاهان خانگی آسان رشد است و دشوارترین بخش پرورش آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی فراهم کردن سطح مناسب رطوبت برای این گیاه می باشد.

این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد اما گل آلود بودن خاک آزارش می دهد و ریشه هایش را می پوساند، بنابراین لازم است حتما آن را در خاک گلدان زه کشی شده بکارید. افزودن اندکی ماسه به خاک گلدان غنی از مواد آلی راه حل خوبی است.

برگ بیدی به نور طبیعی غیر مستقیم و فراوان نیاز دارد و رشد و تکثیر آن آسان است اما اگر در نگهداری از آن دقت کافی نداشته باشید ممکن است همانند علف هرز به گیاهی مهاجم تبدیل شود زیرا ریشه کن کردن آن سخت است و حتی با زنده ماندن قطعه کوچکی از گیاه به رشدش ادامه می دهد.

این گیاه به دلیل ساقه های بلند و دنباله دارش در سبدهای آویز ظاهر جذاب پیدا می کند، با این حال ممکن است ساقه های بلندش در برخی قسمت ها بدون شاخ و برگ شده و لخت به نظر برسند.

برگ بیدی برای گربه ها و انسان ها نسبتا بی خطر است اما شیره موجود در برگ ها و ساقه های آن ممکن است باعث تحریک پوست شود، توصیه می شود هنگام تماس با آن دستکش پوشیده یا دست های خود را بلافاصله بشویید.

نور مورد نیاز

گیاهان برگ بیدی در آفتاب روشن اما غیر مستقیم بهترین رشد خود را دارند، همه گونه های این گیاه برای حفظ تنوع رنگ برگ های خود به نور زیادی نیاز دارند.

فراموش نکنید بدون نور کافی تنوع رنگی برگ ها کاهش یافته و با نور بیش از حد برگ ها می سوزند.

خاک مورد نیاز

اگر از خاک معمولی در گلدان برگ بیدی استفاده کرده باشید آبیاری بیش از حد آزارش خواهد داد. در این شرایط بهتر است از خاک خوب زه کشی شده استفاده کرده و به خاک گلدان مقدار کمی ماسه اضافه کنید.

آب مورد نیاز

گیاه برگ بیدی خاک مرطوب را دوست دارد اما نباید غرق در آب باشد، توصیه می شود در تابستان به صورت هفتگی و به اندازه ای به آن آب بدهید که خاکش همیشه نمناک باشد اما در زمستان که رشد گیاه کاهش می یابد تعداد آبیاری ها را کمتر کنید.

این گیاه در برابر کمبود آب گاه به گاه مقاومت می کند اما اگر می خواهید ظاهر زیبای آن هم چنان حفظ شود نباید در آبیاری سهل انگاری کنید.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز

گونه های مختلف برگ بیدی در دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد رشد خوبی دارند و در دمای بالاتر رشد آن ها بهتر می شود، در حالی که درجه حرارت کمتر از 10 درجه سانتی گراد ممکن است باعث تغییر رنگ یا آسیب برگ های گیاه شود.

در مورد رطوبت محیط نیز خوشبختانه برگ های گیاه تقریبا گوشتی هستند و لزومی ندارد نگران رطوبت هوا باشید. اگر برگ ها خشک یا چین خورده به نظر می رسند یا لکه های قهوه ای رنگ روی آن ها ظاهر شده بهتر است مه پاشی آن ها را شروع کنید.

کود مورد نیاز

گیاه برگ بیدی به کود چندانی نیاز ندارد، حداکثر نیاز گیاه این است که هر دو ماه یک بار از کودهای محلول در آب که به اندازه نصف غلظت آن رقیق شده است استفاده کنید.

کود دهی بیش از حد می تواند باعث تهاجمی شدن رفتار گیاه شده و تنوع رنگی گیاه را از بین ببرد.

زمان عوض کردن گلدان

خوشبختانه تا چندین سال گلدان برگ بیدی را عوض نکنید گیاه شکایتی نخواهد کرد اما بهتر است هر سال آن را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید تا فضای کافی برای رشد داشته باشد.

تکثیر گیاه

تکثیر برگ بیدی بسیار آسان است و نیاز به ابزار یا ترفندهای خاص ندارد. از آن جا که ساقه های این گیاه بسیار شکننده هستند با یک ضربه ناگهانی و نا خواسته احتمالا ساقه شکسته و یک قلمه جدید برای تکثیر کردن خواهید داشت.

قبل از کاشت قلمه لازم نیست منتظر بمانید تا ناحیه برش خورده خشک شود اما باید دقت داشته باشید ساقه مورد نظر حداقل 2.5 سانتی متر طول و یک برگ داشته باشد. اگر می خواهید زودتر به نتیجه دلخواه برسید ساقه چند سانتی متری و چند برگی انتخاب کنید. اگر گلدان جدید ندارید می توانید قلمه را در گلدان اصلی بکارید تا گیاه حجیم تر به نظر برسد.

هنگام کاشت قلمه، برگ های قسمت پایین تر ساقه را جدا کنید زیرا این برگ ها در تماس با خاک پوسیده شده و کل قلمه را از بین می برند.

قبل از قرار دادن انتهای ساقه در خاک، کافی است یک ظرف را با خاک گلدان یا کمپوست پر کرده و آن را مرطوب کنید، اطمینان حاصل کنید قلمه ها در جای خود ثابت هستند زیرا برای تحریک رشد ریشه لازم است تماس خوب و دائمی با خاک داشته باشند.

برای رشد ریشه ها نیاز به هورمون ریشه زایی نیست، آبیاری منظم گیاه جدید باعث می شود گیاه طی چند هفته ریشه دار شود.

از آن جا که پر شدن گلدان و شاخ و برگ دار شدن گیاه زمان بر است بهتر است هنگام تکثیر چند قلمه انتخاب کرده و همه را داخل یک گلدان بکارید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

توصیه می شود قلمه ها را با فاصله از هم و بیشتر سمت لبه های گلدان بکارید تا مرکز آن، این کار از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری می کند و از آن جا که لبه ها گرم تر از مرکز گلدان هستند رشد ریشه ها سریع تر صورت می گیرد.

سرعت رشد گیاه و هرس کردن

سرعت رشد گیاه برگ بیدی در دمای بالاتر بیشتر است. در صورتی که نور و آب مورد نیازش تامین شود احتمالا در فصل رشد خود به اندازه 2.5 سانتی متر در هفته رشد می کند.

این گیاه تمایل طبیعی به پخش شدن دارد که استفاده از یک سبد آویز برای این منظور مناسب است اما اگر ترجیح می دهید ظاهری جمع و جور داشته باشد باید آن را به طور مرتب هرس کنید تا مرتب باشد.

هنگام هرس کردن فراموش نکنید که می توانید از ساقه های اضافی برای تکثیر گیاهان جدید استفاده کنید.

گل برگ بیدی

برگ بیدی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که بیشتر به دلیل برگ های جذابش شناخته شده تا گل هایش، با این حال حضور گل ها می توانند جلوه زیباتری به گیاه ببخشند.

گل های برگ بیدی صورتی، سفید یا بنفش رنگ هستند و می توانند در هر زمان از سال ظاهر شوند اما احتمال پدیدار شدن آن ها در اواخر بهار و اوایل تابستان بیشتر است.

آفات و بیماری های رایج

شایع ترین مشکل گیاهان برگ بیدی پوسیدگی ریشه است که معمولا به دلیل آبیاری بیش از حد یا کاشتن گیاه در خاک با مواد آلی فراوان رخ می دهد. برای جلوگیری از این مسئله توصیه می شود قبل از کاشت یک مشت ماسه یا پرلیت به مخلوط خاک گلدان اضافه کنید.

شته و کنه های عنکبوتی شایع ترین آفات برگ بیدی هستند که معمولا با اسپری کردن آب از بین می روند.

علاوه بر این دمای پایین یا کود زیاد باعث از بین رفتن تنوع برگ ها می شود و نور مستقیم و بیش از حد نیز برگ ها را می سوزاند.

انواع گیاه برگ بیدی

برخی از رایج ترین انواع گیاه برگ بیدی عبارتند از:

  • برگ بیدی قلب ارغوانی؛ این گیاه به دلیل برگ های ارغوانی رنگش شناخته شده است.
  • برگ بیدی زبرینا پندولا؛ این گیاه از زبرینا رنگارنگ تر بوده و برگ های متمایل به قرمز دارد.
  • برگ بیدی تی کالیسیا؛ این گیاه به دلیل نوارهای سفید رنگ و برجسته روی برگ هایش شناخته شده است.

آیا برگ بیدی سمی است؟

به طور کلی گیاه برگ بیدی سمّیت ملایمی برای حیوانات خانگی و انسان ها دارد اما شیره موجود در برگ ها و ساقه ها می تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی به خصوص در افرادی که دچار حساسیت هستند یا پوست حساس دارند شود.

توصیه می شود بعد از تماس مستقیم پوست دست با گیاه، بلافاصله دست های خود را بشویید.

سوالات رایج

چرا برگ های گیاه برگ بیدی دچار ریزش شده اند؟

این مسئله به طور طبیعی با افزایش سن برگ ها و زرد شدن آن ها رخ می دهد، اما اگر گیاه برگ بیدی شما ساقه های بلند و بدون برگ دارد احتمالا علت آن کم آبی طولانی مدت و شدید می باشد.

علت از بین رفتن تنوع رنگی برگ ها چیست؟

گیاهان برگ بیدی اغلب هنگام خرید از تنوع رنگی خوبی برخوردار هستند بنابراین وقتی رنگ برگ ها تغییر می کند حتما مشکلی برای گیاه پیش آمده است.

علت از بین رفتن تنوع رنگ برگ ها معمولا کمبود نور است. آبیاری بیش از حد نیز می تواند رنگ برگ ها را مات کند اما به سبز شدن کامل برگ ها منجر نمی شود. بنابراین راه حل این است گیاه را به یک مکان پر نورتر انتقال دهید.

علت این که برگ ها قهوه شکننده و کدر می شوند چیست؟

گاهی ممکن است برگ ها شکننده و قهوه ای رنگ یا مایل به زرد و کدر شوند، علت این مسئله ممکن است یکی از موارد زیر یا ترکیبی از آن ها باشد:

  • افزایش سن و زرد شدن طبیعی برگ ها
  • نور بیش از حد که باعث سوختن برگ ها می شود
  • کمبود آب که باعث شکننده و خشک شدن برگ ها می شود

منابع: thespruceourhouseplants

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا