نحوه نگهداری و پرورش گیاه آلوکازیا

عکس گیاه آلوکازیا یا فیل گوش
شرایط نگهداری گیاه آلوکازیا چیست؟

آلوکازیا خانواده گیاهی مشهور و پر طرفدار است و تعدادی از جذاب ترین گیاهان آپارتمانی را در خود جای داده که از رایج ترین آن ها می توان به آلوکازیا آمازونیکا اشاره کرد، این گیاه به دلیل ظاهر خیره کننده اش در هر شرایطی در کانون توجه و تحسین قرار می گیرد.

گیاهان خانواده آلوکازیا جزو گیاهان خوش رنگ و لعاب اما حساس هستند که به شرایط خاصی برای رشد مناسب نیاز دارند و از سوی دیگر خوردن برگ آن ها برای انسان و حیوانات خانگی سمی می باشد، به همین دلیل پرورش این گیاهان برای افراد مبتدی چندان توصیه نمی شود.

در ادامه قصد داریم به نحوه پرورش و نگهداری آلوکازیا بپردازیم، با کوکا همراه باشید.

اطلاعات گیاه شناسی

نام های رایج فارسیآلوکازیا، بابا آدم، فیل گوش
نام های انگلیسیAlocasia, Elephant Ears, African Mask
نام علمیAlocasia
نوع گیاهگیاه گرمسیری که در مناطق غیر گرمسیری به عنوان گیاه آپارتمانی رشد می کند
اندازهبه نوع گیاه بستگی دارد
بین 60 سانتی متر ارتفاع و 60 سانتی متر عرض تا
4.5 متر ارتفاع و 2.5 متر عرض
نور مورد نیازدر اکثر موارد نور روشن غیر مستقیم در فضای داخلی
و شرایط نیمه سایه در فضای بیرونی
نوع خاکمخلوط گلدان شل و خوب زه کشی شده یا
خاک لوم
PH خاک5.5 تا 6.5
زمان گل دهیبهار و تابستان
رنگ گلزرد کره ای روشن
بومیآسیا

خصوصیات ظاهری و عمومی

آلوکازیا از گیاهان فوق العاده جذاب است که به خصوص با برگ های زیبایش جلوه خاصی به محیط اطراف خود می بخشد. شکل برگ های این گیاه در انواع مختلف آن متفاوت می باشد و به فرم های مختلف از جمله پیکان نوک تیز تا برگ های پهن قلبی یا سپری شکل دیده می شود.

برگ ها به رنگ سبز تیره با رگه های رنگارنگ و برجسته هستند که از درون برگ ها عبور کرده و ظاهر منحصر به فردی به آن ها بخشیده اند، بافت برگ ها نیز متنوع بوده و می تواند ضخیم، مومی، براق یا صیقلی باشد.

گیاهان خانواده آلوکازیا هر از گاه گل می دهند اما این گل ها در جذابیت گیاه نقش چندانی ندارند.

نحوه پرورش گیاه آلوکازیا

گیاهان خانواده آلوکازیا گیاهان حساسی هستند که در صورت فراهم شدن شرایط ایده آل، در فصول رشد به خوبی رشد خواهند کرد و ممکن است هر هفته یا هر ماه یک برگ جدید در آن ها جوانه بزند اما در فصل پاییز و زمستان به خواب زمستانی رفته و سرعت رشد آن ها بسیار کاهش می یابد.

این گیاهان به دمای هوا بسیار حساس بوده و لازم است در مکان گرم نگهداری شوند.

نور مورد نیاز

نور مورد نیاز گیاهان آلوکازیا تا حدی به نوع آن ها بستگی دارد و نیازهای نوری متفاوت از سایه تا نور کامل خورشید را در بر می گیرد. به عنوان مثال گیاه آمازونیکا با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید دچار مشکل می شود.

اگرچه اکثر گیاهان این خانواده معمولا شرایط ما بین نور مستقیم خورشید و سایه کامل را ترجیح می دهند اما توصیه می شود هنگام خرید از فروشنده سوال کنید که گیاه مورد نظر به چه مقدار نور خورشید نیاز دارد.

خاک مورد نیاز

برای این گیاه از مخلوط خاک گلدان شل و خوب زه کشی شده یا خاک لومی (مانند خاک رس) استفاده کنید. قبل از آبیاری بگذارید چند سانتی متر بالای خاک کمی خشک شود، این کار به مرطوب نگه داشتن یکنواخت خاک کمک می کند. همچنین دقت داشته باشید خاک گل آلود باعث آسیب پذیری گیاه در برابر عفونت های قارچی می شود.

آب مورد نیاز

گیاهان خانواده آلوکازیا عاشق آب هستند و لازم است در تمام طول سال مرطوب نگه داشته شوند اما نباید آن ها را بیش از حد گل آلود کنید. همچنین در فصل زمستان آبیاری کمتری نیاز است زیرا گیاه به خواب زمستانی می رود.

در دوره رشد، خاک باید همیشه اندکی نمناک باشد و نباید خشک یا گل آلود به نظر برسد. این گیاه از خشک شدن ریشه ها یا آبیاری بیش از حد که ریشه هایش را می پوساند متنفر است.

بهترین کار این است که گیاه را به طور منظم و هر بار مقدار کمی آبیاری کنید، همچنین در صورت امکان از آب ولرم باران استفاده کنید اگرچه این کار ضروری نیست.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز

آلوکازیا از گیاهان گرمسیری و عاشق گرما است و در دمای کمتر از 15.5 درجه سانتی گراد رنج می برد. این گیاهان کاهش گاه به گاه دما را تحمل می کنند اما این مسئله در طولانی مدت باعث مشکل شده و گیاه ممکن است به خواب برود. برخی انواع این گیاه در هوای سردتر از بین رفته و دوباره از ریزوم جوانه می زنند.

توصیه می شود گیاه را از بخش های سرد خانه از جمله کنار پنجره ها، درب ها و تهویه های هوا دور نگه دارید.

این گیاه رطوبت را دوست دارد و در محیط های مرطوب به خوبی رشد می کند در حالی که هوای بسیار خشک آن را از بین می برد. یکی از راه های افزایش رطوبت گیاه این است که سینی پر از سنگ ریزه زیر آن قرار دهید و به قدری آب داخل گلدان بریزید که به زیر گلدان برسد.

کود مورد نیاز

گیاهان آلوکازیا به خصوص انواع بزرگ تر آن ها از گیاهان خوش خوراک هستند. توصیه می شود در فصول رشد از کود مایع استفاده کرده یا به طور مرتب و هر بار اندکی کود گرانول به آن برسانید.

زمان عوض کردن گلدان

در صورتی که گیاه بیش از حد رشد کرده یا تعداد ریزوم های آن بسیار زیاد شده بهتر است در فصل بهار گلدان را با یک گلدان حاوی خاک تازه عوض کنید و ریزوم های آن را در گلدان های دیگر بکارید تا اندازه گیاه قابل کنترل بوده و تعداد گل های شما بیشتر شود.

تکثیر گیاه

اغلب گیاهان آلوکازیا از طریق ریزوم قابل تکثیر هستند. برای این منظور قبل از تعویض گلدان به آرامی ریزوم را به همراه ریشه هایش از خاک جدا کرده و در گلدان با ترکیب خاکی مشابه گلدان قبلی قرار دهید، گیاه تازه را گرم و مرطوب نگه دارید تا شروع به رشد کند.

اگر ریشه های ریزوم با ریشه های گیاه مادر گره خورده سعی کنید آن ها را به آرامی از هم جدا کنید و بعد از تکثیر، حداقل سه ماه به گیاه کود ندهید.

سرعت رشد گیاه

این گیاه در تابستان که روزها طولانی تر و هوا گرم است سرعت رشد متوسط دارد و طبیعی است که هر ماه یک برگ جدید داشته باشد، اگرچه اندکی کاهش رشد نگران کننده نیست.

اگر بعد از 6 ماه هنوز برگ جدیدی روی گیاه شما ظاهر نشده ممکن است نیاز به تعویض گلدان یا کود دادن داشته باشد (البته اگر مدت ها است این کار را نکرده اید).

گل آلوکازیا

گیاهان خانواده آلوکازیا در شرایط مناسب هر چند وقت یک بار گل می دهند اما این گل ها چندان چشمگیر نیستند و بیشتر جذابیت این گیاه در گروی برگ های آن می باشد.

آفات و بیماری های رایج

گیاهان خانواده آلوکازیا فوق العاده جذاب و در حین حال حساس هستند و انواع بیماری های گیاهی از جمله پوسیدگی تاج، ساقه و ریشه، لکه های برگی و زانتوموناس در این گیاهان بسیار شایع می باشد.

علائم این بیماری ها معمولا به شکل لکه های سیاه یا قهوه ای تیره با لبه های زرد رنگ روی برگ ها ظاهر می شوند و اغلب با آبیاری صحیح و اجتناب از آبیاری بیش از حد می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

آفات رایج گیاهان آلوکازیا شامل حشره آردی، حشرات فلس دار، شته و کنه های عنکبوتی می باشد. توصیه می شود هر چند هفته یک بار آب گرم و صابون روی گیاه اسپری کنید تا از این آفات جلوگیری شود و گیاه گرد و غبار نگیرد.

در صورت بروز آفت نیز بهتر است از روغن حشره کش مناسب یا روغن چریش استفاده کنید، این محصولات باعث از بین رفتن آفات و تخم آن ها می شود. اکثر این آفات با افزایش رطوبت از بین می روند.

انواع گیاه آلوکازیا

خانواده آلوکازیا بسیار پر جمعیت بوده و حدود 70 گونه مختلف و همچنین ده ها نوع پیوندی از این گیاه وجود دارد که به دلیل جذابیت برگ ها، رنگ و اندازه آن ها پیوند می خورند.

برخی از رایج ترین انواع آلوکازیا عبارتند از:

  • آلوکازیا ساندریانا؛ این گیاه که به نام گیاه کریس هم شناخته شده دارای برگ های سبز بسیار تیره است و گیاه آپارتمانی عجیب و غریبی به نظر می رسد، این گیاه برگ های بلند و نوک تیز با رگه های سفید دارد.
  • آلوکازیا ایکس آمازونیکا؛ گیاه پیوندی است که به دلیل برگ های چرمی با لبه های موج دار، نوک پیکانی و رنگ سبز برنزی تیره شناخته شده است.
  • ماکرورایزز آلوکازیا عظیم الجثه؛ این گیاه از انواع بزرگ آلوکازیا است که ارتفاع آن می تواند تا 4.5 متر و عرض آن تا 2.5 متر رشد کند. همچنین طول برگ های آن معمولا بین 90 تا 120 سانتی متر و عرض آن ها بین 60 تا 120 سانتی متر می باشد.

آیا آلوکازیا سمی است؟

گیاه آلوکازیا بسیار سمی است زیرا برگ های آن حاوی بلورهای اگزالات نا محلول می باشند که جویدن یا گاز گرفتن آن ها توسط انسان یا حیوانات خانگی باعث آزاد سازی بلورها شده و به تورم، تحریک دهان و دستگاه گوارش منجر می شود.

بلع این گیاه در موارد نادر ممکن است تورم شدید مجاری هوایی فوقانی و مشکل تنفسی به همراه داشته باشد بنابراین تاکید می شود حتما کودکان و حیوانات خانگی را از این گیاه دور نگه داشته و در صورت بلعیدن سریع به پزشک یا دام پزشک مراجعه کنید.

سوالات رایج

علت ظاهر شدن لکه های قهوه ای با لبه زرد روی برگ های گیاه چیست؟

علت این مسئله ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • آبیاری بیش از حد؛ قبل از آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود، هدف این است که رطوبت خاک حفظ شده و در عین حال هرگز گل آلود نباشد.
  • سرمای گیاه یا خاک؛ همه قسمت های این گیاه حتی ریشه ها گرما را دوست دارند بنابراین آن را در اتاق گرم نگهداری کرده و هنگام آبیاری از آب یخ استفاده نکنید زیرا خاک را سرد می کند.

علت شکننده و خشک شدن برگ ها چیست؟

این مسئله معمولا نشانه کاهش رطوبت اطراف گیاه می باشد. این گیاه اگرچه گرما را دوست دارد اما به سطح خاصی از رطوبت در هوا نیز نیازمند است.

برای حفظ رطوبت، برخی افراد توصیه می کنند به طور مرتب آن را مه پاشی کنید اما در طولانی مدت این کار خسته کننده می شود، در این صورت بهتر است از روش های راحت تر برای این منظور استفاده کنید.

منابع: ourhouseplantsthespruce

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا