نگران عقب افتادن بوتاکس در دوران کرونا نباشید!

تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس

بوتاکس سمی فلج کننده که باعث از بین رفتن چین و چروک صورت، دور چشم و .. می شود. انواع ژل های بوتاکس سم بوتولینوم نوع A ،بوتاکس زئومین Xeomin، بوتاکس دیسپورت Dysport، بوتاکس نورونوکس Neuronox، بوتاکس کنیتوکس Conitox ، بوتاکس مسپورت Masport و … به مراقبت نیاز دارند.

جوانسازی پوست همیشه دغدغه مهمی برای خانوم ها بوده که زیبایی خودشون رو حفظ کنن و در این دوران که با کرونا درگیر هستیم و امکان مراجعه به مراکز پزشکی نیست امکان تزریق دوباره بوتاکس نیست. در این باره داکتاپ مقاله ای در این باره منتشر کرده که به بررسی آن میپردازیم.

عقب افتادن تزریق بوتاکس نگرانی ندارد

در دورانی به سر می‌بریم که بسیاری از مصرف کنندگان ژل و بوتاکس هر روز در آینه‌ یا دوربین سلفی گوشی خود به صورتشان خیره می‌شوند و باور نمی‌کنند که این تصویر خودشان باشد. بله، این تصویر متعلق به شماست. در‌واقع خطوط و نشانه‌های پیری که در این تصویر می‌بینید، مشکلاتی هستند که با ژل و بوتاکس پوشانده بودید.

بوتاکس یک نوروتوکسین یا سم فلج کننده اعصاب(و نهایتاً عضلات) است که اثراتی موقتی دارد. یعنی با عقب افتادن تزریق بوتاکس به تدریج اثراتش خنثی شده و چین و چروک‌ها پدیدار می‌شوند.

باوری غلط: اگر تزریق نکنم، صورتم خراب می‌شود!

با رفع اثرات بوتاکس، ظاهر صورت به دوران پیش از شروع تزریقات باز می‌گردد. بسیاری از بیماران گمان می‌کنند که بافت پوستی به تزریق بوتاکس و ژل وابسته می‌شود و اگر تزریق‌ها عقب بیفتند یا متوقف شوند، قیافه‌ی آن‌ها بدتر از چیزی می‌شود که سابقاً بود. البته که این تفکر کاملاً غلط است. با قطع یا عقب افتادن تزریق بوتاکس، صورت شما به حالتی برمی‌گردد که در گذشته بود! قطعاً نه بدتر، شاید حتی کمی بهتر! (چرا بهتر؟ جلوتر گفته‌ایم)

ماجرا مثل سیندرلا در نیمه شب نیست

واقعیت داستان این است که تأثیرات بوتاکس و ژل «یکهو» و ناگهانی ناپدید نمی‌شوند. مثل داستان سیندرلا نیست که لباس زیبا و کالسکه‌ی لوکسش در نیمه شب به لباسی پاره و کدو حلوایی تبدیل شد. نه، ماجرا آنقدر هم بغرنج نیست.
تأثیرات ژل و بوتاکس به تدریج کم می‌شوند و صورت شما از حالت «بهبود یافته» به وضعیت «خدادادی» باز می‌گردد. مخصوصاً در مورد فیلرها یا همان ژل‌ها، اینطور نیست که صبح از خواب بیدار شوید و ببینید ای دل غافل، ژل‌ها کلاً نیست و نابود شده‌اند.

نه، روند حذف شدن اثرات ژل بسیار جزئی و اصطلاحاً زیر پوستی است. این هم نیست که فکر کنید با حذف شدن اثر ژل، پوستتان اضافه می‌آید یا می‌افتد. خیر! اصلاً این اتفاق‌ها نمی‌افتد.
پس بگذارید یک بار دیگر هم تأکید کنیم:

با عقب افتادن تزریق بوتاکس یا ژل و حذف اثرات آن‌ها، وضعیت صورت شما بدتر از قبل نمی‌شود که در صورت نیاز میتوانید به دکتر های متخصص پوست، مو و زیبایی داکتاپ مراجعه کنید یا مشاوره بگیرید. فقط به روزهای پیش از شروع تزریقات بازمی‌گردد.

بوتاکس فقط ماسک نیست

تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس

کسانی که برای مدتی طولانی بوتاکس تزریق کرده‌اند، احتمالاً هیچ‌وقت به وضعیت پیش از شروع تزریقات باز نمی‌گردند. دقت کنید، شما چندین سال است که دارید از یک روش موثر جوانسازی و «پیشگیری از پیری» استفاده می‌کنید و در روند طبیعی پیری، اختلال ایجاد کرده‌اید. احتمالاً می‌دانید که خطوط صورت به خاطر حرکت عضلات ایجاد و عمیق می‌شوند. بوتاکس هم با فلج کردن عضلات جلوی این اتفاق را می‌گیرد.

پس بوتاکس فقط یک ماسک برای پوشاندن چین و چروک‌ها و نشانه‌های پیری نیست. یک روش مؤثر پیشگیری از ایجاد خطوط صورت نیز هست. پس اگر هیچ‌وقت بوتاکس نمی‌زدید، احتمالاً وضعیت چین و چروک‌های صورتتان بسیار بدتر از شرایط کنونی (که تزریق بوتاکس عقب افتاده است) بود.

عقب افتادن تزریق بوتاکس، شاید توفیق اجباری

بزرگترین ترس مصرف‌کنندگان بوتاکس، پدیده‌ی معروف مقاوم شدن بدن به بوتاکس است. به مرور که بوتاکس می‌زنید، بدن شما علیه این سم، پادتن یا آنتی بادی می‌سازد. پادتن‌ها می‌توانند اثرات سم را خنثی کنند. این مقاومت زمانی ایجاد می‌شود که برای مدتی طولانی، تزریقات زیادی انجام داده باشید.

عقب افتادن تزریق بوتاکس در دوران کرونا می‌تواند به کاهش مقاومت بدن در برابر سم بوتاکس کمک کند. این وقفه‌ی اجباری باعث می‌شود که پادتن‌های ساخته شده در بدن کاهش یابند و مقاوم شدن بدنتان به بوتاکس به تعویق بیفتد.

در مورد تزریق ژل

عقب افتادن تزریق بوتاکس شایع‌تر است، چون بوتاکس را باید هر ۳-۴ ماه یکبار تمدید کنید. دوره‌ی تمدید ژل‌ها معمولاً طولانی‌تر (۶ ماه تا ۲ سال) است. ولی اگر زمان تمدید تزریق ژل شما رسیده و نگران هستید، به ۲ نکته‌ی زیر توجه کنید:

1-ماندگاری ژل‌ها بیشتر از تبلیغات است

معمولاً همراه با هر ژل یا فیلر پوستی، یک «عدد» که بیانگر میزان ماندگاری ژل است، درج می‌شود. بیشتر اوقات درک ما از این عدد اشتباه است. برای اینکه متوجه واقعیت پشت ماندگاری ژل‌ها بشوید، باید در مورد نحوه‌ی تعیین آن بدانید.
میزان ماندگاری ژل‌ها در پژوهش‌های ویژه‌ای به نام کارآزمایی بالینی تعیین می‌شود. در کارآزمایی بالینی، ژل را به تعدادی داوطلب تزریق می‌کنند. سپس این افراد را در مدتی معین، تحت نظر می‌گیرند تا اثرات و عوارض ژل مشخص شود.
بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی حدود ۲ سال ادامه می‌یابند. از لحاظ قانونی، شرکت‌های سازنده‌ی ژل باید عددی را برای ماندگاری ژل درج کنند که در کارآزمایی بالینی به اثبات رسیده است. مثلاً اگر کارآزمایی بالینی فقط ۲ سال به طول انجامیده، شرکت سازنده مجبور است عدد ۲ سال را ذکر کند (حتی اگر ماندگاری ژل بیشتر از ۲ سال باشد).

معمولاً ماندگاری ژل‌ها بیشتر از آن چیزی است که گفته می‌شود. مثلاً برای گودی زیر چشم، ژل‌هایی که می‌گویند بین ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارند، ممکن است بین ۲ تا ۵ سال ماندگاری داشته باشند.

2-اثر ژل تا مدت‌ها بعد از جذب شدن ادامه دارد

ژل‌های هیالورونیک اسید یا هیدروکسی آپاتیت که ماندگاری موقت دارند، به جز اثرات حجم‌دهی، اثرات جوانسازی و ضد پیری هم دارند. این ژل‌ها با تحریک تولید کلاژن و آبرسانی باعث بهبود وضعیت کلی بافت پوست می‌شوند.
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تزریق ژل می‌تواند باعث افزایش کلاژن سازی در پوست شود. البته اینکه علت این کلاژن سازی، تحریک ناشی از آسیب‌های سوزن تزریق است یا ناشی از خود ژل، هنوز مشخص نیست. ولی می‌دانیم که وقتی کلاژن ساخته شود، می‌تواند تا ۱۵ سال ماندگار باشد.

به ظاهرتان عادت کرده‌اید

اگر ۱-۲ ماهی از زمان تمدید تزریق ژل شما گذشته و احساس می‌کنید که حجم صورتتان خیلی خوابیده است، احتمالاً به خاطر این است که به ظاهر خود عادت کرده‌اید. روحیه‌ی خود را حفظ کنید و سری به عکس‌های قدیمی بزنید. احتمالاً متوجه می‌شوید که هنوز هم اثرات ژل تا حدی وجود دارند.

سلامتی مهم‌تر از زیبایی است

کشور ما در بحران شیوع ویروس کرونا قرار دارد و مثل سایر کشورهای دنیا، دولت ما محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های اجتماعی وضع کرده است. یکی از این محدودیت‌ها، ممنوعیت انجام کلیه‌ی اعمال زیبایی و جوانسازی پوست است.

در‌واقع در حیطه‌ی جراحی پلاستیک و تخصص پوست و مو تنها فعالیت‌هایی مجاز هستند که جنبه‌ی درمانی ضروری یا نیمه ضروری داشته باشند.در صورت بروز مشکل در دوران کرونا میتوانید از داکتاپ (doctop.com) برای گرفتن مشاوره آنلاین در حوزه پوست، مو و زیبایی میتوانید استفاده کنید. در دوران گذشت از کرونا نیز میتوانید از نوبت دهی آنلاین پزشکی برای مراجعه به پزشک مورد نظرتان استفاده کنید.

فشار دوران قرنطینه از یک سمت و دلواپسی ناشی از عقب افتادن تزریق بوتاکس و ژل از سمت دیگر، شاید شما را وسوسه کند که سری به یکی از کلینیک‌ها یا مطب‌هایی که به صورت غیرقانونی کار تزریق ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند، بزنید.

کلینیک‌هایی که برخلاف تمام هشدارهای وزرات بهداشت، نظام پزشکی و ارگان‌های نظارتی در ایران و دنیا، دست از ارائه خدمات زیبایی بر نداشته‌اند. جدا از موارد قانونی، این کار برای پزشکان غیراخلاقی محسوب می‌شود چرا که جان بیماران خود را برای دریافت خدمتی غیرضروری به خطر می‌اندازند.

دوران قرنطینه برای همه‌ی ما دشوار است. حتی با برداشته شدن محدودیت‌های تردد، بازهم بهتر است تا مدتی از مراجعات غیرضروری به محیط‌های عمومی خودداری کنیم. همانطور که گفتیم عقب افتادن تزریق بوتاکس و تحمل چند چین و چروک برای چند ماه بهتر از گلاویز شدن با یک بیماری سخت است. با آرزوی سلامتی برای شما.

منبع: https://doctop.com/articles/gL6

/ پایان رپورتاژ آگهی

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا