داستان کامل فیلم فهرست شیندلر + نقد و بررسی

داستان و نقد فیلم فهرست شیندلر
داستان و نقد فیلم فهرست شیندلر

خلاصه داستان فیلم فهرست شیندلر | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

فهرست شیندلر یک فیلم سیاه و سفید درام-تاریخی آمریکایی که در سال 1993 به کارگردانی و تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ و براساس فیلمنامه استیون زایلیان (با الهام از کتاب شیندلرز آرک) ساخته شده است.

در این فیلم بازیگرانی از جمله لیام نیسون، بن کینگزلی، رالف فاینز، کارولین گودال، النا لوونسن و آندژی سورین حضور دارند.

درجه فیلم: R
ژانر: درام، تاریخی
زمان فیلم: 195 دقیقه
تاریخ اکران: 15 دسامبر 1993
استودیو: یونیورسال پیکچرز

خلاصه داستان فیلم لیست شیندلر

این فیلم زندگی اسکار شیندلر، یک تاجر خوشگذران آلمانی را به تصویر می کشد که در طول جنگ جهانی دوم با تاسیس یک کارخانه توانست جان بیش از هزار پناهجوی یهودی لهستانی را از هولوکاست نجات داد.

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در کراکوف در طول جنگ جهانی دوم، آلمانی ها یهودیان محلی لهستان را به گتو کراکوف تبعید کردند.

اسکار شیندلر (لیام نیسون)، یک شهروند آلمانی از چکسلواکی به امید ثروتمند شدن به این شهر می آید. شیندلر عضو حزب نازی است و با دادن رشوه هایی به ورماخت (ارتش آلمان نازی) و مقامات اس اس یک کارخانه تولید میناکاری را خریداری می کند.

شیندلر برای موفقیت در تجارت خود از ایزاک اشترن (بن کینگزلی)، یک مقام محلی یهودی که با بازار سیاه و تاجران یهودی در ارتباط است، کمک می گیرد. اشترن به شیندلر کمک می کند تا بودجه لازم را برای راه اندازی کارخانه را فراهم کند.

شیندلر روابط دوستانه ای با نازی ها برقرار می کند و اشترن اداره امور کارخانه را بر عهده می گیرد. شیندلر کارگران یهودی را به دلیل دستمزد کمتری که می گیرند استخدام می کند و اشترن او را متقاعد می کند که با این کار می تواند جان افراد زیادی را از انتقال به اردوگاه های کار اجباری یا کشته شدن نجات دهد.

آمون گوت (رالف فاینز) با درجه ی اونتراشتورمفورر (ستوان دوم) نیرو های اس اس برای نظارت بر ساخت اردوگاه کار اجباری کراکوف-پلاشوف وارد کراکوف می شود. پس از اتمام اردوگاه، وی دستور می دهد که گتو منحل شود و بسیاری از افراد در جریان تخلیه گتو تیرباران و کشته می شوند.

شیندلر شاهد قتل عام است و به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. او سعی دارد که با گوت رابطه ی دوستانه برقرار کند و از طریق رشوه دادن همچنان از پشتیبانی اس اس برخوردار باشد.

گوت با خدمتکار یهودی خود هلن هیرش (امبت دیویتس) بدرفتاری می کند و به مردم از بالکن ویلای خود شلیک می کند. بعد از مدتی شیندلر از طریق کارخانه تلاش می کند که جان زندانیان یهودی را نجات دهد، شیندلر برای محافظت بهتر از کارگران خود به گوت رشوه می دهد تا به او اجازه دهد یک اردوگاه فرعی ایجاد کند.

هنگامی که آلمانی ها در جنگ شکست می خورند به گوت دستور داده می شود که یهودیان باقیمانده را به اردوگاه کار اجباری آشویتس بفرستد.

شیندلر از گوت می خواهد که اجازه دهد کارگران خود را به کارخانه ای که قرار است در نزدیکی زادگاه خود در سویتای بسازد منتقل کند، گوت موافقت می کند اما از او رشوه ی زیادی می گیرد. شیندلر و اشترن “فهرست شیندلر” را ایجاد می کنند، لیستی که از حدود 850 نفر تشکیل شده که به برینلیتز منتقل می شوند و از رفتن به اردوگاه کار اجباری آشویتس نجات می یابند.

قطار حامل زنان و دختران به طور تصادفی به آشویتس-بیرکنا هدایت می شود. شیندلر به رودلف هوس (هانس مایکل ریبرگ)، فرمانده آشویتس یک کیسه الماس رشوه می دهد تا آن ها را آزاد کند.

در کارخانه جدید، شیندلر نگهبانان اس اس را از ورود به کارخانه منع می کند و یهودیان را تشویق می کند تا شبات یهودی را رعایت کنند. در طی هفت ماه آینده، او بخش عمده ای از ثروت های خود را در رشوه دادن به مقامات نازی و خرید وسایل از شرکت های دیگر خرج می کند.

کارخانه ی شیندلر در این مدت هیچ اسلحه قابل استفاده ای تولید نمی کند. شیندلر در سال 1945، درست همانطور که آلمان تسلیم می شود و جنگ پایان می یابد همه ی پول و ثروت خود را از دست می دهد.

به عنوان یک عضو حزب نازی و سودجوی جنگ، شیندلر باید از دست ارتش سرخ فرار کند تا اسیر نشود.

به نگهبانان اس اس در کارخانه شیندلر دستور داده شده که نیرو های کار یهودی را بکشند اما شیندلر آن ها را متقاعد می کند که این کار را انجام ندهند و به این ترتیب با افتخار به خانواده های خود بازگردند.

او با کارگران خود وداع می کند و آماده می شود تا به غرب برود و خود را تسلیم آمریکایی ها کند. کارگران بیانیه ای امضا شده به شیندلر می دهند که نقش وی را در نجات جان یهودیان نشان می دهد و به او انگشتری می دهند که بر روی آن جمله ی “هر کس یک زندگی را نجات دهد، کل جهان را نجات می دهد.” حک شده است.

او و همسرش امیلی شیندلر (کارولین گودال) شب را در محوطه کارخانه می گذرانند و صبح روز بعد توسط یک افسر شوروی بیدار می شوند که اعلام می کند آن ها آزاد شده اند. یهودیان کارخانه را رها کرده و به یک شهر نزدیک می روند.

در انتهای فیلم می بینیم که ازدواج شیندلر پس از جنگ به جدایی رسیده و او در تلاش است تا یک کار جدید را شروع کند در حالیکه گوت دستگیر شده و به جرم جنایت علیه بشریت اعدام می شود. بعدها شیندلر به دلیل تلاش های خود برای نجات کارگران یهودی تجلیل می شود.

سپس فیلم زمان حال را نشان می دهد که بازماندگان شیندلرودن و بازیگرانی که نقش آن ها را به تصویر می کشند از قبر شیندلر بازدید می کنند، آخرین بازدید کننده لیام نیسون است که دو گل سرخ را روی قبر او می گذارد.

نقد و بررسی فیلم لیست شیندلر

فیلم فهرست شیندلر در زمان ساخت هم نقد شده و هم تحسین؛ برخی معتقدند که این فیلم یکی از بهترین فیلم های استیون اسپیلبرگ و بهترین درام تاریخی درباره هولوکاست است. تماشای فیلم لیست شیندلر سخت است وقتی که ظلم به مردم در واقعه ی هولوکاست را می بینید تنها کاری که از دست شما بر می آید این است که گریه کنید.

اپرا وینفری از هموطنان خود خواست که این فیلم را ببینند. رهبران جهان در بسیاری از کشور ها این فیلم را دیدند و برخی نیز شخصا با اسپیلبرگ ملاقات کردند.

در میان همه ی این تحسین ها برخی منتقدان اظهار کردند که اسپیلبرگ از یک فاجعه ی تاریخی برای سود بیشتر خود استفاده کرده است.

فروش فیلم لیست شیندلر

فیلم لیست شیندلر با بودجه ی 22 میلیون دلار ساخته شده است.

فروش این فیلم در ایالات متحده آمریکا 96.8 میلیون دلار و در دیگر کشور ها 225.4 میلیون دلار بوده و در مجموع 322.2 میلیون دلار فروش داشته است.

دستاوردهای فیلم لیست شیندلر

  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم
  • برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای استیون اسپیلبرگ
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه برای استیون زایلیان
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری
  • برنده جایزه اسکار بهترین تدوین
  • برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای جان ویلیامز
  • برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای استیون اسپیلبرگ
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه برای استیون زایلیان
  • رتبه 7 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 8.9

منابع : wikipedia

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا