داستان کامل فیلم رستگاری در شاوشنگ + نقد و بررسی

داستان فیلم رستگاری در شاوشنک
داستان فیلم رستگاری در شاوشنک

خلاصه داستان فیلم | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم

رستگاری در شاوشنک یک فیلم درام آمریکایی است که در سال 1994 به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت ساخته شده و فیلمنامه آن بر اساس رمان معروف ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنگ از استیون کینگ در سال 1982 نوشته شده است.

در این فیلم تیم رابینز در نقش اندی دوفرین ظاهر شده و بازیگرانی همچون مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر، کلنسی براون، گیل بیلاز و جیمز ویتمور برای نقش های مکمل حضور داشته اند.

درجه فیلم: R (به دلیل خشونت شدید)
ژانر: درام
زمان فیلم: 142 دقیقه
تاریخ اکران: 14 اکتبر 1994
استودیو: کلمبیا پیکچرز

خلاصه داستان فیلم رستگاری در شاوشنگ

رستگاری در شاوشنگ داستان یک کارمند بانک به نام اندی دوفرین (با بازی تیم رابینز) است که به جرم قتل همسرش به زندان شاوشنگ منتقل می شود.

در طی دو دهه بعد او با یک زندانی به نام الیس “رد” ردینگ (با بازی مورگان فریمن) دوست می شود و در یک عملیات پولشویی به رهبری سرپرست زندان ساموئل نورتون (با بازی باب گونتون) نقش مؤثری دارد و …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در سال 1947 بانکدار جوان اندی دوفرین (با بازی تیم رابینز) به جرم قتل همسرش به مجازات حبس ابد در زندان شاوشنگ محکوم می شود. در زندان با الیس ردینگ (با بازی مورگان فریمن) که به نام رد شناخته می شود و در حال گذراندن مجازات حبس ابد خود می باشد، دوست می شود.

رد یک چکش و یک پوستر بزرگ از ریتا هیورث (بازیگر آمریکایی) را برای اندی تهیه می کند. اندی برای کار در لباسشویی زندان انتخاب می شود اما در آنجا توسط گروهی مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد.

در سال 1949 اندی داستان بایرون هادلی (با بازی کنسی براون) یکی از نگهبانان زندان را می شنود و به او کمک می کند تا از پرداخت مالیات معاف شود. پس از تجاوز به اندی، هادلی عامل اصلی این کار را مورد ضرب و شتم قرار داده و او را فلج می کند و در نتیجه به یک زندان دیگر منقل می شود.

پس از این ماجرا رییس زندان (با بازی ساموئل نورتون) با اندی ملاقات کرده و او را برای کمک به زندانی سالخورده بروکس هاتن (با بازی جیمز ویتمور) که از اوایل دهه 1900 در زندان بوده به کتابخانه زندان منتقل می کند. هاتن بعد از 50 سال زندگی در زندان عفو می خورد اما نمی تواند با دنیای بیرون سازگار شود و سرانجام خودش را حلق آویز می کند.

اندی مدیریت امور مالی کارمندان، نگهبانان و سرپرست زندان را بر عهده می گیرد و نامه ای به قوه قضاییه می نویسد و از آن ها بودجه لازم برای تعمیر کتابخانه را درخواست می کند.

قوه قضاییه کمک مالی برای کتابخانه ارسال می کند و باعث می شود که اندی با حبس انفرادی مجازات شود. پس از آزادی سرپرست زندان متوجه تحصیلات اندی شده و او را مجبور می کند تا با نام مستعار رندال استفن، پول شویی رشوه هایش را انجام دهد.

تامی ویلیامز (با بازی گیل بیلاز) پسر جوانی است که در سال 1965 به دلیل سرقت به زندان می افتد. اندی و رد با او دوست می شوند و اندی به او کمک می کند تا امتحان تحصیلات تکمیلی خود را با موفقیت بگذراند. یک سال بعد، تامی به رد و اندی می گوید که هم سلولی او در زندان مسئولیت قتل هایی را که اندی برای آن ها به زندان محکوم شده را بر عهده گرفته است.

اندی این اطلاعات را به رییس زندان می دهد اما او توجهی نمی کند و هنگامی که اندی به پولشویی هایش اشاره می کند او را به انفرادی می اندازد، همچنین با بهانه ای تامی را به محوطه زندان کشیده و سپس دستور شلیک به او را صادر می کند. اندی سعی دارد جلوی پولشویی را بگیرد اما رییس زندان او را تهدید می کند که کتابخانه اش را نابود خواهد کرد.

اندی پس از دو ماه از سلول انفرادی آزاد می شود و به رد می گوید که آرزوی زندگی در زواتانئو، یک شهر ساحلی در مکزیک را دارد، از رد یک طناب 1.8 متری در خواست می کند و از او می خواهد که پس از آزادی بسته ای را که اندی در شهر بوکستون دفن کرده پیدا کند.

در تماس تلفنی روز بعد، نگهبانان زندان سلول اندی را خالی پیدا می کنند. رییس زندان متوجه پوستر راکل ولچ (بازیگر و خواننده آمریکایی) می شود که به صورت کج بر روی دیوار آویزان شده است و وقتی که آن را بر می دارد یک تونل می بیند که اندی در طول 19 سال گذشته با چکش حفر کرده بود.

شب گذشته، اندی با استفاده از طناب از لوله فاضلاب زندان فرار می کند، او کت و شلوار، کفش و دفتر پولشویی های رییس زندان را با خود می برد. در حالی که نگهبانان به دنبال اندی هستند او به عنوان رندال استفن مبالغی را که پولشویی شده از بانک می گیرد و دفترچه و شواهد دیگر درباره فساد و قتل در شاوشنگ را برای یک روزنامه ی محلی ارسال می کند.

پلیس ایالتی وارد شاوشنگ شده و نگهبانان را دستگیر می کند اما رییس زندان که نمی خواهد دستگیر شود، خودکشی می کند.

رد پس از 40 سال عفو مشروط خورده و آزاد می شود. او با یادآوری قولی که به اندی داده به بوکستون می آید و یک جعبه حاوی پول و نامه ای را پیدا می کند که از او می خواهد به زواتانئو بیاید. رد با عبور از مرز مکزیک اندی را در ساحل پیدا می کند و دو دوست همدیگر را در آغوش می گیرند.

نقد و بررسی فیلم رستگاری در شاوشنگ

فیلم رستگاری در شاوشنگ در اکران عمومی موفقیت چندانی به دست نیاورد. با این حال پس از گذشت بیش از 25 سال هنوز هم محبوبیت زیادی در بین طرفداران سینما دارد و منتقدان آن را به عنوان یکی از بهترین فیلم های هالیوود در قرن بیستم می دانند.

در طول فیلم، ما از دیدگاه رد بیشتر در مورد اندی و شخصیت او می فهمیم. ما نمی دانیم که آیا او همسر خود را به قتل رسانده یا نه اما او بی گناهی خود را برای رد تعریف می کند. دوستی رد با اندی وقتی شروع می شود که اندی از او یک چکش درخواست می کند و از آن پس این دو با هم شطرنج بازی می کنند.

یکی از صحنه به یاد ماندنی فیلم تلاش اندی برای ساخت یک کتابخانه یادبود به افتخار زندانی بروکس هاتن است. اندی نوشتن نامه ها را برای ماه ها ادامه می دهد و سرانجام پس از چند سال بودجه مورد نیاز خود را برای ساخت کتابخانه یادبود دریافت می کند.

نویسنده و کارگردان فیلم رستگاری در شاوشنگ، فرانک دارابونت به خوبی بازیگران اصلی فیلم مورگان فریمن و تیم رابینز را به عنوان شخصیت های روحانی ترسیم کرده است.در اول فیلم با ورود اندی دوفرین به زندان، رد می گوید که این فرد می تواند از شاوشنگ محافظت کند.

برای بیننده روشن است که اندی شخصیتی روحانی دارد، وی کسانی را که در زندان به او آسیب رسانده اند می بخشد و علی رغم بی عدالتی هایی که در شاوشنگ و خارج از زندان بر سرش آمده امید خود را حفظ می کند و همین در نهایت باعث می شود که آزادی خود را به دست آورد.

رد امید را امری خطرناک می داند که می تواند انسان را دیوانه کند اما اندی معتقد است که امید سوختی است که فرد را به سمت شانس سوق می دهد. فیلم رستگاری در شاوشنگ در واقع عنوان می کند که امید کیفیت اساسی روح است.

ساحلی که رد و اندی به هم می رسند به شکل هلال با تکه های کوچک چمن و یک قایق قرمز در آن به تصویر کشیده شده است، دریا در سمت چپ ظاهر می شود و کوه ها در پس زمینه. این مکان به عنوان بهشت ​​تعبیر شده است.

فروش فیلم رستگاری در شاوشنگ

فیلم رستگاری در شاوشنگ با بودجه ی 25 میلیون دلار ساخته شده است.

این فیلم در کانادا و ایالات متحده آمریکا 28.6 میلیون دلار و در دیگر کشورها حدود 28.7 میلیون دلار بوده و فروش کل آن به 58.4 میلیون دلار می رسد.

دستاوردهای فیلم رستگاری در شاوشنگ

  • برنده جایزه بهترین فیلمبرداری انجمن فیلم بردان آمریکا برای راجر دیکنز
  • برنده جایزه آکادمی فیلم ژاپن به عنوان بهترین فیلم خارجی‌ زبان
  • برنده جایزه قورباغه برنجی
  • برنده جایزه گوزن طلایی
  • رتبه 1 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 9.3

منابع : wikipediavocal.media

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا