نقد و بررسی فیلم جوکر 2019 + خلاصه داستان و رتبه فیلم

فیلم جوکر 2019
فیلم جوکر 2019

خلاصه داستان فیلم | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم

جوکر (Joker) فیلم روانشناختی آمریکایی محصول سال 2019 به کارگردانی تاد فیلیپس است که براساس یکی از شخصیت های دی سی کامیکس ساخته شده و فیلمنامه آن حاصل همکاری فیلیپس و اسکات سیلور می باشد.

در این فیلم واکین فینیکس در نقش جوکر / آرتور فلک ظاهر شده و بازیگرانی همچون رابرت دنیرو، زازی بیتز، فرانسیس کانروی و برت کالن برای نقش های مکمل حضور داشته اند.

درجه فیلم: R (به دلیل خشونت شدید، آشفتگی رفتاری و زبان و تصاویر غیر اخلاقی جزئی)
ژانر: اکشن و ماجراجویی، درام، رمزآلود
زمان فیلم: 122 دقیقه
تاریخ اکران: 4 اکتبر سال 2019
استودیو: برادران وارنر

خلاصه داستان جوکر

جوکر روایتی از زندگی آرتور فلک (با بازی واکین فینیکس) در اوایل دهه 80 میلادی می باشد، مردی بازنده، تنها و احساساتی که اخیرا به دلیل بیماری عصبی در مرکز روانپزشکی بستری بوده و در حال حاضر به همراه مادر پیرش پنی (با بازی فرانسیس کنروی) در آپارتمانی واقع در شهر گاتهام زندگی می کند.

آرتور دلقکی است که آرزوی کمدین شدن دارد. او با پوشیدن لباس های مخصوص برای شرکت های مختلف تبلیغات انجام می دهد اما به دلیل حوادثی که در جریان فیلم رخ می دهد از شخصیت ناامید و بیچاره به فردی ترسناک و خشن تبدیل می شود.

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

آرتور فلک بیماری عصبی دارد و از افسردگی و بی اختیاری عاطفی رنج می برد. او که با شغل دلقک تبلیغاتی زندگی خود را می گذراند آرزو دارد مانند موری فرانکلین (با بازی رابرت دنیرو) که آخر شب ها به همراه مادرش به تماشای برنامه های او می نشیند به کمدین معروفی تبدیل شود.

فینیکس در این فیلم بازی فوق العاده خیره کننده ای به نمایش گذاشته است: شخصیتی که به طرز دردناکی لاغر است و اغلب اوقات بدنش مورد ضرب و شتم قرار می گیرد، صورتش گاهی غمگین و از دست رفته و در برخی زمان ها به طرز ساده لوحانه ای پر از امید است، با خنده ای جیغ گونه که بی موقع روی لب هایش می نشیند.

خیال بافی حضور در برنامه فرانکلین از کارهای مورد علاقه آرتور است اما زندگی او حول مسائل مختلفی می چرخد، از مادر فریب خورده ای که دائما برای توماس وین (با بازی برت کالن) کارفرمای سابقش نامه نگاری می کند و معتقد است که به آن ها کمک خواهد کرد تا تنها پرتوی امیدش که زنی به نام سوفی (با بازی زازی بیتز) در همسایگی اش است، اما احساساتش نسبت به او به قدری خوب است که در واقعی بودن آن باید شک کرد همگی جریان زندگی او را شکل می دهند اما حوادث فیلم به گونه ای پیش می رود که از این مرد تنها با یک آرزوی ساده فردی انتقام جو می سازد.

بی شک حوادثی همچون ضرب و شتم آرتور توسط تعدادی اراذل و اوباش، اعتراف مادرش به این که آرتور فرزند واقعی توماس وین است، اثبات غیر واقعی بودن این ادعا و آگاهی از بیماری روانی مادرش در دوران جوانی، رابطه و اتفاقات بین او و سوفی که هرگز رخ نداده و … هر یک به تنهایی کافیست تا یک مرد ناامید بخواهد از دنیا انتقام بگیرد.

مادرش نام مستعارش را هپی (شاد) انتخاب کرده اما به گفته خودش هرگز حتی یک ثانیه نیز در زندگی اش احساس خوشبختی و شادی نکرده است.

همه این حوادث از یک سو و اسلحه ای که از طریق یکی از دوستانش به دست آورده از سوی دیگر آرتور را به بیراهه ای می کشاند که در نهایت به قتل فرانکلین سر صحنه اجرا منجر خواهد شد و جنایات اولیه اش در نهایت توجه مردم طبقه محروم جامعه را به خود جلب کرده و همین امر مقدمه تنش هایی در جامعه می شود که کم کم به نقطه جوش خواهد رسید.

نقد و بررسی فیلم جوکر

هالیوود فیلم های ابر قهرمانی متعدد به خود دیده است که از جمله آن ها می توان به بتمن و جوکر اشاره کرد و ما بارها در فیلم های مختلف کشته شدن خانواده بروس وین را با حس یک شاهد واقعی به تماشا نشسته ایم و تقابل این دو شخصیت را دنبال کرده ایم.

بی تردید جوکر یکی از پر طرفدارترین ضد قهرمان های دنیای دی سی است که تاکنون بازیگران مختلفی لباس او را به تن کرده اند، از سزار رومرو که آغازگر بوده، تا جک نیکلسون که بازی اش چنان بود که گویی براساس زندگی خودش ساخته شده، هیث لجر که برای بازی در این نقش پس از مرگش برنده جایزه اسکار شد و توانست لایه های شخصیت غیر منتظره یک ضد قهرمان دیوانه را به تصویر بکشد و جرد لتو که می تواند فراموش شدنی باشد.

این بار واکین فینیکس در قالب جوکر تاد فیلیپس و با اجرای تاثیرگذار خود در نقشی پیچیده توانسته در حد و اندازه اسکار ظاهر شده و جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز امسال را برای این اثر به ارمغان آورد.

جوکر فیلمی مستقل و متفاوت از شخصیت های جوکری است که تاکنون دیده ایم و فیلیپس که اثری همچون خماری را در کارنامه حرفه ای خود دارد این بار با الهام گرفتن از برخی آثار اسکورسیزی همچون راننده تاکسی و پادشاه کمدی و فیلم های ارتباط فرانسوی و سرپیکو توانسته فیلمی فراتر از یک اثر سینمایی خلق کند.

فیلم جوکر در واقع یک مطالعه روانشناختی مدرن و بسیار جسورانه از فردی تنها و بیمار است و لایه های شخصیتی او و خشمی که روز به روز و با حوادث مختلف افزایش می یابد را به تصویر کشیده است.

فضای داستان نه در هیچ یک از دنیاهای دی سی یا دنیای تخیلی دیگری، بلکه در شهر گاتهام شکل گرفته که نابرابری درآمد، خشونت و نارضایتی در آن بیداد می کند و ظلم طبقه ثروتمند و خشم حاشیه نشینان بر جامعه حاکم شده است، در چنین محیطی آرتور که کمترین بدبختی او ضرب و شتم توسط اراذل و اوباش است به دلیل تحقیر و یاسی که قادر به تحمل آن نیست دست به اسلحه برده و به این نتیجه می رسد که استعدادش نه در اجرای کمدی بلکه در خشونت می باشد!

و در آن زمان است که فیلم جوکر به فیلم ترسناکی تبدیل می شود که گرچه حوادث خشن آن بسیار اندک است اما خشونتی واقعی را به تصویر می کشد.

جوکر خالی از طنز نیست، از کارگردان فیلم خماری چیزی جز این نیز انتظار نمی رود اما طنز خاص جوکر ترکیبی از طنز خنده دار و طنز عجیب و غریب است که نمی توان گفت در کدام نقطه یکی به پایان می رسد و دیگری آغاز می شود، چیزی که در سایر فیلم های کمیک نمی توان آن را مشاهده کرد.

فروش فیلم جوکر

به گزارش باکس آفیس فروش فیلم جوکر از تاریخ اکران خود در روز 4 اکتبر 2019 تا تاریخ 30 اکتبر سال 2019 (8 آبان سال 98) در ایالات متحده و کانادا 283.8 میلیون دلار و در دیگر کشورها حدود 574.1 میلیون دلار بوده و فروش کل آن به 857.9 میلیون دلار می رسد.

فیلم جوکر تاکنون هفتمین فیلم پر فروش سال 2019 و پرفروش ترین فیلم رده R کل تاریخ لقب گرفته است.

این فیلم با توجه به بودجه اندکی که برای ساخت آن هزینه شده (55 میلیون دلار) در مسیر تبدیل شدن به یکی از پر درآمدترین فیلم های ابر قهرمانی تاریخ سینما قرار دارد.

دستاوردهای فیلم جوکر 2019

  • برنده جایزه شیر طلایی بهترین فیلم در جشنواره ونیز
  • پرفروش ترین فیلم درجه R کل تاریخ سینما
  • رتبه 14 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 8.7

منابع: cine-vuewikipedia

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا