نقد و بررسی فیلم ارباب حلقه ها 1 + خلاصه داستان

داستان فیلم ارباب حلقه ها 1
داستان فیلم ارباب حلقه ها 1

خلاصه داستان فیلم ارباب حلقه ها : یاران حلقه | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

ارباب حلقه ها : یاران حلقه یک فیلم فانتزی حماسی آمریکایی است که در سال 2001 به کارگردانی پیتر جکسون و براساس جلد اول رمان پر فروش ارباب حلقه ها از جی. آر. آر تالکین به نویسندگی فرن والش، فیلیپا بوینس، پیتر جکسون و تهیه کنندگی بری ام. آزبورن، پیتر جکسون و فرن والش ساخته شده است.

پس از فیلم ارباب حلقه ها : یاران حلقه دو قسمت دیگر به نام های ارباب حلقه ها : دو برج (2002) و ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه (2003) ساخته شده اند.

در این فیلم بازیگرانی از جمله الیجاه وود، ایان مک کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس دیویس، برنارد هیل، بیلی بوید، دومینیک مونگان، اورلاندو بلوم، کریستوفر لی، هوگو ویوشن، شان لو، ایان هولم، هوگو ویوینگ و دیوید ونهام حضور دارند.

درجه فیلم: PG-13
ژانر: فانتزی، حماسی، ماجراجویانه
زمان فیلم: 178 دقیقه
تاریخ اکران: 19 دسامبر 2001
استودیو: نیو لاین سینما

خلاصه داستان فیلم ارباب حلقه‌ ها : یاران حلقه

داستان در سرزمین میانه و سرگذشت ارباب تاریکی ها سائورون را روایت می کند که به دنبال یک حلقه ای است خودش آن را سال ها قبل ساخته و حالا از مکان آن اطلاعی ندارد.

حلقه در دستان هابیتی به نام فرودو بگینز است که با همراهی هشت نفر از یاران حلقه به سمت کوه نابودی می روند تنها جایی که می توان حلقه را نابود کرد و سرزمین میانه را نجات داد.

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در دوره دوم سرزمین میانه، به پادشاهان الف ها، کوتوله ها و انسان ها حلقه های قدرت داده می شود. این حلقه ها در واقع توسط یک حلقه که به دست سائورون (سالا بیکر) در کوه نابودی ساخته شده است کنترل می شوند تا از این طریق بتواند سرزمین میانه را تسخیر کند.

در نبردی که در موردور صورت می گیرد، انسان ها و الف ها برای نابودی نیروهای سائورون با هم متحد می شوند. در این نبرد شاهزاده ایسیلدور از گوندور انگشت سائورون را قطع کرد و با برداشتن حلقه شکل بدنی سائورون هم نابود شد.

با اولین شکست سائورون، عصر سوم سرزمین میانه آغاز می شود. متاسفانه، حلقه ایسیلدور را فریب می دهد و او به جای اینکه حلقه را نابود کند آن را برای خودش بر می دارد. بعدا ایسیلدور توسط اورک ها کشته می شود و حلقه به مدت 2500 سال گم می شود تا زمانی که گالوم آن را پیدا کرد و حلقه به او عمر جاودانه داد طوریکه به مدت 5 قرن در غار ها زندگی می کرد.

پس از آن حلقه توسط یک هابیت به نام بیلبو بگینز (ایان هولم) پیدا می شود، او متوجه می شود که با پوشیدن حلقه نامرئی می شود اما از قدمت آن خبر ندارد.

شصت سال بعد، بیلبو تولد 111 سالگی خود را در شایر جشن می گیرد و یکی از دوستان قدیمی او به نام گندالف خاکستری (ایان مک کین) هم در این جشن حضور دارد.

بیلبو اعلام می کند که می خواهد در آخرین سفر خود، شایر را ترک کرده و همه ی میراث خود از جمله حلقه را به برادر زاده ی خود فردو بگینز (الیجاه وود) واگذار کند. اگرچه بیلبو توسط حلقه وسوسه شده و سعی می کند آن را برای خودش نگه دارد اما گندالف مداخله کرده و حلقه را از او می گیرد.

گندالف ماهیت حلقه را کشف می کند و از فرودو می خواهد که از آن خوب مراقبت کند. او همچنین متوجه می شود که گالوم توسط اورک ها شکنجه شده و این که هنگام شکنجه دو کلمه را به زبان آورده : شایر و بگینز.

گندالف به فرودو می گوید که باید هر چه سریع تر شایر را به همراه دوستش سم وایز گمجی (شان آستین) ترک کند.

گندالف برای دیدار با سارومان جادوگر سفید (کریستوفر لی) به ایزنگارد می رود اما در آنجا متوجه می شود که سارومان به نازگول ها پیوسته و به دنبال فرودو می گردد. پس از یک نبرد کوتاه سارومان، گندالف را زندانی می کند.

فرودو و سم با دو هابیت به نام های پی پین (بیلی بوید) و مری (دامینیک مانهن) از دست نازگول ها فرار کرده و به بری می روند تا در آنجا با گندالف ملاقات کنند. با این حال، گندالف نمی تواند خودش را به آن ها برساند و در نتیجه هابیت ها با آراگورن دوم (ویگو مورتنسن) دوست گندالف به سمت ریوندل می روند.

هابیت ها در دره ی ویثرتاپ توسط نازگول ها که به کمین آن ها نشسته اند، غافلگیر می شوند و رهبر آن ها فرودو را زخمی می کند. آرون (لیو تایلر) فرودو را نجات می دهد، فرودو موفق می شود گندالف که با یک عقاب از زندان ایزنگارد فرار کرده را ملاقات کند.

پدر آرون، لرد الروند (هوگو ویوینگ) شورایی برگزار می کند و در آنجا تصمیم گرفته می شود که حلقه باید در کوه نابودی از بین برود.

فرودو داوطلب می شود تا حلقه را به همراه گندالف، سم، مری، پی پین، یک الف به نام لگولاس (اورلاندو بلوم)، یک کوتوله به نام گیملی (جان ریس-دیویس)، برومیر (شان بین) و آراگورن به کوه نابودی برساند.

بیلبو شمشیر خود استینگ را به فرودو می دهد. یاران حلقه سفر خود را شروع می کنند اما سارومان با جادو آن ها را وادار می کند تا از موریا عبور کنند که همین باعث ناراضایتی گندالف می شود.

یاران حلقه متوجه می شوند که کوتوله ها در موریا به قتل رسیده اند و به زودی توسط اورک ها و ترول ها مورد حمله قرار می گیرند. آن ها اورک ها و ترول ها را شکست می دهند اما با یک بالروگ به نام دورین بین رو به رو می شوند که گندالف را به تاریکی می کشاند.

بقیه اعضا به رهبری آراگورن به لوتلورین محل زندگی الف هایی به نام گالادریل (کیت بلانشت) و کلبورن می رسند. گالادریل به فرودو هشدار می دهد که به زودی یکی از دوستانش سعی می کند حلقه را از او بگیرد.

در همین گیر و دار، سارومان سعی دارد که ارتشی را برای از بین بردن یاران حلقه تشکیل دهد.

یاران حلقه در کنار رودخانه به سمت پارث گالن حرکت می کنند. فرودو گم می شود و با برومیر رو به رو می شود که سعی دارد حلقه را از او بگیرد، فرودو می ترسد و تصمیم می گیرد که به تنهایی به موردور برود.

یاران حلقه توسط اورک ها غافلگیر می شوند، مری و پی پین اسیر شده و برومیر کشته می شود.

سم به گندولف قول می دهد که به دنبال فرودو رفته و او را همراهی کند در حالی که آراگورن، لگولاس و گیملی به نجات مری و پی پین می روند.

نقد و بررسی فیلم ارباب حلقه‌ ها : یاران حلقه

ارباب حلقه ها : یاران حلقه به عنوان یکی از بزرگترین و پرفروش ترین فیلم های تمام دوران ها شناخته می شود. این فیلم هنوز هم بعد از سال ها مورد توجه است و اینکه چطور یکی کارگردان تازه کار توانست همچنین اثری بی نظیری را خلق کند.

شکی نیست که پیتر جکسون و گرانت ماجور کارگردان هنری این فیلم یک اثر خیره کننده خلق کرده اند که دنیایی است برای خودش.

بازیگران انگلیسی و آمریکایی این فیلم نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند از الیجاه وود که در نقش یک هابیت کوچک ظاهر شده که بار داستان را به دوش می کشد تا ایان مک کین جادوگر خاکستری که نقش راهنمایی خردمند را ایفا می کند.

موضوعی که بیش از هر چیز توجه ها را به خود جلب می کند وفاداری دوستان هابیت (فرودو، سم، پی پین و مری) به هم می باشد که صرف نظر از همه ی مشکلاتی که سر راهشان هست باز هم به یکدیگر وفادار باقی می مانند.

شعار فیلم که در بیشتر سکانس ها تکرار می شود این است : ” یک حلقه برای فرمانروایی همه آن ها، یک حلقه برای پیدا کردن همه ی آن ها، یک حلقه برای رساندن همه ی آن ها به هم و متعد کردن آن ها نسبت به هم در تاریکی ها. ”

فروش فیلم ارباب حلقه‌ ها : یاران حلقه

فیلم ارباب حلقه ها : یاران حلقه با بودجه ی 93 میلیون دلار ساخته شده است.

فروش این فیلم در ایالات متحده آمریکا 315.5 میلیون دلار و در دیگر کشور ها 556.9 میلیون دلار بوده و در مجموع 872.5 میلیارد دلار فروش داشته است.

دستاوردهای فیلم ارباب حلقه‌ ها : یاران حلقه

  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری
  • برنده جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه
  • برنده جایزه اسکار بهترین چهره‌ پردازی
  • برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن
  • برنده جایزه بفتای بهترین فیلم
  • برنده جایزه بفتای بهترین کارگردانی
  • برنده جایزه بفتای بهترین گریم و آرایش مو
  • برنده جایزه بفتای بهترین جلوه‌ های تصویری
  • رتبه 11 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 8.8

منابع : wikipediascreendaily

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا