نقد و بررسی فیلم آخرین سامورایی + خلاصه داستان

داستان و نقد فیلم آخرین سامورایی
داستان و نقد فیلم آخرین سامورایی

خلاصه داستان فیلم آخرین سامورایی | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

آخرین سامورایی (The Last Samurai) فیلمی جنگی و درام به کارگردانی ادوارد زوئیک، کارگردان آمریکایی است و از ستارگان آن می توان به تام کروز و کن واتانابه اشاره کرد. این فیلم توانست موفقیت های بسیاری کسب کرده و نامزد 4 چهار جایزه اسکار شود.

درجه فیلم: R
ژانر: جنگی، اکشن و درام
زمان فیلم: 154 دقیقه
تاریخ اکران: 5 دسامبر 2003
استودیو: وارنر بروس

خلاصه فیلم

ناتان آلگرن که برای آموزش ارتش ژاپن استخدام شده توسط شورشیان سامورایی اسیر می شود. او با زندگی در میان مردمان سامورایی خیلی زود متوجه می شود که بر خلاف تصورش آن ها وحشی و بی رحم نیستند و باید میان شرافت و ثروت یکی را انتخاب کند …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

افسر سابق ارتش آمریکا به نام ناتان آلگرن، به خاطر جنایاتی که در جنگ با سرخ پوستان صورت گرفته بسیار افسرده و ناراحت است. او که اکنون به الکل معتاد شده در شرایط نامناسبی به سر می برد.

فرمانده سابق آلگرن(شخصی به نام باگلی) به همراه یک تاجر ژاپنی (به نام امورا) با او ملاقات می کنند و در مورد آموزش ارتش ژاپن به او پیشنهاد کاری می دهند. امورا قصد دارد از ارتش برای سرکوب شورش سامورایی ها استفاده کند.

آلگرن که بی پول است با وجود نفرتی که نسبت به باگلی دارد این پیشنهاد را قبول می کند و به همراه دوست قدیمی اش، گروهبان زبولان گانت به ژاپن مسافرت می کند. او به محض ورود به ژاپن، با سیمون گراهام (مترجم بریتانیایی) که با فرهنگ ژاپنی ها آشنا است ملاقات می کند.

آموزش ها به سربازان ژاپنی شروع می شود، آلگرن در همان ابتدای کار متوجه می شود سربازان امپراطوری در واقع دهقانانی هستند که هیچ اطلاعی از نحوه استفاده از سلاح گرم یا روش جنگیدن ندارند.

در اوایل دوره به آن ها اطلاع داده می شود که سامورایی ها به یک راه آهن حمله کرده اند. امورا با وجود اعتراض آلگرن مبنی بر آماده نبودن سربازان، ارتش را برای مقابله می فرستد. نبرد بین آن ها در واقع یک فاجعه است و سربازان در همان ابتدای نبرد آشفته شده و شکست می خورند.

گانت در این جنگ کشته می شود و آلگرن برای زنده ماندن تلاش می کند. او توسط سامورایی ها محاصره می شود اما پرچم آن ها را برداشته و به مبارزه ادامه می دهد و حتی قبل از شکست موفق به کشتن یک سامورایی می شود.

کاتسوموتو (رهبر سامورایی ها) با دیدن مبارزه آلگرن تصمیم می گیرد به او امان دهد.

به دستور کاتسوموتو آلگرن را به شدت زخمی و ضعیف شده به روستا می برند و کاتسوموتو او را به زن بیوه ای می سپارد تا از او مراقبت کند. مردم روستا در ابتدا با آلگرن رفتار خوبی ندارند اما سرانجام احترام سامورایی ها را به دست می آورد و در واقع با کاتسوموتو دوست می شود.

آلگرن بر اعتیادش به مشروبات الکلی غلبه می کند و زبان و فرهنگ ژاپنی را یاد می گیرد. او نسبت به سامورایی ها احساس همدردی می کند و متوجه می شود سامورایی ها از این که فناوری مدرن باعث از بین رفتن سنت های جامعه شده اند ناراحت هستند.

به مرور زمان میان آلگرن و تاکا (بیوه سامورایی که توسط آلگرن کشته شد) رابطه محبت آمیز ایجاد می شود.

یک شب گروهی از نینجاها به روستا حمله کرده و اقدام به ترور کاتسوموتو می کنند. آلگرن جان کاتسوموتو را نجات می دهد و به دفاع از روستا کمک می کند.

بعد از این واقعه کاتسوموتو درخواست ملاقات با امپراطور میجی را می دهد و به همراه آلگرن و تعدادی از افرادش به توکیو سفر می کند. آلگرن با موافقت کاتسوموتو قصد جدایی از سامورایی ها را دارد، او پس از ورود به توکیو متوجه می شود ارتش امپراطوری کاملا آموزش دیده و مجهز شده است.

آلگرن از سامورایی ها جدا می شود و کاتسوموتو در ملاقات با امپراطور جوان می فهمد که او کاملا تحت کنترل امورا قرار دارد. امورا در جلسه دولت کاتسوموتو را به جرم حمل شمشیر در ملا عام دستگیر می کند و به آلگرن نیز پیشنهادی مبنی بر هدایت ارتش جدید و درهم شکستن سامورایی ها می دهد.

آلگرن که به سامورایی ها وابسته شده این کار را نمی پذیرد و امورا افرادی را برای کشتن آلگرن می فرستد، اما آلگرن آن ها را شکست می دهد. بعد از این اتفاق، او به سامورایی ها کمک می کند تا کاتسوموتو را آزاد کنند. در این جریان پسر کاتسوموتو زخمی شده و خود را فدا می کند تا دیگران فرار کنند.

ارتش آموزش دیده امپراطوری راهی جنگ با سامورایی ها می شود. کاتسوموتو که بسیار ناراحت است قصد دارد خودش را به شیوه سنتی بکشد اما آلگرن او را متقاعد می کند که تا آخر کار بجنگد و تسلیم نشود، خودش نیز در این جنگ به سامورایی ها می پیوندد.

سامورایی ها با شمشیر و کمان در مقابل ارتش امپراطوری قرار می گیرند و به صورت نمایشی در زیر آتش توپ خانه عقب نشینی می کنند و باعث فریب خوردن بخشی از سپاه ارتش می شوند، در درگیری که بین آن ها رخ می دهد صدمه زیادی به هر دو سپاه وارد می شود، سربازان ارتش عقب نشینی می کنند و دوباره تحت حمایت توپ خانه قرار می گیرد.

کاتسوموتو در حالی که می داند شکستش حتمی است نیروهای باقی مانده اش را جمع می کند و دستور صف آرایی در مقابل ارتش را می دهد، سواران زیر آتش توپ خانه به سپاه ارتش هجوم می برند و خط اول ارتش را می شکنند و باگلی توسط آلگرن کشته می شود.

سامورایی ها قصد حمله به خطوط بعدی ارتش را دارند که رگبار مسلسل ها آن ها را متوقف می کند. یکی کاپیتان های ارتش (که قبلا توسط آلگرن آموزش دیده) از شجاعت و مرگ ناجوانمردانه سامورایی ها ناراحت می شود و بی توجه به دستورات امورا، دستور آتش بس می دهد.

سربازان ارتش در مقابل سامورایی های کشته شده ادای احترام می کنند و کاتسوموتو که زخمی است با کمک آلگرن مراسم سپوکو را انجام می دهد و خودش را می کشد.

چند روز بعد آلگرن با این که زخمی است وارد جلسه مذاکرات امپراطور می شود و شمشیر کاتسوموتو را به امپراطور هدیه می کند، او از امپراطور می خواهد سنت های کاتسوموتو و سامورایی های همراهش را به خاطر بسپارد.

امپراطور درک می کند که ژاپن گرچه باید به سوی مدرنیته پیش برود اما نمی تواند فرهنگ و تاریخ خود را فراموش کند. او بی درنگ پیشنهاد تجاری جلسه را رد می کند و هنگامی که امورا قصد اعتراض دارد با تهدید به تصرف دارایی های او و توزیع آن در میان مردم، او را ساکت می کند.

بعد از این واقعه آلگرن ناپدید می شود و شایعات مختلفی در مورد سرنوشت او پخش می شود، گراهام حدس می زند که آلگرن سرانجام با بازگشت به روستا و پیوستن به تاکا آرامش یافته است.

نقد و بررسی فیلم

آخرین سامورایی فیلمی خوش ساخت و تاثیرگذار از فرهنگ تقریبا فراموش شده سامورایی ها است، این فیلم کشاکش ژاپن سنتی و ژاپن مدرن و به دنبال آن شکست سنت را نشان می دهد.

سازندگان فیلم در منطقی بودن روند جنگ ها و اتفاقات تلاش زیادی کرده اند و اجازه نداده اند ابهت سامورایی با غیر واقعی بودن صحنه ها زیر سوال برده شود.

فیلمنامه ترکیب بندی مناسبی دارد و نحوه تغییر یک افسر مست به یک فدایی برای سامورایی ها را به خوبی توصیف کرده است.

فیلمبرداری نیز صحنه های جالب و دیدنی را به تصویر کشیده است. بازی بازیگران به خصوص در جنگ پایانی و زمانی که سامورایی ها به توپ بسته می شوند بسیار تاثیرگذار است و در این میان بازی کن واتانابه در نقش کاتسوموتو زیبا و ستودنی از آب در آمده است.

رفتار و منش سامورایی را در تک تک حرکات کن واتانابه می توان مشاهده کرد. شاید اوج درخشش او در این فیلم، صحنه رها کردن پسرش است که تاثیر عمیقی روی مخاطب به جا می گذارد.

فروش فیلم آخرین سامورایی

فیلم آخرین سامورایی در ایالات متحده آمریکا و کانادا 111.1 میلیون دلار، در سایر کشورها 345.6 میلیون دلار و در مجموع 456.8 میلیون دلار فروش داشته است.

منابع: wikipediaimdb

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا