معرفی 6 ماده غذایی کاهنده DHT و ضد ریزش مو

چگونه هورمون دی هیدروتستوسترون را کاهش دهیم
چگونه هورمون دی هیدروتستوسترون را کاهش دهیم

ریزش مو یکی از مشکلات آزار دهنده ای است که می تواند به دلایل مختلف رخ دهد و عوامل گوناگون از استرس گرفته تا عوارض جانبی داروها و هورمون هایی همچون دی هیدرو تستوسترون یا DHT می توانند روی آن اثر گذار باشند.

هورمون DHT شبیه تستوسترون است و به نظر می رسد می تواند به ریزش مو در زنان و مردان منجر شود، لازم به ذکر است بدن ما با استفاده از آنزیم 5-آلفا ردوکتاز به طور طبیعی حدود 5 درصد تستوسترون را به DHT تبدیل می کند در حالی که به نظر می رسد برخی مواد غذایی با مسدود کردن این آنزیم باعث کاهش تولید DHT شده و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

در ادامه قصد داریم به معرفی برخی مواد غذایی کاهنده DHT و مفید برای درمان ریزش مو بپردازیم، با کوکا همراه باشید.

1. چای سبز

چای سبز یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا است.

طی فرایند تولید، برگ های چای سبز بر خلاف برگ چای سیاه و اولانگ که تخمیر می شوند در معرض بخار قرار گرفته و همین مسئله به حفظ هر چه بیشتر ترکیبات طبیعی موجود در برگ ها کمک می کند که از مهم ترین آن ها می توان به ماده EGCG اشاره کرد.

ترکیب گیاهی EGCG دارای خواص متعددی همچون کاهش وزن و حفظ سلامت قلب و مغز می باشد، همچنین از فولیکول های مو در برابر ریزش مو ناشی از DHT محافظت می کند.

دیده شده اعمال موضعی عصاره الکلی EGCG روی پوست سر با جلوگیری از مرگ سلول های تنظیم کننده رشد موها به افزایش رشد مو کمک می کند.

توجه: مکمل های عصاره چای سبز معمولا حاوی مقادیر استاندارد EGCG می باشند اما هنوز اثبات نشده که با ریزش مو ناشی از DHT مقابله می کنند، همچنین ممکن است با آسیب های کبدی در برخی افراد همراه باشند.

2. روغن نارگیل

روغن نارگیل از روغن های بسیار پر مصرف به دست آمده از گوشت نارگیل است که به دلیل تحمل دمای بالایی که دارد معمولا در آشپزی استفاده می شود و در تولید محصولات زیبایی و مراقبت از پوست و مو نیز کاربرد دارد.

روغن نارگیل حاوی درصد بالای چربی ها از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که در درجه اول به صورت اسید لوریک بوده و گفته شده مصرف خوراکی آن ها تولید DHT در بدن را کاهش می دهد.

3. پیاز و سایر مواد غذایی سرشار از کوئرستین

پیاز سفید نوعی طعم شیرین و در عین حال تیز به غذاها اضافه می کند و از آن جا که ماده غذایی کم کالری و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی کوئرستین می باشد فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

به نظر می رسد کوئرستین موجود در پیاز می تواند با مسدود کردن عملکرد آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و کاهش استرس اکسیداتیو مانع تولید DHT از تستوسترون شود.

سایر میوه ها و سبزیجات سرشار از کوئرستین شامل مارچوبه، اسفناج، کلم، سیب و انواع توت ها می باشد.

4. زردچوبه

زردچوبه از ادویه جات مشهور است که کاربرد گسترده ای در آشپزی داشته و به دلیل خواص زیادی که برای سلامتی دارد شناخته شده است، از جمله این خواص می توان به تسکین درد ناشی از آرتریت، کاهش سطح کلسترول و بهبود ریکاوری در فعالیت های ورزشی اشاره کرد.

خواص خارق العاده زردچوبه از غلظت بالای کورکومین موجود در آن نشات گرفته است که گفته شده احتمالا با مسدود کردن آنزیم 5-آلفا ردوکتاز به کاهش سطح DHT کمک می کند.

5. تخمه کدو تنبل

کدو تنبل یک کدوی زمستانی و حاوی صدها دانه مغذی سرشار از آهن، روی، منیزیم و آنتی اکسیدان ها در دل خود می باشد.

به نظر می رسد روغن کدو تنبل احتمالا در رشد موی مردان و کاهش ریزش مو با الگوی مردانه تاثیر داشته و با مسدود کردن آنزیم 5-آلفا ردوکتاز در مهار تولید DHT در بدن نقش داشته باشد.

6. لوبیای سویا سبز

لوبیای سویای سبز که معمولا به عنوان میان وعده یا ماده غذایی اشتها آور استفاده می شود حاوی مواد مغذی متعدد از جمله پروتئین، فیبر و ترکیبات گیاهی ایزوفلاون ها می باشد.

گفته شده ایزوفلاون ها با مسدود کردن آنزیم 5-آلفا ردوکتاز به کاهش تولید DHT کمک می کنند اما به نظر می رسد مصرف پروتئین سویا چه با ایزوفلاون و چه بدون آن در این زمینه تاثیر مثبت داشته باشد.

علاوه بر این با این که برخی منابع گفته اند مصرف سویا باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می شود اما مصرف آن در حد اعتدال مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سایر روش های درمان ریزش مو

بسیاری از مواد غذایی حاوی مواد مغذی کاهنده سطح DHT هستند اما اگر دچار ریزش مو شده اید توصیه می شود ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق یا احتمالی ریزش مو مشخص شده و روش درمانی صحیح به کار گرفته شود.

گفته شده داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید به درمان ریزش مو کمک می کنند، ماینوکسیدیل یک گشاد کننده عروق خونی است در حالی که فیناستراید یک مهار کننده 5-آلفا ردوکتاز می باشد که تولید DHT را مسدود می کند.

با این وجود این داروها می توانند عوارض جانبی همچون ورم و حساسیت به لمس در ناحیه سینه، قاعدگی نامنظم، سر درد و کاهش میل جنسی به دنبال داشته باشند.

به علاوه گاهی کمبود ویتامین یا مواد معدنی باعث ریزش موها می شود که در این صورت احتمالا نیاز به مصرف مکمل ها است.

برخی مواد مغذی که برای رشد و افزایش ضخامت موها مهم هستند شامل بیوتین، پروتئین، روی، آهن، ویتامین های A و C می باشد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا