دایره راحتی ذهن در روانشناسی چیست و چرا باید از آن خارج شوید؟

حاشیه امن ذهنی چیست؟
حاشیه امن ذهنی چیست؟

منطقه امن در روانشناسی چیست؟ | مزایای خارج شدن از آن | چگونه از منطقه امن خود خارج شویم؟

روتین ها می توانند آرامش بخش باشند اما همچنین می توانند با گذشت زمان بی حاصل شوند. همه سخنرانان انگیزشی شما را تشویق می کنند که از منطقه امن یا کامفورت زون خود خارج شوید، انجام کاری جدید و پر ریسک احتمال پیری زودرس را کاهش داده و برای بهبود عملکرد مغز شما مفید است.

مهم است که مرز های منطقه امن خود را تحت فشار قرار دهید اما قبل از آن باید بدانید که منطقه امن ذهن چیست؟

کامفورت زون (comfort zone) که به نام های دایره راحتی و حاشیه امن هم شناخته می شود در واقع یک حالت رفتاری است که در آن، عملکرد فرد طی یک روال ساده و الگو انجام می شود و فرد سعی می‌ کند که با عدم فعالیت و ریسک پذیری، استرس و خطر را به حداقل رسانده و امنیت روانی برای خود فراهم کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با مفهوم دقیق منطقه امن در روانشناسی و روش های خارج شدن از آن بیشتر آشنا شوید؛

منطقه امن ذهن در روانشناسی چیست؟ چرا خارج شدن از آن دشوار است؟

ایده منطقه امن به یک آزمایش کلاسیک در روانشناسی برمی گردد، در سال 1908 روانشناسان رابرت م. یرکیز و جان دی. ددسون توضیح دادند که یک وضعیت آسایش نسبی باعث ایجاد یک سطح ثابت از عملکرد ها می شود.

ما انسان ها برای رسیدن به موفقیت های بزرگ به حالت اضطراب نسبی نیاز داریم (فضایی که سطح استرس ما را کمی بالاتر از حد طبیعی ببرد) به این فضا ” اضطراب بهینه ” گفته می شود که دقیقا خارج از منطقه امن ما می باشد.

همه ما می دانیم که وقتی واقعا خودمان را به چالش بکشیم، نتایج شگفت انگیزی را به دست آوریم. فراموش نکنید که فشار بیش از حد در واقع می تواند نتایج منفی ایجاد کند و باعث افزایش استرس و اضطراب شده و این احساس را تقویت کند؛ اینکه خود را به چالش کشیدید یک ایده بد است، این تمایل طبیعی ذهن ما برای بازگشت به وضعیتی بی طرف و بدون اضطراب است.

منطقه امن را نمی توان مطلقا چیز خوب یا بدی به حساب آورد، این یک وضعیت طبیعی است که اکثر مردم به سمت آن گرایش دارند و ترک آن به معنای افزایش خطر و اضطراب است که می تواند نتایج مثبت یا منفی داشته باشد.

مزایای خارج شدن از منطقه امن ذهنی چیست؟

اضطراب بهینه جایی است که تولید و عملکرد ذهنی شما به اوج خود می رسد اما آیا می دانید که مزایای خارج شدن از منطقه امن ذهنی چیست؟

کارآمد تر می شوید : ماندن در منطقه امن باعث کاهش بهره وری می شود و انگیزه و جاه طلبی را برای انجام کار های بیشتر و یادگیری چیز های جدیدتر از بین می برد.

ما همچنین در ” تله کار ” قرار می گیریم جایی که می خواهیم به عنوان راهی برای ماندن در منطقه امن خود و اجتناب از انجام کار های جدید ترسیم کنیم. تحت فشار قرار دادن مرز های شخصی می تواند به شما کمک کند که زودتر قدم بردارید، موفقیت های بیشتری کسب کنید و روش های دقیق تری برای کار پیدا کنید.

راحت تر با تغییرات جدید و غیر منتظره برخورد می کنید : با ریسک کردن به روشی کنترل شده و به چالش کشیدن خودتان در مورد کار هایی که معمولا انجام نمی دهید، می توانید بخشی از عدم اطمینان به شخصیت تان را در یک محیط کنترل شده تجربه کنید. یادگیری زندگی در خارج از کامفورت زون هنگام تصمیم گیری می تواند شما را برای رو به رویی با تغییرات جدید زندگی آماده کند.

ماندن در حالت اضطراب بهینه برای شما آسان تر می شود : هنگامی که از منطقه امن ذهنی خود خارج می شوید، این کار با گذشت زمان آسان تر می شود چون در واقع به آن حالت اضطراب بهینه عادت می کنید.

چیز های جدید یاد می گیرید و خودتان را به چالش می کشید : یکی از بهترین مزایای خارج شدن از منطقه امن این است که به دنبال تجربیات جدید، یادگیری مهارت های جدید و پیدا کردن ایده های جدید می روید. زمانیکه تصمیم بگیرید کار جدیدی را انجام دهید که قبل از این انجام نمی دادید باعث می شود که به دنبال کسب اطلاعات جدید رفته و با انرژی بیشتر با چالش های پیش رو برخورد کنید.

چگونه از منطقه امن خود خارج شویم؟

خارج شدن از منطقه امن می تواند خوب باشد اما یادآوری این نکته مهم است که بین نوع اضطراب کنترل شده ای که ما در مورد آن بحث می کنیم و اضطرابی که روزانه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، تفاوت وجود دارد.

منطقه راحتی افراد مختلف با هم متفاوت است و آنچه که انگیزه های شما را افزایش می دهد ممکن است شخص دیگری را فلج کند.

1. کارهای روزمره را متفاوت انجام دهید : سعی کنید که کار های روزانه را متفاوت انجام دهید، تغییراتی که ایجاد کرده اید بزرگ باشند یا کوچک می توانند چشم انداز زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

2. برای تصمیم گیری بهتر وقت بگذارید : آرام باشید، آنچه اتفاق می افتد را مشاهده کنید، تفسیر کرده و سپس یک تصمیم خوب بگیرید. فراموش نکنید که برای اتخاذ بهترین تصمیم فکر کنید فقط عکس العمل نشان ندهید.

3. به خود اعتماد کنید و تصمیمات فوری بگیرید : گاهی اوقات اینکه به خودتان اعتماد کنید و یک تصمیم فوری بگیرید باعث می شود پروژه های شخصی خود را با موفقیت انجام دهید.

4. این کار را در مراحل کوچک انجام دهید : بیرون آمدن از منطقه امن شجاعت زیادی می طلبد. اگر مضطرب هستید کافی است که ترس های خود را شناسایی کنید و سپس گام به گام با آنها روبرو شوید.

روش های زیادی برای تغییر در حد و مرز های زندگی شخصی وجود دارد؛

شما می توانید یک زبان یا مهارت جدید بیاموزید، یادگیری یک زبان جدید می تواند باعث یادگیری مهارت های جدید در زندگی شود.

با افرادی که به شما الهام می بخشند ارتباط برقرار کنید یا داوطلبانه با سازمانی که کار های عالی انجام می دهد همکاری کنید.

سفر کنید، چه در کشور خود و چه در سراسر جهان. بازدید از مکان های جدید و متفاوت شاید یکی از بهترین راه ها برای گسترش چشم انداز های شما باشد.

فراموش نکنید که امتحان کردن چیز های جدید دشوار است، اگر اینطور نبود که بیرون رفتن از منطقه امن راحت بود و به راحتی می توانستید این کار را انجام دهید. درک این مسئله که عادت ها چیستند و چگونه می توانیم آن ها را تغییر دهیم همان قدر مهم است که بتوانیم با انجام کار های خاص، خود را از کامفورت زون خارج کنیم.

چرا بازگشت به منطقه امن از این پس مهم است؟

شما نمی توانید همیشه در خارج از منطقه امن خود زندگی کنید، برای پردازش تجربیات خود باید هر از گاهی به آن برگردید.

شما نمی خواهید کار جدیدی که انجام می دهید خیلی زود عادی و کسل کننده شود، این پدیده که به سازگاری هدونیستی (لذت گرایی) مشهور است، باعث می شود راه هایی برای دوری از اینکه چیزی عادی شود پیدا کنیم.

با امتحان کردن چیز های جدید و کوچک تر از گیر افتادن در این مرحله دوری کنید. سفارش غذای جدیدی در یک رستوران و یا سفر به یک کشور جدید می تواند شما را از کامفورت زون خارج کرده و در نتیجه باعث می شود چالش هایی که با آن روبرو هستید متنوع تر شوند.

خارج شدن از کامفورت زون را آهسته انجام دهید و تقویت حد و مرز های شخصی خود را به یک عادت تبدیل کنید

خارج شدن از دایره امن شما در آغوش گرفتن تجربیات جدید و رسیدن به آن حالت اضطراب بهینه با روشی کنترل شده است. برای تجربیات خود وقت بگذارید تا بتوانید از مزایای آن ها استفاده کرده و آن ها را در فعالیت های روزانه خود به کار ببرید.

سعی کنید این را به یک عادت تبدیل کنید که هر هفته یا هر ماه چیز جدیدی را امتحان کنید. هدف این است که می خواهیم یاد بگیریم واقعا چه کارهایی می توانیم انجام دهیم و مهم است که گاهی به حالت راحتی برگردید و فقط استراحت کنید.

منبع : lifehacker

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی