معرفی 7 کتاب الهام بخش

کتاب های الهام بخش
کتاب های الهام بخش

آن چه که پیروی کردن از الهامات خود می نامیم در واقع هدایت ناخودآگاه ما توسط همه اطلاعاتی است که تاکنون به دست آورده ایم و غرایز و ایده ها و ما را شکل داده اند. (جان وستنبرگ)

بسیاری از ما در کنار احساس خوبی که با مطالعه کتاب ها پیدا می کنیم به دنبال آن هستیم که با خواندن، چیزهای بیشتر یاد بگیریم و در زمان نیاز، چیزهایی که لازم است را از قبل بدانیم. برای همین است که مدام می خواهیم کتاب های بیشتری بخوانیم و از مطالعه سیر نمی شویم.

برای همین است که به سراغ کتاب هایی که میلیاردهای دنیا توصیه کرده اند، کتاب هایی که در لیست پر فروش ترین ها قرار گرفته اند و کتاب هایی که قهرمان های زندگی مان به ما پیشنهاد کرده اند می رویم و شروع به خواندن آن ها می کنیم.

من خلاصه کتاب های مختلفی را مطالعه کرده ام و متوجه شده ام آن چه نیاز دارم اطلاعات بیشتر و بیشتر نیست بلکه باید کارهای بیشتر و بیشتری انجام دهم.

بعید نیست شما هم مثل من پایان هر سال به خودتان بگویید “کاش کتاب های بیشتری خوانده بودم!” اما احتمالا این تنها مورد یا اولین مورد موجود در لیست بلند بالای حسرت های آخر سال شما نیست و جملاتی مانند “کاش شرکتم را تاسیس کرده بودم”، “کاش کتابم را نوشته بودم” یا “کاش به او می گفتم دوستش دارم” اولویت بیشتری نسبت به آن دارند.

حسرت ها و پشیمانی های ما در زندگی اشکال و ظواهر مختلفی دارند اما اساس همه آن ها معمولا این جمله است که “کاش کار بیشتری انجام داده بودم”

نوابغ تاریخ ما را به مطالعه کردن توصیه کرده اند، آن ها درست گفته اند اما ممکن است برداشت ما درباره چگونگی مطالعه کردن اشتباه باشد. مطالعه فقط یادگیری نیست و گاهی باعث می شود فرار کنیم، مثلا از عمل کردن فرار کنیم!

چه می شد اگر به جای آن که صرفا برای یادگیری مطالعه کنیم برای انجام دادن و عمل کردن مطالعه می کردیم؟ انجام کارهای بزرگ، کارهای کوچک، هر نوع کاری …

آیا می دانید چه کسانی هرگز نیاز ندارند برای انجام کاری  به آن ها انگیزه داده شود؟ کودکان!

کودکان مقالات این چنینی را نمی خوانند، آن ها حتی نمی توانند کلمه پشیمانی را هجی کنند و اصلا به آن نیاز ندارند. آن ها قهرمان داستان های خودشان هستند و برای همین است که ما نیز ترجیح می دهیم آن ها را قهرمان داستان خودمان کنیم، مثلا:

هری پاتر نامه اش را در 10 سالگی دریافت کرد
مرد عنکبوتی در سن 15 سالگی توسط عنکبوت گاز گرفته شد
پیتر پان هرگز بزرگ نمی شود
و غیره

تام سایر، شازده کوچولو، علی بابا، الیور توئیست و همچنین آلیس در سرزمین عجایب همگی کودک و در عین حال قهرمان داستان هایی هستند که احساس خوبی به ما می دهند و باعث می شوند دست به عمل بزنیم.

در ادامه به معرفی 7 کتاب الهام بخش برای بیدار کردن کودک درون پرداخته ایم، با کوکا همراه باشید.

1. کتاب کیمیاگر – پائولو کوئلیو

“وقتی چیزی می خواهید همه جهان دست به دست هم می دهد تا به شما در رسیدن به آن کمک کند.”

این کتاب درباره سرنوشت است.

وقتی برای اولین بار این کتاب را مطالعه می کردم آن قدر به مطالبش فکر کردم تا زمانی که دیگر نتوانستم به فکر کردن ادامه دهم! من هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شدم، طلوع و غروب خورشید را تماشا می کردم، ساعت ها در جنگل پرسه می زدم و در همه این اوقات فقط فکر می کردم.

آن زمان دانشجو بودم، واقعا کدام دانشجویی این قدر فکر می کند؟ فقط دانشجویی که در پایان این همه فکر کردن، فهمیده بود می خواهد چه کسی باشد.

2. کتاب هری پاتر و جام آتش – جی.کی رولینگ

“به زودی همه ما باید بین چیزی که درست است و چیزی که آسان است یکی را انتخاب کنیم.”

هنگامی که متوجه می شویم رولینگ قبل از انتشار این کتاب، دو بار عنوان آن را تغییر داده آن گاه به نقش کلیدی آن در داستان پی می بریم. جالب است بدانید تا 12 روز قبل از انتشار، عنوان اثر “هری پاتر و مسابقات دوم اسپل” بود اما رولینگ این عنوان را تغییر داد، این تغییر در آن زمان بی شک کار ساده ای نبوده اما به نظر می رسد انتخاب درستی بوده است.

تا پیش از کتاب چهارم، هری به طور اتفاقی وارد ماجراها می شد و به دنبال محافظت از خودش، داستان به گونه ای پیش می رفت که همه چیز ختم به خیر می شد اما در این کتاب او تلاش برای نرمال بودن را متوقف می کند و مسئولیت می پذیرد.

این کتاب درباره صداقت است.

هری باید بجنگد، برای عشق، برای دوستی، برای چیزی که به آن اعتقاد دارد، حتی برای زندگی اش باید بجنگد.

اگر 14 ساله هستید این کتاب ممکن است شخصیت و هویت شما را تغییر دهد و اگر بیشتر از 14 سال سن دارید با خواندن آن متوجه می شوید که حتی نوجوانان 14 ساله نیز باید بین چیزی که درست است و چیزی که آسان است یکی را انتخاب کنند، همان طور که شما هم باید همین کار را بکنید.

3. کتاب پی پی جوراب بلند – آسترید لیندگرن

“من قبلا هرگز چنین کاری را امتحان نکرده ام پس فکر می کنم حتما باید بتوانم آن را انجام دهم.”

پی پی جوراب بلند یک دختر بچه 9 ساله با قدرت های فوق بشری است که به همراه میمون (آقای نیلسون) و اسبش (پیرمرد) در خانه ای به رنگ رنگین کمان زندگی می کند.

این کتاب درباره امکان و احتمالات است.

پی پی نمونه زنده این است که ما می توانیم قوانین خودمان را تنظیم کرده و پیشرفت کنیم. او با وجود ناتوانی محضش در طبیعی بودن از نظر بزرگسالان همیشه پیروز می شود و این تفاوت در واقع علت پیروزی هایش می باشد.

پی پی باعث می شود بسیاری از باورهایی که با آن ها بزرگ شده ایم را زیر سوال ببریم. لیندگرن این کتاب را در سال 1945 منتشر کرد، به راحتی می توان تصور کرد دنیا در آن دوره چقدر به چنین کتابی نیاز داشته همان طور که ما نیز به آن احتیاج داریم.

4. کتاب آرتمیس فاول – اوئن کالفر

“اعتماد به نفس جهالت است، اگر از خود راضی هستید یعنی چیزی هست که آن را نمی دانید.”

اگرچه آرتمیس فاول درست نقطه مقابل پی پی است اما این دو شخصیت در واقع شبیه هم هستند. آرتمیس فاول یک پسر بچه 12 ساله نابغه، میلیونر و مغز متفکر است.

این کتاب درباره فروتنی است.

آرتمیس به من نشان داد همه انسان ها ممکن است اشتباه کنند، حتی اعجوبه های کم سن. در این کتاب ناگهان پسر بی عرضه ای که از نظر اجتماعی ضعیف است و در مدرسه بسیار خوب عمل می کند اما همیشه توسط دیگران دست انداخته می شود به پسری موجه و قابل تحمل تبدیل می شود.

یک روز همه ما یاد می گیریم فروتن باشیم، بعضی به سختی آن را یاد گرفته و برخی دیگر فروتنی را انتخاب می کنند اما چه بهتر که هر چه زودتر به فروتنی برسید به خصوص اگر می خواهید رویای دیوانه وار خود را تحقق بخشید.

5. کتاب گودال ها – لوییس سکر

“وقتی همه زندگی خود را در یک سوراخ گذرانده باشید تنها راهی که می توانید بروید به سمت بالا است.”

یادم می آید زمانی که کلاس هفتم بودم معلم از دانش آموزان خواسته بود هر جلسه یک نفر کتاب مورد علاقه خود را در کلاس توضیح دهد، دوستم کتاب گودال ها را انتخاب کرد که داستان عجیب آن درباره مبارزه دائمی استنلی علیه تاریخ خانوادگی اش می باشد.

این کتاب درباره شجاعت است.

استنلی علی رغم این که هرگز به جایی نمی رسد اما به کارش ادامه می دهد و حتی در بدترین زمان ها، او شهامت اعتقاد به کارما و ثبات قدم خود را حفظ می کند.

6. کتاب بازی های گرسنگی: اشتعال – سوزان کالینز

“کاش می توانستم این لحظه را در همین جا و درست همین حالا منجمد کنم و برای همیشه در آن زندگی کنم.”

دومین کتاب بازی های گرسنگی با عنوان اشتعال نقش مهمی در این سه گانه ایفا می کند زیرا تلاش کتنیس را از مبارزه برای زنده ماندن به یک مبارزه واقعی تبدیل می کند.

این کتاب درباره استقامت است.

بعد از خواندن کیمیاگر و پیدا کردن حس هدفمند بودن، سه گانه بازی های گرسنگی به من سرعت عمل بخشید و کتاب دوم آن به من آموخت که زندگی واقعا کوتاه است و این که باید به سرعت دست به کار شوم زیرا مرگ همیشه در کمین است.

سرنوشت گاهی بیش از یک ضربه سخت به ما وارد می کند اما کتنیس و پیتا به ما یاد می دهند حتی لحظاتی که به نظر می رسد هیچ راهی وجود ندارد همچنان به جلو رفتن ادامه دهیم.

7. کتاب قلب جوهری -کورنلیا فونکه

“کتاب ها باید سنگین باشند چون همه جهان در آن ها قرار گرفته است.”

مطالعه داستان سفر یک صحاف کتاب به نام مو و دخترش مگی به دنیای فانتزی کتاب های مورد علاقه شان من را با مارپیچی به درون خودم انداخت.

این کتاب درباره امید است.

این دو به چیزهای فراتر از باور، باور دارند و کتاب قلب جوهری این امید را به ما می دهد که بعد از اتمام خواندن کتاب انسان های بهتری خواهیم بود، امیدی که در همه کتاب های دیگر به صورت پس زمینه وجود دارد.

من یاد گرفته ام که مردم آن چه که می گویی را فراموش می کنند، آن چه که انجام می دهی را فراموش می کنند اما هرگز احساسی که در آن ها ایجاد کرده ای را فراموش نخواهند کرد. “مایا آنجلو”

هنگام معرفی کتاب های الهام بخش در واقع به خاطرات خودم اشاره کردم، من می توانم مکان و زمان دقیق خواندن هر یک از این کتاب ها را برای شما به صورت دقیق شرح دهم و احساسی که پس از خواندن هر یک در من باقی مانده را توصیف کنم.

اگرچه کتاب هایی که معرفی کردم جزو بهترین کتاب های الهام بخش تاریخ هستند اما برای الهام گرفتن حتما لازم نیست کتاب بخوانید بلکه در اطراف شما قهرمانانی وجود دارند که می توانید سفر آن ها را دنبال کنید، شما می توانید داخل سوراخ خرگوش شوید، به داستان آن ها وارد، عاشق شوید.

به محض آن که احساس کردید الهامی به شما شده توقف کرده، ورق بزنید، کتاب را ببندید و سپس بلند شوید و کاری انجام دهید!

منبع: fourminutebooks

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا