مضرات گوشت قرمز برای سلامتی زنان و مردان

مضرات گوشت قرمز
مضرات گوشت قرمز

گوشت قرمز گوشتی است که از ماهیچه پستانداران از جمله گاو، گوسفند، بز، گوساله و بره به دست آمده و از دیرباز در میان بسیاری از خانواده های ایرانی و همچنین در اکثر رژیم های غذایی در سراسر دنیا به عنوان غذای اصلی محسوب می شود و به صورت روزانه در مواد غذایی مختلف از فست فودها گرفته تا غذاهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

آمار به دست آمده از ایالات متحده نشان داده در سال 2016 هر فرد آمریکایی به طور متوسط حدود 48.3 کیلوگرم گوشت قرمز مصرف کرده، اگرچه مقدار بالایی به نظر می رسد اما نسبت به سال 1970 که عدد آن حدود 66 کیلوگرم بوده کاهش قابل توجهی یافته است.

همچنین طی 10 سال گذشته مصرف گوشت قرمز در هر فرد آمریکایی حدود 4.5 کیلوگرم کاهش یافته است.

علت کاهش مصرف گوشت قرمز در جوامع امروزی چیست و چرا بسیاری از مردم مصرف گوشت قرمز را متوقف می کنند؟

یک بخش از پاسخ این سوال را باید در نتایج نگران کننده تحقیقات اخیر جستجو کرد زیرا گوشت قرمز اگرچه ماده غذایی حیوانی پروتئینی و حاوی مواد معدنی و ویتامین های مختلف است اما نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرف این فراورده حیوانی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک و بعضا کشنده از جمله بیماری های قلبی، سرطان، دیابت، نارسایی کلیه و مشکلات گوارشی را افزایش می دهد.

در ادامه قصد داریم به این مقوله پرداخته و با مهم ترین مضرات مصرف گوشت قرمز و بیماری های مرتبط با این ماده غذایی آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

مضرات گوشت قرمز

1. بیماری قلبی

رژیم غذایی ناسالم، مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول بالا همگی از عوامل شناخته شده و خطرزای بیماری قلبی هستند و برخی مطالعات نشان داده گوشت قرمز در لیست این مواد غذایی مضر قرار گرفته و به گفته انجمن قلب آمریکا دارای مقادیر زیادی چربی های اشباع شده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و مطالعات مختلف این مسئله را تایید کرده اند.

مطالعه ای که در سال 2014 روی بیش از 37 هزار مرد سوئدی انجام شد نشان داده مردانی که بیش از 75 گرم گوشت قرمز در روز مصرف می کردند 1.28 برابر بیشتر از سایرین – که کمتر از 25 گرم در روز گوشت قرمز مصرف می کردند – در معرض نارسایی قلبی قرار گرفتند.

مطالعه دیگری که در سال 2013 منتشر شد ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را گزارش داد اما این ارتباط به محتوای بالای چربی های اشباع و کلسترول گوشت قرمز ارتباطی نداشته بلکه محققان عامل اصلی را ماده تی ام او معرفی کردند.

محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک دریافته اند که باکتری روده ای، ال کارنیتین موجود در گوشت قرمز را هضم کرده و آن را به ترکیبی به نام تی ام او تبدیل می کنند. آزمایشی روی موش ها نشان داده افزایش سطح تی ام او در بدن می تواند به سخت و مسدود شدن عروق خونی یا آترواسکلروز منجر شده و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

همچنین مطالعه دیگری که در کلینیک کلیولند انجام شده نشان داد سطح ماده تی ام او در افرادی که گوشت قرمز مصرف می کنند نسبت به سایرین بیشتر بوده و بیشتر از دیگران در معرض بیماری های قلبی قرار دارند.

اگرچه برخی نتایج امیدوار کننده نیز در این مورد وجود دارد به عنوان مثال نتایج مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داده مصرف حداکثر 85 گرم گوشت قرمز و 3 بار در هفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد.

2. دیابت 

براساس گزارش منتشر شده توسط مجله JAMA مصرف گوشت قرمز یا فراوری شده در طول زمان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

به گفته دان نادو – متخصص غدد درون ریز مرکز دیابت در بیمارستان هوگ کالیفرنیا – مصرف 99.2 گرم گوشت قرمز یا 51 گرم گوشت فراوری شده در روز خطر ابتلا به دیابت را به ترتیب 19 درصد و 51 درصد افزایش می دهد.

نادو اضافه می کند که رژیم های غذایی سرشار از محصولات حیوانی خطر چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 در ایالات متحده را تا حد قابل توجهی افزایش داده اند.

3. مغز و آلزایمر

گوشت حاوی مقدار زیادی آهن است و براساس تحقیقات اخیر در دانشگاه کالیفرنیا مصرف بیش از حد این ماده غذایی باعث افزایش بیش از حد آهن در مغز شده و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

با تجمع بیش از حد آهن در مغز غلاف میلین – نوعی بافت چربی که فیبرهای عصبی را می پوشاند – از بین رفته و همین مسئله باعث اختلال در ارتباطات مغزی و ظاهر شدن علائم آلزایمر می شود.

4. سرطان

در اکتبر سال 2015 سازمان بهداشت جهانی گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که با توجه به شواهد موجود مصرف گوشت قرمز بخصوص گوشت قرمز فراوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

به نظر می رسد پخت و پز گوشت در دمای بالا – از جمله کباب کردن و سرخ کردن – مضرات آن را افزایش می دهد، موسسه ملی سرطان نیز اعلام کرده پخت و پز گوشت در دمای بالا می تواند باعث تولید آمین های هتروسیکلیک و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای شود که طبق مطالعات حیوانی هر دو عامل، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

اگرچه نقش این عوامل در مطالعات انسانی هنوز به طور کامل مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است که آیا گوشت پخته خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد یا خیر.

آژانس بین المللی تحقیقات روی سرطان IARC نیز شواهدی مبنی بر رابطه بین مصرف گوشت قرمز و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پانکراس و پروستات کشف کرده است.

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف بالای گوشت فراوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را بسیار افزایش می دهد. این سازمان بیش از 800 مطالعه درباره اثر گوشت قرمز روی انواع مختلف سرطان انجام دادند و دریافتند مصرف روزانه هر 50 گرم گوشت فراوری شده – مخصوصا گوشت گاو – خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 18 درصد افزایش می دهد.

همچنین یافته ها حاکی از آن است که مصرف گوشت قرمز و فراوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که به صورت ژنتیکی در معرض آن قرار دارند را نیز افزایش می دهد.در این افراد خوردن و هضم گوشت قرمز در بدن ممکن است باعث واکنش های التهابی یا تحریک سیستم ایمنی بدن شود.

براساس یک مطالعه مصرف گوشت قرمز و فراوری شده خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.

5. سلامت زنان

براساس مطالعه بزرگی که روی 90 هزار زن در آرشیو پزشکی داخلی منتشر شده هورمون های اضافه شده به گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

طبق این مطالعه زنانی که بیش از 1.5 وعده – حدود 170 گرم – گوشت قرمز در روز مصرف می کنند تقریبا دو برابر بیشتر از زنانی که 3 وعده یا کمتر در هفته مصرف می کنند در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

محققان بر این باورند که هورمون ها یا ترکیبات شبه هورمون در گوشت قرمز با اتصال به گیرنده های هورمونی خاص در تومورها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

6. باکتری ای.کولی

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گوشت قرمز ممکن است حامل گونه خطرناکی از باکتری های ای کولی باشد که باعث مشکلات گوارشی از جمله اسهال، گرفتگی شکمی، حالت تهوع و استفراغ شده و در برخی موارد می تواند مرگبار باشد.

خطر ابتلا به این باکتری به تعداد گاوهایی که از گوشت آن ها برای تهیه ماده غذایی مورد نظر استفاده شده بستگی دارد. لازم به ذکر است هر برگر ممکن است از گوشت کمتر از 10 گاو یا بیش از 1000 گاو به دست آمده باشد.

7. نارسایی کلیه

نارسایی کلیه عارضه ای است که در آن کلیه دیگر قادر به فیلتر کردن مواد زائد و آب از خون نبوده و برآورد شده بیش از 661 هزار نفر در آمریکا از این بیماری رنج می برند.

اگرچه دیابت و فشار خون بالا شایع ترین عوامل ابتلا به نارسایی کلیه هستند اما محققان در مطالعه ای در سال 2016 دریافتند مصرف گوشت قرمز نیز در ابتلا به این بیماری دخیل است.

براساس مطالعه انجام شده در مجله انجمن آمریکایی نفرولوژی ارتباط نزدیکی بین خوردن گوشت قرمز و نارسایی کلیه وجود دارد و افرادی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

این مطالعه بین سال های 1993 تا 1998 و روی 63257 فرد بزرگسال چینی در سنین بین 45 تا 74 ساله انجام شد. 15 سال بعد محققان دریافتند 951 نفر از شرکت کنندگان این مطالعه دچار نارسایی کلیه شده و این افراد کسانی بودند که درصد بیشتری گوشت قرمز مصرف کرده بودند.

8. دیورتیکولیت

بیماری دیورتیکولیت به دلیل التهاب کیسه های دیورتیکولا که دیواره روده بزرگ را پوشش داده اند ایجاد می شود که با علائمی همچون درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ، یبوست و اسهال، حساسیت به لمس شکمی و تب همراه بوده و ممکن است به عوارض دیگری همچون ورم و عفونت جداره داخلی شکمی، سوراخی روده بزرگ و آبسه منجر شود.

تاکنون علت دقیق این بیماری مشخص نشده اما به نظر می رسد مصرف مقادیر زیاد فیبر خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد و طبق مطالعه انجام شده توسط مجله گات، ابتلا به دیورتیکولیت ارتباط نزدیکی با مصرف گوشت قرمز فراوری شده دارد.

طی مطالعه انجام شده روی مردانی که گوشت قرمز در مقادیر کم مصرف می کردند مشخص شد افرادی که بیشتر از سایرین گوشت قرمز مصرف کردند 58 درصد بیشتر به این بیماری مبتلا شده اند.

منابع: preventionmedicalnewstodaythelist

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا