۹ ماده غذایی سالم که بعد از جراحی بای پس معده نباید بخورید

چند هفته پس از جراحی بای پس معده مادربزرگم، به یاد دارم که با او روی کاناپه نشسته بودم. او هنوز هم ضعیف بود، بنابراین من پیش او می ماندم تا از او مراقبت کنم. یک فیلم سینمایی پخش می شد و من بلند شدم تا مقداری پاپ کورن درست کنم. می دانستم که پاپ کورن می تواند یک میان وعده مغذی باشد (بدون کره، نمک و کیسه های مخصوص مایکروویو که مملو از BPA هستند) بنظرم کاملا سالم می آمد. اما وقتی با یک کاسه پاپ کورن برگشتم که آن را با هم بخوریم، مادربزرگم سرش را تکان داد و گفت «عزیزم، من دیگر نمی توانم پاپ کورن بخورم. برای معده ام خوب نیست.»

معده
معده

چند هفته بعد متوجه شدم که توت فرنگی نیز در فهرست غذاهای ممنوعه قرار دارد. من تعجب کردم. مگر هدف از جراحی بای پس معده، آن نبود که کمک کند بهتر غذا بخورید؟ کایل رز، مالک Bariatric Dietician Services به من اطمینان داد که همینطور است. دلیلش این است که این جراحی ساختار معده شما را بشدت تغییر می دهد. بنابراین حتی تحمل برخی مواد غذایی سالم نیز سخت تر است.

رز می گوید که لیست غذاهای ممنوعه در دراز مدت، برای همه یکسان نیست. در حالیکه برخی افراد ممکن است در هضم چیزی به ظاهر بی ضرری مانند هندوانه مشکلی نداشته باشند، اما بقیه ممکن است قادر به تحمل آن نباشند.

رز از مراجعینش می خواهد که به آرامی پیش بروند و بعد از جراحی، هر بار یک ماده غذایی را امتحان کنند تا متوجه محدودیت هایشان بشوند.

با اینحال برخی مواد غذایی وجود دارند که برای این بیماران، مشکل ایجاد می کنند. در اینجا 9 ماده غذایی که بعد از جراحی کاهش وزن باید از آنها اجتناب کنید (یا با احتیاط مصرفشان کنید) را بیان می کنیم.

برای 2 هفته اول بعد از عمل بای پس

از هر چیز جامدی اجتناب کنید.

رز می گوید معده شما بلافاصله بعد از عمل جراحی، فوق العاده آسیب پذیر است. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که حداقل 2 هفته (شاید هم 3 هفته) یک رژیم غذایی کاملا مایع داشته باشید. این به معنای خوردن چیزهایی مانند شیک پروتئین، پنیر کاتیج کم چرب، پودینگ کم شکر، ماست ساده و غلات آبکی مانند کرم گندم که اجتناب از هر چیزی است که مجبورید بجوید.

رز می گوید: هدف شما در ابتدا آن است که به معده تان اجازه دهید استراحت کند. معده شما برای التیام یافتن و ساختن بافت اسکار به زمان نیاز دارد. مایعات بسرعت از سیستم گوارش شما عبور می کنند اما جامدات برای مدتی در معده شما باقی می مانند و می توانند بخیه ها را قبل از آنکه فرصت التیام پیدا کنند، پاره نمایند. این به معنای یک سوراخ در معده شماست و هر چیزی که در آنجا وجود داشته، به جاهایی نشت می کند که هرگز قرار نبود آنجا باشد.

برای 3 هفته بعد

از نان، آجیل، میوه های فیبردار و سبزیجات اجتناب کنید

پس از مرحله رژیم غذایی مایع، وارد فاز غذاهای خمیر مانند می شوید مثلا ماهی تن، سالاد تخم مرغ، ماهی لایت، مرغ بدون چربی، توفو و سبزیجات و میوه های پخته شده یا کنسروی.

رز می گوید شما باید در این مرحله از هر چیز بیش از حد چسبنده، اجتناب کنید. چیزهایی مانند نان و کره آجیلی که یا در هنگام پایین رفتن چسبناک می شوند یا از اول چسبناک بوده، به معده شما خواهند چسبید و خوردن هر چیز دیگر را دشوار می سازند. غذاهای فیبری مانند آجیل و میوه ها و سبزیجات خام نیز مدت زیادی در معده شما باقی خواهند ماند، چون هضم آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. از آنجا که معده شما در این مرحله، بسیار کوچک است (مرکز پزشکی سانفرانسیسکوی دانشگاه کالیفرنیا توصیه می کند که در هنگام امتحان کردن یک ماده غذایی جدید، هر 20 دقیقه فقط 2 لقمه بخورید) هر چیزی که مدت زیادی در معده تان بماند، جای چیزهای دیگری که ممکن است مغذی تر باشند را اشغال می کند.

برای دراز مدت

از مصرف پاپ کورن، آب (بلافاصله قبل وبعد از وعده های غذایی)، سبزیجات خام، میوه‌های با پوست و گوشتهای قرمز اجتناب کرده یا آنها را به حداقل برسانید.

رز می گوید در دراز مدت هیچ ماده غذایی واحدی وجود ندارد که هرکسی که تا بحال یک عمل جراحی کاهش وزن داشته، مجبور باشد از آن اجتناب کند، با اینحال او و سایر متخصصان چاقی توصیه می کنند از کربوهیدراتهای تصفیه شده و هر چیزی که سرشار از قند یا چربیهای ناسالم است، اجتناب نمایید.

اما مواد غذایی وجود دارند که می توانند باعث بروز مشکل برای برخی بیماران شوند. چیزهایی مانند پاپ کورن و نان می توانند در معده شما (که هنوز کوچکتر از سایز قبل از جراحی اش است) باز شوند و باعث شوند سریعتر احساس سیری کنید. برای اجتناب از این مسئله، رز توصیه می کند که آن چیزها را در آخر بخورید. او می گوید: اول مقداری هویج و پنیر رشته ای بخورید و سپس اگر واقعا کلوچه، پاپ کورن یا چیزی شبیه آنها را می خواهید، آن را در آخر بخورید.

گوشتهای قرمز، گوشتهای کم چرب تری مانند مرغ یا بوقلمون که بیش از حد پخته شده باشند و سبزیجات و میوه های فیبری، بسختی هضم می شوند ــ حتی در معده ای که هرگز جراحی انجام نداده است. بنابراین آنها نیز مانند پاپ کورن به شما حس پری شدیدی می دهند و اگر بیش از حد از آنها پخته باشید، می توانند باعث تهوع شوند.

در حالیکه که یک ماده غذایی نیست اما رز توصیه می کند که 30 دقیقه قبل یا بعد از وعده غذایی از مصرف هر نوع مایع اجتناب کنید، حتی آب. نوشیدن قبل از یک وعده غذایی می تواند باعث شود بیش از حد احساس سیری کنید و در واقع نتوانید چیزی بخورید و نوشیدن مایع بلافاصله اندکی پس از صرف غذا می تواند عواقب بدی داشته باشد. فشار ناشی از مایع می تواند مانند یک موج، غذا را بگیرد و آن را به بیرون معده و به داخل روده کوچک براند، قبل از آنکه آماده جذب شدن باشد. همچنین می تواند باعث شود معده شما بمرور زمان، کش بیاید./ فیتنس مگزین

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا