آیا قیمت دنا پلاس مناسب است؟

قیمت دنا پلاس
قیمت دنا پلاس

در سال 1388 شرکت ایران‌خودرو تصمیم به عرضه یک خودروی لوکس به‌عنوان جایگزینی برای پژو 405، سمند و پژو پارس گرفت. ازاین‌رو از خودرویی با نام دنا رونمایی کرد که در بدو ورود خود توانست چشم‌ها را به خود خیره کند.

اما با نگاه دقیق‌تر به این خودرو متوجه خواهید شد که دنا تنها یک فیس‌لیفت از سمند بوده و حتی در نمونه پیشرفته‌تر آن یعنی دنا پلاس نیز نمودی از خلاقیت و پیشرفت به چشم نمی‌خورد. ازاین‌رو بیشترین خریداران ترجیح می‌دهند که پول خود را صرف خودروهای چینی در کلاس قیمت دنا پلاس کنند تا جنس دندان‌گیرتری نصیبشان شود. متنی که می‌خوانید بررسی کلی مشخصات خودرو دنا و صرفه‌اقتصادی قیمت دنا پلاس است.

طراحی دنا پلاس

ازنظر طراحی دنا پلاس نسبت به نسل پیشین خود یعنی دنا تغییر چندانی نداشته است. بااین‌حال طراحی آن نسبت به خودروهای قدیمی‌تر پژو 405 و سمند یک طراحی تازه و لوکس محسوب می‌شود.

استفاده از خطوط حجم دار به‌ویژه در نمای جلو ظاهری عضلانی به این خودرو بخشیده است. هم‌چنین خطوط محوشونده که از گلگیر جلو تا چراغ‌های عقب امتداد یافته‌اند، ظاهری باکلاس به این خودروی داخلی بخشیده‌اند. همچنین طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب نه‌تنها چهره شکیل‌تری به دنا پلاس داده است بلکه نورپردازی این خودرو را نیز بهبود بخشیده است.

فضای داخلی دنا پلاس در مقایسه با سایر خودروهایی که در رنج قیمت دنا پلاس قرار دارند از طراحی خوبی برخوردار بوده و حتی بعضی از المان‌های طراحی ممکن است یادآور کابین هیوندای سوناتا باشند.

کیفیت مواد استفاده‌شده در ساخت کابین قابل‌قبول بوده و عایق‌بندی اتاقک خودرو از کیفیت خوبی برخوردار است. استفاده از المان‌هایی چون پلاستیک‌های طرح چوب در داشبورد، سانروف برقی با امکان کنترل با استفاده از دکمه‌های موجود بر روی سقف و صندلی‌های جمع‌وجور ظاهر داخلی اسپرتی را برای دنا پلاس به ارمغان آورده‌اند.

فضاسازی داخلی این خودرو نسبت به سایر رقبای هم‌قیمت دنا پلاس راضی‌کننده نیست. سرنشینان جلو ممکن است در ناحیه سر احساس کمبود فضا کرده و سرنشینان عقب با توجه به افزایش حجم داشبورد فضای پای محدودتری دارند.

امکانات رفاهی دنا پلاس

قیمت دنا پلاس
قیمت دنا پلاس

داشتن کروز کنترل در این سدان شهری داخلی یکی از مهم‌ترین امکانات رفاهی است که تقریبا در تمامی خودروهای هم‌قیمت دنا پلاس وجود دارد.

سازندگان این خودرو برای نگه‌داشتن نام دنا پلاس در فهرست خودروهای لوکس از امکانات دیگر همچون سنسور عقب، دی‌لایت، مه‌شکن، نورپردازی داخلی، فرمان دوحالته هیدرولیک که دکمه‌های کنترلی بر روی آن قرار گرفته‌اند، سیستم صوتی تصویری مجهز به 6 بلندگو و صفحه‌نمایش 7 اینچی با قابلیت پشتیبانی از MP3، USB، بلوتوث، CD و کارت SD، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه تهویه در عقب، صندلی‌های هشت‌حالته با تنظیم برقی، شیشه سولار و آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی بهره گرفته‌اند. البته از سال 97 به بعد امکاناتی چون سانروف برقی و ایربگ جانبی در فهرست امکانات سفارشی قرار گرفتند که این کار باعث شد دنا پلاس از صف خودروهای رقیب که در کلاس قیمت دنا پلاس قرار دارند، جا بماند.

مشخصات فنی

پیشرانه به‌کاررفته در دنا پلاس از نوع EF7 و حاصل تلاش مشترک طراحان شرکت ایپکو و FEV آلمان است. این پیشرانه 1.7 لیتری دارای 4 سیلندر با آرایش خطی است و می‌تواند توانی برابر 115 اسب بخار و گشتاوری در حدود 157 نیوتن متر تولید کند. توان تولیدشده توسط این پیشرانه به‌وسیله یک گیربکس پنج‌سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو در 13.5 ثانیه از صفر به صد می‌رسد که نسبت به سایر رقبا عملکرد ضعیفی محسوب می‌شود. دنا پلاس در سیکل ترکیبی 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند و می‌تواند با نهایت سرعت 190 کیلومتر بر سرعت راه بپیماید.

ایمنی

دنا پلاس توانسته با دریافت 4 ستاره ایمنی در تست‌های ایمنی آلمان دوشادوش رقبا حرکت کند. به‌علاوه تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در این خودرو همچون ایموبلایزر، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم عیب‌یابی هوشمند، ترمز ضد قفل، ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، توزیع نیروی ترمز و 4 ایربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی تمامی آن چیزی است که از یک خودرو در کلاس قیمت دنا پلاس انتظار می‌رود.

قیمت دنا پلاس

در بازار خودروی امروز، دنا پلاس از جمله محصولاتی است که در رنج قیمت بالای صد میلیون قرار گرفته است. بااین‌حال امکانات به‌کاررفته در این خودرو در حدی است که می‌تواند خریداران قشر متوسط را که در جستجوی یک خودروی لوکس با قیمتی در حدود قیمت دنا پلاس هستند، راضی نگه دارد.

همچنین با در نظر گرفتن کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی هم‌قیمت دنا پلاس، در دسترس نبودن لوازم جانبی آن‌ها و عدم تنوع در خودروهای داخلی شاید بتوان گفت که دنا پلاس تنها گزینه خریداران علاقه‌مند به داشتن خودروهای لوکس با پرداخت هزینه کمتر است.

نظر کارشناسان و دیدگاه کاربران در مورد خودرو دنا پلاس

قیمت دنا پلاس
قیمت دنا پلاس

بررسی نظرات کارشناسان و دیدگاه کاربران نشان می‌دهد که دنا پلاس با استفاده از تجهیزات ایمنی و رفاهی جدید که شاید تا قبل از این تنها در خودروهای وارداتی یافت می‌شد، جای خود را به‌عنوان خودروی لوکس ملی باز کند.

علاوه بر این‌ها استفاده از المان‌های جدید در طراحی، چهره خوبی را به دنا پلاس بخشیده است. همچنین استفاده از ترمز دیسکی در هر چهار چرخ باعث بهبود سیستم ترمزگیری در این خودرو شده است.

با این‌حال پیشرانه استفاده‌شده در این خودرو بسیار زودجوش بوده و توانایی تحمل وزن آن را ندارد. درنتیجه این خودرو نسبت به سایر خودروهای هم‌قیمت دنا پلاس، یک خودروی پرشتاب محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند هیجانی در رانندگی به دنبال داشته باشد.

همچنین عملکرد نامناسب سیستم تعلیق تمامی ناهمواری‌ها را به کابین منتقل کرده و سرنشینان را دچار خستگی کند. هم‌چنین کیفیت مونتاژ پایین ممکن است شما را هنگام مقایسه با سایر خودروهای هم‌کلاس قیمت دنا پلاس ناامید کند.

جمع‌بندی

دنا پلاس با به‌کارگیری امکانات رفاهی سطح بالا، تجهیزات ایمنی مناسب و طراحی نسبتا لوکس توانست بیشتر انتظارات را از خودرویی در این رنج قیمت برآورده سازد. به‌علاوه عملکرد خوب سیستم ترمزگیری و خدمات پس از فروش مناسب در همان بدو ورود اعتماد خریدار ایرانی را به خود جلب کرد.

بااین‌حال مواردی چون کیفیت مونتاژ پایین، استفاده از یک پیشرانه نامناسب، شتاب‌گیری ضعیف و سیستم تعلیق ناکارآمد در مقایسه با سایر رقبا می‌توانند دلایلی کافی برای چشم‌پوشی از خرید این خودرو باشند.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا