آیا قهوه باعث کاهش التهاب در بدن می شود؟

تاثیر قهوه در التهاب بدن
تاثیر قهوه در التهاب بدن

قهوه نوشیدنی محبوب و پر مصرف در سراسر دنیا است که ترکیبات مغذی فراوانی در خود گنجانده و برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید است.

گفته شده مصرف قهوه به کاهش التهاب و درمان بیماری های التهابی در برخی افراد کمک می کند اما آیا این مسئله واقعا صحّت دارد و اگر چنین است علت آن چه می باشد؟

برای پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

قهوه؛ نوشیدنی سرشار از ترکیبات فعال

قهوه معمولی حاوی ترکیبات فعال از جمله کافئین، اسید کلروژنیک، کافستول، تریگونلین و کاهوئول است. قهوه بدون کافئین نیز دارای همین ترکیبات است با این تفاوت که کافئین موجود در آن بسیار اندک بوده یا به طور کل فاقد کافئین می باشد.

به نظر می رسد مواد مغذی موجود در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند که احتمالا برای سلامتی بدن مفید بوده و مصرف این نوشیدنی – چه به صورت قهوه معمولی یا قهوه بدون کافئین – می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

قهوه کافئین دار و التهاب

گفته شده نوشیدن قهوه به کاهش التهاب در بدن برخی افراد کمک می کند و نشانگرهای التهابی کسانی که به طور منظم قهوه می نوشند معمولا نسبت به افرادی که اهل نوشیدن قهوه نیستند کمتر می باشد.

به طور کلی به نظر می رسد مصرف کم یا زیاد قهوه دارای اثر ضد التهابی است اما دیده شده مصرف این نوشیدنی در برخی افراد نه تنها التهاب را کاهش نمی دهد بلکه می تواند به افزایش التهاب در بدن منجر شود، به نظر می رسد این مسئله با تفاوت های فردی از جمله ژنتیک یا سایر عوامل مرتبط می باشد.

التهاب می تواند به مشکلات مختلف از جمله عفونت های مکرر، خستگی، درد و مشکلات گوارشی منجر شود. در صورتی که هنگام نوشیدن قهوه هر یک از این موارد را تجربه کردید بهتر است میزان مصرف خود را کاهش داده و دقت کنید که آیا این کار به کاهش التهاب کمک می کند یا خیر.

قهوه بدون کافئین و التهاب

کارشناسان درباره مقایسه تاثیر قهوه کافئین دار و بدون کافئین روی التهاب تحقیق زیادی نکرده اند اما دیده شده مکمل های کافئین دارای خاصیت ضد التهابی قهوه معمولی نیستند.

بنابراین می توان گفت به احتمال زیاد کافئین، منشا خاصیت ضد التهابی قهوه نبوده و ترکیبات دیگر موجود در این نوشیدنی به کاهش التهاب کمک می کنند.

از آن جا که ترکیبات قهوه بدون کافئین مشابه قهوه کافئین دار می باشد (به استثنای سطح کافئین) این دو نوشیدنی معمولا اثر یکسانی روی التهاب دارند.

در ادامه بخوانید : قهوه برای معده ضرر دارد؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا