چرا نمی توانیم خودمان را قلقلک بدهیم؟

چرا نمی توانیم خودمان را قلقلک بدهیم؟
چرا نمی توانیم خودمان را قلقلک بدهیم؟

قلقلک دادن یکی از کارهای سرگرم کننده و خنده دار است که بسیاری از ما هنگام بازی با دوستان یا شوخی کردن با اعضای خانواده از آن استفاده می کنیم تا دیگران را بخندانیم اما حتما متوجه شده اید ما قادر نیستیم با قلقلک دادن خودمان را بخندانیم، در واقع این کار هیچ جذابیتی برای ما ندارد اما علت آن چیست؟

پاسخ سریع و کلی به این سوال این است که غیر منتظره بودن یکی از عوامل اصلی است که در احساس ناشی از قلقلک دادن نقش دارد و ما نمی توانیم خودمان را قلقلک دهیم چون از قبل انتظار آن را داریم.

برای پاسخ کامل و دقیق به این سوال در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

انواع قلقلک

به طور کلی احساس قلقلک شدن نشانه مهمی است که به ما می گوید یک نفر یا یک چیز بدن ما را لمس کرده است.

به طور کلی دو نوع قلقلک وجود دارد:

  • قلقلک خوب: مانند زمانی که اعضای خانواده یا دوستان، ما را قلقلک می دهند و می خندانند.
  • قلقلک بد: مانند وقتی که یک حشره روی بدن راه می رود و احساس بدی به ما دست می دهد.

هر دو نوع قلقلک مزیت هایی برای ما دارند که در ادامه درباره آن ها صحبت می کنیم.

قلقلک بد

در طول صدها هزار سال گذشته که بشر پا به کره خاکی گذاشته با قلقلک آشنا بوده و این حس برای او مزیت هایی به دنبال داشته است.

یکی از مزیت های قلقلک این است که به موقع از حضور یک حشره یا موجود دیگری که روی بدن ما راه می رود و ممکن است خطری برای ما داشته باشد مطلع می شویم زیرا بدن انسان از موهای کوچکی پوشیده شده که با راه رفتن حشرات روی آن ها احساس قلقلک (از نوع بد و نا خوشایند) به او دست می دهد.

به عبارت دیگر افرادی که اصطلاحا قلقلکی هستند خیلی زود متوجه راه رفتن حشره روی بدن خود شده و می توانند قبل از گزش، آن را از بین ببرند و از حشرات خطرناک در امان بمانند. به همین دلیل این افراد در طول تاریخ کمتر دچار گزیدگی های کشنده شده و عمر طولانی تری نسبت به سایرین داشته اند، در نتیجه صاحب فرزندان بیشتری نیز می شده اند که آن ها نیز قلقلکی بوده اند.

بنابراین می توان گفت انسان ها به دلیل مزیت هایی که قلقلک برای آن ها داشته است در دوره تکامل خود بیشتر قلقلکی شده اند تا با کمک این ویژگی از خطرات مصون بمانند.

اگر ما می توانستیم خودمان را قلقلک دهیم تشخیص راه رفتن یک حشره موذی روی پوست دشوار می شود و ما نمی توانستیم به خوبی از این حس استفاده کنیم. بنابراین منطقی است که نتوانیم خودمان را قلقلک دهیم.

قلقلک خوب

قلقلک خوب احساس خوبی ایجاد می کند و باعث می شود ما بخندیم و سرگرم شویم.

قلقلک دادن تنها مختص انسان ها نیست و بعضی از حیوانات نیز می توانند یکدیگر را قلقلک دهند، مثلا شامپانزه ها وقتی همدیگر را دنبال می کنند و قلقلک می دهند صدای نفس نفس از خود ایجاد می کنند، این صدا به معنای خسته شدن حیوان نیست بلکه منظورش این است که می خواهد بازی کند.

یکی دیگر از دلایل این که نمی توانیم خودمان را قلقلک دهیم شاید این باشد که قلقلک دادن یکی از راه های شادی و سرگرم شدن در کنار دیگران است در خالی که اگر می توانستیم خودمان را قلقلک دهیم علاقه به سرگرمی های گروهی و خنداندن دیگران در ما کمتر می شد.

چرا نمی توانیم خودمان را قلقلک دهیم؟

برای پاسخ کامل به این سوال لازم است کمی درباره بدن و سیستم سیگنال دهی مغز و عضلات صحبت کنیم.

سیستم حرکتی سیستمی است که اکثر حیوانات و همچنین انسان ها در بدن خود دارند، این سیستم از عضلات و مغز ما تشکیل شده و همان عاملی است که به ما امکان حرکت کردن می دهد.

زمانی که حرکت می کنیم مغز با ارسال سیگنال های الکتریکی و با کمک اعصاب که همانند سیم در همه جای بدن پخش شده اند برنامه ای به عضلات می فرستد.

این برنامه به عضلات می گوید که چه موقع و چگونه حرکت کنند و بعد از حرکت، چه انتظاری داشته باشند.

ما پنج حس بینایی، بویایی، چشایی، لامسه و شنوایی داریم و برنامه ارسال شده از سوی مغز به عضلات، پیش بینی می کند که این حواس بعد از هر حرکت خاص چه تغییری کرده و چه چیزهایی را احساس می کنند.

هنگامی که می خواهیم خودمان را قلقلک بدهیم مغز ما از طریق اعصاب برنامه ای می فرستد که به عضلات دست می گوید حرکت قلقلک را انجام دهند و به سایر عضلات می گوید که در حال قلقلک شدن هستند.

در حالی که وقتی شخص دیگری ما را قلقلک می دهد عضلات ما چنین برنامه ای از مغز دریافت نکرده اند، به همین دلیل تعجب کرده و احساس قلقلک شدن ایجاد می شود.

ما نمی توانیم خودمان را قلقلک دهیم چون مغز همیشه یک قدم جلوتر است و به حواس و عضلات می گوید که انتظار چه چیزی را داشته باشند، بنابراین ما غافلگیر نخواهیم شد!

منبع: theconversation

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا