چرا تاکنون قرص ضد بارداری مردانه تولید و عرضه نشده است؟

ایده قرص های ضد بارداری مردانه پدیده تازه و نوظهوری به نظر می رسد اما چنین نیست.

قرص ضد بارداری مردانه
قرص ضد بارداری مردانه

محققان برای حداقل نیم قرن گذشته با هدف ساخت قرص های ضد بارداری مردانه روی داروهای هورمونی مختلف مطالعه کرده اند که تاکنون هیچ یک از این تحقیقات به مرحله تولید و عرضه به بازار نرسیده است.

به نظر می رسد شرکت های تولید دارو علاقه ای به تولید این دارو ندارند و البته شاید مردان هم تمایلی به مصرف آن نداشته باشند! اما علت اصلی تاخیری که میان تولید قرص های ضد بارداری هورمونی زنانه و مردانه وجود دارد چیزی فراتر از این مسائل بوده و به دلایل اجتماعی و علمی مرتبط می باشد.

چرا مردان قرص ضد بارداری مصرف نمی کنند؟

علت عمده این که تولید و عرضه قرص های ضد بارداری مردانه با وقفه مواجه شده ساده است.

قرص ضد بارداری زنانه ترکیبی از استروژن و پروژسترون است که می تواند از بارداری در زنان پیشگیری کند. عرضه این قرص ها که اولین بار در سال 1960 توسط سازمان غذا و دارو تایید شد انقلاب عظیمی به دنبال داشت.

محبوبیت و کارایی قرص کنترل بارداری از سوی دیگر پیامدهای برنامه ریزی نشده ای نیز برای زنان به دنبال داشته و مسئولیت جلوگیری از بارداری، ناخوداگاه بر عهده زنان قرار گرفت.

در آن زمان و در سایه چنین پیشرفت های عظیمی در عرصه تولید مثل انسانی، قرص ضد بارداری مردانه احتمالا بی فایده و غیر ضروری به نظر می رسید اما در سال های پس از آن، محققان به این نتیجه رسیدند تولید داروهای ضد بارداری مردانه نه تنها از بارداری های ناخواسته جلوگیری کرده بلکه به کاهش بار مسئولیتی که زنان به واسطه مصرف قرص های ضد بارداری زنانه متحمل می شدند کمک خواهد کرد.

اگرچه تا چند سال آینده اثری از قرص های ضد بارداری مردانه در داروخانه ها مشاهده نخواهد شد اما محققان امیدوارند تولید و عرضه این قرص ها طی یک دهه آینده میسر شود.

تحقیقات تجربی

تحقیقات جدید، ایمنی چند فرمول جدید ضد بارداری مردانه را به اثبات رسانده اند که شامل دو فرمول خوراکی (قرص) و یک ژل خوراکی می باشد.

قرص اول دیمتاندرولون آندیکانوئت یا DMAU نام دارد که تست های ایمنی انسانی را گذرانده و قرص جدیدتر آن 11-beta-MNTDC نام دارد، لازم به ذکر است هر دو قرص هنوز در ابتدای چرخه توسعه خود قرار دارند.

ژل موضعی ضد بارداری NES/T داروی ضد بارداری مردانه دیگری است که از ترکیب پروژسترون و تستوسترون به دست آمده است.  این ژل نه تنها تست های ایمنی را گذرانده بلکه در حال حاضر برای تست کارایی آن به عنوان یک داروی ضد بارداری در دراز مدت، در حال آزمایش روی زوج های مختلف است.

هدف از این تحقیقات آن است که تنها با استفاده از یک ژل بتوان از بارداری جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است هر سه روش ذکر شده به شیوه مشابهی عمل می کنند.

دکتر استفان پیگ – استاد پزشکی دانشگاه واشنگتن – در این باره می گوید:

“این داروها نیز در اصل از همان چیزی استفاده می کنند که در قرص های ضد بارداری زنانه به آن توجه شده است: هورمون های اگزوژن (برون ریز)، تستوسترون در مقابل استروژن، به اضافه پروژسترون.”

پیگ که در تحقیقات مرتبط با هر سه دارو درگیر بوده ادامه می دهد:

“این داروها با مسدود کردن سیگنال های مغزی به بیضه ها، تولید توستروسترون در بیضه را متوقف کرده و  از آن جا که اسپرم بدون تستوسترون کافی نمی تواند کامل شود از بارداری پیشگیری می شود.”

اما مصرف این داروها هم در زنان و هم مردان با عوارض جانبی همراه است.

به عنوان مثال مصرف قرص های ضد بارداری زنانه عوارض مختلف از افزایش وزن و اختلال در خلق و خو گرفته تا عوارض جانبی جدی تری همچون کلسترول بالا و لخته شدن خون را به همراه خواهد داشت.

مصرف این داروها در مردان نیز می تواند به مشکلاتی همچون اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی بینجامد که از مهم ترین موانع سر راه توسعه این گونه داروها نیز محسوب می شوند.

دکتر تومر سینگر – مدیر بخش اندوکرینولوژی تولید مثل و ناباروری بیمارستان لنوکس هیل نیویورک – می گوید:

“مسئله این است که هر زمان تلاش ما به سوی تولید یک دارو پیش می رود بررسی عوارض جانبی بسیار سخت و زمان بر می شد. کاهش میل جنسی و افزایش اختلال نعوظ از عوارض غیر قابل اجتناب هورمون هایی همچون تستوسترون می باشد که مسئول تولید اسپرم است.”

احتمال موفقیت چقدر است؟

با این حال تحقیقات اخیر روی 11-beta از نگرانی و ترس نسبت به عوارض جانبی ناتوان کننده این داروها کاسته است.

در یک آزمایش کوچک از 40 شرکت کننده تنها 5 مورد کاهش میل جنسی خفیف و 2 مورد اختلال نعوظ گزارش شده و هیچ یک از شرکت کنندگان به خاطر عوارض جانبی دارو، مصرف آن را قطع نکردند.

دکتر سینگر با اشاره به این نتایج می گوید:

“این نتایج بسیار بسیار دلگرم کننده است زیرا اگر اغلب مردان قادر به تحمل دارو باشند هر مردی خودش می تواند به خطرات و مزایای دارو فکر کرده و تصمیم بگیرد دارو را مصرف کند یا خیر.”

برای مردانی که به دنبال روش های پیشگیری از بارداری هستند گزینه های کمی برای انتخاب وجود دارد. کاندوم و وازکتومی از جمله این روش ها هستند، اگرچه وازکتومی جراحی بسیار موثری محسوب می شود اما اثر آن دائمی است.

در حالی که قرص ضد بارداری مردانه از یک سو می تواند بسیار موثر بوده و از سوی دیگر دائمی نمی باشد.

دکتر پیگ می گوید:

“مردان زیادی هستند که می خواهند از این روش استفاده کنند، آن ها می خواهند کمک کنند و مسئولیت پیشگیری از بارداری را با همسر خود شریک شوند.”

از سوی دیگر قرص ضد بارداری مردانه راه حل عملی برای مشکل بارداری ناخواسته به شمار می رود که نیمی از بارداری ها در ایالات متحده از این نوع می باشند.

دکتر سینگر می گوید: ” بارداری ناخواسته یک مشکل واقعی در ایالات متحده و سراسر جهان است.”

به گفته دکتر پیگ، با این که روش های ضد بارداری زنانه متعددی وجود دارد اما بارداری ناخواسته همچنان به عنوان یک مشکل باقی مانده و حل نشده است. بارداری ناخواسته بار سلامتی، عاطفی و اقتصادی عظیمی برای کره زمین دارد و نیاز مبرم به پیدا کردن راه حلی موثر برای آن احساس می شود.

تولید داروهای ضد بارداری مردانه سال های زیادی طول خواهد کشید زیرا از یک سو قبل از این که هر دارویی وارد بازار شود ابتدا باید آزمایش های دقیقی در مقیاس بزرگ روی آن انجام شود.

از سوی دیگر از آن جا که داروهای پیشگیری از بارداری جدول زمانی طولانی تری نسبت به داروهای دیگر دارند و باید به صورت پیوسته مصرف شوند، بنابراین برای اثبات موثر بودن آن ها نیاز است یک یا دو سال مورد استفاده قرار بگیرند.

دکتر پیگ می گوید: ” ما فکر می کنیم این داروها یک دهه دیگر آماده می شود و برای تولید آن باید کار بیشتری انجام دهیم. آزمایشاتی که باید با ماهیت اصلی خودشان انجام شوند بسیار زمان بر خواهد بود.”

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا