پر هزینه ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

هزینه ساخت فیلم به خصوص طی سال های اخیر افزایش نجومی پیدا کرده است. این روند اگرچه اغلب در میان فیلم های پر فروش دیده می شود اما کم نیستند فیلم هایی که با وجود بودجه عظیمی که صرف ساخت و تولید آن ها شده فروش آن ها در گیشه چندان مطلوب نبوده و شکست تجاری محسوب شده است.

در افزایش هزینه های تولید یک فیلم عوامل مختلف از جمله دستمزد بازیگران، فرایند طولانی پس از تولید، تبلیغات و صد البته جلوه های ویژه نقش مهمی دارند.

در ادامه قصد داریم به معرفی 10 فیلم پر هزینه سینما تا سال 2019 با احتساب نرخ تورم بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

گران ترین فیلم های تاریخ سینما

1. انتقام جویان: عصر اولتران (Avengers: Age of Ultron)

فیلم انتقام جویان 2
فیلم انتقام جویان 2

هزینه تولید فیلم: حدود 478 میلیون دلار
سال انتشار: 2015
کارگردان: جاس ویدون
بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافالو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون

زمانی که کمپانی مارول و دیزنی برای پروژه سری فیلم های انتقام جویان برنامه ریزی می کردند بی شک از نظر هزینه کم نگذاشتند و اوج آن را در قسمت دوم این مجموعه یعنی عصر اولتران شاهد هستیم که به گزارش بسیاری از منابع پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینما می باشد.

اما علت بودجه سنگین انتقام جویان: عصر اولتران چه بود؟

در این فیلم بازیگران مشهور متعددی حضور داشتند، سوپر استارهایی که در فیلم های دیگر به عنوان نقش اول ظاهر می شوند و بی تردید تامین دستمزد آن ها بخش مهمی از هزینه فیلم را تشکیل داده است.

طبق گزارش های به دست آمده، رابرت دی جونیور که برای قسمت اول انتقام جویان دستمزدی بیش از همه هم بازی هایش و حدود 50 میلیون دلار دریافت کرده بود در قسمت دوم این سری فیلم ها شرط حضورش را دستمزد بیشتر برای خود و هم بازی هایش اعلام کرد که با آن موافقت شد.

با این حال درباره رقم دقیق بودجه ساخت انتقام جویان: عصر اولتران نمی توان نظر قطعی داد زیرا منابع مختلف ارقام متفاوتی ذکر کرده اند.

به گزارش Film LA این هزینه حدود 444 میلیون دلار (478.7 میلیون دلار با احتساب تورم) بوده در حالی که در مجله فوربس سال 2018 ادعا شد این مبلغ بالغ بر 495 میلیون دلار بوده است و در مقالات منتشر شده در سال 2015 آن را 250 میلیون دلار اعلام کردند.

2. دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)

فیلم دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته
فیلم دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته

هزینه تولید فیلم: حدود 430 میلیون دلار
سال انتشار: 2011
کارگردان: راب مارشال
بازیگران: جانی دپ، پنلوپه کروز، کیت ریچاردز، جودی دنچ، ایان مک شان

این فیلم قسمت چهارم از سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب است که در آن زمان با بودجه حدود 378.5 میلیون دلار (430 میلیون دلار با احتساب تورم) ساخته شد و این رقمی است که دیزنی نیز آن را تایید کرده است.

اما علت بودجه سنگین دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته چه بود؟

عوامل مختلفی در هزینه بر بودن این فیلم تاثیرگذار بوده اند که کمترین آن ها دستمزد بالای بازیگر اصلی فیلم یعنی جانی دپ برای ادامه حضورش در فیلم می باشد، او برای بازی در این فیلم 55.5 میلیون دلار دریافت کرد.

علاوه بر این هزینه ای که صرف جلوه های ویژه فیلم شده باورنکردنی است، بر اساس گزارش ها 10 شرکت جلوه پردازی به صورت همزمان اما جداگانه روی آن کار می کردند و هزینه سه بعدی کردن پس از تولید نیز عامل دیگری برای افزایش سرسام آور هزینه های این فیلم تخیلی بوده است.

گفته شده حدود 895 نفر در تولید فیلم نقش داشته اند.

3. دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان (Pirates of the Caribbean: At World’s End)

فیلم دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان
فیلم دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

هزینه تولید فیلم: حدود 421 میلیون دلار
سال انتشار: 2007
کارگردان: گور وربینسکی
بازیگران: جانی دپ، کیرا نایتلی، کیت ریچاردز، اورلاندو بلوم، نائومی واتس

این فیلم سومین قسمت از سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب و پر فروش ترین فیلم سال 2007 می باشد که بودجه سنگین آن نیز چندان دور از انتظار نبوده است.

هزینه ساخت دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان حدود 341.8 میلیون دلار (421 میلیون دلار با احتساب تورم) می باشد و در جایگاه سومین فیلم پر هزینه دنیا قرار گرفته است.

اما علت بودجه سنگین دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان چه بود؟

فاکتورهایی که در افزایش هزینه فیلم نقش مهمی داشتند شامل بودجه لازم برای جلوه های بصری و دستمزد ستارگان فیلم می باشد.

دیزنی برای کاهش بودجه فیلم، حمل و نقل بازیگران، هزینه لوکیشن ها و سایر موارد، تولید قسمت دوم (صندوقچه مرد مرده) و قسمت سوم را به صورت ترکیبی انجام داده است.

4. انتقام جویان: آخر بازی (Avengers: Endgame)

فیلم انتقام جویان: آخر بازی
فیلم انتقام جویان: آخر بازی

هزینه تولید فیلم: حدود 400 میلیون دلار
سال انتشار: 2019
کارگردان: برادران روسو
بازیگران: رابرت داونی جونیور، جاش برولین، مارک رافالو، تام هیدلستون، کریس ایوانز

طرفداران سری فیلم های انتقام جویان که به تماشای این فیلم نشسته اند خوب می دانند که قسمت چهارم و آخر انتقام جویان در واقع نوعی فیلم حماسی محسوب می شود بنابراین بودجه بالایی که صرف ساخت آن شده عجیب به نظر نمی رسد.

اما علت بودجه سنگین انتقام جویان: آخری بازی چه بود؟

با حضور بازیگرانی همچون رابرت داونی جونیور و سایر سوپر استارهای گران قیمت هالیوود که سابقه دریافت دستمزدهای بالا داشته اند بی شک سرمایه گذاری عظیمی برای ساخت این فیلم نیاز است، سرمایه ای حتی بیشتر از بسیاری از فیلم های کمیک مطرح دنیا!

از سوی دیگر جلوه های ویژه فیلم نیز فوق العاده پر هزینه بوده است.

اگرچه برای کاهش هزینه نهایی، انتقام جویان 4 بلافاصله بعد از قسمت سوم انتقام جویان ساخته شد و به همین دلیل ارائه آمار ارقام هزینه شده برای فیلم دشوار است اما با تایید دیزنی در مورد بودجه دقیق فیلم، بعید نیست این فیلم صدر نشین پر هزینه ترین های دنیای سینما شود.

5. کلئوپاترا (Cleopatra)

فیلم کلئوپاترا
فیلم کلئوپاترا

هزینه تولید فیلم: حدود 367 میلیون دلار
سال انتشار: 1963
کارگردان: جوزف ال منکویچ
بازیگران: الیزابت تیلور، ریچارد برتون، مارتین لاندو، رکس هریسون

با نگاهی اجمالی به لیست پر هزینه ترین فیلم های تاریخ سینما به راحتی می توان گفت در عصر دیجیتال و صرف هزینه های عظیم برای جلوه های ویژه و بالا رفتن انتظار مخاطبان، بودجه تولید فیلم ها نیز به مراتب افزایش یافته است اما در روزگاری نه چندان دور که خبری از جلوه های ویژه نبود بودجه بالای برخی فیلم های معروف همچون کلئوپاترا از کجا نشات می گرفته است؟

کلئوپاترا بی تردید از گران ترین های تاریخ سینما است که بازیگر مشهوری همچون الیزابت تیلور در آن به ایفای نقش پرداخته است.

عوامل فیلم از همان ابتدا قصد ساخت فیلمی را داشتند که در دوره خود به حماسه ای عظیم و ستاره دار تبدیل شود اما بودجه بالغ بر 44 میلیون دلار (367 میلیون دلار با احتساب تورم) رقمی است که حتی برای پروژه عظیمی همچون کلئوپاترا همراه با ریسک بوده است.

اگرچه فیلم با فروش 57.7 میلیون دلاری توانست عنوان پر فروش ترین فیلم سال را کسب کند و نامزد 9 جایزه اسکار و برنده 4 جایزه اسکار شود اما همچنان به عنوان یک شکست مالی محسوب می شود تا جایی که شرکت فاکس قرن بیستم را در آستانه ورشکستگی قرار داد.

اما علت بودجه سنگین کلئوپاترا چه بود؟

از عوامل اصلی که در پر هزینه شدن کلئوپاترا نقش داشتند می توان به تاخیر زیاد در تولید فیلم، تغییرات لوکیشن های فیلمبرداری برای دو بار، طراحی دقیق و زمان بر لباس ها، تغییر کارگردان، تهیه کننده، رئیس استودیو و بازیگران اشاره کرد.

بیماری تیلور و توقف موقتی پروژه و حتی رسوایی اخلاقی ستاره های فیلم یعنی تیلور و برتون نیز در بالا رفتن هزینه تولید فیلم بی تاثیر نبوده اند.

6. جان کارتر (John Carter)

فیلم جان کارتر
فیلم جان کارتر

هزینه تولید فیلم: حدود 342 میلیون دلار
سال انتشار: 2012
کارگردان: اندرو استنتون
بازیگران: ویلم دافو، برایان کرانستون، مارک استرانگ، دیوید شویمر، تیلور کیچ

با توجه به بودجه سنگین فیلم جان کارتر، این فیلم علی رغم فروش بیش از 300 میلیون دلاری در گیشه جهانی به عنوان یکی از بزرگ ترین شکست های تجاری تاریخ سینما شناخته شده و کمپانی دیزنی برای این پروژه حدود 200 میلیون دلار متضرر شده است.

بودجه ساخت فیلم جان کارتر حدود 307 میلیون دلار (342 میلیون دلار با احتساب تورم) می باشد.

جالب است بدانید این فیلم برای حدود 70 سال در دست ساخت بوده و بارها توسط شرکت های مختلف هالیوودی تولید آن آغاز و متوقف شده است.

اما علت بودجه سنگین جان کارتر چه بود؟

عوامل ساخت جاه طلبی زیادی درباره فیلم داشتند که به نمایش کشیدن آن به جلوه های ویژه سنگین، عکاسی و فیلمبرداری مجدد وسیع و طولانی مدت نیاز داشت، از طرف دیگر دیزنی فیلم را برای قالب های مختلف سه بعدی رایج در آن زمان آماده سازی کرد.

هزینه های بالای پس از تولید را به تلاش حدود 400 هنرمندی که در طول سال ها سعی کردند جان کارتر را به عرصه وجود آورند اضافه کنید بی شک رقم قابل توجهی خواهد شد که متاسفانه شکست سخت تجاری را برای دیزنی رقم زد.

7. گیسو کمند (Tangled)

فیلم گیسو کمند
فیلم گیسو کمند

هزینه تولید فیلم: حدود 320 میلیون دلار
سال انتشار: 2010
کارگردان: ناتان گرنو، برایان هاوارد
بازیگران: مندی مور، ران پرلمن، زاخاری لوی، برد گرت، لارین نیومن

در دنیای سینما ساخت هر فریم از یک فیلم یا انیمیشن چه به صورت دستی یا با رایانه هزینه کمی به دنبال نخواهد داشت اما دیزنی نیز بی شک برای به نمایش گذاشتن اثری دیدنی روی پرده سینما مانع افزایش بودجه و هزینه ها نخواهد شد.

گیسو کمند یکی از پروژه های سنگین و پر هزینه دیزنی است زیرا استودیو برای به تصویر کشیدن آن در قالب انیمیشن حدود 260 میلیون دلار (320 میلیون دلار با احتساب تورم) هزینه کرده و نام آن را به عنوان گران ترین انیمیشنی که تاکنون ساخته شده به ثبت رسانده است.

اما علت بودجه سنگین گیسو کمند چه بود؟

شاید پاسخ به این سوال باعث تعجب تان شود زیرا عامل اصلی این مسئله مو است!

از آن جا که متحرک کردن موهای انسان در انیمیشن ها همیشه گران و زمان بر بوده و با توجه به این که این فیلم اقتباسی از داستان راپونزل می باشد منطقی است که به تلاش مضاعف در این زمینه نیاز داشته باشد.

اگرچه این مسئله تنها علت افزایش بودجه گیسو کمند نبوده بلکه دیزنی در تولید این فیلم از شیوه های جدید استفاده کرده و تجربه های جدید اغلب هزینه بر می باشند.

فیلم سازان گیسو کمند برای ایجاد سبک بصری منحصر به فرد خود CGI را با انیمیشن سنتی cel ترکیب کردند تا اثری بصری هنری خلق کنند. ساخت این انیمیشن حدود 6 سال طول کشیده و در این مدت تولید آن دو بار متوقف و دوباره از سر گرفته شده است که خود یکی از دلایل افزایش هزینه کلی آن می باشد.

8. تایتانیک (Titanic)

فیلم تایتانیک
فیلم تایتانیک

هزینه تولید فیلم: حدود 318 میلیون دلار
سال انتشار: 1997
کارگردان: جیمز کامرون
بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کیت وینسلت، کتی بیتس، جیمز کامرون، بیل پاکستون

سال ها قبل از آن که CGI تا این حد فراگیر شود، در صنعت فیلم سازی از آن تنها به صورت تمرینی و در پروژه های خاص جلوه های ویژه استفاده می شد.

برای کارگردانی همچون جیمز کامرون که همواره از فناوری های جدید استفاده کرده تا رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کند تایتانیک یک مشکل منحصر به فرد داشت: چگونه بدون استفاده از CGI کشتی در نظر تماشاگر واقعی به نظر برسد؟

پاسخ به این سوال بود که باعث شد هزینه ساخت فیلم تایتانیک در سال 1997 حدود 200 میلیون دلار (318 میلیون دلار با احتساب تورم) شود که تا سال ها پس از آن نیز عنوان رکورد دار پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینما (بدون احتساب تورم) را یدک می کشید.

اما علت بودجه سنگین تایتانیک چه بود؟

کامرون توانست با در نظر گرفتن برخی تغییرات و حذف کردن برخی جزئیات کشتی را از مدل به واقعیت بیاورد اگرچه بعضی قسمت های کشتی کامل نبودند اما تا همین جای کار و با توجه به هزینه های صرف شده برای ساخت یک استودیوی اختصاصی و استخدام با تجربه ترین افراد توسط کامرون بودجه تولید فیلم تا حد قابل توجهی بالا رفت.

9. مرد عنکبوتی 3 (Spider-Man 3)

فیلم مرد عنکبوتی 3
فیلم مرد عنکبوتی 3

هزینه تولید فیلم: حدود 318 میلیون دلار
سال انتشار: 2007
کارگردان: سم ریمی
بازیگران: توبی مگوایر، کیرستن دانست، جیمز فرانکو

استودیوهای هالیوودی اگرچه صدها میلیون دلار صرف فیلم های ابر قهرمانی می کنند اما این ژانر هرگز به سطح موفقیت مورد نظر آن ها نرسیده است.

یکی از این فیلم های پر هزینه مرد عنکبوتی 3 است که با هزینه 258 میلیون دلاری (318 میلیون دلار با احتساب تورم) ساخته شد – یعنی از نظر بودجه با تایتانیک برابری می کند – و اگرچه نتوانست به اندازه دو قسمت قبل از خود نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند اما با فروش 900 میلیون دلاری آن در سراسر دنیا رقم بالای بودجه را کم و بیش توجیه کرده است.

اما علت بودجه سنگین مرد عنکبوتی 3 چه بود؟

دستمزد بازیگران تنها 25 درصد کل بودجه این فیلم را تشکیل داده و بیشتر هزینه ها صرف جلوه های ویژه، به خصوص به تصویر کشیدن ضد قهرمان شنی شده است.

گفته شده طی ساخت فیلم در مدت 2 سال حدود 270 نفر روی 950 صحنه فیلم کار کرده اند.

10. لیگ عدالت (Justice League)

فیلم لیگ عدالت
فیلم لیگ عدالت

هزینه تولید فیلم: حدود 313 میلیون دلار
سال انتشار: 2017
کارگردان: زک اسنایدر
بازیگران: بن افلک، هنری کویل، امی آدامز، گال گادوت

تلاش دی سی برای دنباله روی از موفقیت های انتقام جویان مارول تا حد کمی موفقیت آمیز بوده است.

لیگ عدالت با بودجه 300 میلیون دلار (313 میلیون دلار با احتساب تورم) به فروش 657 میلیون دلاری در جهان رسید با این حال از همتای مارولی اش عقب ماند.

سود به دست آمده از لیگ عدالت برای دی سی تا اندازه ای نبود که بتواند طبق برنامه ریزی های قبلی خود پیش برود تا آن جا که برخی پروژه های از قبل اعلام شده خود را کنسل کرد.

اما علت بودجه سنگین لیگ عدالت چه بود؟

یکی از مهم ترین دلایل این مسئله جدا شدن زک اسنایدر کارگردان از عوامل فیلم بود که به دلیل تغییر برخی صحنه ها و نیاز به فیلمبرداری مجدد و وسیع هزینه های فیلم تا حد قابل توجهی افزایش یافت.

برخی بازیگران در زمان فیلمبرداری مجدد مشغول پروژه های دیگر بودند و مهم ترین آن ها هنری کویل بود که به دلیل بازی در فیلم ماموریت غیر ممکن 6 سبیل گذاشته و حاضر به تراشیدن سبیلش نشد که برداشتن دیجیتالی آن میلیون ها دلار هزینه اضافی به دنبال داشت.

منبع: ranker

 

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا