فواید بوی باد شکم برای سلامتی چیست؟

فواید استشمام بوی باد شکم و معده
خواص بوی باد شکم

آیا می دانستید بوی باد شکم و معده که تقریبا همه افراد از آن فراری هستند و علاقه ای به آن ندارند ممکن است فواید و خواصی برای سلامتی بدن داشته باشد؟

مطالعات نشان داده این بوی آزار دهنده می تواند به کاهش فشار خون بالا، سلامت مغز و کلیه، پیشگیری از سکته مغزی و کاهش علائم پیری زودرس کمک کند.

حتما تعجب کرده اید! پس در ادامه مقاله با کوکا همراه باشید تا به بررسی نتایج علمی در این زمینه پرداخته و با فواید بوی باد شکم برای سلامتی و علت آن آشنا شویم.

آیا بوی باد شکم برای سلامتی مفید است؟

تحقیقات اخیر در حیوانات نشان داده یکی از ترکیبات اصلی موجود در گازهای گوارشی بو دار سولفید هیدروژن می باشد که باعث می شود باد شکم بویی شبیه بوی تخم مرغ گندیده داشته باشد.

مطالعه ای که در سال 2014 در دانشگاه اکستر انگلیس و تگزاس انجام شد نشان داده بوییدن سولفید هیدروژن می تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند، این نتیجه بر این نظریه استوار است که این گاز می تواند برای میتوکندری – بخشی از هر سلول که به تولید انرژی کمک می کند – مفید باشد.

محققان در این مطالعه متوجه شدند هنگامی که سلول های سرخرگ ها یا رگ ها دچار آسیب یا استرس ناشی از شرایط خاص می شوند از آنزیم های خود بدن برای ساخت سولفید هیدروژن – ماده موجود در باد شکم – استفاده می کنند زیرا این گاز به سلول ها کمک می کند تا استرس اکسیداتیو تولید شده در شرایط استرس زای بدن را تنظیم و کنترل کنند.

با این حال در صورت بدتر شدن شرایط، میتوکندری نمی تواند به اندازه کافی از این گاز تولید کند و ممکن است وضعیت سلامتی بدن به خطر بیفتد.

همان طور که می دانید استرس اکسیداتیو برای بدن بسیار مضر است و می تواند به التهاب و در نهایت مرگ سلولی منجر شود.

به همین دلیل در این پژوهش محققان سلول ها را در معرض سولفید هیدروژن مصنوعی به نام AP39 قرار دادند تا میتوکندری از آن استفاده کرده و از وخیم شدن اوضاع و افزایش استرس اکسیداتیو جلوگیری شود.

نتایج به دست آمده از این آزمایش مثبت بود و نشان داد تا 80 درصد میتوکندری هایی که در معرض این گاز قرار گرفتند از خواص محافظتی آن استفاده کرده اند.

این نتایج توسط مطالعه دیگری نیز تایید شده با این وجود نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

فواید بوی باد شکم

مطالعات بالینی اولیه روی سولفید هیدروژن مصنوعی AP39 تنها روی حیوانات انجام شده اما طبق نتایج به دست آمده به نظر می رسد این ماده برای بدن انسان نیز فایده داشته باشد، از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاهش فشار خون

سولفید هیدروژن باعث کاهش سفتی دیواره رگ های خونی شده و به کاهش فشار خون کمک می کند.

2. درمان حمله قلبی و سکته

این ماده با انبساط رگ های خونی پمپاژ خون را بهبود بخشیده، به درمان حمله قلبی کمک می کند و خطر بروز سکته را کاهش می دهد.

3. سلامتی کلیه

مطالعه ای نشان داده AP39 می تواند به درمان آسیب کلیوی ناشی از التهاب کمک کند.

4. محافظت از مغز

به نظر می رسد این ماده از آسیب مغزی پس از حملات قلبی پیشگیری می کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر را کاهش دهد.

5. کاهش اثرات پیری

AP39 از ساختارهای سلولی که به مرور زمان و با افزایش سن تضعیف می شوند محافظت می کند.

تمام فواید ذکر شده از آن جا نشات می گیرد که سولفید هیدروژن اثر منفی استرس اکسیداتیو روی سلول ها را کاهش داده و به قوی تر شدن سلول ها و افزایش طول عمر آن ها کمک می کند.

آیا بوی بد باد شکم نشانه بیماری است؟

بوی باد شکم حتی آن هایی که بوی فوق العاده بدی دارند در اغلب موارد طبیعی است و جای نگرانی نمی باشد.

اما گاهی باد شکم بیش از حد یا بوی شدید آن ممکن است نشانه مشکل خاصی در سلامتی بدن باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر همراه با گاز بیش از حد شکم یا بد بویی غیر طبیعی باد شکم به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی های شدید
  • احساس نفخ بیش از حد
  • احساس مریض بودن
  • استفراغ
  • یبوست
  • اسهال
  • کاهش وزن غیر طبیعی

این علائم در طولانی مدت می توانند نشانه بیماری های روده از جمله انسداد روده یا سرطان روده بزرگ باشند.

روش های کاهش باد شکم

اگر گاز و باد شکم شما زیاد است و مشکلات آزاردهنده ای برای تان ایجاد کرده توصیه می شود برای کاهش آن به نکات زیر توجه داشته باشید:

1. آهسته غذا بخورید

سریع غذا خوردن باعث می شود هوای بیشتری همراه غذا بلعیده و این هوا در بدن به گاز روده ناراحت کننده تبدیل شود، بنابراین برای کاهش باد و نفخ شکم لازم است سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید تا هوای کمتری وارد دستگاه گوارشی شود. این مورد در مورد آدامس جویدن نیز صدق می کند.

2. آب فراوان بنوشید

یبوست باعث می شود مدفوع برای مدت زمان طولانی به روده بچسبد. این مسئله علاوه بر آسیب معده، باد شکم را نیز بدبوتر از حالت معمول می کند در حالی که نوشیدن آب فراوان به شل شدن مدفوع و تنظیم حرکات روده کمک کرده و یبوست را برطرف می کند.

3. از نوشیدنی های گاز دار اجتناب کنید

نوشابه و سایر نوشیدنی های گاز دار همگی حاوی دی اکسید کربن هستند که می تواند در روده به گاز تبدیل شود.

4. حواس تان به فیبر باشد

هیچ شکی نیست که فیبر برای بدن بسیار مفید است اما غذاهای پر فیبر مانند میوه، سبوس جو دوسر و لوبیا همگی می توانند باعث تولید گاز بیشتر در دستگاه گوارش شوند.

اگر گاز بیش از حد در دستگاه گوارش شما را اذیت می کند مصرف فیبر را به صورت موقتی کاهش دهید تا مشکل برطرف شود.

5. داروها مهم هستند

داروهای بدون نسخه همچون سایمتیدین یا آلفا گالاکتوزیداز و اینورتاز می توانند به کاهش گاز و نفخ کمک کنند.

سایمتیدین حباب های گاز در دستگاه گوارشی را شکسته و آلفا گالاکتوزیداز و اینورتاز آنزیم هایی دارند که با تجزیه قند به بهبود هضم کمک می کنند.

6. تمرینات یوگا انجام دهید

اگر احساس می کنید روده شما پر از گاز شده و به راحتی دفع نمی شود می توانید از برخی تکنیک های یوگا برای دفع آن ها استفاده کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا