فواید مصرف مکمل اسید فولیک برای مردان

فواید و زمان مصرف فولید اسید برای مردان
خواص فولیک اسید برای مردان

اسید فولیک نسخه مصنوعی فولات یا ویتامین B9 است، این ویتامین از ویتامین های ضروری بدن محسوب می شود که بدن نمی تواند خودش آن را بسازد، به همین دلیل لازم است مقدار مورد نیازش را از طریق مواد غذایی مصرفی روزانه تامین کند.

همه ما با اهمیت مصرف فولات و اسید فولیک آشنا هستیم و می دانیم این ویتامین به خصوص برای افراد مسن، زنان و خانم های باردار بسیار ضروری است اما شاید درباره فواید فولات برای مردان چیزی نشنیده باشید.

در ادامه قصد داریم درباره فواید و مضرات فولات و اسید فولیک برای مردان صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

فواید اسید فولیک برای مردان

اگرچه اصطلاحات اسید فولیک و فولات اغلب به جای هم استفاده می شوند اما این دو تفاوت هایی با هم دارند. اسید فولیک دارای ساختار و اثر بیولوژیکی کمی متفاوت از فولات می باشد و بر خلاف فولات، به طور کامل به فرم فعال 5-متیل تترا هیدرو فولات تبدیل نمی شود.

بدن ما معمولا از فولات برای بسیاری از عملکردهای مهم خود از جمله موارد زیر استفاده می کند:

  • ساخت و ترمیم DNA
  • کمک به تقسیم سلول و رشد سلولی سالم
  • تولید و بلوغ گلبول های قرمز
  • تبدیل هموسیستئین به متیونین

برخی از مهم ترین فواید مصرف اسید فولیک و فولات برای سلامت مردان نیز به شرح زیر می باشد:

1. افسردگی

اختلالات روانی از مشکلات رایج در میان مردم است، گفته شده افراد مبتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی احتمالا فولات خون کمتری نسبت به افراد سالم دارند.

گفته شده ممکن است مصرف مکمل های اسید فولیک به همراه داروهای ضد افسردگی علائم این بیماری را تا حد قابل توجهی نسبت به مصرف صرفا داروهای ضد افسردگی کاهش دهد.

2. سلامت قلب

بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان می باشند. گفته شده در ایالات متحده از هر چهار مورد مرگ در میان مردان یک مورد به دلیل مشکل قلبی می باشد.

یکی از عوامل خطر زای بیماری های قلبی و سکته مغزی سطح بالای هموسیستئین در خون می باشد، این ماده نوعی اسید آمینه است که از هضم پروتئین در بدن ایجاد می شود.

خوشبختانه فولات نقش اساسی در متابولیسم هموسیستئین دارد و به پایین نگه داشتن سطح آن در بدن کمک می کند. به عبارت دیگر کمبود فولات ممکن است موجب افزایش سطح این ماده در خون شده و به عارضه هایپر هموسیستئینمی منجر شود.

بنابراین مصرف مکمل های اسید فولیک به کاهش سطح هموسیستئین و کاهش احتمالی خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد این مکمل ها برخی عوامل خطر زای بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا را نیز کاهش داده و به بهبود جریان خون و تقویت سلامت قلب کمک می کنند.

3. رشد موها

ریزش و سفیدی مو در مردان به خصوص با افزایش سن بسیار شایع است.

مکمل ها و ویتامین های زیادی در بازار وجود دارد که برای رشد مجدد مو و جلوگیری از سفید شدن موها توصیه شده و یکی از آن ها مکمل های اسید فولیک می باشد.

یکی از دلایل این که گفته شده اسید فولیک برای تقویت سلامت موها مفید است نقش آن در رشد سلولی سالم می باشد که روی سلول های موها نیز تاثیر گذار است.

4. باروری

اسید فولیک و روی اغلب به عنوان مکمل های تقویت باروری مردان در بازار عرضه می شوند.

نتایج به دست آمده در مطالعات متفاوت است، برخی تحقیقات نشان داده مصرف این مکمل ها در آقایانی که از مشکلات نا باروری رنج می برند مفید می باشد و به افزایش غلظت اسپرم و کیفیت آن در این افراد کمک می کند.

همچنین گفته شده مردانی که روزانه مکمل حاوی ویتامین E، سلنیوم و فولات مصرف می کنند تعداد و تحرک اسپرم بالاتری دارند.

با این حال نتایج برخی مطالعات تاثیر مکمل های فولات و روی در درمان نا باروری مردان را رد کرده است.

دوز مصرف و ایمنی مصرف اسید فولیک

به طور کلی مصرف زیاد فولات موجود در منابع طبیعی مانند مواد غذایی سرشار از فولات خطری برای سلامتی ندارد اما مصرف مکمل های دوز بالای اسید فولیک ممکن است با عوارض جانبی نا مطلوبی همراه باشد.

برخی عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسید فولیک شامل عدم تشخیص به موقع کمبود ویتامین B12، نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشد.

با همه این ها سمّیت فولات به ندرت اتفاق می افتد زیرا یک ویتامین محلول در آب است و بدن به راحتی فولات اضافی را دفع می کند.

سطح تحمل بالایی مصرف این ویتامین (بالاترین دوز مصرف که بعید است اثر منفی روی سلامتی بدن داشته باشد) 1000 میکرو گرم در روز می باشد، اگرچه تنها اشکال مصنوعی فولات از جمله اسید فولیک دارای این محدودیت هستند و مصرف بیش از حد مواد غذایی سرشار از فولات عارضه خاصی به دنبال ندارد.

گفته شده مصرف مکمل راهی مناسب برای تامین نیاز روزانه برخی افراد می باشد، این مسئله به خصوص در مورد افرادی که در معرض کمبود فولات قرار دارند، از جمله افراد مسن، صدق می کند.

مکمل های اسید فولیک به فرم های مختلف عرضه می شوند، به عنوان مثال ممکن است به صورت یک مکمل مستقل یا جزئی از مولتی ویتامین ها یا ویتامین ب کمپلکس و همچنین در ترکیب با سایر ویتامین های خاص تولید شوند.

این مکمل ها معمولا حاوی 680 تا 1360 میکرو گرم DFE معادل 400 تا 800 میکرو گرم اسید فولیک می باشند.

توصیه می شود از مصرف بیش از 1000 میکرو گرم اسید فولیک در روز اجتناب کنید مگر آن که پزشک توصیه کرده باشد.

همچنین توجه داشته باشید مکمل های اسید فولیک با برخی داروهای تجویزی رایج مانند متوترکسات، سولفاسالازین، و داروهای ضد صرع مختلف مانند دپاکون، دیلانتین و کارباترول تداخل دارند، در صورت مصرف هر یک از این داروها لازم است حتما قبل از مصرف مکمل اسید فولیک با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا