عوارض مصرف ماری جوانا چیست؟

عوارض مصرف و عکس گل ماری جوانا
عکس گل گیاه کانابیس یا شاهدانه (ماری جوانا)

ماری جوانا یا علف از مواد مخدر شناخته شده در سراسر جهان است که از گل ها، دانه ها، برگ و ساقه خشک گیاه شاهدانه به دست آمده و معمولا به عنوان ماده روان گردان آن را دود کرده یا در ویپ استفاده می کنند، اگرچه گاهی در غذاها، برای تهیه دمنوش یا روغن نیز به کار می رود.

ماری جوانا به نام های دیگری همچون گل، کانابیس، ماری جین و وید نیز معروف شده است.

شیوه مصرف ماری جوانا بسیار مهم است، به عنوان مثال زمانی که ماری جوانا را دود کرده و از طریق ریه استنشاق می کنند، ترکیبات موجود در آن به سرعت وارد خون شده و به مغز و سایر اندام های بدن می رسد در حالی که خوردن یا نوشیدن آن تاثیر کمتر و کندتری دارد.

این ماده مخدر مانند هر ماده روان گردان دیگر در کوتاه مدت و بلند مدت مضرات زیادی برای سلامتی بدن از جمله قلب، ریه، سیستم گوارش و ایمنی بدن داشته و مصرف بیش از حد و طولانی مدت آن به اعتیاد منجر خواهد شد.

اغلب اثرات ماری جوانا بلافاصله رخ می دهند اما تاثیر طولانی مدت این ماده به نحوه مصرف، مقدار مصرف و این که هر چند وقت یک بار مصرف شود بستگی دارد.

اگر کنجکاو هستید درباره عوارض و مضرات ماری جوانا روی سلامت بدن بیشتر بدانید تا پایان مقاله با کوکا همراه باشید.

مضرات ماری جوانا برای سیستم تنفسی

دود ماری جوانا نیز مانند دود حاصل از تنباکو از ترکیبات شیمیایی سمی از جمله آمونیاک و هیدروژن سیانید تشکیل شده که باعث تحریک مسیرهای برونش و ریه ها می شود.

افرادی که به صورت منظم ماری جوانا دود می کنند بیشتر در معرض خس خس سینه، سرفه، خلط سینه و همچنین عفونت های برونشیت و ریه قرار دارند و ماری جوانا باعث تشدید علائم بیماری های تنفسی موجود مانند آسم یا فیبروز کیستیک می شود.

مضرات ماری جوانا برای قلب و سیستم گردش خون

ماده روان گردان موجود در ماری جوانا که THC نام دارد از ریه ها به جریان خون حرکت کرده و از طریق خون به کل اندام های بدن می رسد.

این ماده در عرض چند دقیقه ضربان قلب را 20 تا 50 ضربه در دقیقه افزایش می دهد، این ضربان قلب سریع ممکن است تا سه ساعت ادامه داشته باشد و باعث افزایش خطر بروز حمله قلبی در بیماران قلبی خواهد شد.

علاوه بر این مطالعه ای نشان داده افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند 26 درصد بیشتر از دیگران دچار سکته مغزی می شوند.

به علاوه یکی از بارزترین نشانه های مصرف ماری جوانا خونی شدن چشم ها است زیرا ماری جوانا عروق خونی داخل چشم را بزرگ می کند، اگرچه این مورد باعث کاهش فشار داخل چشم ها نیز می شود که می تواند به صورت موقتی و برای چند ساعت روی علائم آب سیاه اثر مثبت داشته باشد.

مضرات ماری جوانا برای سیستم عصبی مرکزی

اگرچه گفته شده مصرف ماری جوانا به کاهش درد و التهاب و کنترل اسپاسم و تشنج کمک می کند اما در طولانی مدت می تواند اثرات بدی روی سیستم عصبی مرکزی بگذارد که باید به آن ها توجه داشت.

ماده THC موجود در ماری جوانا باعث افزایش تولید و آزادسازی دوپامین در مغز می شود – این ماده شیمیایی طبیعی از عوامل ایجاد کننده احساس خوب در افراد می باشد – که درک حسی و درک فرد از زمان را افزایش می دهد اما باعث تغییر نحوه پردازش اطلاعات در هیپوکامپ مغز شده و در نحوه قضاوت فرد اختلال ایجاد می کند. هیپوکامپ ناحیه مسئول حافظه در مغز است بنابراین هنگامی که فرد تحت تاثیر ماری جوانا است ممکن است در ثبت خاطرات جدید در ذهنش دچار مشکل شود.

علاوه بر این نتایج مطالعه انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان داده ماده THC به دلیل تغییر در درک حسی افراد می تواند به پارانویا یا اختلال توهم منجر شود.

مصرف ماری جوانا همچنین باعث تغییراتی در عملکرد مخچه و گانگلیون پایه می شود که در کنترل حرکات بدن و تعادل نقش مهمی دارند.

ماری جوانا ممکن است روی هماهنگی و پاسخ رفلاکس بدن نیز تاثیر منفی بگذارد و دوز یا غلظت بالای آن باعث توهم یا هذیان شود، به عبارت دیگر افرادی که تحت تاثیر این ماده مخدر هستند نباید رانندگی کنند.

همچنین به نظر می رسد بین مصرف ماری جوانا و برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب رابطه وجود دارد و مصرف این ماده مخدر علائم اسکیزوفرنی را تشدید می کند.

تاثیر ماری جوانا روی حافظه

تاثیر ماری جوانا روی حافظه و مغز به خصوص در جوانان بیشتر است و در افراد کمتر از 25 سال که مغز آن ها هنوز به طور کامل رشد نکرده ممکن است اثر دائمی روی پروسه تفکر و حافظه داشته باشد.

لازم به ذکر است مصرف این ماده در دوران بارداری روی مغز نوزاد متولد نشده تاثیر منفی می گذارد و ممکن است نوزاد در آینده از نظر حافظه، تمرکز و مهارت حل مسئله دچار مشکل شود.

طی یک مطالعه 25 ساله روی 3 هزار مصرف کننده آمریکایی مشخص شد افرادی که به مدت 5 سال یا بیشتر هر روز ماری جوانا مصرف می کنند نسبت به افرادی که تاکنون ماری جوانا مصرف نکرده یا کمتر مصرف می کنند در سنین میانسالی حافظه کلامی ضعیف تری خواهند داشت.

مضرات ماری جوانا برای هضم و گوارش

دود کردن ماری جوانا و استنشاق دود آن ممکن است باعث سوزش یا احساس گزیدگی در دهان یا گلو شود و مصرف خوراکی آن می تواند به مشکلات گوارشی منجر شود. به عنوان مثال THC خوراکی به دلیل نحوه پردازش آن در کبد ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ شود و به کبد آسیب برساند.

تاثیر ماری جوانا روی اشتها و وزن

کانابینوئیدها روی سلول های مغزی که با اشتها ارتباط دارند اثر می گذارند، این سلول ها در حالت عادی باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شوند اما با تغییر آن ها توسط ماری جوانا سطح گرسنگی فرد را افزایش داده و به افزایش وزن منجر می شوند.

سایر مضرات ماری جوانا

سایر عوارض جانبی و مضرات ماری جوانا عبارتند از:

  • ماده THC سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و فرد را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند.
  • سطح بالای THC باعث کاهش سطح توستوسترون در بدن شده که می تواند به کندی در حرکات، افزایش وزن و کاهش میل جنسی منجر شود، اگرچه بعد از ترک ماری جوانا سطح آن به حالت عادی بر می گردد.
  • تحقیقات نشان داده مصرف منظم مقادیر زیاد ماری جوانا باعث کاهش تراکم استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد.
  • به نظر می رسد افرادی که ماری جوانا دود می کنند سه برابر بیشتر از سایر افراد به سرطان سر یا گردن مبتلا می شوند اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

اعتیاد به ماری جوانا

تاکنون بحث های زیادی درباره اعتیاد جسمی و روانی به ماری جوانا انجام شده است و نتایج نشان داده مصرف این ماده مخدر می تواند هر دو نوع اعتیاد را به دنبال داشته باشد به خصوص اگر در سنین جوان تر، به مدت طولانی و در مقادیر زیاد THC مصرف شده باشد.

به نظر می رسد حدود 30 درصد مصرف کنندگان ماری جوانا به آن اعتیاد پیدا می کنند، این افراد در صورت عدم مصرف با علائمی همچون تحریک پذیری، بی خوابی و کاهش اشتها روبرو می شوند.

منابع: healthline inspiremalibu verywellmind

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا