روش های پخت سیب زمینی شیرین + استفاده در انواع غذا

طرز پخت سیب زمینی شیرین
طرز پخت سیب زمینی شیرین

پیش از این در مقاله خواص سیب زمینی شیرین با فواید شگفت انگیز آن آشنا شده اید؛ سیب زمینی شیرین از سبزیجات خوشمزه ای است که علاوه بر طعم ملایم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد و به عنوان یک ماده غذایی مغذی برای پخت و پز شناخته شده است.

اگرچه استفاده از سیب زمینی شیرین مانند سیب زمینی معمولی در میان ایرانی ها جا نیفتاده اما در نقاط مختلف دنیا از آن به عنوان ماده اصلی یا جانبی در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

سیب زمینی شیرین را می توان به تنهایی و به فرم های مختلف آب پز، کبابی، برشته، بخارپز و سرخ شده با پوست یا بدون پوست آماده کرده و یا آن را به صورت پخته داخل غذاهایی همچون سوپ و خورش ها به کار برد.

اگر می خواهید این سبزی خوش خوراک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با روش های مختلف پخت سیب زمینی شیرین آشنا شویم.

روش های پخت سیب زمینی شیرین

1. طرز تهیه سیب زمینی شیرین آب پز

روش اول:

برای آب پز کردن سیب زمینی شیرین ابتدا سیب زمینی ها را خوب با آب سرد بشویید و مطمئن شوید که پوست آن ها کاملا تمیز شود، سپس با چاقو سیب زمینی ها را پوست بگیرید.

قابلمه بزرگی که همه سیب زمینی ها به راحتی در آن جا شود را انتخاب کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید تا سطح سیب زمینی ها را بپوشاند.

قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس درب آن را گذاشته تا به مدت 20 دقیقه بپزد.

بعد از این مدت درب قابلمه را بردارید و سیب زمینی ها را تست کنید، سیب زمینی ها باید به اندازه ای نرم باشند که به راحتی بتوان سطح بیرونی آن ها را با چنگال سوراخ کرد اما نه آن قدر نرم که چاقو به راحتی از آن ها عبور کند.

طرز تهیه سیب زمینی شیرین آب پز
طرز تهیه سیب زمینی شیرین آب پز

اگر به اندازه لازم نرم نشده اند بگذارید 10 تا 15 دقیقه دیگر نیز بپزند، سپس آن ها را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شوند.

اگر می خواهید از سیب زمینی شیرین برای تهیه پوره استفاده کنید لازم است مدت زمان بیشتر – حدود 25 دقیقه تا 30 دقیقه – بپزد.

برای تهیه پوره از سیب زمینی آب پز سیب زمینی ها را داخل دستگاه میکسر بریزید و در حین مخلوط کردن 3/4 فنجان شیر، نصف فنجان کره و 3/4 فنجان شربت افرا به آن اضافه کنید.

روش دوم:

ابتدا سیب زمینی ها را با آب سرد شسته و بدون جدا کردن پوست، آن ها را داخل قابلمه ای قرار دهید و به اندازه ای آب به آن اضافه کنید که روی سیب زمینی ها پوشیده شود.

درب قابلمه را گذاشته و آن را روی حرارت قرار دهید. بعد از 20 دقیقه سیب زمینی ها را چک کنید، اگر به اندازه ای پخته هستند که چاقو به راحتی وارد می شود قابلمه را از روی حرارت برداشته و پوست سیب زمینی ها را بگیرید.

سیب زمینی های پخته را خرد کرده و به تنهایی با مقداری کره، نمک یا فلفل میل کنید یا می توانید آن ها را به سالاد، خورش ها و ماکارونی اضافه کنید.

2. طرز تهیه سیب زمینی شیرین بخارپز 

سیب زمینی ها را پوست گرفته و به تکه های کوچک تر خرد کنید، معمولا بهتر است هر سیب زمینی به سه یا چهار برش مساوی تقسیم شود.

برای بخارپز شدن سیب زمینی شیرین باید قطعات آن را مقابل بخار غلیظ – بدون تماس با آب جوش – قرار دهید، برای این کار ابتدا قطعات را داخل سینی مخصوص بخارپز کردن – سینی فلزی است که می توان آن را روی قابلمه آب جوش قرار داد – بگذارید.

اگر سینی مخصوص ندارید می توانید از یک صافی کوچک فلزی برای این کار استفاده کنید.

دو فنجان آب داخل قابلمه بریزید و سینی را داخل قابلمه قرار دهید طوری که با آب جوش فاصله داشته باشد.

طرز تهیه سیب زمینی شیرین بخار پز
طرز تهیه سیب زمینی شیرین بخار پز

سپس قابلمه را روی شعله زیاد قرار داده و درب آن را بگذارید. بعد از جوشیدن آب، شعله را متوسط کرده و 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید تا قطعات سیب زمینی پخته و نرم شوند.

توصیه می شود حدود 12 دقیقه بعد سیب زمینی ها را تست کنید، اگر چنگال به راحتی داخل آن ها فرو می رود سیب زمینی ها پخته هستند، در غیر این صورت 5 دقیقه دیگر نیز منتظر بمانید.

در پایان سیب زمینی های بخارپز شده را به همراه مقداری کره، نمک و فلفل سرو کنید. این روش کلاسیک برای خوش طعم شدن سیب زمینی معمولی و شیرین معمولا جواب می دهد.

برای این کار می توان از سیر نیز استفاده کرد اگرچه در نگاه اول به نظر می رسد سیر ترکیب مناسبی برای سیب زمینی شیرین نباشد اما کافیست یک بار آن را امتحان کنید تا عاشقش شوید!

پیاز نیز مانند سیر طعم دلپذیری به سیب زمینی شیرین می بخشد، نصف یک عدد پیاز را ریز خرد کرده و به همراه سیب زمینی بخارپز کنید. در اضافه کردن سیر یا پیاز دقت داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید.

برای خوش طعم شدن سیب زمینی شیرین می توان از ادویه جاتی همچون دارچین، جوز هندی و میخک نیز استفاده کرد، توصیه می شود ابتدا تنها مقدار کمی روی سیب زمینی ها پاشیده و در صورت لزوم آن را بیشتر کنید.

3. طرز پختن سیب زمینی شیرین با مایکروویو

سیب زمینی را با آب خنک خوب شسته و با حوله کاغذی خشک کنید. این کار به خصوص زمانی که می خواهید پوست سیب زمینی را نیز میل کنید اهمیت زیادی دارد.

با کمک چنگال شش تا هشت سوراخ روی سیب زمینی ایجاد کنید، چرا؟ زیرا هنگام گرم کردن آن در مایکروویو سیب زمینی به سرعت گرم شده و بین گوشت داخلی و پوست آن بخار جمع می شود، اگر این بخار به نحوی از سیب زمینی خارج نشود سیب زمینی داخل مایکروویو می ترکد.

سوراخ ها باید کوچک باشد و نیازی نیست سوراخ های خیلی عمیقی روی سیب زمینی ایجاد کنید. به جای آن می توانید با کمک چاقو یک علامت X کم عمق در بالای سیب زمینی ایجاد کنید.

در مرحله بعد حوله کاغذی را با آب سرد مرطوب کرده و بعد از گرفتن آب اضافه، آن را روی ظرف مایکروویو پهن کنید، سیب زمینی را وسط حوله قرار داده و آن را با حوله بپوشانید. این کار باعث می شود بخار اطراف سیب زمینی را گرفته که به پخت بهتر و حفظ رطوبت سیب زمینی کمک کرده و مانع کوچک شدن سیب زمینی می شود.

هشدار: هرگز از فویل آلومینیومی برای پختن سیب زمینی در مایکروویو استفاده نکنید زیرا این کار خطر بروز جرقه و آتش سوزی به دنبال داشته و ممکن است شیشه مایکروویو بشکند.

ظرف را داخل مایکروویو قرار دهید. زمان پخت به اندازه سیب زمینی و نوع مایکروویو بستگی دارد، مدت زمان لازم برای پختن سیب زمینی متوسط تا بزرگ معمولا 8 تا 12 دقیقه می باشد.

توصیه می شود بعد از 5 دقیقه سیب زمینی را بیرون آورده بچرخانید تا هر دو طرف به یک اندازه بپزد، بسته به این که چقدر سیب زمینی نرم است آن را به مدت 3 تا 5 دقیقه دیگر در مایکروویو قرار دهید.

بعد از این مدت اگر احساس می کنید سیب زمینی هنوز کامل نپخته هر 1 دقیقه آن را چک کنید.

طرز پخت سیب زمینی شیرین در مایکروویو
طرز پخت سیب زمینی شیرین در مایکروویو

برای پختن چند سیب زمینی به طور همزمان لازم است زمان را تقریبا 2/3 برابر افزایش دهید. مثلا اگر یک سیب زمینی بزرگ 10 دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد پخت دو عدد سیب زمینی بزرگ حدود 16 تا 17 دقیقه زمان می برد.

اگر دوست دارید سیب زمینی ها پوست تردی داشته باشند توصیه می شود ابتدا 5 تا 6 دقیقه آن ها را داخل مایکروویو بپزید، سپس آن ها را از حوله بیرون آورده و داخل فر که از قبل با دمای 204 درجه سانتی گراد گرم شده به مدت 20 دقیقه بپزید.

برای تست پختن نیز می توانید از چنگال استفاده کنید، اگر چنگال به راحتی وارد آن می شود اما قسمت مرکز سیب زمینی کمی سفت است سیب زمینی پخته است.

بعد از خنک شدن حوله را از آن جدا کرده و بگذارید 5 دقیقه خنک شود. این کار باعث می شود فرایند پخت مرکز سیب زمینی کم کم و با گرمای داخل آن تکمیل شود.

اگر سیب زمینی را بلافاصله بعد از پخت میل نمی کنید بهتر است بعد از خارج کردن از مایکروویو آن را داخل فویل بپیچید تا گرمای آن حفظ شود.

برای خوشمزه شدن سیب زمینی شیرین می توانید از کره آب شده، اندکی نمک و فلفل و در صورت تمایل یک قاشق خامه ترش و کمی پیازچه خرد شده استفاده کنید یا آن را همراه سس سالسا، خردل، تخم مرغ سرخ شده، سس خردل، کچاپ یا پیاز میل کنید.

4. طرز تهیه سیب زمینی شیرین برشته شده

روش اول:

قبل از برشته کردن سیب زمینی در صورت تمایل می توانید پوست سیب زمینی شیرین را بگیرید، اگرچه پوست آن نیز قابل خوردن است اما ممکن است بافت کمی خشن داشته باشد که همه آن را دوست ندارند.

سیب زمینی شیرین را به قطعات مساوی خرد کنید، بسته به سلیقه خودتان می توانید از قطعات نازک یا ضخیم استفاده کنید، اگرچه بهترین روش خرد کردن آن شکل گوه ای یا قاچی شکل کوچک و ضخیم است.

اگر سیب زمینی را برای مدت طولانی و در گرمای کمتر برشته کنید گوه ای ها تردتر خواهند شد.

قطعات سیب زمینی را داخل کاسه بزرگی بریزید و از ادویه جاتی همچون دارچین و همچنین آب پرتقال برای خوش طعم شدن آن استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید عسل، شکر قهوه ای و سس فلفل شیرین نیز به آن اضافه کنید اما برای اطمینان از این که قند موجود در آن ها هنگام برشته کردن نسوزد باید در شعله کم آن را برشته کنید.

سپس مقداری روغن روی سیب زمینی ها بریزید و خوب هم بزنید، این کار باعث می شود طی فرایند برشته کردن همه قسمت های سیب زمینی ها خوب بپزد.

سینی نچسب مورد نظر را با فویل بپوشانید، سینی باید به قدری بزرگ باشد که قطعات کاملا روی آن پخش شده و روی هم قرار نگیرند، بهتر است فاصله آن ها 1 سانتی متر باشد بدین ترتیب همه قطعات یک دست قهوه ای خواهد شد.

از فاصله زیاد بین قطعات سیب زمینی اجتناب کنید زیرا این کار باعث خشک شدن آن ها می شود.

سیب زمینی ها را به مدت 35 تا 40 دقیقه بپزید و هر 15 دقیقه آن ها را تکان دهید تا همه قسمت های آن ها خوب برشته شود.

هنگام سرو سیب زمینی برشته می توانید از سرکه بالزامیک، نمک و فلفل، جعفری یا ریحان تازه، فلفل چیلی و مقداری آب لیمو به عنوان چاشنی استفاده کنید.

سیب زمینی شیرین برشته را می توان به تنهایی سرو کرده یا آن را به سوپ یا خورش ها اضافه کرد.

طرز تهیه سیب زمینی شیرین برشته
طرز تهیه سیب زمینی شیرین برشته

روش دوم:

سیب زمینی را خوب شسته و خشک کنید، سپس با چنگال چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا بخار داخل سیب زمینی حین پختن از آن خارج شود.

فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید، سپس سینی مخصوص را با فویل پوشانده و سیب زمینی را روی سینی قرار دهید و داخل فر بگذارید.

حدود 1 ساعت طول می کشد تا سیب زمینی در این دما برشته شود، بعد از 45 دقیقه با کمک چنگال آن را چک کنید، اگر به راحتی سوراخ شود سیب زمینی پخته است.

سیب زمینی را از فر خارج کرده، نصف کنید و با مقداری نمک و فلفل، کره، شکر قهوه ای یا دارچین طعم دار کرده و با پوست یا بدون پوست سرو کنید.

5. طرز تهیه سیب زمینی شیرین کبابی

روش اول:

برای کبابی کردن سیب زمینی شیرین فر را روی تنظیمات گریل و در دمای حدود 177 درجه سانتی گراد گرم کنید. برای کباب کردن می توانید از زغال نیز استفاده کنید.

سیب زمینی ها را خوب شسته و خشک کنید، لازم نیست پوست آن ها را بگیرید.

سپس آن را به شکل گوه ای شکل یا مربع های 6 میلی متری خرد کنید، بهتر است هر سیب زمینی شیرین به هشت گوه تقسیم شود.

طرز تهیه سیب زمینی شیرین کبابی
طرز تهیه سیب زمینی شیرین کبابی

مقداری روغن، نمک، پودر پوست لیمو و فلفل کاین داخل ظرفی ریخته و مخلوط کنید، به جای پوست لیمو می توانید 1 قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید.

سس حاصل را روی سیب زمینی ها بریزید و خوب هم بزنید. برای خوش طعم شدن می توانید از 1 قاشق چایخوری ادویه جاتی همچون دارچین، زنجبیل، فلفل پاپریکا، پودر فلفل چیلی، رزماری یا آویشن نیز استفاده کنید.

قطعات سیب زمینی را روی سینی فر قرار داده و به صورت مورب بچینید، روی سیب زمینی ها را با درپوش فلزی بپوشانید، این کار باعث می شود گرما حفظ شده و سیب زمینی ها سریع تر پخته شوند.

سینی را داخل فر قرار دهید و بگذارید به مدت 40 دقیقه بپزد، در این مدت 2 بار آن ها را تکان دهید تا همه قسمت های سیب زمینی ها کباب شوند. بعد از این مدت آنه ها را چک کنید، اگر به راحتی با چنگال سوراخ می شوند و رنگ آن ها طلایی شده می توانید سینی را از فر خارج کنید.

بعد از پختن سیب زمینی ها آن ها را روی بشقاب بچینید، با جعفری، نمک و فلفل طعم دار کرده و از سس گوجه فرنگی یا سالسا برای خوش طعم شدن استفاده کنید.

روش دوم:

فر را روی تنظیمات گریل و حرارت متوسط به بالا گرم کنید (191 درجه سانتی گراد)، سپس سیب زمینی را شسته و از طول به دو نیم تقسیم کنید.

با کمک چاقو نصف قاشق غذاخوری کره روی هر قطعه سیب زمینی – از ناحیه برش خورده – بمالید و مقداری نمک و فلفل روی آن بپاشید.

سپس قطعات سیب زمینی را جداگانه با فویل های محکم بپوشانید و داخل فر قرار دهید. معمولا 1 ساعت طول می کشد تا سیب زمینی ها بپزد، در این مدت آن ها را مرتب با چنگال چک کنید.

هنگام سرو کردن فویل را جدا کرده و با ادویه جات دلخواه طعم دار کنید.

در ادامه بخوانید : طرز پخت مارچوبه در فر

منبع: wikihow

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا