طرز تهیه روغن میخک خانگی در منزل (آموزش تصویری)

روش درست کردن روغن میخک خانگی
طرز تهیه روغن میخک در خانه

اگر به دنیای روغن های گیاهی و کاربردهای بی نظیر آن ها در طب سنتی و آشپزی علاقه مند هستید حتما نام روغن میخک را شنیده اید و می دانید این روغن پر خاصیت برای تسکین دندان درد و التهاب گلو تاثیر خوبی دارد.

خوشبختانه روغن های گیاهی از جمله روغن میخک را می توان به راحتی از فروشگاه های مختلف تهیه و استفاده کرد اما بسیاری از ما ترجیح می دهیم برای اطمینان از اصل بودن، روغن را خودمان در منزل تهیه کنیم.

 چگونه روغن میخک درست کنیم؟

در ادامه مطلب قصد داریم درباره طرز تهیه روغن میخک در خانه صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

مواد لازم

  • دانه کامل میخک: 5 تا 10 عدد
  • روغن زیتون بکر یا فرا بکر: به مقدار لازم

بخش اول: جمع آوری مواد لازم

1. برای تهیه روغن میخک می توانید از دانه های کامل میخک یا میخک آسیاب شده استفاده کنید که هر دو را می توان از عطاری های معتبر تهیه کرد. برای پر کردن یک شیشه 30 میلی لیتری به حداقل 5 تا 10 میخک کامل یا حداقل یک یا دو قاشق چای خوری میخک آسیاب شده نیاز دارید.

طرز تهیه روغن میخک خانگی
طرز تهیه روغن میخک خانگی

نکته: هر چه تعداد میخک کامل یا مقدار میخک آسیاب شده بیشتر باشد روغن به دست آمده قوی تر خواهد بود.

2. یک بطری روغن زیتون فرا بکر یا بکر ارگانیک تهیه کنید، روغن زیتون به عنوان روغن حامل عمل کرده و باعث استخراج خواص میخک می شود. مقدار روغن زیتون مورد نیاز به مقدار روغن میخک شما بستگی دارد. برای تهیه 30 میلی لیتر روغن میخک به بیش از 30 میلی لیتر روغن زیتون نیاز نخواهید داشت.

طرز تهیه روغن میخک خانگی
طرز تهیه روغن میخک خانگی

3. یک ظرف شیشه ای تیره و ضد عفونی شده برای نگهداری روغن میخک داشته باشید. ضد عفونی کردن ظرف از خراب و آلوده شدن روغن جلوگیری می کند. برای راحتی در استفاده بهتر است شیشه دارای قطره چکان چشمی انتخاب کنید.

طرز تهیه روغن میخک در منزل
طرز تهیه روغن میخک در منزل

نکته: می توانید از ظرف شیشه ای روشن با درب محکم نیز برای این منظور استفاده کنید اما برای این که روغن کیفیت خود را از دست ندهد و خراب نشود باید ظرف را داخل یک کیسه کاغذی در مکان تاریک نگهداری کنید.

4. در پایان کار و پس از این که میخک و روغن با هم ترکیب شد ممکن است بخواهید رسوبات روغن را جدا کنید، برای صاف کردن روغن به پارچه تنظیف یا فیلتر قهوه نیاز دارید اگرچه این مرحله ضروری نمی باشد.

طرز تهیه روغن میخک در منزل
طرز تهیه روغن میخک در منزل

مرحله دوم: تهیه روغن میخک

5. اگر از میخک های کامل استفاده می کنید با دست تمیز 5 تا 10 عدد میخک را در شیشه آماده 30 میلی لیتری قرار دهید. اگر از میخک آسیاب شده استفاده می کنید می توانید 1/4 فنجان از آن را داخل شیشه 370 میلی لیتری (12 اونسی) بریزید.

نکته: هرچه تعداد یا مقدار میخک بیشتر باشد روغن میخک حاصل قوی تر خواهد بود، در این صورت باید هنگام اعمال آن روی پوست بیشتر احتیاط کرده و از مقدار کمتری روغن استفاده کنید.

میخک ها را داخل بطری شیشه ای بریزید
میخک ها را داخل بطری شیشه ای بریزید

6. به آرامی روغن زیتون را روی میخک ها بریزید تا جایی که حدود 2.5 سانتی متر روی میخک را بپوشاند. اگر از میخک آسیاب شده استفاده کرده اید یک فنجان روغن زیتون را به شیشه 370 میلی لیتری اضافه کنید.

روغن زیتون را به بطری شیشه ای اضافه کنید
روغن زیتون را به بطری شیشه ای اضافه کنید

7. درب شیشه را محکم بسته و آن را 3 یا 4 بار خوب تکان دهید. این کار باعث می شود روغن زیتون و میخک به طور کامل با هم مخلوط شوند.

درب ظرف را محکم ببندید
درب ظرف را محکم ببندید

8. برای استخراج ترکیبات شیمیایی موجود در میخک لازم است میخک و روغن زیتون مدتی کنار هم بمانند، برای این منظور شیشه را در مکانی تاریک و خنک قرار داده و بگذارید 10 تا 14 روز بماند. مطمئن شوید درب شیشه محکم بسته باشد تا روغن آلوده نشود.

9. بعد از گذشت این مدت می توانید از روغن میخک استفاده کنید، نیازی به صاف کردن روغن نیست اما اگر نمی خواهید میخک داخل روغن باقی نماند و رسوبات آن جدا شود یک پارچه تنظیف روی شیشه ای تمیز قرار داده و با کش محکم کنید، سپس به آرامی روغن را روی پارچه بریزید تا صاف شود.

روغن میخک را صاف کنید
روغن میخک را صاف کنید

10. می توانید دو یا سه بار دیگر از این میخک های کهنه برای تهیه روغن میخک استفاده کنید.

مرحله سوم: نحوه استفاده از روغن میخک

میخک از گیاهان پر خاصیت با ترکیبات شیمیایی مهم از جمله اوژنول است و روغن میخک یک داروی طبیعی برای تسکین موقتی دندان درد یا التهاب گلو محسوب می شود.

اگر قصد دارید از روغن میخک داخل دهان استفاده کنید باید ابتدا دهان خود را با محلول آب نمک گرم بشویید، این کار باعث می شود روغن میخک تاثیر بهتری داشته باشد.

برای استفاده از روغن میخک در دهان، توپ پنبه ای را به آن آغشته کرده و به آرامی روی دندان یا لثه آسیب دیده قرار دهید.

توجه داشته باشید روغن میخک درمان موقتی مشکل است و اگر دچار دندان درد شدید یا مشکل جدی دیگری در دهان خود هستید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگرچه روغن میخک جزو روغن های بی خطر است اما استفاده مکرر از آن داخل دهان یا روی لثه ها می تواند به لثه، پوست و غشاهای مخاطی آسیب بزند.

اگر از روغن میخک به عنوان دافع پشه استفاده می کنید کافیست آن را روی پوست خود اعمال کنید تا پشه ها به مدت 5 ساعت از شما دور بمانند.

قبل از استفاده از روغن میخک روی پوست بدن یا داخل دهان حتما با پزشک مشورت کنید و از عوارض احتمالی آن آگاه شوید.

منبع: wikihow

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا