معنی و داستان ضرب المثل پایش را از گلیمش بیشتر دراز کرده است

  معنی ضرب المثل پایت را به اندازه گلیمت دراز کن
پایت را به اندازه گلیمت دراز کن کنایه از چیست؟

ضرب المثل «پا را از گلیم خود دراز تر کردن» زمانی به کار می رود که شخصی حد و حدود خود را نداند.

گاهی زیاده خواهی برخی افراد باعث می شود که آن ها بدون توجه به شان و مقام شان چیزی را درخواست کنند که کاملا نابجا می باشد در این صورت ما این ضرب المثل را درباره ی آن ها به کار می بریم.

ضرب المثل «پا را از گلیم خود دراز تر کردن» به ما یاد آوری می کند هر شخص بایستی در انتظاراتی که از دیگران دارد حد و مرز خود را بشناسد و بیش از آن چه که باید درخواست و توقعی نداشته باشد.

هم چنین این ضرب المثل متذکر این مطلب است که در انجام دادن هر کاری باید توانایی های خود را در نظر بگیرم و با زیاده خواهی، خود را به دردسر نیندازیم.

ریشه و داستان ضرب المثل

در یکی از روز ها شاه عباس صفوی از راهی گذر می کرد که درویشی را دید روی گلیم اش دراز کشیده و خوابیده است.

درویش پا های خود را جمع کرده و به اندازه ی گلیم درآمده بود، شاه با دیدن درویش دلش سوخت و دستور داد تا یک مشت سکه به او بدهند.

چند دقیقه بعد که شاه از آن جا دور شد درویش اتفاق پیش آمده را با دوستان خود در میان گذاشت، یکی از درویش ها که سخنان او را شنید به فکر افتاد تا او هم از شاه انعامی بگیرد.

درویش دوم پوست تخت خود را در راه بازگشت شاه پهن کرد و منتظر ماند، پس از مدتی موکب شاه از دور نمایان شد و درویش برای جلب نظر شاه روی پوست دراز کشید و هر یک از دست‌‌ ها و پا های خود را به طرفی دراز کرد به طوری که نصف بدنش از پوست بیرون زده و روی زمین بود.

شاه نزدیک شد و با دیدن درویش در آن وضع و حال دستور داد تا تمام قسمت های بدن درویش که بیرون از پوست مانده بود را قطع کنند .

یکی از نزدیکان شاه با کنجکاوی از او سوال کرد: شما هنگام رفتن درویشی را دیدید که روی زمین خوابیده بود و به او انعام دادید اما اکنون در راه بازگشت درویش دیگری را دیدید روی زمین خوابیده است و دستور دیگری دادید، چه رازی پشت این کار شماست و علت چیست؟

شاه پاسخ داد : درویش اولی پایش را به اندازه ی گلیم خود دراز کرده بود اما درویش دومی پایش را از گلیم اش بیش تر دراز کرده بود.

معادل انگلیسی

Cut your coat according to your cloth

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا