انشا و معنی ضرب المثل از هر دست بدی از همان دست میگیری

انشا ضرب المثل از هر دست بدی از همان دست میگیری
معنی و کاربرد ضرب المثل از هر دست بدی از همان دست میگیری

ضرب المثل ” از هر دست بدی با همون دست پس می گیری ” یعنی نتیجه هر عملی وابسته به کاری است که خودتان انجام داده اید.

به زبان ساده تر یعنی پاسخی که انسان از کار ها و رفتار خوب خود خواهد گرفت خوبی، و پاسخ رفتار و کار بد، بدی خواهد بود، در واقع هر شخص “همان که کِشته، دِرو می کند”.

این ضرب المثل به ما نشان می دهد که هر فرد با نوع عملکرد و رفتاری که دارد سرنویشت خویش را رقم می زند و کائنات با هر انسانی همان طور بر خورد خواهد کرد که او با دیگران بر خورد کرده است.

ضرب المثل ” از هر دست بدی با همون دست پس می گیری ” به ما یاد آور می شود که عدالت در سراسر این جهان گسترده است و هیچ کار نا پسندی بدون عقوبت نخواهد بود و همچنین هیچ کار نیکی هم بدون پاداش و نتیجه نمی ماند.

آیه ی ” فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ : پس هر کس به وزن ذره ای نیکی کرده باشد آن را می بیند و هر کس به وزن ذره ای بدی کرده باشد آن را می بیند.” از قرآن کریم بیانگر همین موضوع می باشد.

ریشه و داستان این ضرب المثل

روزی درویشی فقیر اما بخشنده، ریسمانی که در خانه داشت را به بازار برد تا بفروشد و برای خود و خانواده اش غذا تهیه کند.

او به بازار رفت و ریسمان را به قیمت یک درهم فروخت، اما زمانی که می خواست غذا بخرد دو نفر را دید که با یک دیگر در حال دعوا هستند.

دعوا و جر و بحث آن دو هر لحظه بیش تر می شد، زمانی که درویش این وضعیت را دید از آن دو نفر علت دعوا را پرسید و آن ها گفتند این جر و بحث به خاطر یک درهم به وجود آمده است.

درویش برای پایان دادن به جر و بحث، یک درهمی که داشت را به آن ها بخشید و به نزاع بین آن ها پایان داد، سپس با دست خالی به خانه آمد و تمام ماجرا را برای همسرش تعریف کرد.

همسر درویش نه تنها به این کار همسرش اعتراضی نکرد بلکه از این اتفاق خوشحال هم شد، سپس در خانه به دنبال تکه پارچه ی کهنه ای گشت و آن را به درویش داد تا دوباره به بازار رفته و آن را بفروشد و بعد از آن غذایی تهیه کند.

درویش دوباره راهی بازار شد اما هر چه گشت خریداری برای پارچه اش پیدا نکرد تا این که مردی را دید که ماهی به دست دنبال مشتری می گردد.

او به مرد ماهی گیر گفت: اجناس ما هیچ خریداری ندارد اگر موافق باشی آن ها را با هم معاوضه کنیم. مرد کمی فکر کرد و بالاخره پیشنهاد درویش را پذیرفت و ماهی را به او داد و در مقابل تکه پارچه را گرفت.

درویش با ماهی به خانه بر گشت و آن را به همسرش داد، زن شکم ماهی را شکافت تا آن را برای طبخ آماده کند اما در همان لحظه مروارید درشتی از شکم ماهی پدیدار شد.

آن دو بسیار خوشحال شدند و مروارید را پیش گوهر فروش برده و آن را با قیمت بالایی فروختند.

خداوند متعال در مقابل یک درهمی که درویش بخشیده بود او را به ثروت زیادی رساند. به همین خاطر است که گفته می شود ” از هر دست بدی از همون دست پس می گیری ”

هر عمل از خیر و شر، کز آدمی سر می زند / آن عمل مزدش به زودی، پشت در در می زند

معنی و مفهوم : نتیجه عمل انسان به خودش بر می گردد چه عمل زشت و ناپسند و چه کار خوب، پسندیده و درست

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا