معنی و داستان ضرب المثل زیر آب کسی را زدن

معنی  اصطلاح زیرآب زدن چیست؟
معنی و ریشه ضرب المثل زیر آب زدن

ضرب المثل ” زیر آب زدن “ یعنی حرف زدن و دسیسه چینی کردن پشت سر کسی که باعث از دست رفتن موقعیت اجتماعی، کاری، و یا حتی محبوبیت فرد شود.

شاید برای بعضی از ما به واسطه ی تجربه ی شخصی، این ضرب المثل کاملا ملموس و قابل درک باشد، بسیار پیش آمده که در محل کار، یا در رابطه دوستی یا هر نوع موقعیت اجتماعی دیگر شخص سومی به خاطر دشمنی و حسادت با بد گویی کردن پشت سرمان باعث شده تا دیگران دیدگاه خوب و مثبت خود را نسبت به ما از دست بدهند.

متاسفانه زیر آب زدن یک شخص همیشه تنها با تغییر دیدگاه دیگران همراه نیست بلکه ممکن است حتی گاهی به نابودی زندگی طرف مقابل نیز ختم شود، و یک مثال ساده برای این مسئله از هم پاشیده شدن زندگی خانوادگی و اجتماعی فرد می باشد.

افرادی که خود در رسیدن به خواسته های شان نا توان هستند و از طرفی چشم دیدن موفقیت های دیگران را ندارند سعی می کنند تا با زیر آب زدن دیگران به مقام یا جایگاهی برسند، اگر چه ممکن است در ابتدا این افراد به هدف خود دست پیدا کنند اما بی شک این موقعیت جدید برای آن ها ماندگار نخواهد بود و بالاخره روزی رسوا خواهند شد.

دوری از افراد حسود و احتیاط در اعتماد به اطرافیان می تواند ریسک گرفتار شدن در دام این گونه افراد را پایین آورد زیرا اشخاص زیر آب زن با آگاهی از راز ها یا اشتباهات مان، از آن ها به ضرر ما استفاده می کنند.

ریشه و داستان ضرب المثل

در کمتر از صد سال پیش در خانه ها لوله کشی برای آب تصفیه شده وجود نداشت. آب تمیز درون حوض حیاط ریخته شده و برای استفاده های بعدی در آن جا نگه داری می شد.

در انتهای مخزن آب یا همان حوض ها محلی به نام زیرآب وجود داشت که از آن برای خالی کردن آبی که کثیف شده بود و لجن ته حوض استفاده می کردند.

برای خالی کردن آب کثیف و لجن، زیرآب را باز می کردند و این زیرآب به چاهی راه داشت که آب آلوده به آن جا می ریخت.

روش باز کردن زیرآب هم به این شکل بود که کسی درون حوض می رفت و زیرآب را باز می کرد تا لجن ته حوض از زیرآب به چاه برود و آب پاکیزه شود.

در همان زمان وقتی با کسی دشمنی داشتند، برای این که به او ضربه بزنند زیرآب حوض خانه اش را باز می کردند تا آب تمیز حوض نیز از طریق زیرآب تخلیه شده و صاحب خانه آن را از دست بدهد.

صاحب خانه هم زمانی که از این ماجرا خبردار می شد خیلی ناراحت می شد زیرا ذخیره آب پاکیزه اش را از دست داده بود.

در این موقعیت شخص با ناراحتی به دوستانش می گفت : زیرآبم را زده اند.

معادل انگلیسی

Pull the rug from under somebody

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا