معنی و داستان ضرب المثل دسته گل به آب دادن

دسته گل به آب دادن کنایه از چیست؟
مفهوم و ریشه ضرب المثل دسته گل به آب دادن کنایه

ضرب المثل ” دسته گل به آب دادن ” کنایه از خراب کردن کار هاست که بیش تر مواقع نا خواسته انجام می شود و ممکن است خود فرد و دیگران را به دردسر بیندازد.

زمانی که کسی کاری را به درستی انجام نمی دهد اصطلاحا می گوییم دسته گل به آب داده است، می توان گفت معنی این ضرب المثل به دلیل کاربرد زیاد در زندگی روزمره ی ما، برای بیش تر افراد کاملا ملموس و قابل درک است.

به باور برخی دسته گل به آب دادن از روی بد شانسی نیز می تواند باشد و افرادی هستند که دست به هر کاری می زنند خرابی و خسارت به بار می آورند، متاسفانه گاهی همین باور در ذهن و قلب یک فرد ریشه دوانده و همین انرژی منفی باعث می شود فرد تا پایان عمر در گیر شکست های پی در پی باشد.

این در حالی است که با یک دیدگاه مثبت نسبت به مسائل و تحقیق و برنامه ریزی درست می توان میزان اشتباهات و خسارات یک کار را کاهش داد یا از بین برد.

پس برای دسته گل به آب ندادن، فقط باید درباره ی هر کاری خوب تحقیق کرده و قبل از شروع میزان موفقیت و شکست آن را بسنجیم.

ریشه و داستان ضرب المثل

در روزگاران گذشته و در شهری مرد جوانی بود که مردم او را بد یمن و بد شگون می دانستند، از قضا مرد جوان دست به هر کاری می زد و به هر جا که پا می گذاشت اتفاق بدی در آن جا می افتاد و همین باعث شده بود مردم از او دوری کنند.

در یکی از روز ها، مرد جوان دختری را دید که سخت عاشق و دلباخته ی او شد، دختر نیز به این جوان علاقه مند شد و آن دو تصمیم گرفتند با هم ازدواج کنند.

مرد جوان به خواستگاری دختر رفت اما خانواده ی دختر به خاطر حرف و حدیثی که پشت سر پسر گفته می شد و او را بد شگون می دانستند با ازدواج آن دو مخالفت کردند.

پس از مدتی خواستگار دیگری برای دختر پیدا شد و قرار بر این شد تا دختر با خواستگارش ازدواج کند.

مرد جوان که طاقت دیدن عروسی دختر مورد علاقه اش با مرد دیگری را نداشت سر به کوه و دشت گذاشت و از شهر رفت.

روز عروسی دختر بود که مرد برای تسکین قلبش گل های زیبایی را از دشت چید و آن را در رودخانه ای که در مسیر بود انداخت.

رودخانه درست از جایی عبور می کرد که مراسم عروسی در آن جا تدارک دیده شده بود، کودکان زیادی کنار رودخانه و در مراسم عروسی مشغول بازی بودند.

دختر های کوچکی که در آن نزدیکی بودند با دیدن دسته گل زیبا در رودخانه تصمیم گرفتند آن را به دست بیاورند، یکی از دختر ها که بیش تر از بقیه مشتاق بود و اتفاقا رابطه خویشاوندی نزدیکی با عروس داشت خود را به رودخانه انداخت تا دسته گل را بگیرد اما جریان شدید آب باعث شد او غرق شود و کسی نتواند نجاتش دهد.

این خبر به مهمانان رسید و مراسم بهم خورد و عروسی تبدیل به عزا شد.

چند روز بعد مرد جوان که از هیچ چیزی خبر نداشت با ناراحتی به شهر بر گشت و متوجه شد که عروسی دختر مورد علاقه اش بهم خورده و تمام مردم شهر از حادثه ای صحبت می کنند که در روز عروسی رخ داده است.

او خود را باعث آن اتفاق معرفی کرد و ماجرای دسته گل را برای دیگران تعریف کرد.

مردم با شنیدن حرف های مرد جوان به او گفتند: پس تو بودی که آن دسته گل را به آب دادی.

معادل انگلیسی

Mess Up

drop the ball

Slip up

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا