انشا درباره ضرب المثل از ماست که بر ماست + ریشه و داستان

موضوع انشا : گسترش مفهوم ضرب المثل از ماست که بر ماست
مفهوم ضرب المثل از ماست که بر ماست چیست؟

موضوع انشا : مفهوم ضرب المثل از ماست که بر ماست

ضرب المثل ” از ماست که بر ماست “ این نکته را یاد آوری می کند که اتفاقات و حوادث زندگی ما، نتیجه ی عملکرد خود مان می باشد و نباید به خاطر آن ها دیگران را مقصر بدانیم و سرزنش کنیم.

انسان از عقل و اندیشه بر خوردار است و لازم است قبل از هر اقدامی درباره نتایج عملکرد خود خوب فکر کند تا در آینده در گیر مشکلات نشود.

در واقع اگر فردی به خاطر سهل انگاری دچار مشکلی شد قبل از هر چیزی باید اشکالات خود را قبول کرده و آن ها را اصلاح کند در غیر این صورت محکوم به تکرار اشتباهات گذشته خواهد بود.

در این میان نیز کسانی هستند که به جای رجوع به خود و اصلاح اشتباهات، همیشه دیگران را مقصر می دانند متاسفانه این افراد در زندگی همیشه شکست خواهند خورد.

این نکته آن قدر مهم است که حتی در قرآن کریم نیز اشاراتی به آن شده است.

آیه ی ” خداوند [سرنوشت] قومی را تغییر نمی‌ دهد مگر این که خود شان تغییر دهند. (رعد: 11) ” و ” هر مصیبتی که به شما می‌ رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده‌ اید. (شوری: 30) ” مربوط به همین موضوع است.

در زبان فارسی ضرب المثل های دیگری وجود دارند که دارای همین مفهوم هستند.

تعدادی از این ضرب المثل ها “ خودم کردم که لعنت بر خودم باد ” ، ” خود کرده را تدبیر نیست ” و ” کرم از خود درخت است ” می باشند.

اما ریشه ی این ضرب المثل به قطعه شعری از ناصر خسرو قبادیانی بر می گردد.

خلاصه داستان این ضرب المثل :

روزی عقابی به قصد شکار در آسمان به پرواز در آمد و در حالی که از شکوه و زیبایی بال ها و پرواز زیبایش مغرور شده بود گفت:

اکنون جهان زیر پای من است و هر جنبده ای که در زمین باشد از چشم تیز بین من دور نخواهد ماند. اگر تکه مویی در دریا ها باشد یا پشه ای بر سر علفی تکان بخورد، من آن را خواهم دید.

اما ناگهان تیر انداز ماهری تیری را به طرف عقاب پرتاب کرد و از شانس بد، تیر مستقیم به بال عقاب خورد او را به زمین انداخت.

عقاب مغرور بر زمین افتاده و مانند ماهی بی قراری می کرد و بال هایش را باز و بسته می کرد تا بتواند دوباره پرواز کند.

او با خود گفت: تعجب می کنم که این تیر که از جنس چوب و آهن است با این سرعت از کجا به طرف من پرتاب شد؟ و نگاهی به تیر کرد که در بالش فرو رفته بود ادامه داد: نمی توان کسی دیگری را سرزنش کرد زیرا هر اتفاقی که برای من افتاد به خاطر غرور و خود خواهی خودم بود.

معنی و مفهوم : پذیرش اشتباهات و سرزنش کردن خودمان به خاطر کار اشتباهی که انجام داده ایم.

معادل انگلیسی : Accusing the times is but excusing ourselves

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا