چرا صدای باران را دوست داریم؟

چرا صدای باران دلنشین است؟
چرا صدای باران دلنشین است؟

صدای باران یکی از گوش نوازترین و زیباترین آهنگ های طبیعت است که همه ما آن را دوست داریم و با گوش دادن به آن احساس آرامش می کنیم.

حتما برای شما هم پیش آمده صبح های بارانی که صدای نم نم باران را می شنوید به سختی از رختخواب جدا شده و ترجیح می دهید تا زمانی که باران قطع شود به چرت خود ادامه دهید. این مسئله تنها مختص شما نیست بلکه همه افراد چنین حس جالبی را تجربه کرده اند.

صدای باران به قدری آرامش بخش است که باعث می شود سریع تر به خواب رفته و خواب بهتری داشته باشیم، به همین دلیل بسیاری از افرادی که به مشکلات خواب دچار هستند از موسیقی باران برای خوابیدن استفاده می کنند. اما چرا؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا صدای باران تا این حد آرامش بخش است؟

1. سایر صداهای آزاردهنده را پنهان می کند

صداهای آزاردهنده هنگام خوابیدن و به خصوص شب ها باعث اختلال در خواب و عصبی شدن ما می شود و صدای باران در واقع نوعی صدای سفید است که به از بین بردن این صداهای ناخوشایند کمک می کند.

صدای سفید صدایی است که از ترکیب فرکانس های مختلف صوتی ایجاد شده و از آن برای پوشش دادن سایر فرکانس ها از جمله سر و صداهای مزاحمی که اغلب مانع خوابیدن ما می شوند استفاده می شود.

به عنوان مثال کسانی که در شهرهای شلوغ زندگی می کنند یا آپارتمان آن ها در نزدیکی یک چهار راه یا در منطقه پر جمعیت واقع شده معمولا شب ها با شنیدن صداهای مختلف از جمله بوق ماشین ها بی خواب می شوند در حالی که صدای باران معمولا همه صداهای دیگر را پوشانده و به ما این امکان را می دهد که به جای انواع سر و صداها روی موسیقی یکنواخت باران تمرکز کنیم.

از سوی دیگر زمانی که سعی در خوابیدن داریم مغز و ذهن ما به چیزهای زیادی فکر می کند و این افکار مانع چرت زدن خواهد شد در حالی که تمرکز در صدای سفید باران ذهن را خالی کرده و به کیفیت خواب کمک زیادی می کند.

2. برای مغز غیر تهدید کننده است

صدای باران و سایر موسیقی های مشابه آن مانند صدای امواج دریا یا صدای آب رودخانه باعث خواب آلودگی و آرامش ما می شوند و یکی از دلایل آن نحوه تفسیر مغز از صداهایی است که چه در خواب یا بیداری می شنویم.

به عنوان مثال صداهایی مانند فریاد یا صدای زنگ ساعت را به سختی می توان نادیده گرفت اما صداهایی همچون پیچیدن صدای باد در میان درختان یا برخورد امواج دریا این گونه نیستند بلکه اصواتی آرام و غیر تهدید کننده برای مغز محسوب می شوند، گویی مدام تکرار می کنند: “نگران نباش، نگران نباش!”

به طور کلی هرچه صدا بلندتر باشد باعث می شود ما سخت تر به خواب برویم اما آن چه از درجه و بلندی صدا مهم تر است ویژگی ها و نوع صدا می باشد که آیا مغز آن را تهدید کننده تفسیر می کند یا خیر، اگر تهدید کننده باشد در خواب فرد اختلال ایجاد خواهد کرد و آرامش او را به هم می زند.

اطلاعات صداهایی که می شنویم با توجه به نوع آن، به شیوه های متفاوتی توسط مغز پردازش می شوند، مثلا اگرچه صدای امواج دریا کاملا یکنواخت نیست و بین هر دو موج یک وقفه سکوت وجود دارد اما این صدا به تدریج به اوج می رسد و با صدایی همچون فریاد زدن ناگهانی یا زنگ تلفن که ناگهان سکوت را می شکند و در لحظه به اوج می رسد بسیار متفاوت خواهد بود.

این تمایز میان صداهای تهدید آمیز و ناگهانی و صداهای غیر تهدید آمیز و تدریجی است که سال 2012 در یک محیط یک بیمارستان نیز درباره آن تحقیق شده است.

مطالعات نشان داد صدای آلارم های تجهیزات بیمارستان حتی در درجه های پایین صدا (حدود 40 دسی بل) نیز باعث شد 90 درصد شرکت کنندگان در خواب سطحی و 50 درصد شرکت کنندگان در خواب عمیق از خواب بپرند.

در حالی که صداهای مربوط به هلی کوپتر و ترافیک ماشین ها با درجه صدای حدود 70 دسی بل تاثیر صدای آلارم تجهیزات، زنگ تلفن یا حتی صحبت های نسبتا آرام اطرافیان را نداشته و باعث از خواب پریدن شرکت کنندگان نشده است.

صدای باران نیز از جمله صداهای غیر تهدید کننده است که علاوه بر این که مغز با شنیدن آن خطری احساس نمی کند بلکه همان طور که قبلا گفتیم می تواند صداهای تهدید کننده دیگر را در خود پنهان کرده یا درجه آن ها را کاهش دهد.

در واقع صدای باران مانند یک پوشش صوتی روی صداهایی ناهنجاری که کنترلی روی آن ها نداریم عمل می کند.

3. باران یادآور عشق است

باران در طول تاریخ و ادبیات کهن یادآور عشق و احساسات بوده است و با توجه به این که اشعار و آهنگ های زیادی درباره عشق زیر باران شنیده ایم ناخودآگاه با بارش باران و شنیدن صدای آن احساسات ما غلیان کرده و قلب ما رقیق تر می شود.

بسیاری از افراد معتقدند این حس برای آن ها آرامش بخش بوده و خوشایند است.

4. به دوران جنینی مرتبط است

به گفته برخی منابع ما عاشق باران هستیم چون در ضمیر ناخودآگاه، دوران جنینی را برای ما تداعی می کند.

انسان ها در دوره جنینی در رحم مادر و در دنیایی پر از آرامش که با آب احاطه شده رشد می کنند و احتمالا حس خوشایندی که از شنیدن صدای باران و آب به انسان دست می دهد به دلیل آرامش مشابه دوران جنینی است که در لحظه در او ایجاد می شود.

منابع: livescienceambient-mixer

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا