شکوفه های درخت گیلاس نماد چیستند؟ (درخت ساکورا)

شکوفه گیلاس نماد چیست؟
شکوفه گیلاس نماد چیست؟

شکوفه درخت گیلاس چه رنگی است؟ | شکوفه های گیلاس در ژاپن | شکوفه های گیلاس در چین | شکوفه های گیلاس در کره جنوبی | شکوفه گیلاس نماد چیست؟ | بهترین مکان ها برای دیدن شکوفه های گیلاس

اگر تصاویر ژاپن را مرور کنید، می بینید که برخی از پارک‌های ملی، باغ‌ های امپراتوری و معابد مقدس آن پوشیده از شکوفه‌ های گیلاس (به انگلیسی : cherry blossom) هستند.

با این حال، این شکوفه های زیبا و در عین حال دست نیافتنی، چیزی بیش از یک منظره زیبا و دیدنی هستند. آن ها همچنین جایگاه ویژه ای در فرهنگ و تاریخ غنی ژاپن دارند.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد شکوفه های گیلاس و نمادگرایی آن در کشورهای مختلف جهان بدانید، برای شما آورده ایم. پس با کوکا همراه باشید…

شکوفه های گیلاس چه هستند؟

اگرچه اعتقاد بر این است که درختان گیلاس (Prunus Serrulata) از هیمالیا سرچشمه می گیرند، اما اکثر آن ها بومی کشور ژاپن هستند.

برخی از گونه های آن ها در کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، چین، ایالات متحده و حتی سیبری غربی نیز رشد می کنند.

شکوفه گیلاس که در ژاپن با نام درخت ساکورا نیز شناخته می شود، یک درخت زینتی است که یکی از محبوب ترین گونه های درختان گیلاس محسوب می شود.

این درخت، در بهار گل های صورتی یا سفید رنگ زیبایی تولید می کند و معمولا در پارک ها و باغ های عمومی رشد می کند.

همچنین برخی دیگر از گونه های درخت گیلاس مانند «کوتوله گریان» وجود دارند که به طور خاص در باغ های مسکونی و شخصی پرورش داده می شوند.

بر خلاف درختان بزرگ شکوفه گیلاس که می توانند تا 40 فوت رشد کنند، شکوفه های گیلاس کوتوله فقط تا 10 فوت رشد می کنند.

شکل ظاهری گل های شکوفه گیلاس بسته به رقم متفاوت است. برخی از گونه ها دارای گلبرگ هایی هستند که گرد یا بیضی شکل به نظر می رسند، در حالی که برخی دیگر نا مرتب و در دسته های بزرگ کنار هم قرار گرفته اند.

بیشتر ارقام می توانند دو تا سه هفته دوام بیاورند، اما در آب و هوای گرم تر دوام بیشتری دارند.

هر ساله، در فصل بهار، نزدیک به 2 میلیون نفر از پارک «اوئنو(Ueno)» در ژاپن بازدید می کنند که یکی از معروف ترین پارک های این کشور است و بیش از 1000 درخت گیلاس را در خود جای داده است.

ژاپنی‌ ها جشنواره‌ هایی تحت عنوان جشنواره شکوفه‌ های گیلاس برگزار می‌ کنند که به نام «هانامی» شناخته می‌ شوند تا به استقبال بهار بروند و زیبایی طبیعت را جشن بگیرند.

نمادگرایی شکوفه گیلاس

نماد و معنای پشت شکوفه های گیلاس از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، چینی‌ ها، ژاپنی‌ ها و کره‌ای‌ ها همگی اعتقادات متمایزی در مورد درخت شکوفه‌ های گیلاس دارند.

در اینجا نگاهی دقیق‌ تر به تفاوت‌ ها و شباهت‌ های بین تفاسیر آن ها خواهیم داشت.

شکوفه های گیلاس در ژاپن

تصویر شکوفه گیلاس ژاپنی
تصویر شکوفه گیلاس ژاپنی

در ژاپن، شکوفه های گیلاس جایگاه بسیار برجسته ای دارد و گل ملی غیر رسمی این کشور محسوب می شود. این گل ها به دلیل عمر کوتاهی که دارند به عنوان یادآور ماهیت گذرای زندگی هستند.

این امر به شدت به آرمان های بودایی مربوط می شود که به گذرا و شکنندگی زندگی انسان اشاره دارد و بر اهمیت توجه و زندگی در زمان حال تاکید دارد.

گل ها همچنین به عنوان نماد تولد و همچنین مظهر مرگ و نیز زیبایی در نظر گرفته می شوند.

هر ساله، جشنواره فرهنگی ژاپنی معروف به «جشنواره هانامی» به معنای «تماشای گل» در سراسر این کشور برای جشن گرفتن زیبایی شکوفه های گیلاس برگزار می شود.

این جشنواره که از دوره نارا (710 تا 794 بعد از میلاد) سرچشمه می گیرد، نمادی از رسیدن بهار و قدردانی از زیبایی های طبیعت است.

در هنگام هانامی، مردم در زیر درختان گیلاس جمع می شوند تا در حالی که از غذا، نوشیدنی و همنشینی یکدیگر لذت می برند، با هم آواز بخوانند.

اهمیت فرهنگی شکوفه های گیلاس را می توان در این باور باستانی مشاهده کرد که خدایان زمانی در درختان گیلاس زندگی می کردند.

کشاورزان به طور سنتی به درختان ساکورا دخیل می بستند و دعا می کردند، به این امید که خدایان محصول آن ها را برکت دهند.

شکوفه های گیلاس در چین

در حالی که در ژاپن شکوفه های گیلاس نماد طبیعت شکننده زندگی است، گل های آن در چین معنای متفاوتی دارند.

در چین، شکوفه های گیلاس که با تمایلات جنسی زنانه و زیبایی زنان مرتبط است، نمادی از تسلط در نظر گرفته می شود که اغلب با توانایی زنان برای تسلط بر ظاهرشان همراه است.

منشاء شکوفه های گیلاس در چین به جنگ دوم چین و ژاپن بین سال های 1937-1945 باز می گردد. همه چیز از زمانی شروع شد که گروهی از سربازان ژاپنی در دانشگاه ووهان چین درختان گیلاس کاشتند.

هنگامی که جنگ بین دو کشور پایان یافت، چینی ها تصمیم گرفتند با وجود روابط تیره و تار خود با ژاپن، درختان شکوفه گیلاس را حفظ کنند.

روابط بین این دو کشور به تدریج بهبود یافت و در نتیجه ژاپن تقریبا 800 درخت شکوفه گیلاس را به نشانه دوستی و صلح به چین اهدا کرد.

شکوفه های گیلاس در کره جنوبی

در کره جنوبی، اولین درخت شکوفه گیلاس به زمان حکومت ژاپن برمی گردد. این درخت اولین بار در کاخ چانگ دیونگ گونگ سئول کاشته شد و سنت ژاپنی تماشای شکوفه های گیلاس در کنار آن معرفی شد.

در پایان جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها تسلیم کره شدند. و تعداد زیادی از درختان گیلاس در جشن پنجاهمین سالگرد تسلیم شدن آن ها قطع شد.

اگرچه موضوع جشنواره‌ های شکوفه‌ های گیلاس در کره جنوبی کاملا بحث‌ برانگیز است، اما مردم همچنان به کاشت این درخت و برگزاری جشنواره‌ هایی برای مردم محلی و گردشگران ادامه می‌ دهند.

مردم کره جنوبی شکوفه های گیلاس را نماد زیبایی و پاکی می دانند. در فرهنگ پاپ کره ای، این شکوفه های زیبا با عشق واقعی نیز همراه بوده است.

در واقع، با توجه به گفته شخصیت اصلی زن در یک درام محبوب کره ای با نام گابلین، «اولین عشق شما زمانی محقق می شود که شکوفه های گیلاس در حال افتادن به روی زمین را بگیرید.»

چندین برنامه تلویزیونی کره ای نیز با این نماد سر و کار دارند و صحنه هایی فراموش نشدنی را در خیابان های پوشیده از درختان خیره کننده ساکورا فیلم برداری می کنند.

نمادگرایی کلی شکوفه های گیلاس

عشق، خلوص، تسلط و ماهیت زودگذر زندگی! این ها تنها برخی از معانی هستند که فرهنگ های مختلف با زیبایی زودگذر شکوفه های گیلاس مرتبط کرده اند.

جدای از این تفاسیر، این گل‌ ها به عنوان نمادی از تولد دوباره و نو شدن نیز در نظر گرفته می شوند؛ زیرا نشانه شروع بهار هستند. آن ها به ماه های تیره زمستان پایان دادند و مردم را با گلبرگ های صورتی درخشان مجذوب خود کردند.

علاوه بر این، این گل های ظریف شروع جدیدی را نیز نوید می دهند. با توجه به این که سال مالی و تحصیلی در ژاپن هر دو در آوریل، فصل درختان ساکورا، شروع می‌ شوند، این قیاس نیز صحیح است.

بهترین مکان ها برای دیدن شکوفه های گیلاس

اگر به دنبال بهترین مکان ها برای دیدن شکوفه های گیلاس هستید، این سه مقصد برتر ارزش دیدن دارند:

1. کیوتو، ژاپن

بین ماه های مارس و آوریل، شهر تاریخی کیوتو با صدها درخت ساکورای معطر که میلیون ها شکوفه گیلاس خود را به رخ می کشند، به یک بهشت صورتی جذاب تبدیل می شود.

مانند پارک اوئنو، شهر کیوتو سالانه بیش از 2 میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند.

مسیر فیلسوف، یک مسیر سنگی عجیب در شمال کیوتو در ناحیه هیگاشیاما است، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در ژاپن می باشد.

گفته می‌ شود که نام این خیابان از فیلسوف ژاپنی «نیشیدا کیتارو» گرفته شده است که هر روز در مسیر رسیدن به دانشگاه کیوتو مدیتیشن می‌ کرد.

این مسیر، با صدها درخت گیلاس در دو طرف خیابان دیده می شود که در طول بهار، شبیه به یک تونل صورتی خیره کننده از شکوفه های گیلاس می شود.

2. جزیره نامی، کره جنوبی

این جزیره، یک جاذبه معروف در چانچئون است. جزیره نامی نه تنها دارای پارک موضوعی، رینگ اسکیت، و میدان تیراندازی است، بلکه مسیرهایی پوشیده از شکوفه های گیلاس را نیز در خود جای داده است.

زیبایی این جزیره، آن را به یک مقصد بسیار محبوب در حومه شهر تبدیل کرده است که مورد علاقه و بازدید طرفداران K-drama و همچنین علاقه مندان به طبیعت است.

3. پاریس، فرانسه

پایتخت فرانسه یکی از جادویی ترین شهرها برای بازدید در فصل شکوفه های گیلاس است که معمولا از اواسط مارس تا اوایل آوریل شروع می شود.

درختان گیلاس در شهر عشق فراوانند و وقتی بهار می آید، هزاران جوانه صورتی ریز که درختان را پوشانده اند به زیبایی خودنمایی می کنند.

ابرهایی از گلبرگ های صورتی نیز از برج باشکوه ایفل دیده می شود که آن را به مکانی عالی برای عکاسی بداهه تبدیل می کند.

خلاصه

شکوفه های گیلاس با اعلام فرا رسیدن بهار، حس آرامش و صلح غیر قابل وصفی را القا می کنند.

آن ها همچنان به ما یادآوری می کنند که زندگی مانند زیبایی زودگذر آن ها، فانی است و باید هر دقیقه را به بهترین شکل زندگی کنیم.

در ادامه : عکس های زیبا از شکوفه های بهاری درختان گیلاس در ژاپن

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا