در سونوگرافی ان تی (nt) بارداری چه چیزهایی مشخص می شود؟

سونوگرافی ان تی
سونوگرافی ان تی

اکنون که می دانید باردار هستید، سلامتی شما و کودک در تمام دوران بارداری باید با دقت کنترل شود. پایش، شامل آزمایشات و غربالگری برای اطمینان از سلامتی و آگاهی از ناهنجاری های جنین است. یکی از این بررسی ها سونوگرافی NT است.

آگاه باشید که غربالگری های قبل از زایمان می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی شما مانند کم خونی یا دیابت بارداری را تشخیص دهد. غربالگری ها همچنین می توانند سلامتی کودک شما را تا حدی کنترل کرده و به شناسایی ناهنجاری های کروموزومی کمک نماید. دکتر نوید توفیقی راد متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در این رابطه نکاتی را بیان می کند.

غربالگری ها در طول بارداری در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام می شود. غربالگری سه ماهه اول نوعی آزمایش قبل از تولد است که اطلاعات اولیه و مهمی در مورد سلامتی کودک شما – یعنی خطر ابتلا به اختلالات کروموزوم در کودک – را در اختیار پزشک قرار می دهد.

سونوگرافی NT ، ناهنجاری های نوزاد شما را نشان می دهد. این آزمایش به طور معمول بین هفته های 11 تا 13 بارداری انجام می شود.

سونوگرافی (Nuchal Translucency)NT چیست؟

سونوگرافی NT یک ارزیابی غربالگری قبل از تولد است که برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی مرتبط با سندرم داون (تریزومی 21) تجویز می شود، یکی از شایع ترین شرایط ژنتیکی است که سالانه 1 از 700 نوزاد ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. غربالگری همچنین خطر ابتلا به سندرم های پاتو (تریزومی 13) و ادواردز (تریزومی 18)، ناهنجاری های کروموزومی نادر و اغلب کشنده را تعیین می کند.

سونوگرافی NT بین هفته 11 و 13 انجام می شود، زمانی که می توان بافت شفاف واقع در پشت گردن کودک در حال رشد را اندازه گیری کرد. اندازه گیری NT به طور متوسط ​​در حدود 2.18 میلی متر است. موارد اندازه گیری NT بالاتر از این مقدار در حین ارزیابی، احتمال وجود ناهنجاری های جنین را افزایش می دهد.

شایان ذکر است که داشتن مایعات یا فضای خالی در پشت گردن برای نوزادان، غیر معمول نیست. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که حداکثر 13 درصد از جنین های دارای کروموزوم طبیعی منعکس کننده اندازه گیری NT بیش از حد متوسط ​​2.5 میلی متر است. این آزمایش هیچ یک از این ناهنجاری های کروموزومی را تشخیص نمی دهد. این به پزشک شما کمک می کند تا خطر را تشخیص دهد و این که آیا آزمایش بیشتری لازم است یا خیر.

سونوگرافی NT چگونه انجام می شود؟

این غربالگری غیرتهاجمی است و از یک پروب سونوگرافی استفاده می شود. برای انتقال امواج صوتی و تسهیل حرکت پروب، از یک ژل مبتنی بر آب، روی پوست شکم مادر استفاده می شود. یک گزینه جایگزین آزمایش ترانس واژن است که در آن پروب سونوگرافی به واژن وارد می شود.

چه کسی باید غربالگری NT را انجام دهد؟

این غربالگری برای همه زنان باردار توصیه می شود و اغلب یکی از چندین آزمایش معمول قبل از تولد در سه ماهه اول است. در نهایت به شما بستگی دارد که آیا آزمایشات قبل از تولد را انجام می دهید یا خیر. نتایج حاصل از سونوگرافی می تواند به شما تا حدی کمک کند تا در مورد مراقبت های دوران بارداری خود تصمیم گیری کنید.

اگر با آزمایش پیگیری، یک اختلال کروموزومی تشخیص داده شود، به شما امکان می دهد از قبل برای نیازهای ویژه کودک خود آماده شوید. اگرچه NT به طور گسترده در دسترس است اما بعضی از مناطق روستایی و شهری ممکن است منابع لازم برای انجام این روش را نداشته باشند.

پروتکل انجام سونوگرافی

  • دوره بارداری باید 11 تا 13 هفته و شش روز باشد.
  • طول تاج جنین باید بین 45 تا 84 میلی متر باشد.
  • بزرگنمایی تصویر باید به گونه ای باشد که سر و سینه جنین تمام صفحه را اشغال کند.
  • جنین باید در وضعیت خنثی قرار گیرد، سر در راستای ستون فقرات قرار داشته باشد. وقتی بیش از حد گردن جنین باز می شود، اندازه گیری می تواند به طور کاذب افزایش یابد و هنگامی که گردن خم می شود، اندازه گیری می تواند به طور کاذب کاهش یابد.
  • باید دقت کرد که بین پوست جنین و آمنیون تمایز قائل شوید.
  • همیشه باید وسیع ترین قسمت شفافیت اندازه گیری شود.
  • در طول اسکن باید بیش از یک اندازه گیری انجام شود و حداکثر اندازه گیری که تمام معیارهای فوق را داشته باشد باید در پایگاه داده ثبت شود.
  • بند ناف ممکن است در حدود 5٪ موارد دور گردن جنین باشد و این یافته ممکن است باعث افزایش نادرست NT شود. در چنین مواردی، اندازه گیری NT در بالا و پایین بند ناف متفاوت است و در محاسبه خطر، استفاده از میانگین دو اندازه گیری مناسب تر است.

چگونه می توان برای غربالگری آماده شد؟

متخصصان بهترین مراکز رادیولوژی بیان می کنند اگر در سونوگرافی با مثانه پر قرار بگیرید، بهترین نتایج را خواهید گرفت، بنابراین سعی کنید قبل از انجام آزمایش، دستشویی نروید. ممکن است شخصی که اسکن NT را انجام می دهد قبل از شروع از شما بخواهد یک لیوان آب بنوشید.

خطرات سونوگرافی

سونوگرافی و آزمایش خون همراه، بدون درد هستند (مگر این که خراش سوزن را برای آزمایش خون حساب کنید) و خطری برای شما یا کودک ندارد.

اگر نتایج سونوگرافی غیرطبیعی داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟

نتیجه آزمایش غیر طبیعی یک احتمال آماری است، نه یک تشخیص مشخص. در صورت وجود ناهنجاری های کروموزومی، در مورد گزینه های آزمایش اضافی با پزشک خود صحبت کنید. دو آزمایش اضافی که پزشک ممکن است به شما توصیه کند، آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفتی است.

آمنیوسنتز مایعات خارج شده از کیسه آمنیوتیک را که نوزاد را در رحم نگه داشته است، تجزیه و تحلیل می کند. مایعات حاوی سلول هایی که اطلاعات ژنتیکی کودک را فراهم می کنند، از طریق سوزن از شکم مادر گرفته می شود. نمونه برداری از پرزهای جفتی زمانی انجام می شود که نمونه بافت جفت گرفته شود و از نظر وجود اختلالات بالقوه کروموزومی و مسائل ژنتیکی آزمایش شود. آگاه باشید که آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای کوریونی خطراتی از سقط را به همراه خواهد داشت.

مهم است که توجه داشته باشید سونوگرافی NT یک آزمایش غربالگری است و یک تشخیص نیست. این آزمایش یک توصیه است، نه یک آزمایش اجباری. برخی از مادران باردار برای جلوگیری از آگاهی از عوامل خطر، از آزمایش صرف نظر می کنند، به خصوص اگر نتیجه هیچ تأثیری در تصمیم آن ها برای ادامه بارداری نداشته باشد. اگر احساس نگرانی یا اضطراب در مورد تأثیر نتایج سونوگرافی NT بر روی خودتان دارید با پزشک خود صحبت کنید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا