رژیم غذایی المنتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رژیم غذایی المنتال چیست؟
رژیم غذایی المنتال چیست؟

رژیم غذایی المنتال یا رژیم پایه شامل فرمول های غذایی راحت هضم به شکل مایع یا پودر می باشد که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

این رژیم غذایی معمولا تحت نظارت پزشک و برای افرادی که مشکل گوارشی دارند تجویز می شود. علاوه بر این بعضی افراد از آن برای اهداف لاغری خود استفاده می کنند که از نظر علمی تایید نشده است.

برای آشنایی بیشتر با رژیم پایه المنتال و فواید و مضرات آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

رژیم غذایی المنتال چیست؟

این رژیم غذایی شامل فرمول های کاملا مغذی به فرم پیش هضم است که معمولا به شکل مایع یا پودر عرضه و قبل از مصرف با آب مخلوط می شود.

این فرمول های غذایی حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات هایی هستند که به بلوک های سازنده آن ها – اسید آمینه ها، اسیدهای چرب و شکر – تجزیه شده اند، همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیز می باشند. این مواد مغذی به راحتی جذب بدن شده و فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد نمی شود.

لازم به ذکر است به علت دیر هضم بودن چربی ها نسبت به کربوهیدرات و پروتئین، در اغلب فرمول های مغذی مقدار کربوهیدرات و پروتئین بیشتری گنجانده شده است.

موارد استفاده رژیم المنتال

رژیم غذایی المنتال اغلب برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند توصیه می شود و به کاهش علائم برخی بیماری ها کمک می کند، از جمله:

1. بیماری کرون

بیماری کرون از بیماری های التهابی روده است که معمولا با درد شکمی، نفخ، اسهال و استفراغ همراه است.

2. ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EoE)

EOE نوعی التهاب لوله مری است که به مری آسیب زده و با علائمی همچون مشکل بلع، درد قفسه سینه و سوزش سر دل همراه است.

3. رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO)

در اختلال SIBO باکتری های روده کوچک بسیار زیاد شده و به نفخ، گاز و درد معده منجر می شود.

4. سایر موارد

پزشک ممکن است این رژیم غذایی را برای افرادی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارشی یا روده قرار گرفته اند و همچنین کسانی که به دلیل بیماری خاصی همچون سرطان یا بی اشتهایی عصبی از کمبود مواد مغذی رنج می برند نیز تجویز کند.

همان طور که قبلا گفتیم بعضی از افراد نیز از این رژیم پایه برای کاهش وزن استفاده می کنند در حالی که رژیم المنتال برای لاغری تنظیم نشده است.

علاوه بر موارد ذکر شده به نظر می رسد این رژیم به کنترل درد در بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن نیز کمک می کند اما تحقیقات در این زمینه محدود است.

نحوه عملکرد رژیم المنتال

در رژیم غذایی المنتال معمولا تنها از فرمول های غذایی ابتدایی بدون هرگونه ماده غذایی جامد استفاده می شود و آب و چای ساده از مایعات مجاز این برنامه غذایی محسوب می شوند.

فرمول های مغذی المنتال به شکل مایع یا پودر هستند که به روش های مختلف از جمله به وسیله لوله تغذیه، تزریق یا ترکیب پودر با آب و به شکل نوشیدنی مصرف می شوند، این فرمول ها کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و با نسخه و بدون نسخه در دسترس می باشند.

برای جلوگیری از گرفتگی و ناراحتی های معده توصیه می شود این فرمول ها به آرامی و آهسته میل شود و نوع و مقدار آن نیز باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه و با توجه به کالری و نیاز تغذیه ای شخص تعیین شود.

در اغلب موارد افراد تمام نیازهای تغذیه ای خود را از فرمول های ابتدایی دریافت می کنند و نیاز به مصرف هیچ ماده غذایی دیگری ندارند اما برخی افراد ممکن است تنها بخشی از نیازهای روزانه خود را از فرمول ها تامین کرده و باقی مانده را به صورت غذاهای جامد مصرف کنند که به آن رژیم غذایی نیمه المنتال گفته می شود.

بعضی از بیماران از جمله کسانی که بخشی از روده خود را طی عمل جراحی جدا کرده اند تا پایان عمر از این رژیم غذایی استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر تنها تا زمانی که علائم بیماری آن ها بهبود پیدا کند از رژیم المنتال پیروی می کنند.

رژیم المنتال معمولا برای کاهش وزن توصیه نمی شود اما از نظر تئوری می تواند برای این منظور استفاده شود.

رژیم المنتال و کاهش وزن

رژیم المنتال اگرچه از برخی جهات ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد اما تحقیقات علمی کافی در این زمینه انجام نشده است.

مطالعات انجام شده روی افراد بیمار که با رژیم المنتال درمان شده اند نشان داده این رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن قابل توجهی منجر شود با این حال لاغر شدن از فواید آن محسوب نمی شود.

از آن جا که رژیم المنتال معمولا از فرمول های کاملا مغذی – و نه هیچ ماده غذایی دیگر – استفاده می کند به راحتی می توان از آن پیروی کرده و نیازی به آماده کردن غذای دیگری نیست و حتی اگر به طور کامل از مواد غذایی جامد اجتناب شود نیازهای تغذیه ای فرد بدون افزایش کالری دریافتی تامین می شود با این حال استفاده از آن بدون نظارت پزشک هرگز توصیه نمی شود.

عوارض رژیم المنتال

برخی معایب رژیم المنتال برای کاهش وزن عبارتند از:

  • این رژیم غذایی تنها زیر نظر پزشک و در افرادی که از بیماری خاص – مواردی که قبلا گفته شد – رنج می برند توصیه می شود
  • از آن جا که مواد غذایی کامل از رژیم المنتال حذف شده است استفاده طولانی مدت از این رژیم غذایی دشوار است
  • افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند به دلیل کاهش گزینه های غذایی ممکن است در مراحل اولیه دچار خستگی یا تحریک پذیری شوند
  • استفاده از این رژیم غذایی هزینه بر است
  • فرمول های المنتال معمولا حاوی چربی کم و کربوهیدرات فراوان هستند که ممکن است باعث افزایش قند خون شود

سخن پایانی …

رژیم غذایی المنتال در صورتی که زیر نظر متخصص استفاده شود احتمالا به درمان مشکلات گوارشی شدید کمک خواهد کرد اما استفاده از آن برای کاهش وزن در افراد سالم بسیار هزینه بر، دشوار و غیر ضروری می باشد و تحقیقات کافی نیز در این مورد انجام نشده است.

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بهتر است به جای رژیم المنتال از رژیم غذایی سالم شامل مواد مغذی، میوه و سبزیجات استفاده کرده و از فعالیت های ورزشی منظم غافل نشوند.

در ادامه بخوانید : تاثیر قهوه در رژیم لاغری

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا