روغن نارگیل برای دیابت خوب است یا بد؟

فواید و تاثیر روغن نارگیل بر دیابت
فواید و تاثیر روغن نارگیل بر دیابت

دیابت از بیماری های مزمن و شناخته شده است که برای کنترل آن نیاز به تغییرات اساسی در رژیم غذایی و توجه دقیق به باید و نبایدهای تغذیه ای می باشد. یکی از مواردی که دیابتی ها معمولا به آن توجه نشان می دهند روغن مورد استفاده در غذاها می باشد.

اگر به عنوان یک دیابتی به دنبال تغییراتی در روغن های مورد استفاده در برنامه غذایی خود هستید احتمالا شنیده اید روغن نارگیل جایگزین خوبی برای بسیاری از روغن ها محسوب می شود اما مطمئن نیستید که این روغن روی دیابت چه اثری می گذارد و آیا مصرف آن برای دیابت مفید است یا مضر.

برای آشنایی با خواص و مضرات روغن نارگیل برای دیابت در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

ویژگی های تغذیه ای روغن نارگیل

روغن نارگیل که برخی به آن روغن کوپرا نیز می گویند از گوشت نارگیل های بالغ به دست می آید و سرشار از آنتی اکسیدان و تری گلیسیریدهای انرژی زا و همچنین کلسترول پایین می باشد.

این روغن نه تنها عطر و طعم شیرین و آجیلی دارد بلکه چربی کمی نیز از خود به جا می گذارد و معمولا از آن به عنوان جایگزینی برای کره، روغن زیتون یا روغن های گیاهی در پخت و پز استفاده می شود.

فواید استفاده از روغن نارگیل برای دیابت

اگر به دیابت مبتلا هستید خیلی خوب می دانید که کنترل وزن سالم یکی از مهم ترین نکات در برنامه غذایی روزانه دیابتی ها می باشد که به خصوص برای دیابت نوع 2 بسیار مهم است زیرا دیابت نوع 2 به طور کلی با مقاومت بدن در برابر انسولین شروع می شود و مقاومت به انسولین با اضافه وزن رابطه دارد.

به نظر می رسد افرادی که چربی های زنجیره متوسط مانند روغن نارگیل به عنوان بخشی از رژیم لاغری خود مصرف می کنند نسبت به کسانی که روغن زیتون استفاده می کنند چربی بیشتری از دست می دهند.

روغن نارگیل سرشار از چربی های زنجیره متوسط است، به عبارت دیگر این چربی جامد به سختی به چربی های قابل ذخیره در بدن تبدیل می شود و همین ویژگی باعث شده سوزاندن آن در بدن راحت تر انجام شود.

همچنین گفته شده روغن نارگیل بکر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد استرس است. ناگفته نماند بر خلاف روغن زیتون، استاندارد صنعتی برای روغن نارگیل بکر وجود ندارد و روغن نارگیل تولید کنندگان مختلف می توان متفاوت باشد.

معمولا منظور از بکر، روغن فراوری نشده می باشد که فرایند معطر سازی و بلیچینگ روی آن انجام نشده است.

تاثیر روغن نارگیل روی دیابت 1 و 2

به نظر می رسد روغن نارگیل می تواند علائم دیابت نوع 2 را کاهش دهد، به عنوان مثال گفته شده رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب زنجیره متوسط مانند روغن نارگیل احتمالا به جلوگیری از چاقی و مبارزه با مقاومت به انسولین کمک می کنند که هر دو از عوامل ایجاد کننده دیابت نوع 2 می باشند.

همچنین احتمالا روغن نارگیل رابطه مستقیم با کاهش سطح قند خون دارد. اسیدهای چرب زنجیره متوسط باعث کاهش تجمع چربی ها شده و عملکرد انسولین در بافت چربی و عضلات را تقویت می کنند. با این حال نمی توان با اطمینان درباره این مسئله صحبت کرد.

از دیگر فواید احتمالی روغن نارگیل برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توان به کاهش سطح کلسترول و بهبود تحمل گلوکز اشاره کرد.

تاکنون هیچ تحقیقی درباره تاثیر روغن نارگیل روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انجام نشده است.

مضرات احتمالی روغن نارگیل برای دیابت

روغن نارگیل علی رغم مزایای بالقوه اش هنوز هم یک نوع چربی نا سالم محسوب می شود زیرا حاوی چربی های اشباع شده ای است که می توانند سطح کلسترول را افزایش داده و باعث بروز بیماری های قلبی شوند. همان طور که می دانید افراد دیابتی بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارند.

با این حال هنوز هم به نظر می رسد این روغن بهتر از بسیاری از روغن های رایج می باشد.

با وجود همه مواردی که ذکر شد انجمن دیابت آمریکا توصیه کرده افراد دیابتی برای کاهش خطر حمله قلبی مصرف چربی های اشباع شده را محدود و روغن نارگیل را با روغن های حاوی چربی های سالم مانند روغن زیتون جایگزین کنند.

نحوه مصرف روغن نارگیل

اگر می خواهید از روغن نارگیل در برنامه غذایی خود بهره ببرید باید جانب اعتدال را رعایت کنید، به عنوان مثال می توانید هر چند وقت یک بار از روغن نارگیل برای تفت دادن سبزیجات یا داخل مخلوط خمیر کلوچه استفاده کنید.

همچنین هنگامی که می خواهید از این روغن در پخت و پز استفاده کنید حتما آن را ذوب کنید و دقت کنید سایر مواد مورد استفاده هم دمای اتاق باشند تا از توده شدن سریع روغن نارگیل جلوگیری شود.

از زیاده روی در مصرف روغن نارگیل اجتناب کنید و هر بار حدود یک قاشق غذا خوری مصرف داشته باشید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا