خواص روغن نارگیل برای رفع سیاهی و تیرگی زیر چشم

روغن نارگیل از روغن های فوق العاده پرخاصیت است که علاوه بر جایگاه ویژه آن در طب سنتی، تاکنون در تحقیقات متعدد علمی نیز توجه زیادی به آن شده است.

خواص روغن نارگیل برای سیاهی دور چشم
آیا روغن نارگیل برای رفعه تیرگی زیر چشم مناسب است؟

این روغن معجزه گر دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب زنجیره کوتاه است که به کاهش التهاب و بهبود جریان خون کمک زیادی می کنند.

روغن نارگیل همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی بوده و به تقویت پوست کمک می کند. ترکیب این ویژگی های شگفت انگیز در روغن نارگیل باعث شده از آن به عنوان یکی از گزینه های درمانی موثر برای کاهش  سیاهی و چروک دور چشم یاد شود.

حلقه های تیره دور چشم از مشکلات آزار دهنده در زیبایی صورت است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند.

همان طور که می دانید به مرور و با افزایش سن پوست ما نازک تر شده و با نمایان شدن رگ های خونی زیر چشم، حلقه های تاریکی در اطراف چشم ایجاد خواهد شد. اگرچه عوامل دیگری نیز ممکن است در سیاهی دور چشم دخیل باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم آبی بدن
  • کمبود خواب
  • آلرژی ها
  • مصرف داروهای خاص، بخصوص داروهایی که رگ های خونی را گشاد می کنند.

نحوه استفاده

بهتر است از روغن نارگیل ویرجین (بکر) و پرس سرد برای استفاده موضعی در نواحی زیر چشم استفاده کنید.

نکته سایت کوکا : از آنجا که ممکن است در ایران روغن نارگیل بکر کمیاب باشد، حتما روغن نارگیل خالص معتبر و بدون هیچ گونه مواد افزدونی خریداری کنید.

روش استفاده

  1. ابتدا صورت خود را بشویید تا کاملا تمیز شده و روغن نارگیل به راحتی به داخل پوست جذب شود
نحوه استفاده روغن نارگیل زیر چشم
صورت خود را با آب ولرم بشوئید
  1. سپس یک قاشق چایخوری روغن نارگیل هم دمای اتاق را روی نواحی زیر چشم ها بمالید و به مدت 30 ثانیه به آرامی ماساژ دهید
نحوه استفاده روغن نارگیل زیر چشم
روغن نارگیل را به آرامی بر روی پوست زیر چشم ماساژ دهید
  1. بگذارید روغن نارگیل به طور طبیعی خشک شود، شب بخوابید و صبح روز بعد صورت خود را مانند همیشه بشویید

آیا این روش موثر است؟

مطالعات نشان داده روغن نارگیل به * ترنوور سلول ها (cell turnover) کمک کرده و با ضخیم کردن مانع پوستی به تقویت آن کمک می کند و از آن جایی که افزایش سن و نازک شدن پوست از دلایل اصلی ایجاد حلقه های تاریک دور چشم است، خاصیت ذکر شده برای کاهش تیرگی دور چشم مفید خواهد بود.

همچنین نتایج یک تحقیق نشان داده روغن نارگیل به درمان التهاب پوست نیز کمک کرده و برای رفع پف – که معمولا همراه سیاهی دور چشم ایجاد می شود – و کم آبی بدن نیز اثر مثبت دارد.

یک مطالعه نیز نشان داده روغن نارگیل دارای خاصیت التیام دهندگی است بنابراین اگر این حلقه های تاریک در اثر کبودی یا آسیب پوستی ایجاد شده اند به درمان سریع تر آن کمک خواهد کرد.

* ترنوور سلول های پوست فرایندی است که طی آن سلول های مرده پوست به سطح پوست آمده و از پوست جدا می شوند و سلول های جدید جایگزین آن ها می شوند.

سایر درمان ها

برای حلقه های تیره و سیاهی دور چشم روش های درمانی متعددی وجود دارد و متخصص پوست معمولا مواردی مانند لایه برداری شیمیایی، سرم های ویتامین C و اسید آزالیک را پیشنهاد می کند اما اگر به دنبال روش های طبیعی یا درمان های خانگی هستید می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

1. ماسک دور چشم خیار

خیار علاوه بر بهبود آب رسانی و تسکین پوست دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز می باشد.

برای کاهش سیاهی دور چشم کافیست یک قطعه خیار را روی چشم قرار داده و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند، این کار باعث بهبود جریان خون شده، پوست خسته را شاداب می کند و برای کاهش پف دور چشم نیز مفید است.

2. تغییر سبک زندگی

تغییر در سبک و شیوه زندگی می تواند اثر زیادی برای درمان تیرگی زیر چشم داشته باشد و توجه به برخی نکات می تواند به جوان سازی و سلامت پوست کمک کند، از جمله:

  • خواب کافی
  • آب رسانی بدن
  • کاهش مصرف کافئین

همچنین از آن جا که حلقه های تاریک دور چشم ممکن است با ترشح کورتیزول در بدن ارتباط داشته باشد لازم است استرس روزانه خود را زیر نظر داشته باشید. احتمالا بدن با این حلقه های تاریک به شما پیام می دهد که بیشتر به فکر آرامش و استراحت خود باشید!

خطرات احتمالی و عوارض جانبی روغن نارگیل

استفاده موضعی از روغن نارگیل به طور کلی بی خطر است، با این وجود برخی از مردم به آن آلرژی نشان می دهند.

توصیه می شود قبل از استفاده حتما مقدار اندکی از آن را روی بخشی از پوست دست خود امتحان کرده و 24 ساعت منتظر بمانید تا از عدم حساسیت به این روغن مطمئن شوید.

اگرچه روغن نارگیل غیر سمی است اما هنگام استفاده دقت کنید به داخل دهان یا چشم وارد نشود.

در صورتی که به مدت 2 هفته از روغن نارگیل برای رفع سیاهی دور چشم استفاده کرده اید اما هیچ گونه تغییری مشاهده نشده است توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید زیرا ظاهر شدن حلقه های تاریک دور چشم گاهی به دلیل ابتلا به بیماری های جدی همچون مشکلات کبدی رخ می دهد.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه خمیر زردچوبه برای رفع تیرگی زیر چشم

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا